Wyspiański Stanisław - Wyzwolenie.doc

(119 KB) Pobierz

STANISŁAW WYSPIAŃSKI, WYZWOLENIE (BN) oprac. Aniela Łempicka

 

NOWY TEATR WYZWOLENIA (BITWA O SZTUKĘ, SCENARIUSZ UTWORU)

 

1.      wyzwolenie Polski z niewoli politycznej

·         zadanie ostateczne, walka o ideologię jest wcześniejsza

·         naród musi się wcześniej wyzwolić ze stanu inercji woli i umysłu

2.      wyzwolenie narodu z bezwładu ducha i woli (reforma świadomości)

3.      wyzwolenie sztuki

·         jest w niewoli kłamstwa, nikt jej nie bierze na serio

·         Konrad nie pozyska słuchaczy dopóki będzie trwał ten stan

4.      wyzwolenie poety, bohatera dramatu

 

Konrad ma stoczyć walkę. Jego siłą jest prawda (posiada prawdę wyzwolenia) i sztuka (jest poetą). Ze strony sztuki czyha niebezpieczeństwo – ona sama czeka na wyzwolenie.

 

Wątek sztuki organizuje cały utwór. Dla tego celu Wyspiański tworzy nowy teatr.

 

W Wyzwoleniu współżyje sztuka romantyczna ze sztuką współczesną.

·         z Dziadów cz. III Mickiewicza wywodzi się Konrad

·         po sukcesie Wesela Wyspiański otrzymał wieniec z liczbą 44, Kazimierz Tetmajer nazwał go „następcą trójcy wieszczów” à postanowił więc wystąpić w nowej roli wieszcza

 

Wyspiański całkowicie obnażył scenę – bez dekoracji, bez płócien, z widokiem na wierzchołki drzew na plantach przez okna tylnej ściany sceny (1903 – Craig wystawił Ibsena na tle kotar).

·         wynika to z tematu à Konrad ma wyzwolić sztukę, dramat rozgrywa się na scenie teatru krakowskiego

·         Wyspiański ujawnia teatr, by zniszczyć tradycyjny dramat i uwagę widza skupić na wypowiedzi autorskiej (chce przemówić wprost)

 

Podmiotem mówiącym do narodu musi być wieszcz – tradycja ustaliła jego wzór: Konrada.

 

Konrad wchodzi na pustą scenę. Rozmawia z reżyserem i aktorami i już nie wiemy, czy to Konrad Mickiewiczowski (Wziąłem to imię – mówi za Gustawem) czy współczesny Wyspiański.

·         nie jest człowiekiem konkretnym, nie jest osobą

·         jest figurą skonstruowaną na użytek autorskiej wypowiedzi, figurą poetyckiego obrazowania

·         jest maską, która kryje autora i znaczy na scenie jego obecność, jego głos

 

Konrad oświadcza Muzie (i widzom), że tworzy teatr nowy (Inny? – Zobaczysz. Patrz i uważ!).

 

W dialogu każda informacja jest podważana przez kolejną (jak z prezentacją Konrada):

·         Muza jest aktorką i grywała w podrzędnych teatrach, ale Konrad nazywa ją „Literaturą”

·         Konrad mówi reżyserowi, że przyniósł Nic, ale zaczyna inscenizować sztukę

·         Konrad każe ustawiać husarię z hrabią Henrykiem, ale w widowisku Polski Współczesnej tych postaci w ogóle nie ma

 

Przedstawienia nie da się ułożyć w logiczną fabułę. Nowy porządek to porządek poezji – mowa obrazowa. Obrazy zachowują jedność tematu i treści, a nie fabularną konsekwencję. Ujawniany jest proces konstrukcji (personel wnosi na scenę dekoracje fragmentami)!

 

Autor mówi wprost (prorok), ale mową poety (wieszcz).

Ekspozycja zapoznaje widza z przewodnim wątkiem myślowym – ze sprawą sztuki.

·        

NĘDZA SZTUKI

- żebraczka

·         reżyser i osoby z personelu oraz aktorzy to artyści niewielkiej klasy

·         miejsce wydzielone sztuce jest niewielkie – 20 kroków na 20 kroków

·         instrumenty są prostackie, rekwizyty liche, efekty tandetne

·         konflikty poety z ekipą teatru

 

·         najlepsza scena – przemiana pustej sceny w widowisko: dynamika, humor, ironia, zapał

·        

POTĘGA SZTUKI

- królowa

·         podziw dla wizjotwórczej magii teatru (Konrad: Oto ich widzę! Stoją około mnie żywi: / ci, kunsztem sztuki pozwani do życia)

 

Publiczność jest przyzwyczajona do sztuki mówiącej iluzjami. Trzeba jej pokazać sztukę objawiającą prawdę. Potrzeba nowej formy.

