ZN_421.pdf

(1714 KB) Pobierz
Komitet Redakcyjny
Rada Wydawnicza
Stanisław Czepita, Maria Czerepaniak-Walczak, Marek Dutkowski, Inga Iwasiów
Ewa Kępczyńska, Danuta Kopycińska, Piotr Krasoń
Andrzej Offmański, Aleksander Panasiuk
Andrzej Witkowski – przewodniczący
Edward Włodarczyk – przewodniczący Senackiej Komisji ds. Wydawnictw
Janusz Hołubasz – redaktor naczelny Wydawnictwa Naukowego
Recenzent
prof. zw. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski
Rada programowa
dr hab. prof. US Henryk Babis, Uniwersytet Szczeciński
prof. zw. dr hab. Roman Czaplewski, Uniwersytet Szczeciński
dr hab. prof. US Aleksander Panasiuk, Uniwersytet Szczeciński
doc. dr inż. Józef Rawłuszko, Akademia Techniczno-Rolnicza w Bydgoszczy
prof. zw. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski, Uniwersytet Gdański
dr hab. prof. PR Stanisława Zamkowska, Politechnika Radomska
Redaktor naukowy
prof. zw. dr hab. Roman Czaplewski
Sekretarz
dr Grażyna Wolska
Redaktor Wydawnictwa
Joanna Dżaman
Korektor
Renata Bacik
Skład komputerowy
Halina Lipiec
Projekt okładki
Michał Starczewski
© Copyright by Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2006
ISSN 1640-6818
ISSN 1509-0523
WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO
Wydanie I. Ark. wyd. 6,0 Ark. druk. 8,0. Format B5.
USPol 60/2006
SPIS TREŚCI
HISTORIA ŁĄCZNOŚCI
JANUSZ GIERA – Powstanie i rozwój urzędu pocztowego jako formy
organizacyjnej świadczenia usług na ziemiach polskich w latach
1558–2004 ......................................................................................
7
RYNEK USŁUG ŁĄCZNOŚCI
ROMAN CZAPLEWSKI – Regulowanie rynków usług pocztowych.
Stosowane rozwiązania i propozycje zmian ...................................
17
ALEKSANDER PANASIUK – Modelowe ujęcie strategii rynkowych
operatorów pocztowych ..................................................................
27
GRAŻYNA WOLSKA – Konkurencja jako niezbędny element rozwoju
rynku usług pocztowych ..................................................................
37
JACEK BUKO – Przekształcenia własnościowe jako element restruk-
turyzacji publicznych operatorów pocztowych w Europie .............
47
EKONOMICZNE PROBLEMY WDRAŻANIA INNOWACJI
W PRZEDSIĘBIORSTWACH ŁĄCZNOŚCI
ADAM STECYK – Charakterystyka systemu informacji gospodarczej
typu G2C .........................................................................................
63
MACIEJ CZAPLEWSKI – CRM jako nowoczesny instrument dosko-
nalenia obsługi klientów w firmach sieciowych ..............................
71
JÓZEF RAWŁUSZKO – O potrzebie monitorowania kultury organiza-
cyjnej w jednostkach Grupy Kapitałowej Poczty Polskiej .............
77
WIESŁAW M. MAZIARZ – Rola telekomunikacji w kształtowaniu
i funkcjonowaniu „nowej gospodarki” ..........................................
85
4
JOANNA DROBIAZGIEWICZ – Wybrane aspekty funkcjonowania
systemu ekonomiczno-finansowego Poczty Polskiej .....................
93
EKONOMICZNE PROBLEMY
PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH ŁĄCZNOŚCI
FRANK FICHERT – Dylematy wykorzystania nocnego transportu
lotniczego do obsługi przesyłek pocztowych .................................
107
JOANNA WIECZOREK – Struktura systemu informacyjnego operatora
telekomunikacyjnego ......................................................................
119
HISTORIA ŁĄCZNOŚCI
NR 421 EKONOMICZNE PROBLEMY ŁĄCZNOŚCI NR 7 2005
JANUSZ GIERA
p.p.u.p. Poczta Polska
POWSTANIE I ROZWÓJ URZĘDU POCZTOWEGO
JAKO FORMY ORGANIZACYJNEJ ŚWIADCZENIA USŁUG
NA ZIEMIACH POLSKICH W LATACH 1558–2004
Uwarunkowania organizacyjne działalności usługowej urzędu pocztowego na tle
dziejów Poczty Polskiej
Powołanie Królewskiej Poczty Polskiej w 1558 roku 1 zapoczątkowało
proces tworzenia się form organizacyjnych tej instytucji. Mimo istniejącej
wówczas jednolitej rozległej sieci poczty cesarskiej, rozciagającej się na teryto-
rium Europy Zachodniej, polskie przedsiębiorstwo pocztowe nie zostało włą-
czone w jej skład, zachowując swą niezależność narodową. Stała się więc czyn-
nikiem integrującym państwo polskie, sama zaś jej nazwa: Posta Poloniae,
umożliwiała propagowanie Rzeczpospolitej poza jej granicami. Poczta Polska
wzorowała się na działalności poczt zachodnioeuropejskich, z taką samą tytula-
turą placówek oraz stanowisk personelu oraz identycznym sposobem funkcjo-
nowania urządzeń pocztowych. Poczcie królewskiej przyznano wiele przywile-
jów i praw. Oprócz pełnienia bezpłatnych usług na rzecz monarchy i jego do-
1 W.Polański: Jak przewożono Pocztę Polską w dawnych czasach. Toruń 1925, s. 5–6;
J. Giera: Przyczyny powołania Poczty Polskiej w 1558 roku. „Technika i Eksploatacja Poczty”
1996, nr 4, s. 42–44.
ZESZYTY NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO
5248713.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin