Imię i nazwisko studenta……………………………………………………grupa……….
Dydaktyka w pielęgniarstwie – egzamin dnia ………………………………
Proszę udzielić właściwych odpowiedzi.
Wszelkie skreślenia i poprawki będą uznane za błędne odpowiedzi.
Liczba uzyskanych pkt…………………..
1. Dydaktyka pielęgniarstwa zajmuje się zagadnieniami ( dokończ ) [ 2 pkt ]
Dydaktyka pielęgniarstwa jest dyscypliną zajmującą się tworzeniem teorii nauczania i uczenia się pielęgniarstwa, korzysta z dorobku pedagogiki, szczególnie z dydaktyki ogólnej, pedagogiki pracy i kształcenia zawodowego, a także teorii wychowania zdrowotnego.
2. Stworzył i udowodnił naukowo teorię nauczania, został nazwany ,,Ojcem dydaktyki ogólnej” [ 1 pkt ]
a) Sokrates
b) Arystoteles
c) Jan Władysław Dawid
d) Platon
3. Przedstaw powinności nauczyciela opisane przez Jana Władysława Dawida
w rozprawie ,,O duszy nauczycielstwa”. [2 pkt ]
Nauczyciel nie może jedynie być wykładowcą, powinien spełniać także takie funkcje jak:
- wychowawcy
-opiekuna
-doradcy
-partnera
-inicjatora róznych poczynań poznawczych uczniów
-rozjemcy
-sędziego
4. Reformator szkolnictwa i twórca nowożytnej pedagogiki ( XVII w. ) to: [ 1 pkt ]
a) J. A. Komeński
b) J. J. Rousseau
c) J. H. Pestalozzi
d) J. F. Herbart
5. Przedstawiciel pietyzmu w pedagogice, w której jako pierwszy wyodrębnił teorie wychowania i nauczania to: [ 1 pkt ]
a) Celestyn Freinet
b) Niemeyer August Hermann
c) Sokrates
d) Arystoteles
6. Twórcą metody projektu był: [ 1 pkt ]
a) Waldemar K. Konopiel
b) Karol Darwin
c) Wincenty K. Witos
d) William H. Kilpatrick
7. Tok lekcji ,,operacyjnej” polega na: [ 1 pkt ]
a) zapoznaniu ucznia/studenta z zagadnieniami nowymi i trudnymi
b) usunięciu w świadomości ucznia/studenta bariery między teorią i praktyką, praktyką i teorią
c) przygotowaniu przez uczniów/studentów planu lekcji i konspektu z zajęć
d) przedstawieniu uczniom/ studentom programu i metod nauczania aktywizujących
8. Pomiar dydaktyczny ( wg Wasyluka ) to: [ 1 pkt ]
a) ocena wyników testu dydaktycznego, wiedzy i umiejętności praktycznych
b) porównanie wiedzy, umiejętności i cech osobowości zdającego z wiedzą i cechami osobowości przyjętymi przez nauczyciela
c) porównanie wiedzy, umiejętności i cech osobowości zdającego z wiedzą, umiejętnościami i cechami osobowości przyjętymi jako wzorzec
d) sprawdzian wiadomości w formie pisemnej
9. Zadania testowe otwarte dzielimy na: [ 1 pkt ]
a) proste dobieranie, wielokrotny wybór, z luką
b) z luką, krótkiej odpowiedzi, rozszerzonej odpowiedzi
c) złożone dobieranie, z luką, wielokrotny wybór
d) proste, złożone i wielokrotnego wyboru
10. Ustalenie planu pracy i w toku jego realizacji sformułowanie pomysłów rozwiązania, to etap lekcji: [ 1 pkt ]
a) problemowej
b) operacyjnej
c) ekspozycyjnej
d) kombinowanej
11. Hospitacja związana z dokonywaniem formalnej oceny pracy nauczyciela to hospitacja: [ 1 pkt ]
a) diagnozująca
b) kontrolno – oceniająca
c) doradczo – doskonaląca
d) kontrolno – doradcza
12. Wyjaśnij różnice między ćwiczeniami symulowanymi a ćwiczeniami praktycznymi:
[ 2 pkt ]
Ćwiczenia symulowane- naśladują rzeczywistość, ułatwiają przeprowadzenie zaęć praktycznych i ćwiczeń. Polegają na stwarzaniu dydaktycznych sytuacji problemowych będących odwzorowaniem sytuacji rzeczywistych.
Ćwiczenia praktyczne- to uczenie stosowanej wiedzy w praktyce. Dotyczy zwłaszcza umiejętności rozwiązywania problemów przez zastosowanie posiadanej wiedzy w sytuacjach rzeczywistych lub pozorujących rzeczywistość.
13. Pamięć to dynamiczny proces zapamiętywania, składający się z etapów: [ 1 pkt ]
a) kodowania, przechowywania, odtwarzania
b) zapamiętywania, selekcji, odtwarzania
c) kodowania, analizy, selekcji
d) selekcji, kodowania, odtwarzania
14. Metody nauczania oparte głównie na aktywności poznawczej o charakterze odtwórczym to: [ 1 pkt ]
a) praca z książką
b) metody problemowe
c) metody podające
d) metody samodzielnego dochodzenia do prawdy
15. Metoda polegającą na bezpośrednim lub pośrednim przekazywaniu uczącym się określonych informacji za pomocą słowa to: [ 1 pkt ]
a) dyskusja dydaktyczna
b) gra decyzyjna
c) wykład informacyjny
d) analiza przypadków
16. Dyskusja dydaktyczna jest określana jako: [ 1 pkt ]
a) zorganizowana wymiana doświadczeń między studentami a pacjentami z danego oddziału
b) zorganizowana wymiana myśli i poglądów uczestników grupy na dany temat
c) metoda informacyjna, kierowana przez nauczyciela i jednego z uczestników
d) metoda aktywizująca, polegająca na braku wymiany myśli i poglądów
17. Metody, które w zakresie umiejętności psychoruchowych rozwijają sprawność prowadząca do biegłości to: [ 1 pkt ]
a) metody podające
b) metoda projektów
c) metody praktyczne
d) metody waloryzujące
18. Wykształcenie, zarówno ogólne, jak i zawodowe oznacza: [ 1 pkt ]
a) określony proces kształcenia według przyjętych programów
b) kształtowanie umiejętności praktycznych i postaw
c) określony stan końcowy w procesie kształcenia
d) posiadanie dyplomu ukończenia studiów magisterskich
19. Kształcenie polegające na zaznajomieniu uczących się z określonymi zasobami wiedzy z różnych specjalności oraz polegające na kształtowaniu umiejętności praktycznych i postaw to: [ 1 pkt ]
a) kształcenie ustawiczne
b) samokształcenie
c) system kształcenia
d) kształcenie zawodowe
20. Proces jako układ zaplanowanych czynności, powiązanych ze sobą i podporządkowanych wspólnemu celowi to: [ 1 pkt ]
a) kształcenie specjalistyczne
b) uczenie się
c) dyskusja okrągłego stołu
d) burza mózgów
21. Uzupełnij tabele – wpisz realizowane cele i metody wykorzystywane
w kształceniu pielęgniarek [ 5 pkt ]
Forma
organizacyjna zajęć
Realizowane cele
Stosowane metody nauczania – uczenia się
Ćwiczenia
w pracowni pielęgniarstwa
22. Uzupełnij tabele – wpisz realizowane cele i metody wykorzystywane
w kształceniu pielęgniarek
[ 5 pkt ]
Zajęcia praktyczne
23. Przedstaw taksonomie celów kształcenia ( wg J. Wasyluka ) [...
Blackkalia