Zygmunt Krasiński. Nieboska komedia BN.doc

(231 KB) Pobierz

Zygmunt Krasiński: Nie-Boska komedia. Oprac. Juliusz Kleiner. Wyd. 7. Wrocław 1962, BN (lub) Zygmunt Krasiński: Nie-Boska komedia. Oprac. Maria Janion i Maria Grabowska. Wrocław 1974, BN.

 

ZYGMUNT KRASIŃSKI NIE-BOSKA KOMEDIA (BN) wstęp Maria Janion

 

Zygmunt Krasiński (19.02.1812 – 23.02.1859)

 

Krasiński wśród romantyków

 

- poeta silnie związany z ideologią arystokracji

§         silnie wpłynęła na tę formację Wielka Rewolucja Francuska

§         poczucie zagrożenia dawnych wartości

§         świadomość przejściowości epoki

§         poszukiwanie możliwości odrodzenia w przyszłości, odbudowania tradycyjnych wartości świata chrześcijańskiego (ale zarazem urzeczenie nowatorskimi koncepcjami fil. XIX w.)

§         tęsknota za pięknem wyidealizowanej epoki feudalnej i świadomość nieodwracalności biegu historii, niechęć do cywilizacji triumfującej burżuazji

- Krasiński (w przeciwieństwie do większości polskich romantyków) miał konserwatywne poglądy

- wspólny wszystkim romantykom był patriotyzm oraz zainteresowanie dla fil. historii

- Krasiński był przekonany, że rewolucja jest koniecznością, ale nie może być permanentna

 

Preliminaria

 

- rkps Nie-Boskiej...: Zaczęte w Wiedniu na wiosnę, skończone w Wenecji w jesieni 1833 r., publikacja: 1835 r.

- trzy ciągi interpretacyjne:

1. elementy biografii i twórczości Krasińskiego

2. historiozofia francuska

3. niemieckie teorie tragizmu

 

„Droga Polska i drogi Ojciec”

 

- wpływ generała Wincentego Krasińskiego na syna był ogromny (m.in. narzucenie oceny powstania listopadowego)

- generał dążył do podniesienia i ugruntowania świetności własnego rodu i chciał, by syn to dzieło kontynuował

- poglądy generała Wincentego:

§         kariera wojskowa i polityczna osiągana w służbie tronowi, na drodze wierności monarsze

§         po upadku Napoleona zaprzedał się polityce cara Aleksandra, a potem Mikołaja

§         jego karierowiczostwo napotkało opór opinii publicznej

§         patriotyzm feudalny (związek z suwerenem i bezwzględna wierność)

- 1828: na Sądzie Sejmowym (powołanym przez cara Mikołaja) poparł roszczenia cara, iż należy ukarać śmiercią przywódców Narodowego Towarzystwa Patriotycznego zamieszanych w spisek dekabrystów

- rozwijał się patriotyzm nowożytny: ojczyzna to wspólnota kraju, języka i tradycji, dziedzictwo wszystkich Polaków i ich dobro nienaruszalne, którego trzeba bronić

- Krasiński musiał wybierać między ojcem a ojczyzną, zawsze wybierał ojca

- postawa wobec powstania listopadowego:

§         generał uciekł do Petersburga

§         syn chciał walczyć, ale uległ woli ojca

 

 

 

 

 

Jakobińska rewolucja przeciw arystokracji

 

- poglądy Krasińskiego na powstanie listopadowe:

§         początkowo sprzeciwiał się negatywnej ocenie ojca

§         frazeologia romantyczna: walka słabych przeciw olbrzymom, naród polski musi cierpieć dla dzieła zbawienia ludzkości

§         decyzja powstrzymania się od udziału w powstaniu pociągnęła konieczność uspraw.

§         feudalne idee: pisał o okropnościach popełnianych przez kluby rewolucyjne – przyczynę klęski

§         powstanie to jakobińska rewolucja przeciw arystokracji

Poza arystokracją nie ma nic w Polsce, ani talentów, ani oświaty, ani poświęcenia. Nasz stan trzeci [mieszczaństwo] – to błazeństwo, nasi chłopi – to maszyny. Tylko mu jesteśmy Polską.

 

„Człowiek przyszłości

 

- 1831: odwiedził go w Genewie Leon Łubieński, dawny kolega z Uniwersytetu Warszawskiego, który zdarł mu dystynkcje akademickie z munduru, gdy Krasiński odmówił wzięcia udziału w studenckiej manifestacji patriotycznej (po czym ojciec wysłał go do Genewy)

- Łubieński w oczach Krasińskiego:

§         bardzo zdolny, ale pozbawiony skrupułów moralnych

§         zaprzeczenie jego własnej osobowości

§         człowiek przyszłości, nie potrafiący zrozumieć świętej przeszłości

§         barbarzyński produkt współczesnej cywilizacji, pozbawiony oparcia w tradycji, wychowany w kulcie nowoczesnych wartości

§         posiada jednak swoistą siłę

§         ~ Pankracy z Nie-Boskiej...

