Urszula Macioł – Kisiel - Czas wolny a zdrowy styl życia dziecka.pdf

(247 KB) Pobierz
Microsoft Word - Zeszyt21.doc
CZAS WOLNY A ZDROWY STYL ŻYCIA DZIECKA
Urszula Macioł-Kisiel 1
Podjęty w artykule problem jest głosem w dyskusji na temat
świadomego i zorganizowanego czasu wolnego uczniów. Pomimo, że jest
odmiennie rozumiany w stosunku do dzieci, młodzieży i osób dorosłych,
w każdym przypadku może stać się ważnym czynnikiem determinującym
zdrowy styl życia. Tak postawiony cel może być osiągnięty poprzez
zwrócenie uwagi zainteresowanych (rodzice - uczeń - nauczyciele) na
pielęgnowanie i rozwijanie zainteresowań, umiejętności sportowych,
aktywny wypoczynek i kulturalną rozrywkę.
Słowa kluczowe: czas wolny, zdrowy styl życia, dziecko
Wstęp
Czas wolny to okres aktywności człowieka, który pozostaje mu do
dyspozycji po wykonaniu zadań związanych z zaspokajaniem potrzeb
życiowych oraz czynności obowiązkowych typu: nauka, praca, rodzina.
Może być on różnie wykorzystany, mniej lub bardziej celowo
zorganizowany. Sposób spędzania tego czasu często zależy od tradycji
przekazywanych w rodzinie, wpływów środowiska społecznego, sytuacji
materialnej i tym podobnym czynników. Proces wychowania dziecka
realizowany w rodzinie i szkole kształtuje zachowania preferowane w
wieku późniejszym. Pedagodzy realizujący w szkole podstawowej
edukację zdrowotną, kształtują u uczniów umiejętność wykorzystania
czasu wolnego zgodnie z wymogami kultury zdrowotnej (MEN 1999), w
1 Katedra Pedagogiki i Psychologii, opiekun naukowy prof. nadzw. dr hab. Marian
Kapica
91
celu regeneracji sił fizycznych i psychicznych oraz stymulacji
wszechstronnego rozwoju.
1. Dziecko, jego potrzeby i zainteresowania a zdrowy styl życia
Rozwój dziecka w wieku 7-13 lat cechuje duża dynamiczność. W
tym okresie młodzi ludzie uzyskują umiejętność logicznego
rozumowania. Następuje również wzrost ich samoświadomości
oraz zaznacza się wzrost aktywności społecznej. Doskonali się również
umiejętność współżycia i współpracy z innymi członkami społeczeństwa.
Ogromna potrzeba ruchu, łączenie poznania z zabawami ruchowymi i
uprawianiem sportu należy do czołowych zainteresowań dziecka. Jakość
rozwoju fizycznego wpływa bezpośrednio na zachowanie dziecka,
decydując o tym, co może robić, warunkując również jego umiejętność
przystosowania społecznego (Hurlock 1985). Każde dziecko jest
niepowtarzalną indywidualnością, poprzez zaspokojenie potrzeby ruchu,
rozwija swą sprawność fizyczną, co z kolei wpływa na kształtowanie się
jego sfery psychicznej. Aktywność dziecka w poznawaniu świata jest
elementem jego rozwoju intelektualnego. Dziecko musi samo poznawać
świat, a nauczyciel powinien być jego pomocnikiem i przewodnikiem w
tym procesie.
Zadaniem współczesnej szkoły jest przygotowanie młodego
człowieka do racjonalnego korzystania z czasu wolnego. Według W.
Okonia (1996), dobrze wykorzystany czas wolny może być twórczym
czynnikiem w kształtowaniu osobowości ludzkiej, zaś niewłaściwie
wykorzystany –czynnikiem destrukcyjnym. Skuteczny wypoczynek oraz
korzystne dla zdrowia i ogólnej sprawności różnorodne formy rekreacji
fizycznej stanowią element zdrowego stylu życia.
Styl życia A Siciński (1976, s.15) określa jako „... zakres i formy
codziennych zachowań jednostek lub grup, specyficzne dla ich
usytuowania społecznego, tzn. manifestujące położenie społeczne oraz
postrzegane jako charakterystyczne dla tego położenia, a dzięki temu
92
umożliwiające szeroko rozumianą społeczną lokalizację innych ludzi”.
Natomiast M. Lalonde (1975) definiuje go jako decyzje i zachowania
dotyczące zdrowia, które do pewnego stopnia podlegają kontroli
jednostki. Elementem składowym stylu życia są zachowania zdrowotne.
Zachowanie ukierunkowane na zdrowie to każde działanie
świadomie podjęte przez jednostkę, niezależnie od jej faktycznego
ipostrzeganego stanu zdrowia, w celu promowania, ochrony
i zachowania zdrowia, bez względu na to czy jest ono skuteczne, czy też
nie (Słońska, Misiuna 1993).
Zachowania dzieci w czasie wolnym podzielić można najogólniej na
następujące podstawowe kategorie:
- związane z uczestnictwem w kulturze: percepcja środków masowego
przekazu, teatr, kino, koncert, muzea, wystawy, imprezy artystyczne
itp.;
- związane z uczestnictwem w życiu społecznym: rodziny, grupy
rówieśniczej;
- zachowania zorientowane na zabawę i rozrywkę - prywatki, wieczorki
taneczne, przebywanie w kawiarni itp.;
- związane z realizacją indywidualnych zamiłowań: sportowych,
turystycznych, poznawczych, artystyczno-twórczych, różnego rodzaju
hobby;
- związane z przyjętymi na siebie obowiązkami takimi, jak: pomoc
rodzinie, wolontariat itp.;
- bierny odpoczynek: sen, polegiwanie itp.;
- zachowania o charakterze patologii społecznej - nadużywanie
alkoholu, narkomania, przestępczość itp.
Wzory zachowań dzieci w czasie wolnym zdaniem K.
Przecławskiego (1993, s.75) kształtowane są przede wszystkim przez
rodzinę, zgodnie z jej tradycjami kulturowymi. Istotny wpływ mają
również grupy nieformalne.
Młodzi ludzie organizowany czas wolny mogą wykorzystywać w
celu osiągnięcia pewnych wartości, pielęgnowania zdrowia i
93
441940276.001.png
przekształcenia warunków swego życia zgodnie ze swymi potrzebami
i aspiracjami. Oddziaływanie wychowawcze nauczyciela w tym zakresie
zmierza ku kształtowaniu zachowań w czasie wolnym. Możliwość
kształtowania zachowań uczniów według pewnych przyjętych zasad i
norm, a także rozszerzenie sfery wolnego wyboru młodego człowieka,
podkreśla zdrowotną wartości czasu wolnego. Jednocześnie wprowadza
go w kulturę zdrowotną.
2. Czas wolny jego formy i sposoby organizowania
Czas wolny dzieci i młodzieży T. Wujek (1979, s. 299) rozumie jako
„... czas, który pozostaje im po zaspokojeniu potrzeb organizmu oraz po
wypełnieniu obowiązków szkolnych i domowych. W tym okresie mogą
oni oddawać się różnym zajęciom według swoich upodobań, związanym
z wypoczynkiem, rozrywką i zaspokajaniem własnych zainteresowań”.
W takim zestawieniu dzieci mają relatywnie więcej czasu wolnego niż
młodzież i dorośli. Specyficzna cecha czasu wolnego to, możliwość
dysponowania nim według własnego uznania.
„Doba ucznia składa się z czasu przeznaczonego na naukę szkolną i
czasu poza nią, udział w życiu swej rodziny, na przejazdy do szkoły i z
powrotem, na zaspokajanie potrzeb intelektualnych, kulturalnych i
społecznych” (Grochociński 1979, s.9). Dla właściwego rozwoju dziecka
ważne jest uczenie się podejmowania decyzji i dokonywania wyborów
zachowań w czasie wolnym. Jak wynika z prowadzonych przez B.
Woynarowską (2000, s.) badań młodzi ludzie często nie potrafią
odpowiednio gospodarować swoim wolnym czasem i nierzadko
dokonują ryzykownych wyborów, czasami wręcz szkodliwych dla
zdrowia.
W roku szkolnym 2000/2001 przeprowadzone zostały badania
diagnostyczno-weryfikacyjne w szkołach podstawowych województwa
śląskiego, które objęły swoim zasięgiem populację uczniów klas IV-VI
(N=504), nauczycieli (N=250) i rodziców (N=114). Celem badań było
94
 
uzyskanie informacji na temat przebiegu procesu kształtowania
zachowań zdrowotnych w szkole, w tym uczenia wychowanków sposobu
spędzania czasu wolnego.
Obserwując codzienne życie uczniów szkoły podstawowej można
sądzić, że każdy z nich inaczej wypełnia swój czas pozaszkolny.
Czynności biologiczne tj. posiłki, higiena osobista, zajmują czas na tym
samym poziomie niezależnie od wieku. Jeżeli chodzi o czynności
obowiązkowe i związane z czasem wolnym to zmiana proporcji jest już
między nimi zauważalna. Zmiany te przyjmują następujący kierunek: im
starsza klasa, tym uczniowie więcej czasu przeznaczają na czynności
obowiązkowe - np. odrabianie lekcji, obowiązki domowe.
Szybkie tempo życia, stres podkreśla wartość zdrowotną czasu
wolnego, jak również wskazuje na konieczność racjonalnego i
planowego jego wykorzystania. Badani uczniowie sygnalizują, iż swój
wolny czas wykorzystują najczęściej na realizację swoich zainteresowań.
Zachowania dominujące w tym okresie to: gra w piłkę (kl. IV – 31,6%,
kl. VI – 27,7%), oglądanie telewizji (kl. IV.- 16,3%, kl. VI – 20,4), gry
komputerowe (kl. IV – 19,3%, kl. VI – 20,4%) oraz spotkania
z przyjaciółmi (kl. IV - 15,9%, kl. VI – 16,9%). Korzystne dla zdrowia i
ogólnej sprawności młodych ludzi jest wykorzystanie czasu wolnego na
realizację różnego typu aktywność ruchowej połączonej z poznaniem
otaczającej rzeczywistości. Gry sportowe, taniec, turystyka nie tylko
wpływają na sprawność fizyczną ucznia, ale również stwarzają
możliwość nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, rozładowania
napięć psychofizycznych, agresji poprzez sportową rywalizację i
stawianie wyzwań. Ponadto wspiera samoorealizację młodego człowieka
i umożliwia zaspokajanie niektórych jego potrzeb tj. potrzebę ruchu,
sukcesu, rywalizacji itp.
95
Zgłoś jeśli naruszono regulamin