Konspekt.doc

(70 KB) Pobierz
Drabiny przenośne, mechaniczne oraz podnośniki hydrauliczne

 

Drabiny przenośne, mechaniczne oraz podnośniki hydrauliczne

 

 

 

Autorzy:

Szpanier „SZPANCER” Przemysław

Tomala „TOMAL” Zbigniew

Kowalski „KOWAL” Paweł

Walaszek „WALACH” Paweł

 

Rodzaje drabin przenośnych wykorzystywanych przez PSP (nr slajdu – 2)

                     Drabina nasadkowa

                     Drabina słupkowa

                     Drabina przystawna D10W

                     Drabina hakowa

 

 

BHP (nr slajdu – 3)

 

 

                      Drabiny i podnośniki hydrauliczne w miejscu ich ustawienia muszą mieć zabezpieczoną pełną stateczność. Drabiny przystawne powinny być ustawione w sposób eliminujący przechył boczny.

 

                      Stanowisko na drabinie ustawionej jako wolno stojąca można zajmować dopiero po zapewnieniu jej pełniej stabilności.

 

                      Nie wolno sprawiać i składać drabin, gdy znajdują się na nich ludzie. Zasada ta nie obowiązuje, gdy drabiny są wyposażone w pomosty lub inne urządzenia pozwalające na bezpieczne zajęcie na nich miejsca podczas ruchu.

 

Drabina nasadkowa (nr slajdu – 4)

 

 

Jest drabiną przystawną, coraz częściej stosowaną przez ochotnicze straże pożarne. Niewielkie rozmiary pozwalają na przewożenie jej nawet samochodami lekkimi. Możliwość wykorzystywania jednego, dwóch, trzech lub czterech przęseł sprawia, że przydatna jest podczas akcji ratowniczych w piwnicach, studniach, zbiornikach, na poddaszach. W miejscach, gdzie stosowanie innych drabin byłoby niemożliwe albo trudne. Wykonana jest z metalu lub drewna. W działaniach może być wykorzystywane jedno przęsło (dł. 2730 mm) lub więcej przęseł połączonych ze sobą: dwa o długości 4650 mm, trzy o długości 6570 mm, cztery o długości 8490 mm. Do połączenia przęseł służą: zamki, obejmy, szczeble korytkowe. Połączenie następuje po

wsunięciu wierzchołka jednego przęsła w podstawę przęsła drugiego. Obsługę drabiny stanowi jedna osoba do jednego przęsła.

 

 

Drabina nasadkowa (nr slajdu – 5)

 

DANE TECHNICZNE:
 

Bocznice: tarcica sosnowa

Szczeble: tarcica bukowa

Liczba przęseł: 4

Szerokość przęsła w podstawie /

szczycie: 480 / 400 mm

Długość przęsła: 2730 mm

Rozstaw szczebli: 320 mm

Liczba szczebli w przęśle: 7

Masa przęsła: ok. 10 kg

 

 

Drabina słupkowa (nr slajdu – 6)

 

Jest to drabina o długości 3,1 m, która po złożeniu tworzy rodzaj słupka. (Szczeble po złożeniu uzyskują pozycję równoległą do bocznic, bocznice zaś schodzą się ze sobą). Drabina słupkowa jest raczej rzadko stosowana, aczkolwiek jest wygodna przy przenoszeniu i może być wykorzystywana w różnych, trudno dostępnych miejscach. Drabina przeznaczona o szybkiego natarcia przy akcji pożarniczej oraz jako taran po złożeniu do wywarzania drzwi.

 

 

Drabina słupkowa (nr slajdu – 7)

 

DANE TECHNICZNE:

 

                      Bocznice: tarcica sosnowa

                      Szczeble: tarcica bukowa o przekroju prostokątnym

                      Końce drabin: zakończone stopkami metalowymi okute na całym obwodzie blachą stalową.

                      Długość po złożeniu:  3224 mm

                      Długość po rozłożeniu: 3000 mm

                      Rozstaw szczebli: 300 mm

                      Masa przęsła: ok. 10 kg

                      Zabezpieczona przez pokost i lakier bezbarwny

 

 

Drabina przystawna D10W (nr slajdu – 8)

 

Drabina dwuprzęsłowa typ DW 10 przeznaczona do prowadzenia akcji ewakuacyjnych oraz docierania na wyższe kondygnacje budynków. Uniwersalne stopki zapewniają łatwe jej posadowienie na dowolnym podłożu. Drabina może być dodatkowo wyposażona w aluminiowe drążki pomocnicze ułatwiające jej sprawianie. Drabina ta występuje w dwóch wersjach. Drewniana może być sprawiana jako wolnostojąca lub podparta, natomiast lżejsza wersja aluminiowa może być sprawiana wyłącznie jako podparta.

 

 

Drabina przystawna D10W (nr slajdu – 9)

 

                       Jest to drabina ratownicza, dwuprzęsłowa, wolnostojąca, zabezpieczona przez pokost i lakier bezbarwny

                       Charakterystyka              

                       D-10W

                       Materiał bocznic             

                       tarcica sosnowa

                       Materiał szczebli             

                       tarcica bukowa

                       Długość całkowita po wysunięciu             

                       10050 mm

                       Długość transportowa             

                       5930 mm 

                       Ilość szczebli przęsła             

                       18

                       Masa drabiny             

                       około 75 kg

 

 

Drabina hakowa (nr slajdu – 10)

 

Drabina hakowa to typ drabiny obecnie nie używany do akcji ratowniczych, a jedynie w sporcie pożarniczym. Zgodnie z nazwą, drabina taka charakteryzowała się tym, że zakończona była specjalnym hakiem. Pozwalało to na dostawanie się na wyższe kondygnacje budynku po jego ścianie, z wykorzystaniem otworów okiennych.

 

 

Drabina hakowa (nr slajdu – 11)

 

Ze względu na swoją konstrukcję drabiny hakowe dzieliły się na:

                     jednobocznicowe

                     dwubocznicowe

                      z jednym hakiem

                      z hakiem rozdwojonym

                      z dwoma hakami

 

 

Drabina hakowa (nr slajdu – 12)

 

Parametry techniczne:

                     drabina i szczeble mogą być wykonane z drewna lub metalu,

                     maksymalna długość drabiny 4,10 m,

                     ilość szczebli - 13 szt.,

                     minimalna waga 8,5 kg,

                     kosa metalowa o minimalnej wewnętrznej długości - 43 cm,

 

 

Konserwacja drabin przenośnych (nr slajdu – 13)

 

                    Nasycanie drewnianych elementów gorącym pokostem i powlekanie ich lakierem bezbarwnym

                    Malowanie części metalowych lakierem asfaltowym lub bezbarwnym

                    Kółka, rolki, pokrętła, czopy i sprężyny zamków drabin nasadkowych konserwuje się olejem maszynowym

 

 

Drabiny mechaniczne i podnośniki hydrauliczne na terenie Warszawy (nr slajdu – 14)

 

                     SD 30 Iveco - Magirus

                     SD 37 Iveco - Magirus

                     SD 50 Mercedes - Magirus

                     SCDBA 30\1\35 Ford

                     SH 18 Star

                     SH 37 Mercedes - Bronto

                     SH 42 Mercedes - Bronto

                     SH 66 Mercedes - Bronto

 

 

SD 30 Iveco Magirus (nr slajdu – 15)

 

Stacjonuje na jednostkach:

                    JRG 5

                    JRG 10

                    JRG 13

                    JRG 15

                    JRG 16

                    JRG 17

                    ZRG SGSP

 

 

SD 30 Iveco Magirus (nr slajdu – 16)

 

                     samochód drabina o wysięgu 30 m

                     silnik Iveco o pojemności 12762cm3 i mocy i 225 KM

                     napędzający jedną oś (2x4),

                     kabina 1+2, dopuszczalne

                     obciążenie kosza 180 kg,

                     możliwość zainstalowania działka wodnego na koszu.

 

 

SD 37 Iveco ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin