Dydaktyka - test.doc

(63 KB) Pobierz
Imię i nazwisko studenta……………………………………………………grupa………

Imię i nazwisko studenta……………………………………………………grupa……….

 

Dydaktyka w pielęgniarstwie – egzamin dnia ………………………………

Proszę udzielić właściwych odpowiedzi.

Wszelkie skreślenia i poprawki będą uznane za błędne odpowiedzi.

 

                        Liczba uzyskanych pkt…………………..

 

1. Dydaktyka pielęgniarstwa zajmuje się zagadnieniami ( dokończ )                 [ 2 pkt ]

Dydaktyka pielęgniarstwa jest dyscypliną zajmującą się tworzeniem teorii nauczania i uczenia się pielęgniarstwa, korzysta z dorobku pedagogiki, szczególnie z dydaktyki ogólnej, pedagogiki pracy i kształcenia zawodowego, a także teorii wychowania zdrowotnego.

 

2. Stworzył i udowodnił naukowo teorię nauczania,  został nazwany ,,Ojcem dydaktyki ogólnej”                                                                                                                       [ 1 pkt ]

a) Sokrates

b) Arystoteles

c) Jan Władysław Dawid

d) Platon

 

3. Przedstaw powinności nauczyciela opisane przez Jana Władysława Dawida

w rozprawie ,,O duszy nauczycielstwa”.                                                                  [2 pkt ]

 

Nauczyciel nie może jedynie być wykładowcą, powinien spełniać także takie funkcje jak:

- wychowawcy

-opiekuna

-doradcy

-partnera

-inicjatora róznych poczynań poznawczych uczniów

-rozjemcy

-sędziego

 

4. Reformator szkolnictwa i twórca nowożytnej pedagogiki ( XVII w. ) to:        [ 1 pkt ]

a) J. A. Komeński

b) J. J. Rousseau

c) J. H. Pestalozzi

d) J. F. Herbart

 

5. Przedstawiciel pietyzmu w pedagogice, w której jako pierwszy wyodrębnił teorie wychowania i nauczania to:                                                                                       [ 1 pkt ]

a) Celestyn Freinet

b) Niemeyer August Hermann

c) Sokrates

d) Arystoteles

 

6. Twórcą metody projektu był:                                                                                 [ 1 pkt ]

a) Waldemar K. Konopiel

b) Karol Darwin

c) Wincenty K. Witos

d) William H. Kilpatrick   

 

7. Tok lekcji ,,operacyjnej” polega na:                                                                        [ 1 pkt ]

a) zapoznaniu ucznia/studenta z zagadnieniami nowymi i trudnymi

b) usunięciu w świadomości ucznia/studenta bariery między teorią i praktyką, praktyką i teorią

c) przygotowaniu przez uczniów/studentów planu lekcji i konspektu z zajęć

d) przedstawieniu uczniom/ studentom programu i metod nauczania aktywizujących

 

8. Pomiar dydaktyczny ( wg Wasyluka ) to:                                                              [ 1 pkt ]

a) ocena wyników testu dydaktycznego, wiedzy i umiejętności praktycznych

b) porównanie wiedzy, umiejętności i cech osobowości zdającego z wiedzą i cechami osobowości przyjętymi przez nauczyciela

c) porównanie wiedzy, umiejętności i cech osobowości zdającego z wiedzą, umiejętnościami i cechami osobowości przyjętymi jako wzorzec

d) sprawdzian wiadomości w formie pisemnej

 

9. Zadania testowe otwarte dzielimy na:                                                                     [ 1 pkt ]

a) proste dobieranie, wielokrotny wybór, z luką

b) z luką, krótkiej odpowiedzi, rozszerzonej odpowiedzi

c) złożone dobieranie, z luką, wielokrotny wybór

d) proste, złożone i wielokrotnego wyboru

 

10. Ustalenie planu pracy i w toku jego realizacji sformułowanie pomysłów rozwiązania, to etap lekcji:                                                                                                                   [ 1 pkt ]

a) problemowej

b) operacyjnej

c) ekspozycyjnej

d) kombinowanej

 

11. Hospitacja związana z dokonywaniem formalnej oceny pracy nauczyciela to hospitacja:                                                                                                                       [ 1 pkt ]

a) diagnozująca

b) kontrolno – oceniająca

c) doradczo – doskonaląca

d) kontrolno – doradcza

 

12. Wyjaśnij różnice między ćwiczeniami symulowanymi a ćwiczeniami praktycznymi:

                                                                                                                                          [ 2 pkt ]

Ćwiczenia symulowane- naśladują rzeczywistość, ułatwiają przeprowadzenie zaęć praktycznych i ćwiczeń. Polegają na stwarzaniu dydaktycznych sytuacji problemowych będących odwzorowaniem sytuacji rzeczywistych.

 

Ćwiczenia praktyczne- to uczenie stosowanej wiedzy w praktyce. Dotyczy zwłaszcza umiejętności rozwiązywania problemów przez zastosowanie posiadanej wiedzy w sytuacjach rzeczywistych lub pozorujących rzeczywistość.

 

13. Pamięć to dynamiczny proces zapamiętywania, składający się z etapów:         [ 1 pkt ]

a) kodowania, przechowywania, odtwarzania

b) zapamiętywania, selekcji, odtwarzania

c) kodowania, analizy, selekcji

d) selekcji, kodowania, odtwarzania

 

14. Metody nauczania oparte głównie na aktywności poznawczej o charakterze odtwórczym to:                                                                                                            [ 1 pkt ]

a) praca z książką

b) metody problemowe

c) metody podające

d) metody samodzielnego dochodzenia do prawdy

 

15. Metoda polegającą na bezpośrednim lub pośrednim przekazywaniu uczącym się określonych informacji za pomocą słowa to:                                                              [ 1 pkt ]

a) dyskusja dydaktyczna

b) gra decyzyjna

c) wykład informacyjny

d) analiza przypadków

 

16. Dyskusja dydaktyczna jest określana jako:                                                          [ 1 pkt ]

a) zorganizowana wymiana doświadczeń między studentami a pacjentami z danego oddziału

b) zorganizowana wymiana myśli i poglądów uczestników grupy na dany temat

c) metoda informacyjna, kierowana przez nauczyciela i jednego z uczestników

d) metoda aktywizująca, polegająca na braku wymiany myśli i poglądów

 

17. Metody, które w zakresie umiejętności psychoruchowych rozwijają sprawność prowadząca do biegłości to:                                                                                          [ 1 pkt ]

a) metody podające

b) metoda projektów

c) metody praktyczne

d) metody waloryzujące

 

18. Wykształcenie, zarówno ogólne, jak i zawodowe oznacza:                                  [ 1 pkt ]

a) określony proces kształcenia według przyjętych programów

b) kształtowanie umiejętności praktycznych i postaw

c) określony stan końcowy w procesie kształcenia

d) posiadanie dyplomu ukończenia studiów magisterskich

 

19. Kształcenie polegające na zaznajomieniu uczących się z określonymi zasobami wiedzy z różnych specjalności oraz polegające na kształtowaniu umiejętności praktycznych i postaw to:                                                                                              [ 1 pkt ]

a) kształcenie ustawiczne

b) samokształcenie

c) system kształcenia

d) kształcenie zawodowe 

 

20. Proces jako układ zaplanowanych czynności, powiązanych ze sobą i podporządkowanych wspólnemu celowi to:                                                                [ 1 pkt ]

a) kształcenie specjalistyczne

b) uczenie się

c) dyskusja okrągłego stołu

d) burza mózgów

21. Uzupełnij tabele – wpisz realizowane cele i metody wykorzystywane

w kształceniu pielęgniarek                                                                                        [ 5 pkt ]

 

 

 

Forma

organizacyjna zajęć

Realizowane cele

Stosowane metody nauczania – uczenia się

 

Ćwiczenia

w pracowni pielęgniarstwa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22. Uzupełnij tabele – wpisz realizowane cele i metody wykorzystywane

w kształceniu pielęgniarek

                                                                                                                                          [ 5 pkt ]

 

Forma

organizacyjna zajęć

Realizowane cele

Stosowane metody nauczania – uczenia się

 

Zajęcia praktyczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23. Przedstaw taksonomie celów kształcenia ( wg J. Wasyluka )                            [...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin