ANALIZA POPYTU. ANALIZA I KLASYFIKACJA ABC
CMI – wspólne zarządzanie zapasami
VMI- zarządzanie zapasami przez dostawcę
Analiza ABC:
- ustalenie kryterium
- obliczenie wartości sumarycznej
- uszeregowanie według malejących wartości przyjętego kryterium
- obliczenie sum narastających
- wyznaczenie procentowego udziału sum narastających
- przydzielenie do odpowiednich grup
POK( poziom obsługi klienta) – prawdopodobieństwo nie wystąpienia niedoboru w danym cyklu dostawy
Ld- liczba dostaw w określonym okresie
Ldn- liczba dostaw
Przyczyny utrzymywania zapasów:
- poprawa obsługi klienta
- wspieranie ekonomiki produkcji
- umożliwienie osiągnięcia korzyści skali w sferze zaopatrzenia i transportu
- zabezpieczenie się przed zmianami cen
- ochrona przed niespodziewanymi zmianami popytu i czasu realizacji zamówienia
- zabezpieczenie przed następstwami klęsk żywiołowych i innych niebezpieczeństw
ABC- krok po kroku:
1) obliczmy wartość wykorzystania
2) sortujemy tabele wg wartości wykorzystania
3) obliczenie sumy ilości wszystkich asortymentów
4) obliczenie udziału procentowego ilości każdego asortymentu
5) obliczenie sumy wartości wykorzystania wszystkich asortymentów
6) obliczenie udziału % wartości wykorzystania każdego asortymentu w sumie wartości wykorzystania wszystkich asortymentów
7) obliczenie skumulowanych ilościowych i wartościowych udziałów % asortymentów
8) podjęcie decyzji o podziale asortymentów na klasy A, B, C
Homitchoofk4