ESTRADA I STUDIO - 2000-04.pdf

(8498 KB) Pobierz
ESTRADA I STUDIO - 2000-04
MAGAZYN M UZYKÓW I R EALIZATORÓW
kwiecień 4 /2000
6,80 z ł
Relacja z L os A ngeles: F in d e s iecle... i c o d alej?
TESTY:
CoolEdit P ro
Roland D S90
DigiTech R P2000
Korg E lectribe E 1/ER1
Aphex M odel 1 04 i 1 09
Waves N ative G old B undle’99
Acoustic R esearch 1 52 C oaxial/18H- S B
Electrix M o- F x, W arp F actory i F ilter F actory
4
00
•Nag³oœnienie hali Torwar•Klasyka – Drawmer 1960•
•Monitory – od kuchni•Rozmowa z grup¹ Bank•
9028229.029.png 9028229.030.png 9028229.031.png
w kwietniu:
2 8
A R T Y K U £ Y
6 Punkt widzenia: Balet na polu minowym
10 Relacje: NAMM 2000 − cz. 1.
Relację z tegorocznych targów NAMM podzieliliśmy na
dwa odcinki. W tym miesiącu skupimy się głównie na
nowych syntezatorach, samplerach, sprzętowych syste−
mach zapisu dźwięku, peryferyjnym sprzęcie studyj−
nym, sprzęcie nagłaśniającym i urządzeniach dla DJ−ów.
28 Rozmowa EiS: BANK
„Rok 2000 jest doskonałą datą, by coś rozpocząć lub też
do czegoś powrócić. Nadal jesteśmy rockową kapelą i –
mimo iż czasy się zmieniły – gramy konsekwentnie.
Znów chcemy tworzyć dobrą muzykę, tak jak to robiliś−
my w latach osiemdziesiątych.”
30 Adaptacja akustyczna studia − cz. 3.
Przeróbka reżyserki
W trzeciej części naszej serii dotyczącej akustyki studia
projektowego opisujemy, jak zrobić z reżyserki wierne
środowisko odsłuchowe.
38 Nagłośnienie:
System nagłośnieniowy hali Torwar
Kiedyś muzycy i publiczność narzekali, że na Torwarze
nie sposób cokolwiek usłyszeć. Dziś jest to jedna z naj−
lepszych akustycznie hal w Stolicy.
70 Warsztaty: Coda Finale w praktyce. Cz. 6.
W kolejnej części opracowania będzie mowa o narzędziu
Shape Designer do projektowania własnych symboli i
oznaczeń, o tworzeniu ossia oraz o bibliotekach.
74 Porady: Odsłuch.
Monitory − od kuchni. Cz. 1.
Sukces lub totalna klęska realizatora obsługującego tory
odsłuchu zależy w znacznym stopniu od miejsca i sposo−
bu ustawienia (lub podwieszenia) głośników na froncie.
78 Muzyka dance: Remiks.
Ja w sprawie remiksu...
Do redakcji Keyboarda i EiS przychodzi wiele listów
i e−maili w sprawie miksowania muzyki dance. Kilka
z nich zawierało pytania, na które warto odpowiedzieć
na łamach naszego miesięcznika.
80 Podstawy: Homerecording.
Zniekształcenie w wydaniu cyfrowym
Cyfrowy dźwięk oznacza przede wszystkim reprodukcję
sygnału czystą i bez zakłóceń. Ale dźwięk ten także po−
trafi zabrzmieć „brudno“.
82 Podstawy: Cyfrowe audio.
Z miksera do komputera
Żyjemy w świecie cyfrowym, ale czy wiesz, w jaki spo−
sób dźwięk dostaje się do komputera?
84 Klasyka: Drawmer 1960.
Wszystko w jednym...
1960 to nie tylko kompresor, ale takze dwa wysokiej ja−
kości przedwzmacniacze mikrofonowe, dwa kompreso−
ry lampowe o łagodnym nachyleniu charakterystyki
i przedwzmacniacz instrumentalny z korektorem.
86 Moogazyn
92 Warsztat gitarowy
„Thick As A Brick“, Jethro Tull
„Valley“, Ian Anderson/Jethro Tull
93 Warsztat basowy
95 Rynek EiS
107 Informacja o produktach
109 Witryna Klubu AVT
111 Prenumerata
113 Tam kupisz EiS
114 Spis reklam
3 8
T E S T Y
42 Korg Electribe ER1, EA1
Electribe EA1 i ER1 działają w oparciu o technologię fi−
zycznego modelowania, mają także zdolność do zapisu
i odtwarzania informacji związanej z manipulowaniem
gałkami i przyciskami.
46 Electrix Filter Factory, Mo−Fx
i Warp Factory
Electrix zaoferował trzy bardzo odmienne procesory,
służące głównie do deformowania stereofonicznego syg−
nału analogowego w rytmicznie uzasadniony sposób.
50 Waves NGB’99.
DeEsser i Renaissance
Kontynuujemy test pakietu wtyczek Waves Native Gold
Bundle’99 dla Windows.
56 Roland DS90
Nazwanie DS90 systemem jest w pełni usprawiedliwio−
ne, gdyż nie dość, że stanowią one parę wysokiej klasy
dwudrożnych głośników aktywnych, to nadto są wyposa−
żone w bezpośrednie wejścia cyfrowe oraz dodatkową
kalibrację parametrów pracy.
58 Aphex Model 104
Model 104 to dwukanałowy procesor psychoakustyczny,
wykorzystujący dwa niezależne obwody Aural Exciter
i Big Bottom.
60 Aphex Model 109
Urządzenie może pełnić rolę pojedynczego czteropas−
mowego lub dwukanałowego dwupasmowego korektora
parametrycznego, pracującego w zakresie od 20Hz do
20kHz.
62 DigiTech RP2000
Podłogowy multiefekt gitarowy RP2000 oferuje wyjąt−
kowo korzystne parametry przy dość umiarkowanej ce−
nie.
64 Cool Edit Pro
Cool Edit pracuje właściwie ze wszystkimi współcześnie
stosowanymi typami plików dźwiękowych.
68 Acoustic Research 152 Coaxial/18H−SB
Obydwie kolumny są dość nietypowymi i oryginalnymi
konstrukcjami, łączącymi w sobie klasyczne ze śmiałymi
rozwiązania techniczne, nieczęsto spotykane w zesta−
wach dużej mocy.
4 2
4 6
5 6
6 2
D Z I A £ Y
8 Przyślij nam swoje demo
18 W marcu na CD
DŸwiêkowe ilustracje do artyku³ów oznaczonych
znajdziesz na EiS CD 4/2000
9028229.032.png 9028229.001.png 9028229.002.png 9028229.003.png 9028229.004.png 9028229.005.png 9028229.006.png 9028229.007.png 9028229.008.png 9028229.009.png 9028229.010.png 9028229.011.png
punkt widzenia
Balet na polu minowym
Do napisania tego tekstu skłoniła mnie pewna mała tabelka, autor−
stwa A. Mc Leana, opublikowana w jednym z numerów czasopisma
Live Sound & Touring Technology, wyglądająca w sposób następujący:
MAGAZYN MUZYKÓW I REALIZATORÓW
Miesiêcznik wydawany przez AVT Korporacja sp. z o.o.
Dyrektor Wydawnictwa: Wies³aw Marciniak
Redaktor Naczelny: Tomasz Wróblewski
tel. kom. 0-604-427-157;
e-mail: wroblewski@eis.com.pl
Sekretarz Redakcji: Krzysztof Maszota
tel. kom. 0-601-330-846;
e-mail: maszota@eis.com.pl
Redaktor Techniczny, sk³ad i ³amanie:
Piotr Œmietanowski
tel. kom. 0-601-366-453; e-mail: dtp@eis.com.pl
Wspó³praca: Micha³ Arkusiñski, Jan Blew, Janusz
Brzeziñski, Maciej Dobrski, Grzegorz Gawrysiak, Piotr
Flies, Bazyli Janczak, Artur Lasoñ,Piotr £ugowski,
Piotr Madziar, Pawe³ R. Marciniak, Andrzej Ni¿ewski,
Dariusz Mazurowski, Aleksander Ryszka
Foto: Wojciech Smêdzik, Maciej Dobrski
Opracowanie graficzne i ok³adka:
Piotr Œmietanowski, Tomasz Wróblewski
Konsultacja graficzna: Ma³gorzata Jab³oñska
Dzia³ Reklamy: Izabella Pach
tel. kom. 0-501-714-420, tel. (022) 835-66-77,
fax (022) 835-67-67; e-mail: eis@avt.com.pl
Prenumerata: Herman Grosbart
tel. (022) 834-74-75; fax 835-67-67;
e-mail: prenumerata@avt.com.pl
EiS CD
Producent: Krzysztof Maszota
Wspó³praca: Robert Lewandowski,
Tomasz Wróblewski, Maciej Dobrski
www.eis.com.pl
Redakcja: Tomasz Wróblewski
Wykonanie: Ampton
Adres Redakcji:
ul. Burleska 9, 01-939 Warszawa
tel. (022) 835-66-77, fax (022) 835-67-67
Adres do korespondencji:
AVT Korporacja, Estrada i Studio, 00-967
Warszawa 86, skrzynka pocztowa 134
e-mail: eis@eis.com.pl
http://www.eis.com.pl
Indeks 322725; ISSN 1427-0404
Naœwietlanie:
REPROGRAF, Warszawa, ul. Schroegera 90
Druk:
HELDRUK, Malbork, ul. Partyzantów 3b
Za treœæ zamieszczanych reklam, og³oszeñ i
anonsów Wydawnictwo oraz redakcja nie ponosz¹
odpowiedzialnoœci. Redakcja rezerwuje sobie prawo
do dokonywania skrótów i adjustacji nades³anych
tekstów.
WANTED! A Live Sound Professional! Long Hours, High Stress, Low Pay. Must
be able to work as:
Accountant/Bookkeeper
Psychologist
Acoustician
Publicist
Business Planner
Repair Technician
Bus Driver
Salesperson
Diplomat
Stage Manager
Facilitator
System Designer
Marketer
System Operator
Negotiator
Time and Motion Expert
Personnel Manager
Tour Guide
Physicist
Troubleshooter
Producer
(Wybaczcie, że po angielsku, ale większość z tych określeń nie ma swych odpowied−
ników w języku polskim, choć doskonale wiemy o jakie zajęcia chodzi).
Pod tabelką zamieszczony został dość obszerny felieton, któremu autor nadał tytuł
„An open letter to the world: from Your Audio Engineer“. Traktuje on o tym, że pra−
ca realizatora dźwięku – jakkolwiek ciekawa, odpowiedzialna i wymagająca opano−
wania wielu umiejętności (patrz tabela powyżej) – bywa niestety często niedocenia−
na, a nawet lekceważona. Co najsmutniejsze, taki stosunek do realizatorów prezentu−
ją osoby mieniące się przecież profesjonalistami, a reprezentujące inne dziedziny,
związane ściśle z produkcją widowisk estradowych i koncertów.
A jak przedstawia się sytuacja u nas? Realizatorów, którzy decydują się na pracę
podczas koncertów, możecie spotkać wszędzie – choć prawdziwi profesjonaliści nie
rzucają się w oczy. Nie szukają rozgłosu, nie starają się zwrócić na siebie uwagi in−
nych poprzez wywoływanie awantur z obsługą sal koncertowych. Nie „polują“ na
przypadkowych słuchaczy, aby godzinami zalewać ich potokiem technicznych zawi−
łości lub zanudzać opowieściami o spektakularnych sukcesach, jakie były przed laty
ich udziałem. Nie odsłuchują też godzinami ulubionych płyt (przy wykorzystaniu
pełnej mocy sprzętu). Zwykle pojawiają się na zapleczu sceny jako pierwsi i nadzo−
rują montaż aparatury. Zawsze uprzejmi, skupieni na swojej pracy, której jakość naj−
lepiej świadczy o ich profesjonalizmie.
To jest to, co możecie sami zobaczyć. Nie zobaczycie natomiast, ile czasu przychodzi
im spędzać na ustaleniach technicznych, dokumentacjach, rozmowach telefonicznych
oraz przejazdach. Nieczęsto uda Wam się zobaczyć, ile czasu spędzają na próbach, na
wysłuchiwaniu uwag i życzeń wykonawców odnośnie ostatecznej formy wspólnego
produktu, zanim wreszcie planowane przedsięwzięcie ożyje. Do tego czasu realizatorzy
zmuszeni są często do rozwiązywania niezliczonej ilości problemów, nie związanych
bezpośrednio z ich zajęciem. Tu niestety – bardziej niż fachowa wiedza – przydaje się
doświadczenie w sferze dyplomacji, umiejętność negocjacji oraz cierpliwość. Do tego
dodajmy jeszcze długie godziny spędzane za kierownicą auta, za konsoletą podczas
prób i koncertów, i ponownie za kierownicą – często bez szansy na dostateczną ilość snu
czy normalny posiłek. Dodajmy do tych atrakcji jeszcze kiepskie hotele i często wyna−
grodzenie, które w żadnym stopniu nie rekompensuje wkładanego wysiłku.
Jak w każdej pracy pojawiają się pewne typowe sytuacje, które umilają życie wszyst−
kim, ale nie na takie chcę zwrócić Waszą uwagę. Przecież często spotykamy się z pro−
blemem kiepskiego zasilania w jakimś klubie, koniecznością noszenia aparatury kil−
kadziesiąt metrów po błocie, czy scenką wielkości bokserskiego ringu, na której trud−
no pomieścić zespół ze sprzętem, a nawet znaleźć miejsce na statywy mikrofonowe i
odsłuchy – to wszystko są sprawy do rozwiązania i mówić o nich po prostu nie warto.
Znacznie trudniejszym do rozwiązania rodzajem problemów są te z gatunku
„ludzie ludziom zgotowali ten los“, czyli wszystko to, co wynika z rozmyślnego (lub
jak wolicie) bezmyślnego potraktowania pewnych zagadnień przez innych – zaanga−
żowanych w tworzenie określonego przedsięwzięcia – ludzi. Często niestety docho−
dzą do głosu trudne do zrozumienia rozgrywki ambicjonalne, totalny brak dobrej wo−
li do współpracy itd. Z przykrością muszę przyznać rację Panu A. Mc Leanowi, który
we wspomnianym już artykule porównał pracę realizatorów dźwięku, biorących
udział w tworzeniu dużych widowisk estradowych, do baletu na polu minowym. Bar−
dzo trafne, bo przecież nieliczni z grona producentów, dyrektorów, reżyserów, sceno−
grafów czy choreografów, godzą się przyjąć do wiadomości fakt, iż realizacja dźwię−
ku jest integralną częścią widowiska – podobnie zresztą jak scenografia, choreografia
czy oświetlenie. Niemal powszechne stały się już pewne określenia, jak np. „brud
sceniczny“, używane w odniesieniu do monitorów. Problem rozmieszczania monito−
rów stwarza chyba najwięcej sytuacji prowokujących rozliczne konflikty.
W tzw. powszechnym rozumieniu, realizacja dźwięku nie jest zagadnieniem tak
istotnym, jak np. rolnictwo, edukacja czy medycyna, i dlatego dla wielu wywód ten
będzie czymś w rodzaju dzielenia włosa na czworo. Szkoda tylko, że podobny stosu−
nek ma spora grupa ludzi odpowiedzialnych za jakość produkowanych widowisk i
festiwali, traktując sferę realizacji dźwięku jako zło konieczne.
Wydawnictwo
AVT Korporacja Sp. z o.o.
należy do Izby Wydawców Prasy
Miesięcznik Estrada i Studio
jest wydawany we współpracy
licencyjnej z amerykańskim pismem
The features and illustrations in this issue from
KEYBOARD are reprinted by arrangement with the GPI
Corporation, San Mateo, California, USA. Copyright ©
(year(s) of publication) by The GPI Corporation. All rights
reserved. The GPI Corporation is a wholly−owned
subsidiary of Miller Freeman, Inc.
Marek Witkowski
9028229.012.png 9028229.013.png 9028229.014.png 9028229.015.png
Redaguje: Krzysztof Maszota
K2
K2 nawiązuje stylistyką do muzyki wczesnych lat 90. i pokusić by się można o porównania do dokonań takich zespołów, jak Hey,
Ankh, Bon Jovi czy Metallica.Członkowie zespołu odwołują się we wzorcach również do takich kapel, jak Led Zeppelin czy Slade, a
pewnym obranym przez nich kierunkiem jest zamiar tworzenia w klimatach Skunk`anansie, czy Guano Abbes. K2 gościli m.in. na ta−
kich imprezach, jak: „Blues nad Przemszą“ w Sławkowie, „IV Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Młodych“ w Opatowie, „Wolna Scena
Rocka“ w Krakowie, „Rockowe Ogródki“ w Płocku oraz w wielu festiwalach studenckich w Katowicach i innych imprezach. Ogółem
w ciągu trzech lat zespół wystąpił w ponad 100 koncertach, które zaowocowały zarejestrowaniem jednego z nich przez telewizję
regionalną oraz występem w programie „Rower Błażeja“.
Prezentowane na naszej płycie nagranie pt. „Smutas“ rejestrowane było prawie całkowicie techniką „homerecordingu“. Perkusję
nagrano w profesjonalnym studio w Sosnowcu, natomiast pozostałe instrumenty i wokal dograne były poprzez kartę Sound Blaster
AWE 64 na komputer PC AMD K5 90. Po dograniu basu do perkusji dokonano miksu i następnie dograno dwie gitary i później głos.
Całość była miksowana w programie Sound Forge w domowym studio Michała Kmity. Wszystkie efekty typu pogłos, delay, kompre−
sor i korektor, pochodzą z programu Sound Forge. Muszę przyznać, że efekt jest – jak na tego typu działania – imponujący.
Skład: Tomek Balicki – gitara, Michał Kmita – gitara solowa, Piotr Szczygieł – gitara basowa, Piotr Górnicz – wokal, Ro−
bert Leśniak – perkusja
Kontakt: Anita Satława, tel. 0501 – 714 916 lub e – mail: anex@bs.katowice.pl
KAROL Kreft
Moim pierwszym instrumentem był mały akordeon WELTMEISTER. Później
moim marzeniem stało się posiadanie jednego z instrumentów klawiszowych.
Pierwsza była YAMAHA PSS−795, na której powstawały moje pierwsze kom−
pozycje. Kolejnym etapem mojego rozwoju muzycznego był syntezator
KORG POLY−800, który wzbogacił mój mały „warsztat“ muzyczny. Używając
obu instrumentów powstało w tamtym czasie (1993 rok) kilkanaście „kawałków“,
które nagrałem na kasety i rozdałem znajomym.
Moje inspiracje muzyczne to przede wszystkim lata osiemdziesiąte i cha−
rakterystyczne dla nich analogowe brzmienia instrumentów klawiszowych.
W latach dziewięćdziesiątych odkryłem zespół „Deep Forest“ z ich folklorystycz−
nym klimatem, który poszerzył mój horyzont zainteresowań muzycznych.
Dzisiaj posługuję się syntezatorem YAMAHA CS1x i „pecetem“ (AMD K6 266),
których używam od 1998 roku. Do pracy wykorzystu−
ję programy Cakewalk, Sound Forge i Gold Wave.
Muzyka została zgrana z syntezatora poprzez kartę
YAMAHA YMF 724 na twardy dysk, a następnie po ob−
róbce materiał został przeniesiony na CD−R.
Utwory są bardzo zróżnicowane − od spokojnych in−
strumentalnych, po szybkie rytmiczne typu „dance“.
Kontakt: KAROL KREFT, 81−063 Gdynia, ul. Młyń−
ska 11/31, tel. (0−58) 663−17−02, e−mail:
elektro@elektromatic.com.pl (proszę o moje
nazwisko w „temacie“ e−maila)
bloo zbir
bloo zbir to grupa muzyczno−kombinatoryjna, której muzyka najbliższa jest takim stylom jak:
FUNK, ACID JAZZ, BREAKBEAT – niespotykana niemal to rzecz na polskim rynku.
Nagrania zbirów zrealizowane w lubelskim studio są obecnie grane przez blisko pół setki sta−
cji radiowych. Zbiry pojawiły się też znienacka w telewizyjnym programie ROWER BŁAŻEJA (TVP1,
TV Polonia)
W 1996r. dzięki spotkaniu zaaranżowanemu przez Piotra Kotowskiego b.z poznały legendar−
ną postać – tapera Ryszarda Bodio. Spotkanie to zaowocowało dwuletnią przyjaźnią i współ−
pracą (liczne wspólne występy, przy okazji festiwali filmowych i na specjalnych pokazach w ki−
nach niemal całej polski). Projekt ten został niestety przerwany nagłą śmiercią tapera. Po wielo−
miesięcznej przerwie grupa przygotowuje się do samodzielnej próby podłożenia dźwięku do
pewnego starego kryminału.
Skład: suchy vel sushkin − potężny głos i trąba, szambelan b. alias zura − moog, fej−
zingusgitar, samplerus, józef hose maria luxus − los adapteros e la gitara, dr.oo trick
− dramma szyn, daniel z wijewa − sax machine, kpt.a.kryk − basoowka, ...i jeszcze wie−
lu przyjaciół jest bloozbirami..(np. kosmaty, stary, tomasik).
Kontakt: bartek pazura, ul. bursztynowa 18\12, 20−576 lublin, tel. 0−606−250944 lub
0 81−5276724, lub: agencja RAKI, ul. langiewicza 5\107, lublin tel. 0 602−263419 –
robert pływacz, e−mail: bloozbir@hotmail.com
Maria Zakharowa
To studentka Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, poetka i muzyk. Śpiewa m.in. w znanej lwowskiej formacji „Let it Blues“. Prezen−
towany na naszej płycie utwór pt. „Join Me“ pochodzi z krążka „Engine Of Reality“ zrealizowanego przez „Kundalini Records“. Płyta ta
wydana będzie w maju bieżącego roku przez znaną alternatywną wytwórnię „OBUH Records“.
Kontakt: leplmyst@looksmart.com
EiS CD AUDIO
9028229.016.png 9028229.017.png 9028229.018.png 9028229.019.png 9028229.020.png
w kwietniu na CD:
CZĘŚĆ CYFROWA
Drum Synth
(freeware)
Opisany w artykule „Zniekszta³cenie w wyda-
niu cyfrowym“ œwietny program, s³u¿¹cy do gene-
rowania dŸwiêków o charakterze perkusyjnym.
Program oferuje szereg dodatkowych efektów,
takich jak filtrowanie, modulacja, zniekszta³cenie
(równie¿ z redukcj¹ bitów) itp. Aplikacja nie nad-
pisuje siê w systemie, zatem jej instalacja i usuniê-
cie nie stanowi¹ ¿adnego problemu. Utworzone
brzmienia mo¿na zapisaæ w postaci plików WAV
lub w wewnêtrznym formacie DS do póŸniejszej
obróbki. Pomoc do programu znajduje siê w kata-
logu, do którego rozpakujemy plik drumsyn.zip.
Audiograbber 1.61
(freeware)
Cakewalk Guitar Studio v.2
gitarzystów. Pod tym k¹tem program zaopatrzo-
no w specjalne funkcje zwi¹zane z wydrukiem
nut, tuner chromatyczny, wirtualny gryf z podgl¹-
dem aktualnie granych nut i wtyczkê MIDI Ses-
sion Drummer, s³u¿¹c¹ jako automatyczny akom-
paniament. Ca³oœæ uzupe³nia symulacja brzmienia
wzmacniaczy lampowych (wtyczka AmpSim Li-
te). Guitar Studio funkcjonalnie odpowiada pro-
gramowi Pro Audio.
Audiograbber 1.61
EarMaster Pro 4.0
(demo)
Rewelacyjny program edukacyjny, s³u¿¹cy do
wszechstronnego kszta³cenia s³uchu. Aplikacja
oferuje cykl æwiczeñ w zakresie rozpoznawania
wysokoœci dŸwiêków, porównywania ich ze sob¹,
okreœlania typów i progresji akordów, interwa-
³ów, rytmów, skali i trybów.
Program na drodze cyfrowej kopiuje dŸwiêk z
p³yt CD, omijaj¹c analogow¹ czêœæ komputero-
wej karty dŸwiêkowej. Program wspó³pracuje z
napêdami CD-ROM typu IDE i SCSI oraz instalu-
je siê bez zmian rejestru, dodawania DLL-i, OCX-
ów, sterowników i innych trudnych do usuniêcia
dodatków. W menu Files mo¿na wybraæ polsk¹
wersjê jêzykow¹ opisów. Audiograbber w tej
wersji jest programem bezp³atnym, jednak przy
ka¿dym uruchomieniu pozwala na wybór losowo
wskazanej po³owy nagrañ na p³ycie.
Cool Edit 2000
(shareware)
W pe³ni dzia³aj¹ca (tym razem...) wersja do-
skona³ego edytora firmy Syntrillium. Bogata bib-
lioteka wbudowanych efektów i algorytmów do
obróbki sygna³u. Dzia³aj¹cy w czasie rzeczywi-
stym wielosystemowy analizator widma i czêstot-
liwoœci oraz funkcja kontroli zdarzeñ pozwalaj¹
na szybk¹ ocenê jakoœci obrabianego dŸwiêku.
Podczas konwersji próbek mo¿na wybraæ dowol-
ny kszta³t szumu kwantyzacji. Poprawiono dzia³a-
nie algorytmu konwersji wsadowej. W aktualnej
wersji przy ka¿dym uruchomieniu mo¿na korzy-
staæ z dowolnych dwóch (z oœmiu dostêpnych)
funkcji.
Easy CD−DA Extractor 4.0.0
(demo)
Najnowsza wersja œwietnej aplikacji, pozwala-
j¹ca na bezpoœrednie kopiowanie audio z CD do
postaci plików WAV, Windows Media i MP3. W
obecnej wersji zastosowano koder zoptymalizo-
wany dla procesorów Pentium III.
Sterowniki Audiowerk
dla trybu kernel
(freeware)
Sterowniki te s¹ niezbêdne przy pracy karty
Emagic Audiowerk na platformach Windows 9x.
Jednoczeœnie s¹ one gotowe do wspó³pracy karty
z systemem Windows 2000. Instalacja sterowni-
ków umo¿liwia poprawne rozpoznanie karty
przez Mened¿er Urz¹dzeñ, ³¹cznie ze zg³osze-
niem jej nazwy.
Coda Finale 2000
(demo)
Najnowsza wersja programu, uwa¿anego za
wiod¹cy w dziedzinie zapisu i edycji nut. Wraz z
pakietem demo do³¹czono film instrukta¿owy,
którego tutaj, z uwagi na szczup³oœæ miejsca, nie
jesteœmy w stanie zamieœciæ. Zaraz po pierwszym
uruchomieniu nale¿y zatem zignorowaæ zapyta-
nie o uruchomienie prezentacji. Nale¿y zignoro-
waæ równie¿ sugestiê zainstalowania programu
SmartMusic, który zamieœcimy na jednej z najbli¿-
szych p³yt EiSCD. W podkatalogu DLL Files za-
mieszczono pliki DLL dla poszczególnych syste-
mów Windows, które nale¿y zainstalowaæ w
przypadku, gdyby program siê tego domaga³.
Cool Edit Pro 1.2
(demo)
Najwy¿szej klasy, profesjonalny, wieloœladowy
edytor wyposa¿ony w szereg narzêdzi do obrób-
ki dŸwiêku i wzbogacania go o efekty. Pracuje ze
wszystkimi wspó³czeœnie stosowanymi typami
plików dŸwiêkowych o rozdzielczoœci do 32 bi-
tów i próbkowaniu nawet do 192kHz. Maksymal-
na liczba œladów to 64, ale program wspó³dzia³a z
kartami wielokana³owymi. Blok DSP ma ponad
30 ró¿nych modu³ów funkcyjnych.
Awave Studio v6.2
(shareware)
Konwerter plików, edytor, odtwarzacz audio, a
nawet edytor brzmieñ wavetable i ich konwerter.
Program czyta kilkadziesi¹t formatów, w tym sze-
reg bardzo egzotycznych. Jeœli zatem dysponujesz
brzmieniami, których rozszerzenia nic Ci nie mó-
wi¹, u¿yj A-Wave by przekonwertowaæ je do od-
powiadaj¹cej Ci postaci.
BeOS − informacje
(html)
Bli¿sze informacje na temat systemu BeOS (w
postaci listy pytañ i odpowiedzi, tzw FAQ-ów),
którego bezp³atn¹ wersjê mo¿na pobraæ z ser-
wera producenta - francuskiej firmy Be Incorpo-
rated.
Cakewalk Guitar Studio 2
(demo)
Druga wersja pierwszego na œwiecie sekwen-
cera MIDI/audio przeznaczonego specjalnie dla
CoolEdit Pro 1.2
Coda Finale 2000
18
Estrada i Studio – kwiecieñ 2000
9028229.021.png 9028229.022.png 9028229.023.png 9028229.024.png 9028229.025.png 9028229.026.png 9028229.027.png 9028229.028.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin