Andrzej Stefańczyk - Psychologia_wywieranie_wplywu_-_darmowy_fragment.pdf

(1347 KB) Pobierz
39054218 UNPDF
39054218.001.png
Niniejszy darmowy ebook zawiera fragment
pełnej wersji pod tytułem:
Aby przeczytać informacje o pełnej wersji, kliknij tutaj
Darmowa publikacja dostarczona przez
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie rozprowadzana tylko
i wyłącznie w formie dostarczonej przez Wydawcę. Zabronione są jakiekolwiek
zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody wydawcy. Zabrania się jej
odsprzedaży, zgodnie z regulaminem Wydawnictwa Złote Myśli .
Data: 30.10.2006
Tytuł: Psychologia wywierania wpływu i psychomanipulacji
Autor: Andrzej Stefańczyk
Wydanie II
Projekt okładki: Marzena Osuchowicz
Korekta: Sylwia Fortuna
Skład: Anna Grabka
Internetowe Wydawnictwo Złote Myśli
Netina Sp. z o. o.
ul. Daszyńskiego 5
44-100 Gliwice
Wszelkie prawa zastrzeżone.
All rights reserved.
39054218.002.png
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ 1 ................................................................................7
Poznajemy siebie i innych . ..........................................................7
...................................................................7
......................................................................10
Typ osobowości . ................................................................11
Ogólna charakterystyka typów . ..............................................19
Temperament . ..................................................................22
Inteligencja . ....................................................................29
Potrzeby . ........................................................................30
.........................................32
Identyfikacja . ...................................................................33
Wypieranie . .....................................................................36
Projekcja . .......................................................................38
Tworzenie objawów . ...........................................................40
Przeniesienie . ...................................................................42
Sublimacja . ......................................................................44
Reakcje upozorowane . ........................................................45
Unikanie . ........................................................................46
Racjonalizacja . .................................................................49
Znieczulanie . ....................................................................50
Odgradzanie się . ................................................................51
Ucieczka w bezsilność . ........................................................53
Kreowanie ról . ..................................................................54
Opancerzanie uczuć . ...........................................................56
....................................................................57
ROZDZIAŁ 2 ..............................................................................60
Wśród innych ludzi . .................................................................60
.......................................60
......................................................................63
Twarz . ...........................................................................65
Oczy . .............................................................................67
Uśmiech . .........................................................................67
Gesty i ich znaczenie . .........................................................70
..............................................................77
. ...........................................................80
ROZDZIAŁ 3 ..............................................................................84
Wpływ społeczny . ...................................................................84
.......................84
.............................................85
...........................................86
..............................................................86
...........................................................88
..........................................................91
................................................................94
........................................................98
............................................................100
...............................................102
ROZDZIAŁ 4 .............................................................................105
........................................................105
..........................................................106
...............................................................114
„Pozorny wybór” . .............................................................114
Słowa kierunkujące . ..........................................................115
„Nie” czasami znaczy „tak” . ................................................116
Nie warto próbować . .........................................................118
„Masz rację, ale...” . .........................................................119
Właściwe pytania . ............................................................120
Rola pytań . .....................................................................122
Mów i daj mówić . .............................................................125
Zakazane słowa i zwroty . ....................................................126
Nie sposób pominąć doświadczenia . .......................................128
Kto słucha wie o co chodzi . ..................................................129
Głos jak dzwon . ...............................................................134
Ciało nie kłamie . ..............................................................136
Człowiek zadbany jest szanowany . .........................................137
Siła skojarzeń . .................................................................138
Emocje kontra rozum . ........................................................139
Moc entuzjazmu . ..............................................................142
Warunki konieczne . ...........................................................144
. ..............................................146
ROZDZIAŁ 5 .............................................................................149
Psychomanipulacja . ...............................................................149
. ............................................149
..........................................150
................................................152
Dezinformacja . ................................................................153
Propaganda . ...................................................................158
Cenzura . ........................................................................168
Przekaz podprogowy . .........................................................173
Programowanie neurolingwistyczne . .......................................174
Hipnoza . ........................................................................178
Indoktrynacja . .................................................................182
„Pranie mózgu” . ..............................................................185
Kontrola umysłu . ..............................................................189
BIBLIOGRAFIA . .........................................................................194
PSYCHOLOGIA.. – darmowy fragment – kliknij po więcej
Andrzej Stefańczyk
str. 5
Wstęp
Świat rozwija się zaskakująco szybko, idzie naprzód nie bacząc na nic,
życie nabiera tempa. Każdy chce coś osiągnąć, do czegoś dojść, zapewnić
sobie bezpieczną przyszłość. Aby jednak do czegoś dojść trzeba stale
działać, być aktywnym, atrakcyjnym, przekonującym. Stale rosnąca
konkurencja i nasilające się współzawodnictwo, powoduje, że wiele osób
zaczyna uciekać się do stosowania różnych tricków wpływających na
emocje i zachowanie innych. Nie warto zostawać w tyle, trzeba wziąć
sprawy w swoje ręce i działać, aby osiągnąć sukces. Warto przy tym
pamiętać, aby przy osiąganiu swoich własnych celów nie zapomnieć
o innych. Nie wolno traktować ludzi przedmiotowo niczym „pionki” we
własnej grze, bowiem prędzej czy później to się zemści. Lepiej
przekonać ich do wspólnego działania, bowiem w grupie znacznie łatwiej
osiągnąć założony cel, niż w pojedynkę.
Książka została napisana z myślą o ludziach zainteresowanych tematyką
wywierania wpływu, perswazji i psychomanipulacji. Zawiera ona wiele
istotnych informacji dotyczących wpływania na ludzi oraz informacji
dotyczących obrony przed negatywnym oddziaływaniem z ich strony.
Książka została podzielona na pięć rozdziałów, które grupują i porządkują
zagadnienia w sposób, który uznałem za logiczny. Pierwszy rozdział
skupia się na człowieku jako jednostce, na charakterystyce jego psychiki i
tym co na nią oddziałuje. Rozdział drugi przedstawia człowieka w grupie
ludzi, oraz sposób w jaki się komunikuje z innymi. Rozdział trzeci omawia
zagadnienia wpływu społecznego poprzez charakterystykę reguł
społecznych. Rozdział czwarty omawia temat perswazji przedstawiając
skuteczne sposoby przekonywania innych. Rozdział piąty wyjaśnia czym
Copyright by Wydawnictwo Złote Myśli & Andrzej Stefańczyk
39054218.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin