Wybrane metody neurorehabilitacji dzieci.doc

(39 KB) Pobierz
Wybrane metody neurorehabilitacji dzieci

Wybrane metody neurorehabilitacji dzieci

 

Ogólne zasady Fizjoterapii

 

Zasada nie szkodzenia „primum non nocere”

  • Znajomość prawidłowego rozwoju
  • Pełna diagnoza
  • Znajomość przeciwwskazań
  • Zastosowanie czynności usprawniających i innych zabiegów
  • Znajomość prawidłowej ontogenezy motorycznej jest obowiązkowa dla wszystkich osób mających kontakt z dziećmi
  • Wiedza na temat mechanizmów warunkujących rozwój oraz znajomość prawidłowego modelu rozwoju dziecka stanowią nieodzowną bazę do podjęcia działań terapeutycznych.
  • Dla analizy nieprawidłowości motorycznych wymagana jest wiedza o prawidłowejmotoryce w połączeniu z odruchami.

 

Zasada powszechności

  • Powszechna dostępność do świadczeń fizjoterapeutycznych
  • Działalność diagnostyczna, organizacyjna i profilaktyczna

 

Zasada wczesności

  • Szczególne znaczenie w wieku rozwojowym
  • Rozwój w jak najbardziej optymalnych warunkach od samego początku
  • „sterowanie kompensacją” – możemy wpływać na ewolucje mechanizmów patologicznych
  • szansa uniknięcia lub zmniejszenia wtórnych skutków uszkodzenia – interwencja zanim nastąpią nieodwracalne lub trudne do skompensowania zmiany.
  • Wczesna rehabilitacja daje szansę na wyrównanie deficytów rozwojowych głównie poprzez wykorzystanie możliwości plastycznych i mechanizmów kompensacyjnych mózgu.
  • Szczególną dynamika charakteryzuje się rozwój dziecka w pierwszym roku życia.

 

Odpowiednio wczesne

  • pomiędzy 3 a 6 miesiącem życia wg. Bobach
  • w I kwartale wg. Volty

 

Rozpoczęcie właściwego usprawniania ma istotny wpływ na dalszy przebieg rozwoju psychomotorycznego dziecka.

  • Rozpoczęcie rehabilitacji dzieci z wczesnym uszkodzeniem mózgu w odpowiednim czasie jest bardzo ważne i niejednokrotnie decyduje o stopniu niepełnosprawności w przyszłości.

 

Strategie postępowania

  • Nadinterwencja (na wszelki wypadek, rutyna, zła ocena sytuacji)
  • Zaniechanie interwencji ( odłożenie w czasie)
  • Dynamiczne dostosowanie zakresu i czasu interwencji do potrzeb dziecka i rodziców

 

Opieka i wczesna stymulacja rozwojowa

  • Indywidualnie dobrana opieka i pielęgnacja
  • Adaptacja otoczenia do potrzeb dziecka
  • Asystowanie w rozwoju pozytywnych relacji rodzice – dziecko
  • Asystowanie w rozwoju umiejętności jedzenia i mowy
  • Asystowanie w rozwoju spontanicznej aktywności ruchowej
  • Ułatwianie rozwoju zdolności poznawczych dziecka
  • Stymulacja, rehabilitacja, wybór technik, modyfikacja wzorców postawy i ruchu

 

Zasada ciągłości

  • Rozwój procesem ciągłym
  • Systematyczność postępowania zapobiega powstawaniu niewłaściwych wzorców ruchowych przekreślających efekty wcześniejszej pracy

 

Zasada kompleksowości

  • Oddziaływanie na wszelkie sfery rozwoju dziecka
  • Wykorzystanie wszystkich dostępnych środków składowych rehabilitacji
  • Współdziałanie z całym zespołem rehabilitacyjnym

 

„Problemy dzieci z zaburzeniami pochodzenia ośrodkowego są rozległe i dotyczą – oczywiście, w różnym stopniu – praktycznie wszystkich sfer rozwoju psychomotorycznego. Taka sytuacja sprawia, że dzieci te wymagają kompleksowej terapii”

 

Zasada rozwojowa

  • Postępowanie zgodne z fizjologiczną sekwencja rozwoju z uwzględnieniem rozwojowych możliwości i potrzeb usprawnianego dziecka

 

NIE!

 

              Zdobywanie „kamieni milowych” i odtwarzanie rozwoju

 

Tak!

 

              Oddziaływanie na nerwowe mechanizmy rozwoju z uwzględnieniem fizjologicznej ich chronologii i znaczenia na poszczególnych etapach rozwoju

 

Zasada odruchowości

  • Modyfikowanie odruchów ( hamowanie i torowanie)

 

Zasada kolektywności

  • Plusy terapii grupowej
    *przystosowanie do środowiska
    *obserwacja innych, naśladowanie i nasilenie pomocy

 

Zasada współpracy z rodzicami

  • Rodzic opiekunem, decydentem, obserwatorem
  • Rodzic zaangażowany, systematyczny i przestrzegający zasad i zaleceń pielęgnacyjnych
  • Postawa rodzica
    pozytywna => sprzyjająca
    negatywna => nadopiekuńcza lub roszczeniowa

 

Skuteczność usprawniania zależy nie tylko od jakości i częstotliwości zajęć usprawniających, którym jest poddane dziecko, ale także od jakości życia jego rodziny, relacji w tej rodzinie oraz warunków społeczno – ekonomicznych, ekonomicznych których dziecko i jego rodzina funkcjonują.

  • Działania na rzecz rodziny
  • Grupa wsparcia
  • Grupy matki z dzieckiem

 

Współpraca z rodzicami rozpoczyna się na etapie szeroko pojętej diagnozy

 

  • Moment poinformowania o niepełnosprawności dziecka
  • Akceptacja faktu niepełnosprawności
  • Stosunek do usprawniania dziecka i innych późniejszych działań na rzecz dziecka i jego rodziny

 

Dobre doświadczenie zdobyte przez dziecko i rodziców w początkowym etapie usprawniania SA warunkiem podstawowym i koniecznym do ich późniejszego pełnego zaangażowanie i wykorzystania tkwiącego w dziecku potencjału rozwojowego.

 

Metody neurorehabilitacji dzieci

  • Rozwój na potrzeby terapii dzieci ze schorzeniami układu nerwowego, zwłaszcza m.p.dz.
  • Dzisiaj „uniwersalna wartość” – powszechnie stosowane w innych dysfunkcjach szczególnie w wieku rozwojowym
  • Leczenie *niepostępujących uszkodzeń,
    *zmieniających się objawów
    *łagodzące skutki,

 

CEL:

              „Przystosowanie dziecka oraz środowiska zewnętrznego tak, aby mogło wykorzystać swe możliwości na tyle, na ile pozwala mu istniejące uszkodzenie oraz uzyskać niezależność na każdym etapie swojego rozwoju”

 

KONCEPCJA NDT – BOBACH

 

              Koncepcja – łac. konceptio – pomysł, projekt, plan działania wynikający z analizy faktów i poparty argumentami.

             

              Metoda – badanie, sposób wykonania, świadome i konsekwentnie stosowany sposób postępowania dla osiągnięcia określonego celu.

 

Koncepcja Bobath

Jest podejściem do rozwiązania problemu

  • Analiza głównego problemu pacjenta jest bazą do oceny klinicznej, terapii ( interwencji) i postępowania z osobami z uszkodzeniami motorycznymi, zmysłowymi, percepcyjnymi i poznawczymi w wyniku uszkodzenia CSN
  • Aktywności pacjenta analizowane są w oparciu o zrozumienie funkcji (włączając jakość napięcia mięśniowego, wzorce postawy i ruchu) i ich wpływu na partycypowanie pacjenta w życiu codziennym

 

Koncepcja NDT – Bobath

 

              NDT –neuro developmental treatment

              NDT – leczenie – terapia neurorozwojowa

 

Koncepcja Bobath – mianownictwo

 

  • Jakość wzorca ruchowego i mechanizm ruchu, ( co potrafi, w jaki sposób, wzorzec ruchu – prawidłowy/nieprawidłowy)
  • Studium zachowań \ ruchowych
  • Prawidłowy mechanizm kontroli postawy
  • Punkty kluczowe
  • Wspomagania
  • Handling ( przygotowanie pacjenta do terapii, informacja dla matki, kontakt z dzieckiem, dziecko „aktywne”)
  • Problem główny pacjenta
  • Klasyfikacja porażenia mózgowego
  • Aktywność ( aktywne działanie przeciwko sile grawitacji)
  • Pozycja ( kluczowa w terapii ze względu na najbardziej korzystny „aktywny” układ posturalny)
  • Liniowość (aligment)

 

Jakość wzorca ruchowego

 

  • Sposób wykonania ruchu
  • Mechanizm wykonania ruchu
  • Kontrola pozycji ruchu
  • Motoryka spontaniczna
  • Motoryka stymulowana
  • Zmiana pozycji
  • Sposób zmiany pozycji

 

Studium zachowań ruchowych – obserwacja ruchu prawidłowego i nieprawidłowego

 

  • Analiza wpływu zmienności aktywności odruchowej na rozwój ruchowy( wyhamowanie odruchów tonicznych i zamiana na reakcje równoważne i reakcje prostowania)
  • Znaczenie wariantowości i zmienności prawidłowego rozwoju psychomotorycznego.
  • Wpływ środowiska = otoczenia na rozwój człowieka
  • Obserwacja spontanicznej aktywności i przystosowanie jako najważniejsze narzędzie diagnostyczne

 

Prawidłowy mechanizm kontroli postawy

 

  • Rozwój, wielkość i rozkład napięcia mięśniowego ( posturalnego)
  • Wyhamowanie tonicznej aktywności odruchowej i rozdzielenie globalnych synergii mięśniowych
  • Rozwój kontroli środka ciężkości ciała
  • Rozwój integracji napięcia posturalnego we wzorcach reakcji nastawczych i równowagi.
  • Rozwój orientacji w linii środkowej ciała
  • Rozwój kontroli punktów kluczowych

 

Rozwój integracji napięcia posturalnego we wzorcach reakcji nastawczych i równowagi
integracja napięcia zginaczy i prostowników

 

  • Wyrównanie w płaszczyźnie strzałkowej
    - utrzymanie głowy w pozycji pośredniej w pozycji supinacyjnej uruchamia się dzięki temu rozwój proksymalnej stabilizacji oraz tzw. orientacji linii środkowej ciała. W pozycji pronacyjnej dzięki zwolnieniu obręczy barkowej z przymusowych ułożeń tonicznych pozwala na rozwój aktywnego podporu.
  • Wyrównanie w płaszczyźnie czołowej
    - boczne, aktywne przenoszenie ciężaru ciała
    - wydłużenie oraz stabilizacja po stronie przyjmującej ciężar oraz równoczesne skrócenie strony przeciwnej, która zostaje „uwolniona od funkcji”
  • Wyrównanie w płaszczyźnie poprzecznej
    - kontrola obręczy barkowej i biodrowej
    - możliwość niezależnej rotacji

 

Rozwój kontroli punktów kluczowych
prawidłowa kontrola głowy, obręczy barkowej i biodrowej

 

  • Efekty prawidłowej kontroli głowy
    - prawidłowy rozkład napięcia posturalnego w odniesieniu do całego ciała
    - rozwój orientacji wokół linii środkowej ciała
    - pojawienie się bocznej kontroli głowy w płaszczyźnie czołowej umożliwia dalszy rozwój reakcji nastawczych w tej płaszczyźnie
  • Efekty prawidłowej kontroli obręczy barkowej
    - elongacja szyi
    - obniżenie łopatek związane z elongacją mięśni obręczy barkowej
    - dysocjacja głowy względem obręczy barkowej
    - dysocjacja między barkami
    - stabilizacja łopatki na tylnej powierzchni klatki piersiowej
    swobodne wysuwanie kkg przed linię barków w pozycji pronacyjnej
    - łączenie rąk nad klatką piersiową w pozycji supinacyjnej
    - antygrawitacyjna aktywność kkg
    - supinacja przedramion i otwarcie dłoni
  • Efekty prawidłowej kontroli obręczy biodrowej
    -dysocjacja miednicy względem kończyn dolnych
    - dysocjacja między kończynami dolnymi

 

W przypadku prawidłowego rozwoju mechanizmu kontroli postawy rozwija się prawidłowa kontrola punktów kluczowych, która z kolei umożliwia rozwój wielu ważnych umiejętności.

 

W przypadku zaburzenia mechanizmu kontroli postawy, kontrola punktów kluczowych ciała nie rozwija się prawidłowo i powstają blokady funkcjonalne, co uniemożliwia rozwój umiejętności wymienionych powyżej.

 

Pozycja

 

  • Zaakceptowana przez pacjenta wszystkimi zmysłami aktywna pozycja ( bezpieczna, dająca możliwość aktywnego działania przeciwko sile grawitacji)
  • Handling
  • Aligment – wyrównanie posturalny – liniowość
    - symetria
    - pozycja pośrednia ( możliwe dzięki aligment)
  • Optymalna długość mięśnia = optymalne napięcie i optymalna siła skurczu
  • Optymalna długość mięśnia warunkiem dla rozwoju aktywności mięśni

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin