Grom-religijnośc a osobowosc (teorie).doc

(118 KB) Pobierz
I

 

 

B. GROM - RELIGIJNOŚĆ JAKO ELEMENT OSOBOWOŚCI..

Jej przeważające czynniki intrapsychiczne

 

 

I. Religijność - szukanie ochrony?

Stanowisko teorii instynktów Iwana P. Pawłowa

 

Religia jest głęboko zakorzeniona w człowieku->rozpowszechniona skłonność wyższych funkcji nerwowych. Jest instynktem, czyli odruchem bezwarunkowym, który powstał w wyniku walki o byt.

·         Gdy ludzie wyodrębnili się ze świata zwierząt, zaczęli doświadczać zjawisk natury jako nadzwyczaj niebezpiecznych i napawających lękiem. Dlatego stworzyli religię, która pomagała im przeżyć.

·         Jest dziedziczona filogenetycznie z pokolenia na pokolenie.

·         O religijności decyduje naturalna selekcja: rozwija się w pełni jedynie u jednostek słabych (gdy nie potrafią sprostać trudnościom), natomiast u jednostek silnych rozwija się światopogląd racjonalistyczny

·         Nie należy odbierać ludziom słabym religii, gdyż potrzebują jej jako ochrony, do przeżycia

Krytyka:

·         Przekazywanie drogą genetyczną stoi w sprzeczności z doniesieniami naukowymi, że religijność jest przekazywana poprzez dana kulturę, w procesie socjalizacji

·         Instynktowne szukanie ochrony

a)większość ludzi nie wierzy jedynie w to, że będą ochraniani przez istotę boską, lecz również w to, że domaga się ona sprawiedliwości, oddania

b)prośba o ochronę często nie pociąga za sobą realnej, materialnej zmiany syt.

·         Między neurotycznością, a religijnością nie ma statystycznego związku-więc nie jest tylko dla słabych

 

 

II. Religijność - nadzieja na nieśmiertelność?

Stanowisko Bronisława Malinowskiego oraz teorii opanowywania trwogi

 

Bronisław Malinowski (etnolog) przypisuje religii również funkcję ochrony

·         Najważniejszym motywem religii  przezwyciężenie lęku przed śmiercią poprzez nadzieję na nieśmiertelność

·         Rytuały żałobne nie tylko pomagają uporać się ze stratą bliskich, ale również, dużo bardziej, pomagają przezwyciężyć lęk przed unicestwieniem („przekonanie o trwałości życia jest jednym z najważniejszych darów religii”)

 

Teoria opanowywania trwogi o wartość samego siebie-czerpie więcej z danych niż Malinowski

 

·         zakłada, że opanowywanie fundamentalnego lęku przed śmiercią stanowi główne zadanie kulturowo ukształtowanych obrazów świata

·         Kulturowo ukształtowane obrazy świata  dostarczają wyobrażeń dotyczących powstania świata, norm, których przestrzeganie chroni przed złem, oraz poglądów na temat nieśmiertelności, czy to poprzez wkład kulturowy, czy to poprzez zapewnienia o dalszym życiu po śmierci.

·         Wiara w taki świat gwarantuje rodzaj wartości samego siebie, która łagodzi u jednostki lęk przed śmiercią

·         Ta funkcja łagodzenia może być osłabiona np. przez niestabilność kulturowo ukształtowanych obrazów świata, lub informacje przypominające o fakcie śmierci (Zdanie sobie sprawy z własnje śmiertelności musi zostać na powrót doprowadzone do stanu równowagi i pokonane przez świadomą lub nieświadomą aktywność.

 

Krytyka:

·         nie należy przeceniać motywu łagodzenia lęku przed śmiercią, bowiem istnieje religijnośc również bez wiary w życie po śmierci (w krajach europejskich więcej osób wierzy w Boga niż w życie wieczne)

 

·         Także szczególna wiara w życie po śmierci ,jest w pierwszym rzędzie związana z religią, a nie z lękiem.

 

Co wynika z badań?

 

·         Większość badań wykazała, że osoby o religijności motywowanej wewnętrznie okazywały mniej lęku przed śmiercią i umieraniem niż inni.  (związek statystyczny nie jest jednak bardzo silny)

·         Słaby związek stat. Może wynikać z tego, ze między religijnością a lękiem przed śmiercią zachodzi związek krzywoliniowy odwróconego „U” (osoby niezbyt silnie wierzące wykazują najsilniejszy lęk, osoby słabo i silnie wierzące-słabszy lęk)

 

III. Religijność - natręctwo i regresyjne pragnienie ochrony?

Psychoanalityczna koncepcja Sigmunda Freuda

 

Freud ocenia religię negatywnie. Początkowo opisywał religie jako powszechną nerwicę natręctw”. W kolejnej fazie ocenia

- poza jej charakterem nerwicy natręctw - dwuprzyczynowo jako regresyjne, iluzoryczne pragnienie ochrony ze strony wszechmocnego ojca oraz jako przeciwieństwo rzekomo koniecznego „wychowania do rzeczywistości”

 

1. Religijnośc jako natręctwo i wina

 

Między natręctwami neurotyków, a natręctwami religijnymi zachodzi wyraźne podobieństwo, ale te drugie są niezmienne i mają charakter publiczny:

a)       motywy wykonywania czynności kompulsyjnych dla neurotyka są nieświadome-pobożny człowiek również nie pytanie o znaczenie wykonywanych rytuałów rel.

b)       Neurotyk, z racji na świadomość winy i lęk przed karą, kształtuje ceremoniał jako czynność obronną; Czł. Pobożny, jako ludzie grzeszni, rozpoczynają swój dzień, oraz nadzwyczajne przedsięwzięcia od modlitwy.

c)       Nerwica natręctw-stłumione popędy seksualne; u podstaw religii-również stłumienie jakiś impulsów popędowych(nie tylko seksualnych, również innych, egoistycznych i szkodliwych). Do podstaw tych należy m.in. zaliczyć czynności pokutne w przypadku nawrotów pokus

d)       mechanizm przemieszczenia psychicznego w nerwicy natręctw (to, co pozornie najmniejsze, może stać się najbardziej naglące); w religii mało znaczący ceremoniał ma tendencję do stawania się czymś najbardziej istotnym.

e)       Kompromisowy charakter czynności kompulsyjnych-w religii, czynności popędowe, których religia zakazuje i które potępia, są spełniane właśnie w jej imieniu oraz rzekomo dla jej dobra.

 

 

Kompleks Edypa, poczucie winy, zwierzę totemiczne, idea Boga-Ojca

 

Podstawą wszystkich religii jest poczucie winy.

 

 

Totemizm-poprzedza wszystkie inne formy religii. Specyficzne cechy totemizmu - wiara, że określone zwierzę będące praojcem chroniącym wszystkich należących do plemienia musi być chronione, chociaż w szczególnych okolicznościach może zostać rytualnie zabite, zakaz kazirodztwa i inne - wyjaśniają się - jego zdaniem- na podstawie częstej u dzieci zoofobii.

 

Rdzeniem nerwic jest kompleks Edypa, rozjaśnia więc także totemizm z jego zasadniczymi przepisami tabu: zakazem zabijania zwierzęcia totemicznego oraz zakazem współżycia seksualnego z każdą z kobiet należących do totemu.

W ludzkiej hordzie pierwotnej, bracia nienawidzili ojca, który żądał dla siebie wszelkiej władzy oraz wyłączności do współżycia seksualnego ze wszystkimi kobietami hordy. Bracia dlatego właśnie kochali go i podziwiali, chcąc być na jego miejscu. Zabili go, zjedli -> jednak go kochali, więc poczucie winy -> odwołali się do swojego czynu poprzez nałożenie zakazu zabijania substytutu ojca i zakazu kazirodztwa (dwóch tabu dających początek morlaności) -> zobowiązanie otaczania czcią substytutu ojca (zakaz zabijania zniesiony jedynie w syt. Ofiary ze zwierzęcia totemicznego i uczty-na nowo przeżywanie tryumfu nad ojcem)

 

 

·         każdy człowiek tworzy boga na obraz ojca i że nasz osobisty stosunek do boga zależy od tego, jaki mamy stosunek do fizycznego ojca: stosunek ten ulega wahaniom i zmienia się, tak jak zmienia się ojciec, bóg zaś w gruncie rzeczy nie jest niczym innym jak wywyższonym ojcem

·         idea Boga zastąpiła zwierzę totemiczne

·         Bóg nazywany Ojcem

·         Stopniowo ofiara staje się oddaniem się Bogu wywyższonemu ponad człowieka, któremu poddają się synowie, by uwolnić się od świadomości winy.

·         Zostają zachowane ambiwalencja świadomości winy i synowskiego oporu, miłości i nienawiści

·         W chrześcijaństwie ofiarowuje się wprawdzie Chrystus, by wybawić resztę braci od winy za zabicie ojca (grzech pierworodny)-dzięki temu zajmuje miejsce ojca, przenika się z nim, dając się w Eucharystii

 

 

Podsumowanie:

 

·         szkodliwe dążenia popędów musi się najpierw okiełznać poprzez wyparcie i lęk, a dopiero po wystąpieniu odpowiedniej nerwicy dziecięcej lub nerwicy natręctw można je stłumić poprzez racjonalną pracę duchową

·         Jako powszechna nerwica natręctw, religia zwalnia ludzi pobożnych z zadania wykształcenia nerwicy indywidualnej.

 

 

2. Religijność jako regresyjne pragnienie ochrony ze strony wszechmocnego ojca

 

W późniejszych czasach Freud nadal upatruje się źródła religii w kompleksie Edypa, ale podkreśla również znaczenie „tęsknoty za ojcem”, przejawiającą się głównie w pragnieniu bycia strzeżonym przez wyidealizowanego obrońcę

 

·         Tym razem analogia między wiarą w Boga, a dziecinną bezradnością.

Zgodnie z wyborem obiektu, według typu w którym znajduje się oparcie, matka zaspokajająca głód staje się pierwszym obiektem miłości, a także pierwszą ochroną przed niebezpieczeństwami zagrażającymi z zewnątrz.  Matka zostaje jednak szybko zastąpiona przez silniejszego ojca, do którego dziecko ma ambiwalentny stosunek (obawa i podziw) Z jego obrazu dziecko tworzy wyobrażenie wszechmocnego ojca, pomagającego mu w każdej sytuacji bezsilności.

·         Wiara w Boga – rodzaj regresji do pewnego wyidealizowanego wyobrażenia ojca

 

Do istoty religii należą 3 funkcje (i wszystkie są pomyślane zgodnie z obrazem ojca):

1)      Pouczanie o pochodzeniu i powstaniu świata-religia uczy, że świat został stworzony przez „wyidealizowanego nadczłowieka”. Chodzi tu o rzeczywistego ojca, również wspaniałego, jakim wydał się on niegdyś małemu dziecku. Człowiek religijny wyobraża sobie powstanie świata podobnie jak swoje narodziny.

2)      Pocieszanie i uspokajanie lęków. Religia zapewnia człowiekowi ochronę przed niebezpieczeństwami oraz szczęśliwy koniec.

3)      Wymogi etyczne - Religia formułuje nakazy i zakazy moralne (tak jak kary i nagrody), które uzasadnia jedynie dziecinnym wyobrażeniem ojcowskiego (rodzicielskiego) autorytetu. Od wypełniania wymogów etycznych zależy to, czy jednostce zostanie zagwarantowana ochrona i miłość.

 

 

·         Religia jest przeciwieństwem naukowego poglądu na świat. Nakłada wręcz na wierzących zakaz myślenia.

 

 

Ocena hipotezy o nerwicy natręctw:

·         Przeczy temu, co wiemy o różnorodności religii (w chrześcijaństwie pod względem obrzędowym określone są jedynie nabożeństwa wspólne)

·         Rytuały religijne mogą być spełniane bardzo radośnie, bez lękliwości sumienia

·         Rytuały religijne odbywają się regularnie, mają charakter publiczny, spełnia się je wg. Obiektywnych zasad (np. rytm roczny), a nie impulsywnie, czy przymusowo

·         To, ze ktoś odprawia rytuały bez pytania o ich znaczenie, nie oznacza to, ze jest to kompulsywne

·         Nie we wszystkich religiach bóg jest utożsamiany z ojcem

·         Wg. Biblii nie można mówić o tym, że śmierć Chrystusa doprowadziła do zastąpienia ojca

 

Ocena hipotezy o regresji i hipotezy o spełnieniu pragnień

 

·         To, że ktoś nazywa Boga ojcem, tak jak nakazuje Biblia, lub zwraca się do niego z modlitwą nie zawsze musi oznaczać regres, bezradność

·         Nie można wysnuć wniosku, że religia zaszkodziła niemal wszystkim wybitnym jednostkom

·         Niektórzy psychoanalitycy postulowali, że obraz boga kształtuje się z projekcji doświadczeń związanych z matką; istnienie bogiń matek w niektórych religiach

 

 

 

IV. Religijność - problem poczucia własnej wartości?

Podejście teorii relacji z obiektem

Anna Maria Rozzuto

 

·         Bardziej przyjazna religii niż teoria Freuda

·         Modyfikacja stanowiska Freuda

·         Motyw związany z poczuciem własnej wartości (narcyzmem), stał się wyraźniejszy

·         Teorie relacji z obiektem zwracają większą uwagę na sferę uczuciowa (nie seksualną:>), oraz na preedypalne doświadczenia fazy oralnej

 

Wpływy:

·         Erikson prekursorem:

Na pierwszym etapie interakcja z matką wpływa na wytworzenie się „podstawowej ufności”(poczucie bycia wartościowym) lub „podstawowej nieufności”(poczucie bycia odrzuconym). Podstawowa ufność jest dla Eriksona warunkiem wiary religijnej

·         Kohut i jego teoria narcyzmu:

Poczucie własnej wartości jednym z głównych motywów. Upokorzenia w dzieciństwie mogą prowadzic do poważnych deformacji rozwoju koncepcji siebie

·         Winnicott – idea „obszaru pośredniczącego” z „obiektem przejściowym”

Obiekty przejściowe (np. smoczek, miś) zastępuja dziecku matkę, gdy jest samo, stają się jej wyobrażeniem

 

Rizutto:

stwierdziła na podstawie badań, że dziecko między 2 a 3 rokiem życia  z treści wyobrażeń (reprezentacji), które nabyło w kontakcie z pierwszymi osobami ze swego otoczenia, w obrębie obiektów przejściowych tworzy sobie nieświadomą reprezentację (wyobrażenie) Boga, która:

·         Nie jest halucynacją lecz złudzeniem.

·         nie jest - także już w dojrzałej postaci religijności człowieka dorosłego - przeciwieństwem rzeczywistości, lecz konieczną pomocą w radzeniu sobie w życiu.

·         pozostaje dostępna przez całe życie

·         zapewnia pociechę, gdy obiekty życia realnego rozczarowują osobę

·         może być zarówno kochana jak i nienawidzona

·         nie porusza człowieka. Będzie emocjonalnie znacząca, wypełniona uczuciami i wspomnieniami gdy łączyć się będzie z nieświadomymi wyobrażeniowymi i schematami dotyczącymi osób i przejętych opinii, które dziecko utworzyło na podstawie w swoich wczesnych kontaktów międzyosobowych (np. obraz złego ojca)

·         obraz Boga się zmienia po to, by przywrócić narcystyczną równowagę koncepcji siebie

 

 

V. Religijność - z potrzeby bliskości i bezpieczeństwa?

Podejście teorii przywiązania

(Tak jak  i w następnych teoriach, religia ujmowana jako zakorzeniona w wielu motywach.)

Kirkpatric

 

W centrum znajduje się potrzeba bezpieczeństwa oraz intymnej bliskości

 

Wpływy:

Teoria przywiązania Bowlbyego

 

·         filogenetycznie uzasadniana potrzebę ochrony, bezpieczeństwa oraz bliskości u dziecka

·         dziecko szuka aktywnego kontaktu z łączącą go osobą, która może wyjść naprzeciw jego potrzebom

·         „wewnętrzne modele robocze”- rozwijają się z doświadczeń  z osobami z najbliższego otoczenia. Są schematami relacji, które ze swoimi sposobami zachowania, poznawczymi reprezentacjami oraz emocjami tworzą styl przywiązania. (styl bezpieczny, zaabsorbowany, lękowo-unikający, dystansująco-jakiś)

 

Kirkpatrick:

 

·         przeniósł te konstrukty na relacje, które ludzie wierzący odnoszą do postaci religijnych, jak Bóg, Jezus, Maryja, gdyś doświadczają z ich strony podobnego pocieszenia, bliskości itp. Bóg może Stanowic idealna figurę przywiązania: zawsze osiągalna i bezwarunkowo niezawodna.

·         Skłania się ku kompensacji (religijne figury przywiązania osób niepewnych w kontaktach międzyludzkich, zostają uaktywnione jako substytut nieobecnej ludzkiej figury przywiązania) (przeciwnie do teorii relacji z obiektem gdzie osoby o pozytywnych relacjach, wyobrażają sobie Boga jako kochającego)

·         style przywiązania w stosunku do osób w tym samym wieku, do przyjaciół oraz partnerów seksualnych, rozwijają się w sposób sobie właściwy. Zatem Kirkpatrick podejrzewał, że style religijnego przywiązania kształtują się podobnie jak style przywiązania do przyjaciół i partnerów - na podstawie względnie niezależnych doświadczeń religijnych, na które mają wpływ nauki religijne i modlitwa.

·         stosunek stylów religijnego przywiązania do dostrzeżonych wczesnych stylów przywiązania do osób: a)religijność (i obraz Boga)osób ze stylem bez poczucia bezpieczeństwa pozostaje niezależna od religijności rodziców (zasada kompensacji); ponadproporcjonalne w tej grupie nawrócenia b) osoby o bezpiecznym stylu przywiązania cechuje raczej rodzaj religijności ich rodziców(modelowanie, wzmocnienie ze str społeczeństwa)

 

ocena podejścia:

 

·         istnieje wyraźna odpowiedniość między lękiem, by nie zostać porzuconym lub zarówno przez partnera seksualnego, jak i przez Boga. Związek tejże tendencji, jest jednak słaby.

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin