Drabiny przenośne, mechaniczne oraz podnośniki hydrauliczne
Autorzy:
Szpanier „SZPANCER” Przemysław
Tomala „TOMAL” Zbigniew
Kowalski „KOWAL” Paweł
Walaszek „WALACH” Paweł
Rodzaje drabin przenośnych wykorzystywanych przez PSP (nr slajdu – 2)
• Drabina nasadkowa
• Drabina słupkowa
• Drabina przystawna D10W
• Drabina hakowa
BHP (nr slajdu – 3)
• Drabiny i podnośniki hydrauliczne w miejscu ich ustawienia muszą mieć zabezpieczoną pełną stateczność. Drabiny przystawne powinny być ustawione w sposób eliminujący przechył boczny.
• Stanowisko na drabinie ustawionej jako wolno stojąca można zajmować dopiero po zapewnieniu jej pełniej stabilności.
• Nie wolno sprawiać i składać drabin, gdy znajdują się na nich ludzie. Zasada ta nie obowiązuje, gdy drabiny są wyposażone w pomosty lub inne urządzenia pozwalające na bezpieczne zajęcie na nich miejsca podczas ruchu.
Drabina nasadkowa (nr slajdu – 4)
Jest drabiną przystawną, coraz częściej stosowaną przez ochotnicze straże pożarne. Niewielkie rozmiary pozwalają na przewożenie jej nawet samochodami lekkimi. Możliwość wykorzystywania jednego, dwóch, trzech lub czterech przęseł sprawia, że przydatna jest podczas akcji ratowniczych w piwnicach, studniach, zbiornikach, na poddaszach. W miejscach, gdzie stosowanie innych drabin byłoby niemożliwe albo trudne. Wykonana jest z metalu lub drewna. W działaniach może być wykorzystywane jedno przęsło (dł. 2730 mm) lub więcej przęseł połączonych ze sobą: dwa o długości 4650 mm, trzy o długości 6570 mm, cztery o długości 8490 mm. Do połączenia przęseł służą: zamki, obejmy, szczeble korytkowe. Połączenie następuje po
wsunięciu wierzchołka jednego przęsła w podstawę przęsła drugiego. Obsługę drabiny stanowi jedna osoba do jednego przęsła.
Drabina nasadkowa (nr slajdu – 5)
DANE TECHNICZNE:
Bocznice: tarcica sosnowa
Szczeble: tarcica bukowa
Liczba przęseł: 4
Szerokość przęsła w podstawie /
szczycie: 480 / 400 mm
Długość przęsła: 2730 mm
Rozstaw szczebli: 320 mm
Liczba szczebli w przęśle: 7
Masa przęsła: ok. 10 kg
Drabina słupkowa (nr slajdu – 6)
Jest to drabina o długości 3,1 m, która po złożeniu tworzy rodzaj słupka. (Szczeble po złożeniu uzyskują pozycję równoległą do bocznic, bocznice zaś schodzą się ze sobą). Drabina słupkowa jest raczej rzadko stosowana, aczkolwiek jest wygodna przy przenoszeniu i może być wykorzystywana w różnych, trudno dostępnych miejscach. Drabina przeznaczona o szybkiego natarcia przy akcji pożarniczej oraz jako taran po złożeniu do wywarzania drzwi.
Drabina słupkowa (nr slajdu – 7)
• Bocznice: tarcica sosnowa
• Szczeble: tarcica bukowa o przekroju prostokątnym
• Końce drabin: zakończone stopkami metalowymi okute na całym obwodzie blachą stalową.
• Długość po złożeniu: 3224 mm
• Długość po rozłożeniu: 3000 mm
• Rozstaw szczebli: 300 mm
• Masa przęsła: ok. 10 kg
• Zabezpieczona przez pokost i lakier bezbarwny
Drabina przystawna D10W (nr slajdu – 8)
Drabina dwuprzęsłowa typ DW 10 przeznaczona do prowadzenia akcji ewakuacyjnych oraz docierania na wyższe kondygnacje budynków. Uniwersalne stopki zapewniają łatwe jej posadowienie na dowolnym podłożu. Drabina może być dodatkowo wyposażona w aluminiowe drążki pomocnicze ułatwiające jej sprawianie. Drabina ta występuje w dwóch wersjach. Drewniana może być sprawiana jako wolnostojąca lub podparta, natomiast lżejsza wersja aluminiowa może być sprawiana wyłącznie jako podparta.
Drabina przystawna D10W (nr slajdu – 9)
• Jest to drabina ratownicza, dwuprzęsłowa, wolnostojąca, zabezpieczona przez pokost i lakier bezbarwny
• Charakterystyka
• D-10W
• Materiał bocznic
• tarcica sosnowa
• Materiał szczebli
• tarcica bukowa
• Długość całkowita po wysunięciu
• 10050 mm
• Długość transportowa
• 5930 mm
• Ilość szczebli przęsła
• 18
• Masa drabiny
• około 75 kg
Drabina hakowa (nr slajdu – 10)
Drabina hakowa to typ drabiny obecnie nie używany do akcji ratowniczych, a jedynie w sporcie pożarniczym. Zgodnie z nazwą, drabina taka charakteryzowała się tym, że zakończona była specjalnym hakiem. Pozwalało to na dostawanie się na wyższe kondygnacje budynku po jego ścianie, z wykorzystaniem otworów okiennych.
Drabina hakowa (nr slajdu – 11)
Ze względu na swoją konstrukcję drabiny hakowe dzieliły się na:
• jednobocznicowe
• dwubocznicowe
– z jednym hakiem
– z hakiem rozdwojonym
– z dwoma hakami
Drabina hakowa (nr slajdu – 12)
Parametry techniczne:
• drabina i szczeble mogą być wykonane z drewna lub metalu,
• maksymalna długość drabiny 4,10 m,
• ilość szczebli - 13 szt.,
• minimalna waga 8,5 kg,
• kosa metalowa o minimalnej wewnętrznej długości - 43 cm,
Konserwacja drabin przenośnych (nr slajdu – 13)
• Nasycanie drewnianych elementów gorącym pokostem i powlekanie ich lakierem bezbarwnym
• Malowanie części metalowych lakierem asfaltowym lub bezbarwnym
• Kółka, rolki, pokrętła, czopy i sprężyny zamków drabin nasadkowych konserwuje się olejem maszynowym
Drabiny mechaniczne i podnośniki hydrauliczne na terenie Warszawy (nr slajdu – 14)
• SD 30 Iveco - Magirus
• SD 37 Iveco - Magirus
• SD 50 Mercedes - Magirus
• SCDBA 30\1\35 Ford
• SH 18 Star
• SH 37 Mercedes - Bronto
• SH 42 Mercedes - Bronto
• SH 66 Mercedes - Bronto
SD 30 Iveco – Magirus (nr slajdu – 15)
Stacjonuje na jednostkach:
– JRG 5
– JRG 10
– JRG 13
– JRG 15
– JRG 16
– JRG 17
– ZRG SGSP
SD 30 Iveco – Magirus (nr slajdu – 16)
• samochód drabina o wysięgu 30 m
• silnik Iveco o pojemności 12762cm3 i mocy i 225 KM
• napędzający jedną oś (2x4),
• kabina 1+2, dopuszczalne
• obciążenie kosza 180 kg,
• możliwość zainstalowania działka wodnego na koszu.
SD 37 Iveco ...
strazak85