chrześcijaństwo, świat, polityka.pdf

(737 KB) Pobierz
218531087 UNPDF
ISSN 1896-9038
No 2 (6) 2008
CHRZEÂCIJA¡STWO
ÂWIAT•POLITYKA
ZESZYTY SPOŁECZNEJ MYŚLI KOŚCIOŁA
w numerze:
Mirosława Grabowska
Religia, jednostka, wspólnota
Instytut Politologii
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Fundacja Konrada Adenauera w Polsce
218531087.016.png
ISSN 99999999
No 2 (6) 2008
CHRZEÂCIJA¡STWO
ÂWIAT•POLITYKA
ZESZYTY SPOŁECZNEJ MYŚLI KOŚCIOŁA
Instytut Politologii
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Fundacja Konrada Adenauera w Polsce
218531087.017.png
ZESZYTY SPOŁECZNEJ MYŚLI KOŚCIOŁA
CHRZEÂCIJA¡STWO
ÂWIAT•POLITYKA
Rada Naukowa:
Aniela Dylus
Jan Grosfeld
Piotr Mazurkiewicz
Stephan Raabe
Od redakcji
Recenzent naukowy numeru:
prof. dr hab. Andrzej Rychard
Niniejszy numer czasopisma Chrześcijaństwo–Świat–Polityka podnosi problem roli religii
i religijności w kształtowaniu relacji społecznych we współczesnej Polsce. Nie ulega
wątpliwości, iż religia i Kościół odegrały istotną rolę w budowie proto-obywatelskiego
społeczeństwa okresie PRL, by użyć określenia prof. Edmunda Wnuka-Lipińskiego
z drugiego numeru naszych zeszytów. Warto zatem zadać pytanie: co współcześnie z tej
istotnej społecznej roli religijności pozostało? Polskie społeczeństwo, w którym ponad 90%
społeczeństwa deklaruje związek z religią katolicką wciąż stanowi fenomen w Europie. Ale
jakie ma to przełożenie na relacje społeczne, aktywność obywatelską, odpowiedzialność
za dobro wspólne? Czy religijność ma tu ciągle istotne znaczenie? Czy odgrywa rolę
pozytywną, czy też, przykładowo, problemy z właściwym przeżywaniem wiary mają swoje
znaczące odzwierciedlenie w życiu społecznym?
Redakcja:
Jan Grosfeld – redaktor naczelny
Michał Gierycz
Wydawca:
Katedra Współczesnej Myśli Społecznej Kościoła.
Instytut Politologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa,
tel. (22) 561 89 10, fax: (22) 839 82 05
e-mail: zeszyty.ip@uksw.edu.pl
www.politologia.uksw.edu.pl/zeszyty
Prof. Mirosława Grabowska, w wiodącym tekście Religia, jednostka, wspólnota , wychodząc
od naszkicowania teoretycznych ustaleń socjologii, pozwalających mówić o wpływie religii
na relacje społeczne, zarysowuje rolę, jaką pełniła historycznie i pełni obecnie religia
katolicka w kształtowaniu oblicza polskiego społeczeństwa. Wskazuje, iż współczesna
religijność wiąże się z etyką pożycia seksualnego i rodzinnego; sprzyja postawom
prospołecznym i obywatelskiemu zaangażowaniu; buduje, na różnych poziomach,
wspólnoty, stanowiąc zarazem jedyny poważny zasób wzmacniania pozycji jednostki.
Z tezami prof. M. Grabowskiej polemizują prof. Irena Borowik ( O zróżnicowaniu katolików
w Polsce ) i prof. Jan Grosfeld ( Religijność… ale jaka? ). W swoich komentarzach wskazują
na kwestie nie pozwalające im podzielać proponowanego przez Autorkę spojrzenia na
znaczenie polskiej religijności.
Współpraca:
Fundacja Konrada Adenauera w Polsce
ul. J. Dąbrowskiego 56, 02-561 Warszawa
tel. (22) 845 93 30, fax: (22) 848 54 37
e-mail: kas@kas.pl, www kas.pl, www.kas.de
Michał Gierycz
Projekt okładki i opracowanie graficzne:
Mediakoncept, www.mediakoncept.pl
Sprostowanie:
Do poprzedniego numeru zeszytów wkradł się błąd. Recenzentem 5-go numeru
Chrześcijaństwo-Świat-Polityka był prof. dr hab. Andrzej Zoll, a nie, jak podaliśmy,
ks. prof. dr hab. Remigiusz Sobański. Obu Panów Profesorów, jak i Szanownych
Czytelników, za tę pomyłkę przepraszamy.
ISSN 1896-9038
© Copyright 2008 by Katedra Współczesnej Myśli Społecznej Kościoła
Instytut Politologii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
i Fundacja Konrada Adenauera w Polsce.
218531087.018.png 218531087.019.png 218531087.001.png 218531087.002.png
 
CHRZEÂCIJA¡STWO
ÂWIAT•POLITYKA
ZESZYTY SPOŁECZNEJ MYŚLI KOŚCIOŁA
ZESZYTY SPOŁECZNEJ MYŚLI KOŚCIOŁA
CHRZEÂCIJA¡STWO
ÂWIAT•POLITYKA
Mirosława Grabowska
Zawartość zeszytu
Religia, jednostka, wspólnota
Mirosława Grabowska
Religia, jednostka, wspólnota
str. 5
W releksji nad religią i religijnością nie do pominięcia jest wymiar konsekwencji: jakie
znaczenie ma religia dla wspólnoty i religijność dla jednostki? Czy i jaką rolę odgry-
wa w życiu społecznym i indywidualnym? Próbuję odpowiedzieć na te pytania przede
wszystkim w odniesieniu do współczesnej Polski i Polaków. Ale dobrze jest zacząć od
pewnych uwag ogólniejszych, teoretycznych.
Irena Borowik
O zróżnicowaniu katolików w Polsce
str. 23
1.
Napięcie między jednostką, jej relatywną siłą i uprawnieniami, a wspólnotą, istnieje we
wszystkich społeczeństwach i kulturach. Jest natomiast różnie rozwiązywane. Zachód,
zwłaszcza kraje protestanckie, postrzegane są jako społeczeństwa rozbuchanego indywi-
dualizmu: liczy się jednostka, jej uczucia, interesy i prawa (nie tylko i nie tyle te formal-
ne, ale te „zapisane” we wzorach kulturowych, w tradycji i obyczaju), które są ważniejsze
niż oczekiwania i uprawnienia rodziny czy innych grup i wspólnot różnej wielkości.
Społeczeństwo tworzy się niejako od dołu, od indywiduum, wprawdzie uwikłane-
go w rozmaite konteksty i struktury, ale odrębnego, nieredukowalnego do „elementu
szerszej całości” – rodziny czy rodu, sąsiedztwa czy plemienia, narodu czy państwa. Na
przeciwnym biegunie lokuje się Wschód, którego społeczeństwa postrzegane są jako
przede wszystkim zbiorowości: liczą się systemy pokrewieństwa i władzy, zaś jednostka
o tyle, o ile stanowi funkcjonalny (lub kłopotliwy) element szerszych całości.
Jan Grosfeld
Religijność… ale jaka?
str. 28
Są to, oczywiście, pewne typy idealne, charakterystyki uproszczone i przerysowane.
Wiemy, że i w społeczeństwach Zachodu rodziny potraiły przywołać swoich człon-
ków do porządku: zaaranżować małżeństwo, narzucić typ kariery zawodowej, uwię-
zić w rodzinnym przedsiębiorstwie lub – przeciwnie – wydziedziczyć z niego. Także
władza polityczna miała, przynajmniej w pewnych okresach i w niektórych krajach,
wielkie, niemal nieograniczone prawa do życia i dóbr swoich poddanych. Tendencja
była jednak wyraźna: emancypacja jednostki i ograniczanie władzy. O ile car Piotr
I Wielki (1672-1725), najwyraźniej zainteresowany eugeniką, mógł nakazać szlach-
ciance poślubienie ciemnoskórego Abisyńczyka, który traił do Rosji jako niewolnik,
ale otrzymał od cara szlachectwo (wnukiem tej pary był Aleksander Puszkin), to król
4
5
218531087.003.png 218531087.004.png 218531087.005.png 218531087.006.png 218531087.007.png 218531087.008.png 218531087.009.png 218531087.010.png
CHRZEÂCIJA¡STWO
ÂWIAT•POLITYKA
ZESZYTY SPOŁECZNEJ MYŚLI KOŚCIOŁA
ZESZYTY SPOŁECZNEJ MYŚLI KOŚCIOŁA
CHRZEÂCIJA¡STWO
ÂWIAT•POLITYKA
pruski Fryderyk II Wielki (1712-1786) nie mógł wymusić kupna młyna przy swoim
pałacu Sanssouci 1 .
Max Weber badał związek między kalwińską moralnością a niemal chorobliwą praco-
witością 4 , zaś w późniejszych pracach, szerszej, związek między różnymi etykami reli-
gijnymi (hinduizmem i buddyzmem, konfucjanizmem i taoizmem, starożytnym juda-
izmem) a procesami ekonomicznymi i społecznymi. Stwierdził, że w Niemczech istniała
statystyczna korelacja między zainteresowaniem kapitalistycznymi przedsięwzięciami
i powodzeniem w nich a protestanckim pochodzeniem. Przypisywał tę relację psycholo-
gicznym konsekwencjom kalwińskiej doktryny predestynacji. Zgodnie z tą doktryną nie
wiadomo, kogo i dlaczego Bóg obdarzył łaską zbawienia. Ta psychologiczna niepewność
skłania kalwinistów do szukania wskaźników woli Boga w życiu codziennym. W konse-
kwencji kształtuje się etyka poświęcenia się ziemskiemu powołaniu i ascetycznego po-
wstrzymywania się od korzystania z owoców ciężkiej pracy. Praktycznym rezultatem ta-
kiej etyki i stylu życia była szybka akumulacja kapitału. Żadna inna tradycja religijna nie
powodowała, że ludzie postrzegali oszczędzanie czy akumulację kapitału i powodzenie
w interesach jako znak łaski Boga. Dlatego purytanie praktykowali ascezę dobrowolnie
i gorliwie, a dzięki temu przyczynili się do wytworzenia struktur nowoczesnych instytu-
cji ekonomicznych, które wpływały na życie i wartości kolejnych pokoleń.
2.
Różnice w relacjach jednostka – wspólnota ukazują nie tylko anegdoty. Jednak nie ma
tu miejsca na historiozoiczną analizę źródeł procesu indywidualizacji – budowania
i wyłaniania się jednostki w dziejach. Tym bardziej, że źródeł było wiele: nowe sposo-
by gospodarowania i przekształcenia tradycyjnych wspólnot, ilozoia, prawo i polityka,
słowem – nowoczesność. Ale także religia, której socjologowie i politolodzy poświęcali
i poświęcają sporo uwagi. Nierzadko analizują oni relacje jednostka – wspólnota w kon-
tekście religii: i jednostka, i wspólnoty mają swoje religijne zakorzenienie, znaczenie
i interpretacje, role do odegrania i funkcje do wypełnienia. Zacznijmy od klasyków.
Émile Durkheim analizując zjawisko samobójstwa 2 , zwrócił uwagę na związek pozio-
mu samobójstw i wyznania religijnego: w krajach katolickich poziom ten był niższy niż
w krajach protestanckich. Można tę obserwację uogólnić: im wyższy udział katolików
w danym społeczeństwie, tym niższy poziom samobójstw i odwrotnie – im wyższy
udział protestantów, tym wyższy poziom samobójstw. Durkheim wyjaśniał: „Podsta-
wowa różnica między katolicyzmem a protestantyzmem polega na tym, że ten drugi
dopuszcza swobodne studiowanie prawd wiary w dużo większym stopniu niż pierwszy.
(…) Protestant w większym stopniu tworzy własną wiarę. Dostaje Biblię do rąk i nie
narzuca się mu żadnej interpretacji. Sama struktura wyznania reformowanego podkre-
śla ten religijny indywidualizm. Nigdzie, poza Anglią, duchowieństwo protestanckie
nie jest zhierarchizowane; tak jak wierny, kapłan zależy tylko od siebie i od swojego
sumienia.” I dalej „Chroni ona [religia – MG] człowieka przed chęcią samozniszczenia
(…) dlatego, że jest społecznością. Społeczność ta jest utworzona przez pewną liczbę
tradycyjnych i przez to obowiązkowych wierzeń i praktyk wspólnych wszystkim wierzą-
cym. Im więcej jest tych stanów zbiorowych i im są one silniejsze, tym bardziej spójna
jest wspólnota religijna i tym większe ma właściwości ochronne. (…) Ponieważ Kościół
protestancki nie ma takiej spójności jak inne, nie oddziałuje na samobójstwo tak samo
łagodząco.” 3 Badania i analizy Durkheima dotyczyły krajów europejskich, ale można
przypuszczać, że autor nadawał swoim wnioskom walor ogólniejszy. Tym bardziej, że
religię pojmował jako system wierzeń i praktyk – odnoszących się do rzeczy świętych,
to znaczy wyłączonych i zakazanych – łączących wszystkich, którzy uznają je za swoje,
w jedną wspólnotę moralną zwaną kościołem. Obsesyjnie wręcz przy tym podkreślał
społeczny wymiar owego systemu wierzeń i praktyk oraz jego społeczne funkcje.
Analizy i interpretacje Webera ukazały, jak nieoczywiste, kompleksowe, głębokie i roz-
ległe są oddziaływania religii. Kalwin i jego kontynuatorzy nie interesowali się gospo-
darką, lecz zbawieniem człowieka. Ale niezamierzone skutki ich doktryny religijnej
i związanych z nią praktyk życia codziennego ukształtowały ascetycznego pracoholika,
który – niejako przy okazji gorączkowego poszukiwania odpowiedzi na pytanie o swoje
zbawienie – zbudował kapitalistyczną gospodarkę.
Zatem – zdaniem klasyków – różne wyznania i religie niejednakowo uposażają jednostkę
i niejednakowo sytuują ją we wspólnocie religijnej, a w konsekwencji w innych wspól-
notach. Durkheimowskie i Weberowskie wątki – pytania o naturę religii, jej funkcje i jej
wpływy na rozmaite dziedziny życia – były stale obecne w releksji i badaniach socjolo-
gicznych. Z nową siłą powróciły w dwóch ostatnich dekadach XX wieku, kiedy to teoria
sekularyzacji 5 zaczęła być krytykowana i to z dwóch powodów. Po pierwsze, badania in-
spirowane tą teorią przynosiły niespójne rezultaty. Po drugie, obserwacja zmieniającej się
rzeczywistości społecznej – ożywienie religijne w różnych religiach i krajach oraz powrót
religii (jako masowych postaw, ruchów i instytucji religijnych) do sfery publicznej – kazała
podchodzić sceptycznie i krytycznie analizować założenia tej teorii i jej dorobek empi-
ryczny. Pytania o kondycję religii, jej społeczne funkcje i jej wpływy na życie społeczne
wróciły.
6
7
218531087.011.png 218531087.012.png 218531087.013.png 218531087.014.png 218531087.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin