Wrzesień
krąg: Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas
5. Smaczne posiłki
Zapis w dzienniku: „W ogrodzie” – ćwiczenia oddechowe przy muzyce; wydłużanie fazy wydechowej; dmuchanie na liście, płatki kwiatów, źdźbła traw, mlecze.
Przewidywane osiągnięcia – co poznaję, co umiem, co czuję:
· ćwiczę prawidłowy oddech
Przebieg zajęć:
· „W ogrodzie” – ćwiczenia oddechowe przy muzyce.
Nauczyciel kontroluje siłę wydechu.
– Dzieci zdmuchują leżące na stole nasionka mlecza tak długo, aż spadnie ostatnie (dmuchają długim, spokojnym, równomiernym strumieniem powietrza). – Każde dziecko trzyma źdźbło trawy i dmucha na nie tak, by źdźbło odchylało się przez jak najdłuższy czas (wychylenie nie musi być duże, ważne, by było przez cały czas takie same).
– Zabawa w wietrzyk – dzieci dmuchają na listki, płatki unoszące się w powietrzu. Czyj listek (płatek) najdłużej utrzyma się w powietrzu?
Uwaga! Zbyt długie ćwiczenia mogą prowadzić do hiperwentylacji.
Ćwiczenia powinny być wykonywane przynajmniej godzinę po posiłku.
Środki dydaktyczne: liście, płatki kwiatów, źdźbła traw, mlecze, CD Utwory... cz. 1 – „Nokturn Es-dur” F. Chopina (nr 4)
krąg: W moim domu nie nudzi się nikomu
8. Odgłosy domu
Zapis w dzienniku: „Szur, szast, chlust” – ćwiczenia ortofoniczne, ćwiczenia słuchowe – różnicowanie dźwięków pochodzących z naturalnego otoczenia.
· doskonalę wymowę
· „Szur, szast, chlust” – ćwiczenia ortofoniczne.
Dzieci odpowiadają na pytanie: co słyszę w domu? Naśladują dźwięki z najbliższego otoczenia. Nauczyciel mówi, dzieci powtarzają:
kapcie: szur, szur
klapki: klap, klap
małe buciki: tup, tup
zegar mały: cyk, cyk
zegar duży: tik, tak
telefon: dryń, dryń
dzwonek u drzwi: ding, dong
nożyce: ciach, ciach
wiertarka: dż, dż, dż
pukanie: puk, puk
nalewanie wody do wiaderka: lu, lu, lu
wylewanie wody z wiaderka: chlust!
kapanie wody z kranu: kap, kap
pranie: chlupu, chlupu
szorowanie podłogi: szoru, szoru
czyszczenie butów: szast, szast
płukanie warzyw w wodzie: plim, plom, plim, plom
gotowanie wody w czajniku: szszsz...
gwizdanie czajnika: iiiiiii...
Można wykorzystać tylko kilka z podanych wyżej onomatopei.
Kolejny etap, trudniejszy: nauczyciel mówi np. pranie, a dzieci naśladują zapamiętany dźwięk („chlupu, chlupu”).
9. Z nosem przy szybie
Zapis w dzienniku: „Wirujące liście” – zabawa oddechowa; ćwiczenia wzmacniające wydech; dmuchanie na liście, kawałki papieru leżące na stole.
· prawidłowo wykonuję ćwiczenia oddechowe
· „Wirujące liście” – zabawa oddechowa.
Na stole (lub innej gładkiej powierzchni) leży kilka małych liści lub skrawków papierków (np. w kształcie liści). Które dziecko od razu potrafi zdmuchnąć papierek (w czasie jednego wydechu)?
Następnie nieco trudniejsze zadanie – zdmuchiwanie listków, papierków z chropowatej powierzchni. Każde dziecko otrzymuje plastikową rurkę i przy jej pomocy ma zdmuchnąć np. 8, 10 papierków bądź liści. Który wietrzyk zdmuchnie najwięcej listków w czasie jednego wydechu?
Środki dydaktyczne: liście, kawałki papieru
krąg: Stop! Uwaga! Niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!
14. Z mamą i tatą bezpiecznie na drodze
Zapis w dzienniku: „Odgłosy ulicy” – ćwiczenia ortofoniczne, doskonalenie artykulacji i słuchu awerbalnego.
· odpowiednio układam usta podczas ćwiczeń artykulacyjnych
· „Odgłosy ulicy” – zabawa logopedyczna.
Dzieci bawią się w spacer. Ida wzdłuż wyznaczonej ulicy i zatrzymują się przy skrzyżowaniu. Wsłuchują się w odgłosy, powtarzają za nauczycielem:
jedzie nowy samochód, szybko: żżżu, żżżu
jedzie stary samochód: brum, brum
samochód trąbi: ti-tit, pi-pip
jedzie motor: zzzz
straż pożarna: i-u, i-u
karetka pogotowia: e-u, e-u
policja: e-o, e-o
wózek dziecięcy: tuk, tuk
Uwaga! Nauczyciel zwraca uwagę na prawidłowy układ ust przy naśladowaniu poszczególnych dźwięków.
Krąg: Każdy czyścioch Ci to powie, mycie to jest samo zdrowie
18. Zabawy z pianą
Zapis w dzienniku: „Wielkie mycie” – ćwiczenia ortofoniczne, doskonalenie artykulacji i słuchu.
· ćwiczę narządy mowy
Przebieg zajęć: „Wielkie mycie” – ćwiczenia ortofoniczne.
Nauczyciel opowiada oraz wspólnie z dziećmi wykonuje czynności „na niby” oraz powtarza onomatopeje.
Mała Hania zdjęła z półki swoją ukochaną lalkę. Ależ ona brudna! Przyda się jej kąpiel. Nalała wody do miseczki. (Nauczyciel powtarza z dziećmi: luuuuuuuu!).
Potem włożyła lalę i wzięła mydełko. (Razem z dziećmi: hop!) Mydełko wyślizgnęło się z rąk Hani i wpadło do wody. (Nauczyciel z dziećmi: plum, plum! Hop!) – znowu to samo.
A teraz trzeba wyszorować buzię laleczki – (Nauczyciel z dziećmi: szoru, szoru, szoru). Ojej, woda dostała się do lalczynego noska! Lalka kicha. (Nauczyciel z dziećmi: aaaa psik!). Lalka lubi kąpiele – pluszcze się i chlapie. (Nauczyciel z dziećmi: plusk, plusk, chlap, chlap). A teraz nurkuje pod wodą. (Nauczyciel z dziećmi: bul, bul, bul). Tak, teraz jesteś czyściutka, moja laleczko!
20. O czym szumi woda?
Zapis w dzienniku: „Porządki w buzi” – zabawa logopedyczna, ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, gimnastyka buzi i języka.
· usprawniam narządy mowy
· „Porządki w buzi” – zabawa logopedyczna.
Nauczyciel demonstruje ćwiczenia, kontroluje ich wykonanie i opowiada dzieciom historyjkę o Języczku, Ślince oraz wielkim sprzątaniu.
Pewnego ranka Języczek obudził się wcześnie rano i rozejrzał po swoim mieszkanku.
– Jaki bałagan! Ech – pomyślał – posprzątam innym razem! I już, już miał znowu zasnąć, gdy usłyszał donośny głos swojej siostry Ślinki.
– Wstawaj bałaganiarzu! Dziś urządzamy Wielkie Porządki! Języczek westchnął, przeciągnął się. (Robimy koci grzbiet z języka – środek języka do podniebienia, czubek do wędzidełka.
Uwaga! Czubek języka nie może wysuwać się na zewnątrz jamy ustnej, jedynie zewnętrzną stroną opierać o dolne zęby.)
Języczek rozejrzał się, szukając miotły i ściereczki. (Dzieci przesuwają język od prawego kącika ust do lewego, usta szeroko otwarte.)
– Nie ma! Wdrapał się na drabinę i szuka na górnych półkach szafki. (Dzieci unoszą język na górną wargę.)
– Nie ma. Schodzi na dół i szuka w dolnych szufladach. (Opuszczają na dolną wargę. Usta wciąż szeroko otwarte.)
– Jest!
– Trzeba zdjąć pajęczyny z sufitu! – woła Ślinka. I Języczek szybciutko bierze się do pracy. (Dzieci unoszą język za górne zęby i przesuwają przez górne dziąsła, podniebienie twarde do podniebienia miękkiego.)
– A teraz ze ściany – zobacz jak te pająki narozrabiały! I Języczek czyści ściany. (Dzieci wypychają językiem policzki na zmianę.)
– A teraz wytrzyj wszystkie dzbanuszki i miseczki, które stoją na półkach. Tylko dokładnie! – dyryguje Ślinka. (Dzieci dotykają językiem poszczególnych zębów górnych, po kolei.)
– Brawo Języczku! Teraz wytrzyj inne ozdoby, te na dole. (Język dotyka poszczególnych dolnych zębów.)
– A drzwi? Spójrz jakie zakurzone! Trzeba je wypolerować. Języczek bez protestu czyści drzwi. (Dzieci przesuwają językiem po wargach – ruch okrężny.)
– A teraz zamknij okno, bo jest przeciąg! – nakazuje Ślinka.
– Nie, nie, nie mogę – jęczy zmęczony Języczek, usiłując zatrzasnąć wciąż otwierające się okno. (Kląskanie językiem, mlaskanie.)
– Ufff!!! Udało się! Pięknie – chwali z uśmiechem Ślinka. (Rozciąganie złączonych płasko warg w uśmiechu, poprzez cofnięcie kącików ust.)
I cmoka z zadowoleniem. (Cmokanie.)
A Języczek gwiżdże przy pracy! (Układanie ust w ryjek, jak przy gwizdaniu.)
– Ale, ale, Języczku! – znowu woła Ślinka. – Zapomniałeś zamknąć drzwi!
– Już się robi! (Zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie.)
– Dziękuję Ci kochany Języczku. W nagrodę dostaniesz cukierka. (Ssanie języka, przyssanie do podniebienia, naśladowanie ssania cukierka).
marzena_kaszowska