Neuropsychologia zagadnienia
1. Funkcje poznawcze
a) Uwaga – odpowiedzialna za selekcję informacji i zapobieganie negatywnym skutkom przeładowania systemu poznawczego przez nadmiar danych
b) Pamięć – jest zdolnością do przechowywania informacji i późniejszego jej wykorzystania. Z innego pkt widzenia pamięć to zespół procesów poznawczych zaangażowanych w nabywanie, przechowywanie i późniejsze odtwarzanie informacji.
c) F. przestrzenne –
d) F. werbalne –
2. Pamięć operacyjna – inaczej krótkotrwała, od 7 do 9 elementów.
3. Pamięć epizodyczna – utrwalane w niej są przeżycia, wspomnienia, krótkie epizody naszego życia
4. Pamięć semantyczna – związana z zapamiętywaniem słów i informacji.
5. Podział procesów pamięci:
a) Uwaga - odpowiedzialna za selekcję informacji i zapobieganie negatywnym skutkom przeładowania systemu poznawczego przez nadmiar danych
b) Świadomość – zdawanie sobie sprawy z treści własnych procesów psychicznych
c) Percepcja – proces aktywnej interpretacji danych zmysłowych z wykorzystaniem wskazówek kontekstualnych, nastawienia i wcześniej zdobytej wiedzy. w wyniku procesu dochodzi do rozpoznania obiektu.
d) Pamięć - jest zdolnością do przechowywania informacji i późniejszego jej wykorzystania. Z innego pkt widzenia pamięć to zespół procesów poznawczych zaangażowanych w nabywanie, przechowywanie i późniejsze odtwarzanie informacji.
6. Otyłość a depresja.
a) współwystępowanie otyłości z depresją 50%
b) otyłość i depresja ma to samo podłoże, depresja atypowa u osób otyłych
c) jeżeli chcemy wyleczyć osobę z otyłości, najpierw leczymy depresję
7. Głód pierwotny a wtórny
a) głód pierwotny – w przypadku niedoboru składników pokarmowych w ustroju
b) głód wtórny – w warunkach i sytuacjach, kiedy zwykle spożywamy posiłki ( głód jako popęd wtórny jest nabyty)
8. Testy neuropsychologiczne
a) Test Stroopa służy do oceny funkcji poznawczych, koncentracji i podzielności uwagi
b) Test TMT
Pamięć można ocenić za pomocą testu pamięci Reya, testu powtarzania cyfr wprost
9. Skale przesiewowe do oceny otępienia: MMSE, test rozpoznawania zegara
10. Choroba Alzheimera:
Czynniki ryzyka:
a) Czynniki pewne: wiek, zespół Downa, obciążenie genetyczne, genotyp APOE4
b) Czynniki prawdopodobne: płeć żeńska, obciążenie dziedziczne chorobą Downa
c) Inne: depresja, alkohol, wykształcenie, metale – glin
Etapy choroby:
a) Okres utajenia- gdy nie ma uchwytnych zmian w stanie psychicznym
b) Prodromalny – objawy psychopatologiczne nie należące do obrazu klinicznego zespołu otępiennego
c) Rozwiniętej choroby – stwierdza się obecność mniej lub bardziej nasilonych objawów klinicznych, spełniających przyjęte na świecie kryteria rozpoznania otępiania typu Alzheimer.
Wczesne objawy otępienia: trudności w znalezieniu przedmiotów, potrzeba sprawdzania wykonywanych czynności, wielokrotne powtarzanie uwag i pytań, zapominanie ostatnio wykonywanych czynności, brak możliwości dokończenie rozpoczętego opowiadania, trudności w nauczeniu nowych lokalizacji, wielokrotne powtarzanie czynności.
11. Orientacja autopsychiczna – orientacja(świadomość) co do własnej osoby, własnych stanów psychicznych itp. Zostaje zaburzona w niektórych stanach psychopatologicznych.
Orientacja allopsychiczna – świadomość miejsca, czasu, przestrzeni i sytuacji własnej.
12. Zdolność mówienia związana jest z ośrodkiem Broki – zaburzenia – afazja ruchowa.
13. Rozumienie mowy związane jest z ośrodkiem Wernickiego – zaburzenia- afazja czuciowa.
14. Zaburzenia funkcji poznawczych w padaczce związane są z:
a) Miejscem uszkodzenia mózgu
b) Stopniem uszkodzenia mózgu
c) Leczenia farmakologicznego
d) Odmienną organizacją funkcjonalną
15. Zaburzenia funkcji poznawczych w padaczce mogą dotyczyć takich funkcji poznawczych jak:
a) Wielozłożoność
b) Guzy mózgu
c) Operacje
d) Współistniejące zaburzenia
16. Dysfunkcje poznawcze przy uszkodzeniu:
a) Płata czołowego – zaburzenia pamięci operacyjnej i funkcji wykonawczych, zaburzenia myślenia, plastyczności psychicznej
b) Płata skroniowego – upośledzenie pamięci deklaratywnej i uczenia się
17. Zaburzenia neuropsychologiczne u dzieci występują w zespołach:
a) ADHD
b) Zespół Aspergera
c) Zespół Downa
d) Schizofrenia dziecięca
18. Rehabilitacja funkcji poznawczych: Rodzaj pracy warsztatowej, podczas której pacjent nabywa wiedzę i umiejętności z zakresu technik pamięciowych, koncentracji uwagi, percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, za pomocą np. komputera, luster
19. Rehabilitacja dzieci z Zespołem Downa: rehabilitacja funkcji poznawczych, terapia rodzinna, uspołecznianie dziecka, rehabilitacja funkcji ruchowych
Rehabilitacja dzieci z MPD: ćwiczenia czynne i bierne, uczenie rodziny jak prawidłowo układać dziecko i zmieniać pozycję
Blackkalia