Elementy_Diagnostyki_Pedagogicznej_L.Lepalczyk_J.Badura.pdf
(
19269 KB
)
Pobierz
253253755 UNPDF
ELEMENTY
DIAGNOSTYKI
PEDAGOGICZNEJ
PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE
WARSZAWA 1987
ELEMENTY
DIAGNOSTYKI
PEDAGOGICZNEJ
Pod redakcją I. Lepalczyk i J. Badury
PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE
WARSZAWA 198?
w STĘP
Skrypt „Elementy diagnostyki pedagogicznej" przeznaczony jest przede wszyst
kim dla studentów pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i kulturalno-oświato
wej, uczących się teorii i metodyki diagnozowania, oraz nauczycieli akade
mickich prowadzących ten przedmiot. Wyodrębniony od wielu lat w planach studiów
obu wymienionych specjalności pedagogicznych przedmiot nauczania proponujemy -jak
S. Kawula - nazwać „diagnostyką pedagogiczną"*, czyli dziedziną wiedzy zajmującą
się teorią i praktyką diagnozowania jako procesu integralnie związanego z racjo
nalną działalnością wychowawczą - jej środowiskowymi uwarunkowaniami, przebiegiem
i skutkami.
Odbiorcami skryptu mogą tez być studenci innych-kierunków i specjalności pe
dagogicznych, którzy w pracach seminaryjnych, ćwiczeniach terenowych lub pracach
magisterskich uwzględniają punkt widzenia wychowania, który od wielu dziesięcio
leci proponuje i rozwija pedagogika społeczna. Całość bowiem opracowań składają
cych się na zawartość skryptu powstała z inspiracji i teoretyczno-metodolngicz-
nych założeń pedagogiki społecznej. Dlatego proponowane ujęcie wybranych zagad
nień diagnostyki pedagogicznej „obciążone" jest pedagogiczno-społecznym punktem
widzenia eksponującym znaczenie środowiskowych czynników w rozwoju dzieci, mło
dzieży i osób dorosłych. Rozpoznawanie stanu i znaczenia tych czynników dla celo
wo organizowanej działalności wychowawczej, ujmowanej w tym skrypcie jako praca
socjalno-wychowawcza i kulturalno-wychowawcza, realizowanej przez różnorodne in
stytucje i placówki - jest podstawowym zadaniem w procesie diagnozowania. Pragnie
my, aby niniejszy skrypt był pomocny w wykonywaniu tego zadania.
Znaczącą inspiracją i podstawą wyjściową w opracowaniu wielu prezentowanych
zagadnień stała się ogólna teoria diagnozy, której główny twórca zwrócił uwagę na
możliwości stosowania „dobrej diagnozy" w działalności i w nauce - zarówno w nau
kach teoretycznych jak i praktycznych
2
. Przyswojenie tej teorii, Jak i jej twór
cze adaptowanie,jest bardzo pożyteczne - wzbogaca naukowo-dydaktyczne warsztaty
pedagogów różnych specjalności.
Nauczanie 1 uczenie się diagnostyki powinno uwzględniać odpowiednie - funkcjo
nalne • usytuowanie tego przedmiotu w planach studiów. Obecny układ planów stu
diów pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej i kulturalno-oświatowej stwarza sytuację
korzystną pod tym względem. Realizacja programu diagnostyki opiera się na pod
stawach wiedzy z pedagogiki społecznej i pedagogiki dorosłych, metodologii peda-
5
gogicznych badań empirycznych oraz teoretycznych podstawach pracy opiekuńczo-wy
chowawczej i kulturalno-oświatowej. Końcowa, metodyczno-praktyczna faza zajęć z diag
nostyki współwystępuje z metodyką pracy,w ramach obu wymienionych specjalności pe
dagogicznych, i z praktykami śródrocznymi. Diagnostyka stanowi więc,i powinna sta
nowić, integralną część składową cyklu
#
specjalistyczno-kierunkowego - w tym meto
dologicznego kształcenia studentów, opartego na ogólnej wiedzy pedagogicznej. Zwal
nia to autorów skryptu z konieczności szczegółowego omawiania zagadnień lub bez
pośredniego wyjaśniania części przydatnych pojęć - występujących jako podstawowe
w przedmiotach współdziałających. M poszczególnych opracowaniach wyjaśnia się na
tomiast, w formie wyodrębnionej lub kontekstowo, pojęcia specyficzne dla diagno
styki pedagogicznej. Ich wykaz zawiera zamieszczony na końcu pracy indeks rzeczowy.
„Elementy diagnostyki pedagogicznej" są pierwszą prńbą zaprezentowania teorii
i metodyki diagnozy pedagogicznej w takim ujęciu i zakresie. Diagnostyka pedago
giczna,określana niekiedy - częściowo tylko trafnie -jako „szczegółowa metodolo
gia badań empirycznych", znajduje się we wstępnej fazie rozwoju. Dlatego autorzy
skryptu skupili uwagę na uściśleniu jej celu i przedmiotu, zasadach konstruowania,
a następnie stosowania koncepcji, procedur i narzędzi diagnostycznych. Fakt, Ze
niniejsza praca jest pierwszą próbą przedstawienia teorii i metodyki diagnozy wy
chowawczej, uzasadnia zastosowanie przenikającego się wzajemnie, dwojakiego toku
wykładu: jest nim przede wszystkim systematyzacja wiedzy zastanej, dopełniana
przez poszczególnych autorów propozycjami z własnych poszukiwań i prób rozwiązy
wania zagadnień.
Skrypt składa się z trzech metodycznie powiązanych części. Pierwsza dotyczy
(jHrir
/y,
rozwoju i
taorstycznych podafw
diignueiytd
paclagoplcanej.Pfaden .w
IHV«-
ijlądowfi opracowanie I. lepalczyk, charakteryzującej dorobek kilku wybitnych pol
skich pedagogów. Teoretyczne podstawy diagnozy środowiska, szczególnie diagnozy
decyzyjnej, ukazuje syntetyczny szkic E. Mazurkiewicza. E. Marynowicz-Hetka ujęła
diagnozowanie jako proces działania zorganizowanego i przedstawiła jego zasady
oraz przydatność w doskonaleniu pracy socjalno-wychowawczej z jednostką, grupą i
społecznością. Przedmiotem opracowania J. Badury są rozważania nad możliwościami
zastosowania diagnozy w rozpoznawaniu potrzeb kulturalnych środowiska w toku dzia
łalności kulturalno-wychowawczej. Opracowania te stanowią niezbędną podstawę do
dwóch pozostałych części skryptu, wprowadzających w metodyczne zagadnienia diagno
styki.
Na treść części drugiej składają się wybrane przykłady zastosowania w prakty
ce diagnostycznej koncepcji i procedur diagnozowania. Autorzy - opierając się na
własnych doświadczeniach w stosowaniu założeń i reguł ogólnej teorii diagnozy na
uZytek pracy socjalno-wychowawczej i kulturalno-wychowawczej - proponują sposoby
rozwiązywania metodycznych problemów diagnostyki, ilustrując wybrane elementy to
ku postępowania diagnostycznego. W większości opracowań drugiej części skryptu
ukazano również poznawcze i praktyczne efekty dokonanych diagnoz.Starano się uka-
6
zać drogę postępowania, prowadzącą od uściślenia celu, przedmiotu i rodzaju diag
nozy przez sposoby gromadzenia informacji diagnostycznej, systematyzowanie tych
informacji za pomocą odpowiednich narzędzi diagnostycznych, do oceny i konkluzji
diagnostycznej umożliwiającej racjonalne projektowanie działalności wychowawczej,
jednak nie we wszystkich opracowaniach pełny tok postępowania przedstawiony zo
stał w jednakowym stopniu.
Część trzecia skryptu zawiera zestaw wzorów narzędzi diagnostycznych, pomyśl
nie sprawdzonych w badaniach i próbach diagnoz. Wzory te mogą się okazać przydat
ne jako przykłady pomocne w diagnozach dokonywanych przez studentów pedagogiki
lub pedagogów-praktyków w szkołach, przedszkolach, placówkach opieki, domach kul
tury i klubach, ośrodkach opiekuna społecznego, rodzinach i środowiskach lokal
nych. Narzędzia te - przedstawione w formie zestawów odpowiednio wyselekcjonowa
nych wskaźników, ilustrujących istotne diagnostycznie cechy diagnozowanych obiek
tów i przyporządkowanych poszczególnym wskaźnikom skal ocen - mogę być przydatne w po
rządkowaniu zgromadzonych informacji, a następnie dokonywaniu ocen oraz formuło
waniu racjonalnych konkluzji i projektów działań praktycznych. Jesteśmy przekona
ni, ze opracowanie, upowszechnianie oraz stosowanie różnorodnych narzędzi pomia
rów i oceny zjawisk wychowania i warunków jego przebiegu, pozwoli na wzbogacenie
wiedzy pedagogicznej o użyteczne instrumenty poznawczo-praktycznego działania.
Narzędzia diagnostyczne mogę bowiem spełniać kilka funkcji: porządkowania in
formacji o rzeczywistości wychowawczej rozpoznanej uprzednio za pomoce metod i
badań technik empirycznych; oceny tej rzeczywistości ze względu na cele działania
i niezbędne środki; ukierunkowywania badań empirycznych i ich metodyczno-technicz
nej preparacji. W tym ostatnim przypadku narzędzie diagnostyczne może stanowić
podstawę do konstruowania pytań wywiadu, ankiety, testu projekcyjnego lub dyspo
zycji do obserwacji i analizy dokumentów. Jest to równocześnie swoista funkcja na
rzędzia diagnostycznego, odróżniająca je od typowych narzędzi badawczych stosowa
nych w pedagogicznych badaniach empirycznych. W rozumieniu autorów skryptu nie
można utożsamiać narzędzia diagnostycznego z narzędziem badawczym, tak jak nie
można stawiać znaku równości między diagnostyką pedagogiczną a metodologią badań
empirycznych w pedagogice.
Autorami zamieszczonych w skrypcie opracowań są pracownicy i współpracownicy
Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu łódzkiego, osoby z doświadczeniem zdo
bytym w toku własnych badań diagnostycznych, prowadzenia zajęć z diagnostyki i
metodologii badań empirycznych. Współpracownik Katedry, E. Mazurkiewicz,jest auto
rem kilku rozpraw z zakresu diagnostyki i zastosowania prakseologii w naukach pe
dagogicznych, w tym - pedagogice społecznej.
Na zakończenie pragniemy zwrócić uwagę na szczególne dla dydaktyki tego przed
miotu znaczenie książki S. Ziemskiego „Problemy dobrej diagnozy" (1973). Również
rozprawy
i.
Mazurkiewicza (1974) oraz S. Kawuli i współautorów (1980)
mogą
stano-
7
Plik z chomika:
szyszka250
Inne pliki z tego folderu:
Wroczyński Ryszard - Dzieje oświaty polskiej.pdf
(927 KB)
WROCZYŃSKI - Pedagogika społeczna - cały tekst.pdf
(910 KB)
Tucholska - Psychologia potrzeb dziecka.pdf
(5409 KB)
Szczepański 1J.pdf
(2926 KB)
Skinner Ch. E. - Psychologia wychowawcza.pdf
(2249 KB)
Inne foldery tego chomika:
◄ SYSTEMY OPERACYJNE
★Wielka Paczka Sterowników dla Windows 2000-XP-2003-Vista-7
50 twarzy Greya - odc.1-25
500 prac pedagogika, psychologia, socjologia, filozofia
Diagnozowanie potrzeb społeczno wychowawczych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin