ZN_380.pdf

(2449 KB) Pobierz
Rada Wydawnicza
Stanisław Czepita, Maria Czerepaniak-Walczak, Inga Iwasiów
Ewa Kępczyńska, Danuta Kopycińska, Piotr Krasoń
Andrzej Offmański, Aleksander Panasiuk, Andrzej Witkowski
Mirosław Rutkowski – przewodniczący
Edward Włodarczyk – przewodniczący Senackiej Komisji ds. Wydawnictw
Janusz Hołubasz – redaktor naczelny Wydawnictwa Naukowego
Recenzent
prof. dr hab. Marian Żukowski
prof. dr hab. Leonard Rozenberg
Rada programowa
prof. dr hab. Bogdan Nogalski (Uniwersytet Gdański),
prof. zw. dr hab. Krystyna Piotrowska-Marczak (Uniwersytet Łódzki),
prof. dr hab. Bogusław Pietrzak (SGH w Warszawie),
prof. dr hab. Alfred Janc (Akademia Ekonomiczna w Poznaniu),
prof. zw. dr hab. Marianna Daszkowska (Politechnika Gdańska),
prof. dr hab. Dorota Korenik (Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu),
prof. zw. dr hab. Jan Głuchowski (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu),
prof. zw. dr hab. Jerzy Węcławski (UMCS w Lublinie),
prof. zw. dr hab. Jerzy Sokołowski (Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości),
prof. dr hab. Eberhard Drechsel (Uniwersytet Berliński),
prof. zw. dr hab. Józef Perenc (Uniwersytet Szczeciński),
prof. zw. dr hab. Adam Szewczuk (Uniwersytet Szczeciński),
prof. dr hab. Stanisław Flejterski (Uniwersytet Szczeciński).
Redaktor Wydawnictwa
Joanna Dżaman
Korektor
Renata Bacik
Skład komputerowy
Anna Brzezińska
© Copyright by Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2005
ISSN 1640-6818
ISSN 1509-0507
WYDAWNICTWO NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGO
Wydanie I. Ark. wyd. 8,0. Ark. druk. 11,9. Format B5.
USPol 42/2005
SPIS TREŚCI
Wstęp ........................................................................................................
5
Ekonomia i marketing
MACIEJ CIEŚLICKI – Możliwości rozwojowe sektora MSP w Polsce
a integracja europejska........................................................................
9
BOGDAN NOGALSKI , ANNA WÓJCIK-KARPACZ , JAROSŁAW KAR-
PACZ – Regionalne stymulatory rozwoju małych i średnich przed-
siębiorstw ............................................................................................
17
MAGDALENA MAJCHRZAK , PRZEMYSŁAW PLUSKOTA – Przedsię-
biorstwa świadczące usługi komunalne w obliczu przystąpienia Pol-
ski do Unii Europejskiej .....................................................................
27
GRAŻYNA ROSA – Marketing regionalny na rynku usług........................
43
TOMASZ SONDEJ – Koncepcja systemu obsługi klienta.........................
51
Finanse
MAREK DYLEWSKI – Planowanie w jednostkach samorządu terytorial-
nego jako wyznacznik sprawnego funkcjonowania w jednoczącej się
Europie................................................................................................
63
BEATA FILIPIAK – Współpraca organizacji pozarządowych z partnerem
samorządowym w kreowaniu rozwoju lokalnego i regionalnego na przy-
kładzie miasta Szczecina.....................................................................
75
JAN GŁUCHOWSKI, MAGDALENA DYNUS – Finanse publiczne Polski
w obliczu przystąpienia do strefy euro ...............................................
91
SŁAWOMIRA KAŃDUŁA – Samodzielność jednostek samorządu gmin-
nego w pozyskiwaniu dochodów uzupełniających w roku akcesji
Polski do Unii Europejskiej ................................................................ 105
DOROTA KORENIK – Wyzwania dla finansowania rozwoju regionalne-
go przez samorząd terytorialny w warunkach akcesji Polski do Unii
Europejskiej ........................................................................................ 121
4
JAROSŁAW MARCZAK – Subwencje dla samorządu terytorialnego
w Hiszpanii ......................................................................................... 135
BEATA ŚWIECKA – Karty płatnicze w Unii Europejskiej i w Polsce ...... 149
EWA MARKOWSKA-BZDUCHA – Polskie gminy w drodze do Unii
Europejskiej – analiza gospodarki finansowej.................................... 163
JERZY WĘCŁAWSKI – Rozwój rynku private equity w Polsce na tle
Krajów Unii Europejskiej ................................................................... 177
Wstęp
Oddajemy do rąk Czytelników kolejny, siódmy Zeszyt Naukowy, obejmu-
jący problematykę z zakresu marketingu, finansów i zarządzania. Zeszyt ten
został poświęcony problemom funkcjonowania instytucji, podmiotów gospo-
darczych oraz sektora publicznego w obliczu akcesji Polski ze strukturami Unii
Europejskiej. Ekonomia, a w szczególności finanse i marketing stają się istot-
nym obszarem kreowania zmian i procesów dostosowawczych. W sektorze
komercyjnym, jak i rządowo-samorządowym postrzega się konieczność poszu-
kiwania rozwiązań, które pozwoliłyby dostosować się do zmieniających się
warunków. Pojawiają się też coraz to nowe wyzwania i rodzą się zagrożenia,
zmieniają się narzędzia i instrumenty, jedne problemy zaostrzają się, inne tracą
na znaczeniu (zwłaszcza po wejściu w struktury unijne). Transformacja syste-
mowa, otwieranie polskiej gospodarki na konkurencję międzynarodową, refor-
ma samorządowa, zmiany technologiczne, pogłębiające się wiązki i współza-
leżności z gospodarką globalną, to tylko niektóre czynniki, które wymagają
ustalenia wpływu na funkcjonowanie instytucji, przedsiębiorstw i samorządu.
Zdajemy sobie sprawę, że procesy dostosowawcze, jak również pierwszy okres
po wstąpieniu w struktury unijne wywołają znaczny wpływ na życie gospodar-
cze, polityczne i społeczne. Stąd też, staramy się wskazać istotne procesy, in-
strumenty oraz pożądane kierunki zmian.
Siódmy Zeszyt Naukowy otrzymał tytuł Instytucje finansowe, podmioty
gospodarcze oraz sektor publiczny w obliczu akcesji Polski do Unii Europejskiej .
W niniejszym opracowaniu całość problematyki została ujęta w trzy działy:
ekonomia,
marketing,
finanse.
Celem opracowania były:
identyfikacja oraz wskazanie na pozytywne rozwiązania w polskiej go-
spodarce, a zwłaszcza w sektorach instytucji finansowych, przedsię-
biorstw oraz sektorze publicznym,
sformułowanie propozycji rozwiązań, które stymulują procesy dostosowaw-
cze podmiotów gospodarczych występujących na rynku oraz samorządu.
Starano się przy tym szukać wspólnych punktów między praktyką a teorią.
6
Wstęp
Autorzy zdają sobie sprawę, że ograniczona objętość i charakter materia-
łów powodują zasygnalizowanie tylko skromnej części problemów. Niemniej
jednak mamy nadzieję, że zaprezentowana problematyka stanie się inspiracją
do poszukiwania i wdrażania nowych rozwiązań, wskazywania na obszary
istotnych zmian oraz potencjalnych szans.
dr hab. prof. US Beata Filipiak
Zgłoś jeśli naruszono regulamin