Dykcik Władysław (red) - Pedagogika specjalna.pdf

(1964 KB) Pobierz
253250699 UNPDF
UNIWERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU
PEDAGOGIKA SPECJALNA
Praca zbiorowa pod redakcją
WŁADYSŁAWA DYKCIKA
Wydanie II
poszerzone i uaktualnione
POZNAŃ 2001
1
253250699.002.png
Spis treści
Wstęp
Informacja o autorach.................................................................................................. …………………………………………………
Część l
WPROWADZENIE W PRZEDMIOT PEDAGOGIKI SPECJALNEJ JAKO NAUKI
(Władysław Dykcik)
1. Podstawowe pojęcia - pedagogika specjalna, norma, normalność, niepełnosprawność, upośledzenie, dysfunkcjonalność,
kalectwo, inwalidztwo, wyrównywanie szans ... ………………………………………………………………………………………………
2. Pedagogika specjalna jako teoria i praktyka........................................................................………………………………………………….
2.1............................................................................................................................ Miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk o
człowieku............................................................................................................................………………………………………………….
2.2............................................................................................................................ Pedagogika specjalna w systemie nauk pedagogicznych
…………………………………………………............................................................
2.3............................................................................................................................ Tożsamość pojęciowo-naukowa i nowe paradygmaty
…………………………………………………............................................................
2.4.
Wielokontekstowość, interdyscyplinarność i
integracyjność teorii i praktyki ... ………………………………………………………….
2.5.
Humanizm treści, działań i efektów specjalnej edukacji
oraz samopomocy .... ……………………………………………………………
2.6............................................................................................................................ Upodmiotowienie i obiektywizacja niepełnosprawności
podstawą życiowej normalizacji ………………………………………………...........
3. Historyczno-kulturowe i społeczne uwarunkowania opieki, edukacji, rehabilitacji oraz wartościowania życia osób niepełnosprawnych……
3.1.Zmiana tradycji kulturowej dotyczącej osób niepełnosprawnych, ich roli i miejsca w społeczeństwie polskim…………………………..
3.2............................................................................................................................ Problemy edukacji i integracji niepełnosprawnych ze
społeczeństwem w perspektywie światowej i europejskiej………………………. ...
3.3. Standardowe zasady wyrównywania szans osób niepełnosprawnych opracowane i przyjęte przez ONZ
………………………………...
3.4.Aktywność lokalnych środowisk osób niepełnosprawnych szansą na integrację i życiowe ukierunkowanie………………………………
4. Współczesne cele rozwoju pedagogiki specjalnej i strategie reform w edukacji .... ……………………………………………………………
4.1.
Nowe typy i kategorie racjonalności założeń teorii i
praktyki edukacyjnej .... …………………………………………………………..
4.2.
Problemy medyczne, psychologiczne, społeczne i
zawodowe osób niepełnosprawnych……………………………………………………
4.3............................................................................................................................ Zagadnienia metodologiczne: procedury i metody
badawcze ........................................................................................................................……………………………………………………
5. Stare i nowe orientacje programowo-badawcze pedagogiki specjalnej wynikające z jej………………………………………………………..
społecznego zaangażowania................................................................................................……………………………………………………
Część 2
TENDENCJE ROZWOJOWE PEDAGOGIKI SPECJALNEJ W ZAKRESIE OPIEKI, EDUKACJI I REHABILITACJI
Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej (Władysław Dykcik)................. ……………………………………………………
1. Indywidualne i społeczne potrzeby, cele i zadania .................................................……………………………………………………
2. Specyfika programowo-metodyczna .......................................................................……………………………………………………
3. Podstawowe zasady edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych w systemowym układzie ich potrzeb życiowych i
społecznego wsparcia..................................................................................................……………………………………………………
Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego( Władysław Dykcik) .................. ……………………………………………………
1.Wczesna, rozwinięta diagnoza i interwencja............................................................ ……………………………………………………
2. Wielostronna stymulacja i uaktywnianie ............................................................. ……………………………………………………
3. Usprawnianie........................................................................................................... ……………………………………………………
4 . Korektura (korekcja, korygowanie) ........................................................... ……………………………………………………
5. Kompensacja ........................................................................................................ ……………………………………………………
6. Indywidualizacja...................................................................................................... ……………………………………………………
7.Profilaktyka i prewencja........................................................................................... ……………………………………………………
8. Wspieranie i wspomaganie .....................................................................................……………………………………………………
Bibliografia.......................................................................................................................……………………………………………………
Pedagogika specjalna w Polsce u progu XXI wieku (Jan Pańczyk) .................................. ……………………………………………………
1. Rozwój pedagogiki specjalnej .................................................................................……………………………………………………
2
253250699.003.png
2. Dokonania w latach 1970-1996....................................................................................……………………………………………………
3. Współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi.............................................……………………………………………………
4. Stan polskiej pedagogiki specjalnej w końcu XX wieku .........................................……………………………………………………
5. Komu służy polska pedagogika specjalna?.................................................................……………………………………………………
6. Słabości systemu kształcenia specjalnego ...............................................................……………………………………………………
7. Oczekiwania i perspektywy.........................................................................................……………………………………………………
Bibliografia.......................................................................................................................……………………………………………………
Kształcenie pedagogów specjalnych (Jan Pańczyk).............................................................. ……………………………………………………
1. Wprowadzenie.............................................................................................................……………………………………………………
2. Osobowość pedagogów specjalnych ......................................................................……………………………………………………
3. Studia w ramach kierunku studiów pedagogika specjalna.........................................……………………………………………………
4. Studia poza kierunkiem studiów pedagogika specjalna.............................................……………………………………………………
Zakres studiów na kierunku pedagogika specjalna (Jan Pańczyk) ................................ ……………………………………………………
Kształcenie specjalne w Polsce w końcu XX wieku (Jan Pańczyk) ................................... ……………………………………………………
Część 3
SZCZEGÓŁOWE DZIEDZINY PEDAGOGIKI SPECJALNEJ
Pedagogika osób z lekkim upośledzeniem umysłowym (Janina Wyczesany) ................ ……………………………………………………
Pedagogika osób z umiarkowanym, znacznym i głębokim upośledzeniem umysłowym (Jolanta Lausch-Żuk) …………………………..
Pedagogika niesłyszących i niedosłyszących -surdopedagogika (UrszH/aEc/cert) …………………………………………………………….
Pedagogika niewidomych i niedowidzących (Roman Ossoivski …………………………………………………………………………………..
Pedagogika dzieci głuchoniewidomych (Tadeusz Majeioski) ......................................... ………………………………………………………
Pedagogika osób z niepełnosprawnością ruchową (Barbara Szychoiuiak)......................... ………………………………………………………
Pedagogika terapeutyczna dzieci przewlekle chorych (Aleksandra Maciarz).................... ………………………………………………………
Pedagogika osób odmiennych somatycznie (Barbara fugowar) ..................................... ………………………………………………………
Pedagogika osób z trudnościami w uczeniu się (Władysława Pilecka).............................. ………………………………………………………
Pedagogika osób z zaburzeniami mowy -logopedia (Elżbieta Minczakiewicz) ……………………………………………………………………
Pedagogika dzieci z autyzmem i zespołami psychozopodobnymi (Joanna Kruk-Lasocka) ………………………………………………………
Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami (Andrzej Twardowski)......................... ………………………………………………………
Pedagogika osób niedostosowanych społecznie (Bronisław Urban) ............................ ………………………………………………………
Pedagogiczne problemy funkcjonowania i opieki osób w starszym wieku (Stanisław Kowalik) ……………………………………………
Pedagogika dzieci zdolnych i uzdolnionych (Eugeniusz Piotrowski)................................. ………………………………………………………
Część 4
WSPÓLNE PROBLEMY SPECJALNEJ OPIEKI, EDUKACJI I SPOŁECZNEGO WSPARCIA
Problemy rehabilitacji i pomocy niepełnosprawnym w domu rodzinnym, przedszkolu i szkole (Halina Borzyszkowska) ………………..
Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych w środowisku (Władysłaiv Dykcik) ………………
Problemy poradnictwa w procesie rewalidacji osób niepełnosprawnych (Franciszek Wojciechowski) ……………………………………
Problemy rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych (Tadeusz Majewski) …………………………………………
Problemy podkultur i sekt wśród młodzieży (Teresa Sołtysiak).......................................... ………………………………………………………
Andragogika specjalna (Jerzy Stochmiałek)......................................................................... ………………………………………………………
3
253250699.004.png
Wstęp
Osoby o nietypowym rozwoju, jednostki trudne w wychowaniu, a także osoby niepełnosprawne istnieją na całym
świecie, ich liczba wciąż rośnie we wszystkich środowiskach społecznych w każdym kraju, stanowiąc swego rodzaju
paradoks rozwoju cywilizacji oraz postępu naukowego naszych czasów. Ludzie różnią się miedzy sobą pod wieloma
względami, różne mają predyspozycje ułatwiające i utrudniające życiową samorealizacje, rozmaite są też ich rzeczywiste
i potencjalne zdolności rozwoju poprzez edukację jako wartość życiową, dającą realne szansę człowiekowi na to, aby
godnie zaistnieć w społeczeństwie obywatelskim. Przyczyny, przejawy i skutki odmienności rozwojowych oraz
niepełnej sprawności ludzi są na świecie zróżnicowane m. in. z powodu różnych warunków ekologicznych,
cywilizacyjnych, społeczno-ekonomicznych i odrębnych rozwiązań w polityce społecznej realizowanej w poszczególnych
krajach.
Pedagogika specjalna jest jedną z tych dyscyplin naukowych i dziedzin praktyki społeczno-wychowawczej, które
zmierzają do poprawy sytuacji psychologicznej i społecznej jednostek z różnymi odchyleniami od normy, dążą do
zmiany, wyrównania ich szans życiowych bez względu na jednostkowe biologiczne zaburzenia i ograniczenia oraz
społeczne utrudnienia.
Podmiotowe traktowanie rozwoju człowieka podkreśla pedagogiczny optymizm, pozytywne myślenie o szansach
rozwoju jednostki, a nastawienie na możliwości realizacyjne każdej osoby jest przesłaniem, prawem i obowiązkiem
dostrzeganym w wymiarze jednostkowym i społecznym. Powinno ono stać się podstawą kreowania nowej polityki
społecznej wobec osób niepełnosprawnych z jeszcze wyraźniejszym wyodrębnieniem zadań również dla
interdyscyplinarnych rozwiązań w teorii i praktyce edukacji i rehabilitacji.
W założeniach autorów i wydawnictwa podręcznik ten stanowić ma kompendium aktualnej wiedzy z pedagogiki
specjalnej ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych tendencji przemian teorii i praktyki tej subdyscypliny
pedagogiki w nowej rzeczywistości społeczno-ustrojowej i edukacyjnej w Polsce i świecie.
Inspiracje i motywacje do podjęcia niniejszego opracowania wynikały z kilku przyczyn:
1) od 1982 roku nie ukazał się nowy podręcznik akademicki pedagogiki specjalnej, a niniejsze zbiorowe
opracowanie 22 autorów z różnych ośrodków akademickich w kraju oraz dwa autorskie podręczniki Z. Sękowskiej
(1998) oraz J. Sowy (1997) są dobitnym potwierdzeniem dynamicznego w ostatnich latach rozwoju tej dyscypliny
oraz twórczego współdziałania w obszarze nauk pokrewnych;
2) upowszechnianie aktualnej wiedzy praktycznej z pedagogiki specjalnej w procesie kształcenia nauczycieli
wychowawców stanowić ma na wszystkich kierunkach studiów stacjonarnych, zaocznych i podyplomowych w
zakresie pedagogiki, psychologii, socjologii i pracy socjalnej inspirację do aktywnego oraz kompetentnego
włączania się w proces edukacji osób o specjalnych potrzebach i możliwościach rozwojowych w integracji
społecznej z instytucjami całego systemu oświatowo-wychowawczego i innymi;
3) najnowsza, bogata wiedza medyczna, psychologiczna i pedagogiczna z tego zakresu rozproszona jest w
wielu specjalistycznych monografiach i czasopismach, do których dostęp jest ograniczony.
Wobec upowszechniającego się integracyjnego systemu opieki, pomocy i edukacji dla wszystkich, uznania
potrzeby normalizacji życia osób niepełnosprawnych, istnieje pilna potrzeba udostępnienia i upowszechnienia
nowoczesnej wiedzy dotyczącej możliwości wczesnej diagnozy i wielospecjalistycznej interwencji, wsparcia
społecznego w przypadku pojawienia się rozmaitych, wciąż nowych, syndromów zaburzeń i ograniczeń rozwojowych,
w szczególności u dzieci i młodzieży. W rezultacie dość powszechnie potwierdzanych osiągnięć osób
niepełnosprawnych w procesie edukacji i rehabilitacji nastąpiła ewolucyjna zmiana postaw i zachowań społecznych
wobec tych jednostek, które wykazały się nieznanymi dotąd możliwościami adaptacyjno-integracyjnymi oraz
samorealizacyjno-emancypacyjnymi.
Zaprezentowana szerokiej grupie odbiorców Pedagogika specjalna eksponuje przede wszystkim podejście
społeczno-humanistyczne i integracyjne w podejmowaniu oraz rozwiązywaniu jej problemów, w ciągłym
dialogu z sytuacją społeczną jednostek odchylonych od normy. Edukacja specjalna, która wychodzi poza tradycyjną
4
253250699.005.png
konwencję dydaktyczną, jest próbą poszukiwania alternatywnych, socjalizacyjnych, akulturacyjnych, a równocześnie
terapeutycznych możliwości kreowania osobistych doświadczeń osób o nietypowym rozwoju, na podstawie ich
kompetencji osobistych i społecznych, wynikających z realnego obrazu cało życiowej samorealizacji. Koncepcja ta
eksponuje podmiotowość, godność i tożsamość każdej jednostki o specjalnych potrzebach edukacyjnych jako
wartościach stanowiących o jej autonomii psychicznej i społecznej.
W przygotowaniu zawodowym nauczycieli oraz osób studiujących dyscypliny pokrewne i współpracujących z
pedagogiką podręcznik ten spełnić może zarazem funkcje poznawczo-kształcące, jak i praktyczno-działaniowe.
W organizowaniu pomocy, aktywnego wsparcia ludzi z odchyleniami rozwojowymi, niezbędna jest współpraca i
koordynacja działań wielu osób reprezentujących różne instytucje i formy rewalidacji, rehabilitacji oraz resocjalizacji.
Efektywne współdziałanie zespołu profesjonalistów różnych dziedzin oraz rodziców i bezpośrednio zainteresowanych
powyższymi procesami możliwe jest dopiero wtedy, kiedy następuje pełne uświadomienie zróżnicowanych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych tych kategorii dzieci, młodzieży i dorosłych, które posiadają różne odchylenia od normy w
funkcjonowaniu fizycznym, umysłowym, emocjonalnym i społecznym. Staje się ono konkretne i realne wtedy, gdy
osoby z odpowiednimi nastawieniami emocjonalno-motywacyjnymi oraz dyspozycjami kompetencyjnymi tworzyć będą
wspólnie i odpowiedzialnie optymalne koncepcje indywidualnego i zbiorowego wsparcia. Idea opiekuńczości i
zasada pomocniczości w pedagogicznym oraz interdyscyplinarnym rozwiązywaniu problemów życiowych osób
niepełnosprawnych była myślą przewodnią autorów skryptu. Wyrównywanie szans edukacyjnych ludzi na różnych
etapach ich życia i rozwoju jest skuteczną działalnością inwestycyjną w kompetencje i dobrobyt każdego człowieka.
Rok pierwszego wydania podręcznikowego opracowania pedagogiki specjalnej zbiegł się z Jubileuszem 75-lecia
powstania Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, która przyczyniła się nie tylko
do kształcenia specjalistów w tej dziedzinie, ale również do systematycznego rozwoju teorii i praktyki pedagogiki
specjalnej w okresie II i III Rzeczypospolitej. Pragniemy uczcić ten naukowy i dydaktyczny dorobek jej twórców poprzez
kontynuowanie tradycji upowszechniania wiedzy pedagogicznej niezbędnej do kształtowania świadomości społecznej na
rzecz wsparcia osób z odchyleniami od normy.
Pragnę wyrazić serdeczną wdzięczność Autorom poszczególnych tekstów za ich życzliwość i gotowość do współpracy
naukowej oraz edytorskiej. Koleżankom z Zakładu Pedagogiki Specjalnej dziękuję za twórcze inspiracje, konsultacje i
krytykę, w szczególności Paniom dr Barbarze Szychowiak i dr Jolancie Lausch-Żuk.
Profesorom Irenie Obuchowskiej, Zofii Sękowskiej Czesławowi Kosakowskiemu wdzięczny jestem za wnikliwą ocenę
konspektu pracy i konsultacje dotyczące dylematów pojęciowych. Pozostaje oczekiwanie na krytyczne reakcje
zainteresowanych.
Władysław Dykcik
CZĘŚĆ 1
WPROWADZENIE W PRZEDMIOT PEDAGOGIKI SPECJALNEJ JAKO
NAUKI
Władysław Dykcik
1. Podstawowe pojęcia
Pedagogika specjalna jest nauką szczegółową pedagogiki, a jej przedmiotem jest opieka, terapia,
kształcenie i wychowanie osób z odchyleniami od normy, najczęściej jednostek mniej sprawnych lub
niepełnosprawnych, bez względu na rodzaj, stopień i złożoność objawów oraz przyczyn i skutków za-
istniałych anomalii, zaburzeń, trudności lub ograniczeń.
Odchylenia od normy mogą mieć charakter odchyleń powyżej i poniżej normy, to znaczy, że właściwości człowieka
określane jako ponadprzeciętne, ukształtowane powyżej przyjętych norm, jako jednokierunkowe uzdolnienia lub wybitne
zdolności wchodzą również w zakres zainteresowań przedmiotowych pedagogiki specjalnej. Ten sposób rozumienia
zakresu przedmiotu zainteresowań pedagogiki specjalnej staje się powszechniejszy i korzystny ze społecznego punktu
5
253250699.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin