Elementy_Diagnostyki_Pedagogicznej_L.Lepalczyk_J.Badura.pdf

(19269 KB) Pobierz
253253755 UNPDF
ELEMENTY
DIAGNOSTYKI
PEDAGOGICZNEJ
PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE
WARSZAWA 1987
253253755.002.png
ELEMENTY
DIAGNOSTYKI
PEDAGOGICZNEJ
Pod redakcją I. Lepalczyk i J. Badury
PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE
WARSZAWA 198?
253253755.003.png
w STĘP
Skrypt „Elementy diagnostyki pedagogicznej" przeznaczony jest przede wszyst­
kim dla studentów pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i kulturalno-oświato­
wej, uczących się teorii i metodyki diagnozowania, oraz nauczycieli akade­
mickich prowadzących ten przedmiot. Wyodrębniony od wielu lat w planach studiów
obu wymienionych specjalności pedagogicznych przedmiot nauczania proponujemy -jak
S. Kawula - nazwać „diagnostyką pedagogiczną"*, czyli dziedziną wiedzy zajmującą
się teorią i praktyką diagnozowania jako procesu integralnie związanego z racjo­
nalną działalnością wychowawczą - jej środowiskowymi uwarunkowaniami, przebiegiem
i skutkami.
Odbiorcami skryptu mogą tez być studenci innych-kierunków i specjalności pe­
dagogicznych, którzy w pracach seminaryjnych, ćwiczeniach terenowych lub pracach
magisterskich uwzględniają punkt widzenia wychowania, który od wielu dziesięcio­
leci proponuje i rozwija pedagogika społeczna. Całość bowiem opracowań składają­
cych się na zawartość skryptu powstała z inspiracji i teoretyczno-metodolngicz-
nych założeń pedagogiki społecznej. Dlatego proponowane ujęcie wybranych zagad­
nień diagnostyki pedagogicznej „obciążone" jest pedagogiczno-społecznym punktem
widzenia eksponującym znaczenie środowiskowych czynników w rozwoju dzieci, mło­
dzieży i osób dorosłych. Rozpoznawanie stanu i znaczenia tych czynników dla celo­
wo organizowanej działalności wychowawczej, ujmowanej w tym skrypcie jako praca
socjalno-wychowawcza i kulturalno-wychowawcza, realizowanej przez różnorodne in­
stytucje i placówki - jest podstawowym zadaniem w procesie diagnozowania. Pragnie­
my, aby niniejszy skrypt był pomocny w wykonywaniu tego zadania.
Znaczącą inspiracją i podstawą wyjściową w opracowaniu wielu prezentowanych
zagadnień stała się ogólna teoria diagnozy, której główny twórca zwrócił uwagę na
możliwości stosowania „dobrej diagnozy" w działalności i w nauce - zarówno w nau­
kach teoretycznych jak i praktycznych 2 . Przyswojenie tej teorii, Jak i jej twór­
cze adaptowanie,jest bardzo pożyteczne - wzbogaca naukowo-dydaktyczne warsztaty
pedagogów różnych specjalności.
Nauczanie 1 uczenie się diagnostyki powinno uwzględniać odpowiednie - funkcjo­
nalne • usytuowanie tego przedmiotu w planach studiów. Obecny układ planów stu­
diów pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i kulturalno-oświatowej stwarza sytuację
korzystną pod tym względem. Realizacja programu diagnostyki opiera się na pod­
stawach wiedzy z pedagogiki społecznej i pedagogiki dorosłych, metodologii peda-
5
253253755.004.png
gogicznych badań empirycznych oraz teoretycznych podstawach pracy opiekuńczo-wy­
chowawczej i kulturalno-oświatowej. Końcowa, metodyczno-praktyczna faza zajęć z diag­
nostyki współwystępuje z metodyką pracy,w ramach obu wymienionych specjalności pe­
dagogicznych, i z praktykami śródrocznymi. Diagnostyka stanowi więc,i powinna sta­
nowić, integralną część składową cyklu # specjalistyczno-kierunkowego - w tym meto­
dologicznego kształcenia studentów, opartego na ogólnej wiedzy pedagogicznej. Zwal­
nia to autorów skryptu z konieczności szczegółowego omawiania zagadnień lub bez­
pośredniego wyjaśniania części przydatnych pojęć - występujących jako podstawowe
w przedmiotach współdziałających. M poszczególnych opracowaniach wyjaśnia się na­
tomiast, w formie wyodrębnionej lub kontekstowo, pojęcia specyficzne dla diagno­
styki pedagogicznej. Ich wykaz zawiera zamieszczony na końcu pracy indeks rzeczowy.
„Elementy diagnostyki pedagogicznej" są pierwszą prńbą zaprezentowania teorii
i metodyki diagnozy pedagogicznej w takim ujęciu i zakresie. Diagnostyka pedago­
giczna,określana niekiedy - częściowo tylko trafnie -jako „szczegółowa metodolo­
gia badań empirycznych", znajduje się we wstępnej fazie rozwoju. Dlatego autorzy
skryptu skupili uwagę na uściśleniu jej celu i przedmiotu, zasadach konstruowania,
a następnie stosowania koncepcji, procedur i narzędzi diagnostycznych. Fakt, Ze
niniejsza praca jest pierwszą próbą przedstawienia teorii i metodyki diagnozy wy­
chowawczej, uzasadnia zastosowanie przenikającego się wzajemnie, dwojakiego toku
wykładu: jest nim przede wszystkim systematyzacja wiedzy zastanej, dopełniana
przez poszczególnych autorów propozycjami z własnych poszukiwań i prób rozwiązy­
wania zagadnień.
Skrypt składa się z trzech metodycznie powiązanych części. Pierwsza dotyczy
(jHrir /y, rozwoju i taorstycznych podafw diignueiytd paclagoplcanej.Pfaden .w IHV«-
ijlądowfi opracowanie I. lepalczyk, charakteryzującej dorobek kilku wybitnych pol­
skich pedagogów. Teoretyczne podstawy diagnozy środowiska, szczególnie diagnozy
decyzyjnej, ukazuje syntetyczny szkic E. Mazurkiewicza. E. Marynowicz-Hetka ujęła
diagnozowanie jako proces działania zorganizowanego i przedstawiła jego zasady
oraz przydatność w doskonaleniu pracy socjalno-wychowawczej z jednostką, grupą i
społecznością. Przedmiotem opracowania J. Badury są rozważania nad możliwościami
zastosowania diagnozy w rozpoznawaniu potrzeb kulturalnych środowiska w toku dzia­
łalności kulturalno-wychowawczej. Opracowania te stanowią niezbędną podstawę do
dwóch pozostałych części skryptu, wprowadzających w metodyczne zagadnienia diagno­
styki.
Na treść części drugiej składają się wybrane przykłady zastosowania w prakty­
ce diagnostycznej koncepcji i procedur diagnozowania. Autorzy - opierając się na
własnych doświadczeniach w stosowaniu założeń i reguł ogólnej teorii diagnozy na
uZytek pracy socjalno-wychowawczej i kulturalno-wychowawczej - proponują sposoby
rozwiązywania metodycznych problemów diagnostyki, ilustrując wybrane elementy to­
ku postępowania diagnostycznego. W większości opracowań drugiej części skryptu
ukazano również poznawcze i praktyczne efekty dokonanych diagnoz.Starano się uka-
6
253253755.005.png
zać drogę postępowania, prowadzącą od uściślenia celu, przedmiotu i rodzaju diag­
nozy przez sposoby gromadzenia informacji diagnostycznej, systematyzowanie tych
informacji za pomocą odpowiednich narzędzi diagnostycznych, do oceny i konkluzji
diagnostycznej umożliwiającej racjonalne projektowanie działalności wychowawczej,
jednak nie we wszystkich opracowaniach pełny tok postępowania przedstawiony zo­
stał w jednakowym stopniu.
Część trzecia skryptu zawiera zestaw wzorów narzędzi diagnostycznych, pomyśl­
nie sprawdzonych w badaniach i próbach diagnoz. Wzory te mogą się okazać przydat­
ne jako przykłady pomocne w diagnozach dokonywanych przez studentów pedagogiki
lub pedagogów-praktyków w szkołach, przedszkolach, placówkach opieki, domach kul­
tury i klubach, ośrodkach opiekuna społecznego, rodzinach i środowiskach lokal­
nych. Narzędzia te - przedstawione w formie zestawów odpowiednio wyselekcjonowa­
nych wskaźników, ilustrujących istotne diagnostycznie cechy diagnozowanych obiek­
tów i przyporządkowanych poszczególnym wskaźnikom skal ocen - mogę być przydatne w po­
rządkowaniu zgromadzonych informacji, a następnie dokonywaniu ocen oraz formuło­
waniu racjonalnych konkluzji i projektów działań praktycznych. Jesteśmy przekona­
ni, ze opracowanie, upowszechnianie oraz stosowanie różnorodnych narzędzi pomia­
rów i oceny zjawisk wychowania i warunków jego przebiegu, pozwoli na wzbogacenie
wiedzy pedagogicznej o użyteczne instrumenty poznawczo-praktycznego działania.
Narzędzia diagnostyczne mogę bowiem spełniać kilka funkcji: porządkowania in­
formacji o rzeczywistości wychowawczej rozpoznanej uprzednio za pomoce metod i
badań technik empirycznych; oceny tej rzeczywistości ze względu na cele działania
i niezbędne środki; ukierunkowywania badań empirycznych i ich metodyczno-technicz­
nej preparacji. W tym ostatnim przypadku narzędzie diagnostyczne może stanowić
podstawę do konstruowania pytań wywiadu, ankiety, testu projekcyjnego lub dyspo­
zycji do obserwacji i analizy dokumentów. Jest to równocześnie swoista funkcja na­
rzędzia diagnostycznego, odróżniająca je od typowych narzędzi badawczych stosowa­
nych w pedagogicznych badaniach empirycznych. W rozumieniu autorów skryptu nie
można utożsamiać narzędzia diagnostycznego z narzędziem badawczym, tak jak nie
można stawiać znaku równości między diagnostyką pedagogiczną a metodologią badań
empirycznych w pedagogice.
Autorami zamieszczonych w skrypcie opracowań są pracownicy i współpracownicy
Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu łódzkiego, osoby z doświadczeniem zdo­
bytym w toku własnych badań diagnostycznych, prowadzenia zajęć z diagnostyki i
metodologii badań empirycznych. Współpracownik Katedry, E. Mazurkiewicz,jest auto­
rem kilku rozpraw z zakresu diagnostyki i zastosowania prakseologii w naukach pe­
dagogicznych, w tym - pedagogice społecznej.
Na zakończenie pragniemy zwrócić uwagę na szczególne dla dydaktyki tego przed­
miotu znaczenie książki S. Ziemskiego „Problemy dobrej diagnozy" (1973). Również
rozprawy i. Mazurkiewicza (1974) oraz S. Kawuli i współautorów (1980) mogą stano-
7
253253755.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin