Świetlica socjoterapeutyczna- przykładowa 1.odt

(27 KB) Pobierz
Świetlica socjoterapeutyczna - przykładowa

Świetlica socjoterapeutyczna - przykładowa

 

Jesteśmy świetlicą, w której stwarza się warunki edukacyjne zmierzające do indywidualizacji i kompensacji, stymulowania rozwoju dziecka wolnego od zahamowań i uprzedzeń, otwartego na drugiego człowieka, tolerancyjnego i bogatego w doświadczenia pozytywne pełnego nadziei, która pozwala ujrzeć to, co niewidzialne, dotknąć tego, co nieuchwytne, dotknąć tego, co niemożliwe.

W naszej Świetlicy  każdemu dziecku:

Stwarzamy:

  Optymalne warunki do wcielania się dzieci i młodzieży w role wybranych sztuk teatralnych.

  Możliwości do rozwoju tężyzny fizycznej

Umożliwiamy:

  Eliminowanie negatywnych emocji poprzez warsztaty terapii zajęciowej. Malowanie na szkle, drama, pontomima, trening autogenny, to niektóre z form stosowane na zajęciach wdrażających do radzenia sobie ze stresem, kształtujący umiejętności interpersonalne oraz postawę asertywną.

  Rozwój zainteresowań modelarskich pod kierunkiem dwukrotnego mistrza świata.

  Rozwój zainteresowań kulinarnych.

Organizujemy:

  Bale karnawałowe i inne zabawy okolicznościowe integrujące wspólnotę oratoryjną

 

CHARAKTERYSTYKA ŚWIETLICY

Świetlica mieści się w siedzibie CHSD Oddział Terenowy w Lubinie  przy ul. Leśnej 6. Stowarzyszenie posiada status prawny i jest  organizacją pożytku publicznego. W ramach jego działania powołano do istnienia Świetlicę

Godziny pracy świetlicy : pon. - pt.: 15.00 - 19.00

Świetlica otacza opieką dzieci i młodzież pochodzące z rodzin dysfunkcyjnych zagrożonych alkoholizmem, narkomaniom, rodzin niewydolnych wychowawczo, o niskim statusie materialnym. To głównie z myślą o takich dzieciach - słabych, lękliwych, poszukujących drogi życia - o połamanych korzeniach i pokaleczonych skrzydłach, ale chcących poznać i zgłębić wartości moralno - społeczne - stworzyliśmy Oratorium, ich drugi dom - oazę ciszy i spokoju.

W budynku  znajdują się sale dydaktyczne do zajęć , w których dzieci i młodzież , odrabiają lekcje, rozwijają swoje zainteresowania poprzez uczestnictwo w różnych kołach zainteresowań. Realizują program z zakresu profilaktyki uzależnień w ramach uczestnictwa w terapii zajęciowej. Oprócz tego w placówce jest sala zabaw dla najmłodszych wyposażona w różnorodne zabawki przyjazne dzieciom, świetlica, w której starsi wychowankowie oglądają filmy edukacyjne, przyrodnicze, czy realizują zajęcia z zakresu ………

Posiadamy własną kuchnie i stołówkę, w której dzieci i młodzież spożywają  1 posiłek każdego dnia.

W świetlicy dzieci mają możliwość rozwijania swoich zainteresowań i umiejętności poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju zajęciach:

- komputerowych,
- teatralnych,
- plastycznych,
- sportowych,
- kulinarnych,
- krawieckich,
- modelarskich,
- warsztatach terapii zajęciowej.

Oprócz opieki intelektualnej i materialnej nad dziećmi sprawowana jest opieka duszpasterska.

Kadrę pedagogiczną stanowią kompetentni nauczyciele - wolontariusze legitymujący się wyższym wykształceniem  oraz wychowawcy -wolontariusze z wykształceniem średnim

Cechą charakterystyczną placówki jest dobrze zintegrowane grono wychowawców nieustannie poszukujące nowych dróg dotarcia do dzieci i młodzieży oraz jego środowiska.

Kreatywność wychowaców, inspirująca doradcza rola nauczycieli przyczyniają się do wysokiej jakości pracy pedagogicznej i terapeutycznej, a także nadają placówce znaczenia współczesnego modelu socjoterapeutystycznego. Stąd też niezbędny dla wszystkich podmiotów stało się wprowadzenie takiego wizerunku placówki, w którym stwarza się maksymalne warunki edukacyjne zmierzające do indywidualizacji, kompensacji i stymulowania rozwoju dzieci i młodzieży.

W obecnym roku do Świetlicy zapisało się … dzieci [w wieku od 4 lat do 18 roku życia]. To właśnie wokół tej grupy wychowanków koncentruje się praca wszystkich pracowników Świetlica. jest miejscem sprzyjającym rozwojowi dzieci i młodzieży pochodzących z rodzin trudnych, niewydolnych wychowawczo w domach, których słowa podobne są do drutu kolczastego, tak tną i kłują, rozdzierają i bolą. Miejsce to kształtuje pozytywne cechy osobowości, wiarę we własne poczucie godności osobistej i jej poszanowanie u innych.

Główne cele naszej placówki

  Organizowanie wszelkich działań ukierunkowanych na indywidualny rozwój twórczy dziecka, a w szczególności promowanie i rozwijanie metod zapobiegających zaburzeniom, zahamowaniu i regresowi

  Pomoc w rozwiązywaniu trudności życiowych i rodzinnych

  Kształtowanie własnego stosunku do nauki i pracy

  Wdrożenie do przestrzegania zasad współżycia społecznego.

Utworzenie świetlicy dla dzieci pochodzących z rodzin niewydolnych wychowawczo, biednych, wielodzietnych i patologicznych było odpowiedzią na krzywdę i zaniedbanie dzieci ze strony ich rodziców

 

KADRA PEDAGOGICZNA

Bardzo trudno jest pozyskać osoby, które chciałyby pracować z młodzieżą niedostosowaną społecznie Stan osobowy personelu pracującego w Świetlicy:

- nauczyciele,

- specjaliści,

- wychowawcy

Pracują  na rzecz dzieci pochodzących z rodzin patologicznych, wielodzietnych, biednych i niewydolnych wychowawczo reprezentują różne zawody.

Większość kadry pedagogicznej posiada wyższe wykształcenie i nieustannie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe, uczestnicząc w kursach i szkoleniach. Znają oni i przestrzegają prawa dziecka, cechuje ich wysoka kultura osobista i takt pedagogiczny. Dzięki ich wysokiemu morale możemy odnosić sukcesy wychowawcze i eliminować porażki w pracy z dzieckiem trudnym.

Nauczyciele pracują w trzech grupach wiekowych organizując dzieciom czas wolny w formie różnych kół zainteresowań.

Z dziećmi i młodzieżą pracują również specjaliści, prowadząc zajęcia terapeutyczne z profilaktyki uzależnień oraz w oparciu o metodę Veroniki Sherborne. Nauczyciele i specjaliści wspomagani są przez praktykantów, którzy cyklicznie odbywają w naszej placówce praktyk

.

WYCHOWANKOWIE

Stan osobowy wychowanków uczęszczających do Świetlicy:

Praca w 3 grupach pozwala wnikliwie spojrzeć na zjawisko rosnącej patologii społecznej. Wzrastająca ilość dzieci uczęszczających do naszej placówki podyktowana jest silną destrukcją życia rodzinnego, alienacją społeczną oraz pogorszeniem statusu materialno-bytowego rodzin Utworzenie świetlicy dla dzieci pochodzących z rodzin niewydolnych wychowawczo, biednych, wielodzietnych i patologicznych było odpowiedzią na krzywdę i zaniedbanie dzieci ze strony ich rodziców.

KOŁO KOPUTEROWE

Koło komputerowe, na którym dzieci obok popularnych i lubianych gier komputerowych poznają zasady obsługi komputera i zdobywają bardzo wiele fachowych wiadomości z tej dziedziny. Zdajemy sobie sprawę, że przyszłość to komputery i automatyka, dlatego próbujemy nauczyć naszych wychowanków podstaw tych dziedzin.

KOŁO SPORTOWO-TURYSTYCZNE

Prężnie działa u nas koło sportowo-turystyczne. Poza ćwiczeniami na siłowni, które cieszą się dużą popularnością wśród dzieci i młodzieży, organizujemy rozgrywki piłki nożnej, koszykówki i siatkówki, biegi na orientację, rozgrywki w szachy i warcaby, rajdy rowerowe - co wiąże się z poznaniem walorów turystycznych okolic Torunia, a w zimie kuligi i zawody saneczkowe.

Koło kroju i szycia gdzie dzieci poznają zasady krawiectwa i próbują swoich sił w praktyce.

Instruktorem modelarni jest dwukrotny mistrz świata p. Zygfryd Franckiewicz. Jego podopieczni zdobyli dziesiątki dyplomów i nagród, nawet w zawodach o randze Mistrzostw Województwa czy Mistrzostw Polski. Dzieci uczą się tu umiejętności konstruktywnego myślenia, cierpliwości i wielu innych cech potrzebnych w dorosłym życiu. A przecież jednym z celów naszej placówki jest kształtowanie u dzieci właściwego stosunku do pracy i nauki.

Mówiąc o pracy profilaktyczno-wychowawczej trzeba przyznać, że od początku istnienia Oratorium dzieci spędzały wakacje letnie i zimowe na koloniach. Pierwsze odbyły się w Łodygowicach Górnych koło Żywca w 1994 r. Pojechało 39 wychowanków. Od tej pory co roku odbywały się wakacje letnie i zimowe, a dzieci były w Ujanowicach, w Warszawie, w Pewli Małej, w Kołobrzegu, w Ustce, a zwiedziły chyba całą Polskę, skoro poznały Kraków, Zakopane, Nowy i Stary Sącz, Biecz, Sanok i wiele innych miejscowości. Na koloniach tych nie tylko bawiły się, ale uczestniczyły w zajęciach terapeutycznych opartych na metodzie Weroniki Sherborne, na profilaktyce uzależnień, na programie według "Małego Księcia". Na tej podstawie powstał zresztą program autorski mój i michality, ks. Józefa Gibały, na którym będziemy się opierać w dalszym ciągu naszej pracy z dziećmi. Prezentowane w tej pracy przykłady zajęć stymulacyjno-terapeutycznych mają pomóc młodym ludziom uniknąć uzależnienia od alkoholu, narkotyków, nikotyny i innych środków zmieniających świadomość. Najlepszą drogą do uniknięcia nałogu lub jego zmniejszenia jest rozwój umiejętności interpersonalnych i całej osobowości.

Metoda ruchu rozwijającego V. Sherborne

Odgrywanie scenek "Alkohol mój wróg"

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin