Wybrane metody neurorehabilitacji dzieci
Ogólne zasady Fizjoterapii
Zasada nie szkodzenia „primum non nocere”
Zasada powszechności
Zasada wczesności
Odpowiednio wczesne
Rozpoczęcie właściwego usprawniania ma istotny wpływ na dalszy przebieg rozwoju psychomotorycznego dziecka.
Strategie postępowania
Opieka i wczesna stymulacja rozwojowa
Zasada ciągłości
Zasada kompleksowości
„Problemy dzieci z zaburzeniami pochodzenia ośrodkowego są rozległe i dotyczą – oczywiście, w różnym stopniu – praktycznie wszystkich sfer rozwoju psychomotorycznego. Taka sytuacja sprawia, że dzieci te wymagają kompleksowej terapii”
Zasada rozwojowa
NIE!
Zdobywanie „kamieni milowych” i odtwarzanie rozwoju
Tak!
Oddziaływanie na nerwowe mechanizmy rozwoju z uwzględnieniem fizjologicznej ich chronologii i znaczenia na poszczególnych etapach rozwoju
Zasada odruchowości
Zasada kolektywności
Zasada współpracy z rodzicami
Skuteczność usprawniania zależy nie tylko od jakości i częstotliwości zajęć usprawniających, którym jest poddane dziecko, ale także od jakości życia jego rodziny, relacji w tej rodzinie oraz warunków społeczno – ekonomicznych, ekonomicznych których dziecko i jego rodzina funkcjonują.
Współpraca z rodzicami rozpoczyna się na etapie szeroko pojętej diagnozy
Dobre doświadczenie zdobyte przez dziecko i rodziców w początkowym etapie usprawniania SA warunkiem podstawowym i koniecznym do ich późniejszego pełnego zaangażowanie i wykorzystania tkwiącego w dziecku potencjału rozwojowego.
Metody neurorehabilitacji dzieci
CEL:
„Przystosowanie dziecka oraz środowiska zewnętrznego tak, aby mogło wykorzystać swe możliwości na tyle, na ile pozwala mu istniejące uszkodzenie oraz uzyskać niezależność na każdym etapie swojego rozwoju”
KONCEPCJA NDT – BOBACH
Koncepcja – łac. konceptio – pomysł, projekt, plan działania wynikający z analizy faktów i poparty argumentami.
Metoda – badanie, sposób wykonania, świadome i konsekwentnie stosowany sposób postępowania dla osiągnięcia określonego celu.
Koncepcja Bobath
Jest podejściem do rozwiązania problemu
Koncepcja NDT – Bobath
NDT –neuro developmental treatment
NDT – leczenie – terapia neurorozwojowa
Koncepcja Bobath – mianownictwo
Jakość wzorca ruchowego
Studium zachowań ruchowych – obserwacja ruchu prawidłowego i nieprawidłowego
Prawidłowy mechanizm kontroli postawy
Rozwój integracji napięcia posturalnego we wzorcach reakcji nastawczych i równowagiintegracja napięcia zginaczy i prostowników
Rozwój kontroli punktów kluczowychprawidłowa kontrola głowy, obręczy barkowej i biodrowej
W przypadku prawidłowego rozwoju mechanizmu kontroli postawy rozwija się prawidłowa kontrola punktów kluczowych, która z kolei umożliwia rozwój wielu ważnych umiejętności.
W przypadku zaburzenia mechanizmu kontroli postawy, kontrola punktów kluczowych ciała nie rozwija się prawidłowo i powstają blokady funkcjonalne, co uniemożliwia rozwój umiejętności wymienionych powyżej.
Pozycja
agu_gu881