 

adresat

Muza wzywa:



Ktokolwiek żyjesz w polskiej ziemi

i smucisz się i czoło kryjesz

program wieczoru i misji Konrada

przybywaj tu – odżyjesz!



Przybywaj tu – odżyjesz Słowa łaską.

Przybywamy tu z zapowiedzią.

Tragiczną będzie nasza gra:

Siły dokonujące przemiany to łaska Słowa i własna wola

warunek spełnienia się misji wyzwolenia

skarżeniem, chłostą i spowiedzią.



Wyzwolin ten doczeka się dnia,

kto własną wolą wyzwolony!!

 

Wyzwolenie to inscenizowana wypowiedź poety-proroka do publiczności.

 

Miejsce i czas muszą być autentyczne, bo sztuka jest też działaniem rzeczywistym (sztuka = czyn).

 

Dramat rozgrywa się na scenie teatru, więc jest to teatr (krakowski) w teatrze. Widowisko Polski Współczesnej to spektakl w spektaklu.

 

Cz. 1: prezentuje poetę, gramatykę jego inscenizowanej mowy, nowy jawny teatr.

Cz. 2: poeta kreuje obraz współczesnej Polski – widowisko jest jego inscenizowaną mową, ale i samą aktualnie dziejącą się rzeczywistością.

·         Polska wypędzona z życia, wegetująca w cieniu ruin i grobów przeszłości, rozpamiętująca anachroniczne i zwodnicze nauki swych duchowych przewodników

·         W finale I aktu pojawia się spiżowa postać (niema, nie rozpoznana) – Geniusza

 

W tym akcie maski znaczyć mają

takich, co myśl swą ukrywają

i nigdy jej nie stawią jasno,

cudzą jest, czyli ich własną. [...]

Człowiek z myślenia ciągłą walką,

tragiczną staje się tu lalką,

zamaskowany maską stałą,

jakby bez duszy było ciało.

W akcie II być inna dekoracja (wszystko jedno jaka, byle neutralna). Ważna jest rola Masek:

·         masko to nie alegorie, ale ludzie zakłamani, którzy tłumią własną myśl

·         maski poglądów obiegowych bronią dostępu prawdzie

·         zainteresowane tym, by poglądy te były nienaruszone, szpiegują Konrada: czy wie już, czyli nie wie nic

 

Ma miejsce dyskusja nad ujrzaną i przeżytą rzeczywistością.

Rozprawa z Maskami zawiera pełną wypowiedź do narodu Konrada-Wyspiańskiego.

·         mówi się prozą, potocznym językiem

·         terminy: „ludowiec”, „demokrata”, „interes narodowy”, „socjalista”, „rząd polski”

·         to publiczna dyskusja, ale i rodzina rachunku sumienia i myśli poety

Konrad najbardziej stanowczy jest w kwestiach: 1. ideologii i polityki narodowej; 2. ogólnych praw bytu; 3. sztuki.

Poeta waha się, widać jego niepokoje wynikłe z przyjęcia wieszczego posłannictwa.

·         dociekania zasadności roszczeń współczesnych wobec poety

·         badanie uprawnień i kompetencji poety

·         uświadomienie następstw decyzji przyjęcia zadania

 

Dramat Konrada (kontekst nietzscheańskich apologii życia, wolności, poza dobrem i złem).

·         Konrad-artysta sprzeciwia się ograniczaniu jego myśli do obsesyjnych polskich tematów

·         broni prawa do osobistej wolności, ma jej świadomość

·         Konrad nie czeka na wyzwolenie, wolność przyniosło mu poznanie prawdy życia – wyzwolił się od ścigających go Erynii

·         klątwa niewoli politycznej i niewoli ducha ciąży nad całą ziemią, więc Konrad będzie naprawdę wyzwolony, gdy wyzwoli się świadomość narodu

·         Erynie dościgną go, gdy straci żarów świętą siłę, płomień duszy wolnej (pochodnia)

 

Nauka Konrada o sztuce:

·         zwalcza poezję półprawdy, bo za jej sprawą naród utracił wiarę w słowo à w akcie III przepędza ją z narodowej sceny

·         przeciwstawia jej artyzm, który jest całą prawdą, Inna zaś prawda jest niepotrzebnatożsamość sztuki, prawdy i życia

·         prowadzi to do paradoksów: Życie dla mnie nie istnieje... jako rzeczy, która by nie była sztuką i wysokim artyzmem

·         w objawieniu artystycznym widać obiektywny porządek rzeczy, konstrukcja artystyczna jest tożsama z konstrukcją świata – bo wynikają z działania tych samych praw ogólnych

·         czyn dokonany w sztuce = czyn dokonany w rzeczywistości; niezdolność do czynu w życiu = niezdolność twórcza (dla Maski 16 artysta to tytuł degradujący człowieka działającego)

·         sztuki się nie wymyśla, odkrywa się jej konstrukcję artystyczną, która jest od nikogo niezależna (konstrukcja samej rzeczy)

·         Konrad nie chcę rządu dusz, chce, by przemówiła sama sztuka i ogień prawdy, którą niesie

 

Kompetencje artysty predestynują Konrada do przyjęcia posłannictwa.

·         w akcie I przedstawił kondycję Polski, w akcie II walczy o przeobrażenie postawy współczesnych

·         Konrad wygrywa walkę o ideologię, Maski znikają

 

Akt II ma trójczłonowy finał:

1.      unicestwienie Masek

2.      modlitwa Konrada: by słowa się spełniły / nad ziemią tą szczęśliwą

·         gdy publiczność odzyska wiarę w słowo, sztuka się wyzwoli i stanie czynem

3.      izba (dom Konrada) z niewiastą pochyloną nad kolebką, zjawienie się Hestii (bogini ziemi, strażniczki domowego ogniska)

·         świętość rodziny, domu, biologiczny fundament życia znajduje przedłużenie w więzach narodu i narodowego domu, ojczyzny

·         wymowa pochodni: ogień to siła, która świeci i razem spala – jedność przeciwieństw procesu życia (życie, żyjąc, spala się), życie jest walką i zbrodnią || symbol duszy wolnej, wolność to świadomość wolności, własnej woli i siły

·         świadomość wolności każe Konradowi działać, ale wisi nad nim groźba: Gdy straci żarów świętą siłę, / Dościgną mściwe Erynije

 

 

Polską współczesną włada Geniusz. W akcie III wiedzie zebranych w czeluść grobów, na zatracenie. Wbiega Konrad z pochodnią życia i rozpoczyna walkę o rząd dusz. Chór zgromadzonych odpędza Geniusza parafrazą zaklęcia z Dziadów.

·         Konrad zwyciężył, pozostaje na placu boju razem z narodem

·         sztuka sprawdziła posłannictwo Konrada, konieczność porażki Geniusza – teraz publiczność powinna ogłosić rewolucję ducha i umysłu i przyjąć program narodowego wyzwolenia

·         na koniec jednak zagasa pochodnia, aktorzy wychodzą z ról – finał Polski Współczesnej nie jest finałem Wyzwolenia

·         podwójny wynik misji Konrada – zwycięstwo z Maskami i w widowisku; fiasko rzeczywiste

 

Nawyk traktowania sztuki jako przeżycia „na niby” zwyciężył. Mówiło się, że winę za niepowodzenie ponosi też Konrad, bo nadmiernie zaufał sztuce, a ona go zdradziła.

·         Wyspiański nie dyskredytuje sztuki (jak w ekspozycji), Konrad każde dać nową pochodnię Muzie, co jest groteską – w jej rękach jest ona sztuczką, kłamstwem

·         to sztuka została zdradzona!

·         lichość narzędzi sztuki przeszkadza w spełnieniu misji (Konrad mówi sztuka mi nie wystarcza), ale nawet gdyby „tam-tam” był prawdziwym dzwonem Zygmunta – nie byłby wysłuchany

·         Sztuka mię czarów siecią wiąże: sztuka i rzeczywistość nie chronią przed złą przygodą, w obu można się zgubić lub obie mogą zgubić

 

Konrad porównany jest do Orestesa (którego ścigają Erynie); do Edypa – rozwiązuje sfinksowe zagadki i grozi mu ten sam los (zginie jak Edyp); do Prometeusza.

·         wskutek klątwy losu znaleźli się w sytuacji, kiedy spełnienie obowiązku pociąga za sobą tragiczne dla nich konsekwencje

·         dotarcie do prawdy (Edyp), obowiązek rodowy (Orestes), dobrodziejstwo dla ludzi (Prom.) à wszystkie trzy podejmuje Konrad

·         przekształca się mity: Konrad będzie potępiony, jeśli nie da ognia ludziom – będzie go dręczyć groza pytań, męka niepokoju o przyszłość narodu || Konrad ujrzał swój los (przyjdą Erynie – były jego towarzyszkami jeszcze zanim zszedł na scenę teatru, jak Rozpacz, wołały o zemstę – opuściły go, gdy poznał prawdę życia i wolności), a nie odkrył swoje zbrodnie; gdy wróciły Erynie, wykłuto mu oczy (poznał los ojczyzny – utrata szansy wyzwolenia – i swój) || Konrad-Orestes w finale nie staje przed Eryniami, ale staje się Erynnisem, duchem zemsty za krzywdę Polski (Erynie wstają gdzie róg rozprysnął złoty – złoty róg był talizmanem powodzenia walki o wolność Polski); warunkiem było przyjęcie męki

 

Wyspiański daje w swym dramacie wyraz niewierze w to, że prawda wyzwolenia trafi do narodu. Jest to odpowiedź na ofiarowany mu wieniec z liczbą 44.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin