WRZESIEŃ-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich-wych. mgr Małgorzata Żmuda
Cykl tematyczny: „ Wesoła nowina, przedszkole się zaczyna”
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia-dziecko:
1„Wesoła nowina, przedszkole się zaczyna”
-poznawanie swojego miejsca w grupie;
-wdrażanie do kulturalnego zachowania w kontaktach społecznych;
-prezentowanie literatury dziecięcej;
-poznawanie swojej sali zabaw, łazienki, swojego miejsca w szatni;
-poznawanie imion rówieśników;
-poznawanie i ustalanie wybranych norm i zasad zachowania obowiązujących w grupie; zasady bezpieczeństwa zabaw;
-uświadomienie sobie, jakie dźwięki można wydobyć rękoma i nogami, synchronizacja ruchów;
I. Zabawy integrujące grupę metodą pedagogiki zabawy-stwarzanie sytuacji ułatwiających lepsze poznanie się dzieci, tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;
II. Poznanie sali zabaw-przeznaczenie kącików zainteresowań, sprzętów, zabawek, szatni, łazienki- prezentacja wybranych norm i zasad obowiązujących w grupie;
-pokazanie znaczków indywidualnych i miejsc, w których się znajdują;
-osłuchanie z piosenką „Wesołe przedszkole”- zapoznanie z tekstem i melodią piosenki, zabawy ruchowe ilustrujące treść piosenki;
społeczna
językowa
zdrowotna
muzyczna
-bierze udział w zabawach integracyjnych i
ruchowych,
-zna wybrane imiona rówieśników i nauczycielki;
-rozpoznaje swoją salę zabaw, szatnię i łazienkę;
-zna wybrane zasady- słuchania i mówienia, zabaw w sali zajęć, korzystania z toalety i spożywania posiłków;
-wie jak wygląda jego znaczek rozpoznawczy i gdzie się znajduje;
-potrafi opowiedzieć treść piosenki, śpiewa jej fragmenty;
-odtwarza ruchem treść piosenki;
2„Poznajemy nasze przedszkole”
-poznawanie różnych pomieszczeń przedszkolnych i ich położenia;
-bezpieczne poruszanie się po budynku przedszkolnym oraz na terenie ogrodu przedszkolnego;
-poznawanie personelu przedszkola;
-poznawanie otoczenia przedszkola-ogród przedszkolny;
-rozwijanie czynnej postawy wobec zdrowia (pobyt na świeżym powietrzu, aktywny wypoczynek);
-kształcenie motoryki(zabawy ruchowe);
I. Integrowanie grupy-tworzenie przyjaznej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa;
II. Oglądanie i nazywanie różnych pomieszczeń na terenie przedszkola (sale zajęć, sypialnie, gabinety np. dyrektora, intendentki, sala gimnastyczna, kuchnia)-zapoznanie z dyrekcja i personelem przedszkola;
-zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym-rozmowa na temat zasad obowiązujących podczas zabaw i pobytu w ogrodzie przedszkolnym;
-praca plastyczna „Nasze przedszkole”- odtwarzanie w formie plastycznej przeżyć związanych z wycieczką po przedszkolu;
-nauka piosenki „ Wesołe przedszkole”;
plastyczna
-nawiązuje kontakt z wybranymi dziećmi;
-zna pomieszczenia przedszkola, potrafi je opisać;
-zna dyrektora przedszkola i innych pracowników;
-poznaje teren, sprzęt i roślinność ogrodu przedszkolnego;
-potrafi bezpiecznie poruszać się na terenie przedszkola i ogrodu przedszkolnego;
-korzysta ze sprzętu i zabawek zgodnie z zasadami ich użytkowania;
-potrafi posługiwać się kredkami, umie wyrazić swoje przeżycia w formie plastycznej, dba o estetykę prac;
3„Każda rzecz ma swoje miejsce”
-poznawanie swoich praw i obowiązków, zasady zachowania obowiązujące w grupie;
-uważne słuchanie opowiadania nauczyciela;
-wypowiadanie się na podany temat;
-rozwijanie słuchu fonemowego;
-globalne czytanie wybranych podpisów;
-rozpoznawanie swojego znaczka rozpoznawczego;
I. Zabawy integracyjne metodą pedagogiki zabawy;
II. Inscenizacja bajki J. Huszczy pt. „Bajeczka o tym, jak to zabawki pewnego razu uciekły z szafki”- wprowadzenie umów dotyczących korzystania z zabawek i przyborów. Wprowadzenie napisów dotyczących rozmieszczenia kącików zainteresowań, zabawek, pomocy.
-opowiadanie „O naszych wieszaczkach i pięknych znaczkach”- utrwalenie znajomości indywidualnych znaczków rozpoznawczych; zabawa dydaktyczna „Czyj to znaczek”
-rysowanie swojego znaczka rozpoznawczego-umieszczenie go na teczce indywidualnej na prace;
-potrafi opowiedzieć treść bajki;
-wie, co to jest umowa;
-zna hasło dotyczące sprzątania sali;
-odczytuje globalnie nazwy wybranych przedmiotów;
-rozpoznaje swój znaczek indywidualny, wie gdzie się on znajduje;
-zna podstawowe kolory;
-właściwie komponuje rysunek;
-wykorzystuje symbole do oznaczenia swojej teczki na prace;
Cykl tematyczny: „ Wspominamy wakacje”
1.„Wakacyjny czas”
-rozbudzanie zainteresowania krajem ojczystym;
-poznawanie krajobrazów i folkloru ziemi ojczystej – wskazywanie charakterystycznych elementów krajobrazu, np. góry, jeziora, lasy, morze) odwoływanie się do doświadczeń i wspomnień dzieci;
-doskonalenie wypowiedzi ustnych – dzielenie się wrażeniami,
przeżyciami;
I. „Wizytówki” -analiza fonemowa imion dzieci, globalne odczytywanie ich;
II. „Opowiadamy o wakacjach” -wypowiedzi dzieci na przykładzie przyniesionych widokówek i zdjęć, gdzie były, jakie przeżyły przygody itp.
-prezentacja mapy Polski-wskazanie granic Polski, terenów górskich, morza, jezior, Wisły i Odry, kilku większych miast, naszej miejscowości;
-wyszukiwanie rejonów, w których dzieci były w czasie wakacji-analiza i synteza wybranych nazw;
-zabawa ruchowa „Naśladuj”- naśladowanie ruchem wakacyjnych zabaw;
-omówienie ilustracji w książce s.4,5.-dostrzeganie piękna przyrody.
-zabawa słowna „Dokończ zdanie- np. Morze jest…”
-ćw. manualne przygotowujące do pisania -Ćw. s.3.
-praca plastyczna „Łódka”-W.
-ćwiczenie pamięci wzrokowej-gra „Memo”;
przyrodnicza
-rozpoznaje polskie krajobrazy, potrafi wskazać na mapie Polski wybrane miejsca (z pomocą n-la);
-wskazuje charakterystyczne cechy krajobrazów, np. góry, jeziora, lasy, morze odwołując się do własnych doświadczeń i wspomnień;
-wypowiada się swobodnie, dzieli się własnymi przeżyciami i wrażeniami;
-dokonuje syntezy i analizy sylabowej wyrazów;
-potrafi z sensem dokończyć zdanie;
2.„Kończy się lato”
-poznawanie schematu swojego ciała;
-dostrzeganie symetrii i wzajemnego podobieństwa;
-obdarzanie innych uwagą;
-dostrzeganie, układanie i kontynuowanie rytmu;
I „.Wizytówki”- odnalezienie wizytówki ze swoim imieniem, odczytanie imion innych dzieci;
II. „Wiem, jak wyglądam”- ustalanie koloru włosów i oczu, oglądanie głowy i ustalanie części twarzy, oglądanie rąk i nóg, nazywanie wyróżnionych części, przekazywanie informacji ruchem rąk i nóg i próby odczytywania.;
-rysowanie postaci ludzkiej;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą W. Sherborne;
-dostrzeganie i konstruowanie rytmów- Ćw. s.4 z.1-2;
matematyczna
-potrafi nazwać części ciała (głowa, ręce, nogi, tułów) nazywa ich części, dostrzega symetrię;
-potrafi porozumieć się niewerbalnie;
-wykorzystuje wiedzę o sobie i innych w trakcie rysowania postaci;
-poznaje własne ciało w czasie ćwiczeń, potrafi nawiązać kontakt z grupą w czasie ćwiczeń;
-dostrzega rytm i potrafi go kontynuować;
3.„Wspomnienia z wakacji”
-poznawanie budowy swojego ciała;
-rozumienie znaczenia gestów, min, ruchów ciała;
-odgadywanie zagadek słownych i ruchowych;
-kształcenie umiejętności posługiwania się kredkami i nożyczkami;
-estetyczne i do końca wykonywanie prac plastycznych;
-rozpoznawanie wybranych dźwięków;
I. Swobodne i ukierunkowane wypowiedzi dzieci na temat ilustracji K. s. 8,9;
II. „Mina i gest”- zabawy dydaktyczno- ruchowe- trening w rozumieniu znaczenia gestów, min, ruchów ciała i wykonywanych czynności;
„Co robię rękami”- zagadki słowne i pantomimiczne;
-„Moje ręce i moje nogi”- oglądanie kończyn: porównywanie wielkości, wyróżnianie i nazywanie ich części, nazywanie i liczenie palców, określanie prawej i lewej strony;
-„Co robią moje nogi”- zagadki słowne i pantomimiczne;
-oglądanie krajobrazu za oknem i na ilustracjach- rozbudzanie wyobraźni dźwiękowej (CD 19,20);
-„Letni krajobraz”- praca plastyczna;
-ćwiczenia słuchowe- ustalanie źródła dźwięku- Ćw.s.5 z.1,2, Ćw.s.6z.2,CD9,4; ćwiczenia ortofoniczne;
-nauka piosenki „Kończy się lato” CD5,6;
ruchowa
-nazywa części ciała;
-porównuje swój wygląd z wyglądem innych;
-rozróżnia i nazywa kończyny i ich części;
-porozumiewa się za pomocą min, gestów, ruchów ciała;
-zna odpowiedzi na zadane zagadki, samodzielnie układa zagadki słowne i ruchowe;
-bezpiecznie posługuje się kredkami i nożyczkami;
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną;
-w pracy plastycznej wykorzystuje zebrane wiadomości oraz własne doświadczenia;
-rozpoznaje dźwięki z otoczenia;
-naśladuje głosy wybranych zwierząt;
-potrafi zaśpiewać fragmenty piosenki;
zabcia83