 

„Wojna na śmierć i życie między klasami wchodzącymi w skład narodu”

 

- nieuchronność starcia cywilizacji przeszłości i przyszłości

- wizja rewolucji, jaka ma nastąpić opierała się na modelu WRF

- wpływ powstania robotników w Lyonie (1831):

§         wzrost świadomości przeraźliwej nędzy materialnej proletariatu

§         antagonizm posiadających i nieposiadających, bogatych i biednych

§         proletariat może być tym barbarzyńcą, który zniszczy najpiękniejszy ze światów

- Krasiński wdał się kiedyś w rozmowę z dziewczynami-służącymi w gospodzie w Ferney (koło Genewy) na temat powstania i przekonywał je, że należy poddać się ustanowionej przez Boga nierówności społecznej, podczas gdy one upierały się przy słuszności powstania

 

„Nauczyłem się myśleć”

 

- 15.08.1832 – powrót Krasińskiego do Polski (większość warstwy rządzącej skompromitowała się w powstaniu, otwierały się drogi kariery dla ludzi wiernych carowi)

- już w październiku wyjechał do Petersburga, czuł się źle, samotnie, dokuczały mu oczy

§         styczeń 1833: pierwsza wersja Irydiona

- Wielkanoc 1833 spędził w Warszawie, potem wyjechał przez Kraków do Wiednia i do Włoch

- zaczyna czuć coraz większą potrzebę tworzenia

 

Droga do „Nie-Boskiej Komedii”

 

- etap twórczości przez wyjazdem z Warszawy w 1829: romantyczne powieści historyczne

§         Grób rodziny Reichstalów, Sen Elżbiety Pileckiej, Wł. Herman i dwór jego

- etap genewski (1829-1832): surowa ocena dawnej twórczości

§         krytyka dawnego opinogórskiego gotycyzmu, frenetyzmu (tak też oceniał Mickiewicz)

§         liryczne fantazje historiozoficzne po fr., ujęte w kształt prozatorski

§         bohater pokolenia, człowiek współczesny i jego konflikty à przez własne losy dociera do problemów współczesności

§         ekspresja frenetyczna służy przekazaniu atmosfery katastrofizmu

§         proza poetycka - Agaj-Han: studia nad ginącym światem, próba zrozumienia konieczności zagłady i wielkości człowieka w obliczu kataklizmu historycznego

 

Demaskacja poety „fałszywego”

 

- pierwotny tytuł Mąż: powiązanie 4 części utworu przez wieloznaczność słowa

- część I i II: poeta a uporządkowane i zorganizowane życie społeczeństwa (np. życie domowe)

§         gloryfikacja roli poety i doniosłości jego misji w społeczeństwie

§         potępienie poety fałszywego – (1) jego postawa moralna nie dorównuje pięknu jego dzieła, (2) dzieło jest stworzone na marną rozkosz ludziom, (3) dzieło jego ma przemijającą wartość, nie jest on wysłannikiem bożym i przewodnikiem ludu

§         poeta fałszywy jest sądzony na postawie konfrontacji swego powołania ze sposobem, w jaki wywiązuje się z obowiązków społecznych – męża i ojca

§         możliwość przezwyciężenia niechęci do życia domowego przez miłość, ukorzenie się przed prostymi cnotami dobroci, skromności, niewinności

§         wartości estetyczne muszą podporządkować się ideałowi moralnego, który jest konformistyczny, respektuje wymogi świata

 

Majaki zbuntowanego romantyzmu

 

- pokusa 1: Dziewica

§         demaskacja ideału romantycznej kochanki

§         przewaga moralności zamkniętego kręgu rodzinnego

- pokusa 2: sława

§         główny motor działania Męża

§         przeciwko skrajnemu indywidualizmowi, wspartemu o feudalną mitologię honoru, dumy rodowej, sławy przodków

§         przewaga wiecznej moralności ewangelicznej, mitu feudała-dobroczyńcy

- pokusa 3: Eden

§         Eden to natura w rozumieniu romantyków, czyli stan naturalnej szczęśliwości, przeciwstawiony męce życia w warunkach cywilizacji, raj utracony

§         mit romantyzmu jest fałszywy, rozsadza ustalone i konieczne normy życia społecznego

- poza sferą życia domowego rozciąga się otchłań buntu i chaosu

 

Bóg i świat historyczny

 

- G. B. Vico (Włoch), Nowa nauka

§         koncepcja Opatrzności, prowidencjalizm – przekonanie o boskiej opiece nad światem

§         historia jest wynikiem wyroków boskich, pomyślności i klęski to nagrody i kary za zgodność z wolą bożą lub sprzeciw wobec niej

§         Bóg stworzył ramy rozwoju świata i dam ludziom wolną wolę, pozwolił im względnie samodzielnie tworzyć historię, do pewnych granic

§         człowiek poznać może tylko to, co sam stworzył: nie natura fizyczna (stworzona przez Boga), ale historia jest przedmiotem, który człowiek może w pełni opanować intelektualnie

 

 

- J. G. Herder (Niemiec), Idee do filozofii ludzkości

§         idea wynikania wyższych stopni rozwoju z niższych – brak stałej ingerencji Boga

§         Bóg pozostał Stwórcą, Herder podziwiał harmonijny porządek boski w świecie

§         istnieje plan boski, palec boski wskazuje cel pochodu ludzkości, ale wiele spraw dokonuje się w historii bez udziału Boga

§         trzeba odkryć prawa kierujące rozwojem ludzkości i postępować zgodnie z nimi ku celowi zaplanowanemu przez Boga

§         optymistyczny progresywizm – postęp jest koniecznością

- J. Michelet (Francuz)

§         harmonijne i racjonalistyczne rozumienie postępu, który jest wyrazem woli bożej

§         romantyczny prowidencjalizm

- Krasiński

§         transcendencja boska i ingerencja Opatrzności w świat stworzony

§         świat historyczny posiada pewną autonomię

§         człowiek sam z siebie może rozwijać elementy świata historycznego, ale tylko w kierunku nie-boskim

§         wszystko, co człowiek zdziała na planie historycznym ma charakter względny, można to rozpatrywać z punktu widzenia arystokracji i ludu à rozmowy Pankracego z Henrykiem w 3 części (Pankracy: wiara w postęp; Hrabia: obóz rewolucji to tylko stare zbrodnie w nowych szatach)

§         potrzebna jest bezpośrednia ingerencja Boga, On nigdy nie traci kontroli nad światem

 

Antynomie tradycjonalizmu francuskiego

 

- J. de Maistre

§         rewolucja jest szatańska w swej istocie, ale boska w rezultatach

§         jest szatańska jako wyraz ludzkiego buntu i protestu, ale boska jako sprawiedliwy wyrok karzącej Opatrzności

§         rewolucja to kara za grzech pierworodny, który jest nie do wymazania

§         niechęć do człowieka jako istoty z gruntu zepsutej i złej

- P. S. Ballanche

§         rewolucja to etap na drodze postępu (który jest związany z tradycją, przeszłością !)

§         progresywny tradycjonalizm

§         rozwój ludzkości dokonuje się poprzez cierpienia

- moment kiedy Bóg obejmie rządy nad światem to – albo katastrofa ludzkości – albo początek Królestwa Niebieskiego

 

Nie-boska komedia

- oscylacja między optymizmem a katastrofizmem u Krasińskiego:

§         ludzkość zostanie zniszczona, by się odrodzić

§         zagłada własnej klasy to zagłada ludzkości, katastrofa świata

- poglądy poety:

§         prawa ludzkie nie gwarantują postępu, bo przyszłość jest w ręku Boga

§         świat historyczny, jako nie-boski, nie ma przyszłości

§         rewolucja jest nieunikniona, bo jest mechanizmem działania sił społecznych – od zbrodni starych do zbrodni nowych, ale ona nic ludzkości nie daje, nie wiadomo, jakie będą skutki

§         rewolucja jest dziełem człowieka, nie szatana; szatan zajmuje się stosunkiem między indywidualną duszą a Bogiem

§         niewiara w człowieka, w pozytywne wartości jego działania

§         świat historyczny jest domeną działania człowieka, ale człowiek nie jest zdolny ani do postępu, ani do nadania dziejom trwałości; najważniejsza sprawa człowieka rozgrywa się między jego duszą a Bogiem

- „boska komedia prawdy” wg Vico: ludzie, chcąc zupełnie czegoś innego, działają w końcu na rzecz planu wyznaczonego przez Boga à przebiegłość Boża (np. w rewolucji)

- rozumienie określenia „nie-boski”:

§         historia, jako dzieło ludzi, musi być nie-boska

§         komedia, która się tu rozgrywa wbrew Bogu i mimo Boga, jest jednocześnie koniecznym elementem negacji w dialektycznie zakreślonym boskim planie świata

- trzy warianty zakończenia:

1. świat ma się rozwijać dalej; etap negacji był niezbędny, a nawet cenny

2. świat historyczny zostaje unicestwiony; konsekwentny katastrofizm; kara za winy

3. katastrofy powtarzają się, kładąc kres pewnym odcinkom historii, ale po nich dzieje rozpoczynają się od nowa

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin