SCENARIUSZ ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Temat : Korygowanie wymowy głosek szumiących.
Cele : Utrwalenie prawidłowej wymowy głoski „ cz ” w wyrazach i zdaniach.
I Ćwiczenie usprawniające narządy mowy.
1. Wysuwanie języka do przodu, a następnie cofanie w głąb jamy ustnej, usta szeroko otwarte.
2. Oblizywanie językiem warg szerokich i wąskich.
3. „ Języczek na defiladzie ” – język maszeruje jak żołnierz na defiladzie. Nauczyciel liczy i pokazuje, a dzieci naśladują :
raz – czubek języka na górnej wardze
dwa – czubek języka do lewego kącika
trzy – czubek języka na dolnej wardze
cztery – czubek języka do prawego kącika
II Ćwiczenie oddechowe – dmuchanie na wiszące gwiazdki.
III Analiza słuchowa.
Nauczycielka mówi zdania, a dzieci liczą ilość usłyszanych wyrazów, a następnie klaszczą tyle razy, ile usłyszały wyrazów.
Pączek leży na stole.
Czapka Czesia spadła z krzesła.
Mareczek częstuje dzieci smaczną czekoladą.
IV Ćwiczenia artykulacyjne.
1. Powtarzanie wyrazów i grup wyrazowych w różnych rytmach.
kaczka dziwaczka
czerwone rękawiczki
czarne czapeczki
malowniczy widoczek
2. Rytmizowanie zdań.
Leśniczy czeka na zajączki.
Czesław czeka na czekoladki.
Czasami trzeba długo czekać.
3. Nauka I zwrotki wiersza ,, Deszczyk” L. Krzemienieckiej
Szumi, szumi drobny deszcz
płacze, płacze kapuśniakiem.
A nasz kasztan szumi, szumi
Kiedyż ja wiosnę zobaczę.
2
marzena_kaszowska