SCENARIUSZ ZAJĘĆ ŚWIETLICOWCH
Temat: Szukamy przyjaciela.
Cel główny: Czy potrzebna jest przyjaźń i przyjaciel?
Cele szczegółowe:
- uczeń poznaje cechy dobrego przyjaciela
- wie, co znaczy przyjaźń
- uświadamia sobie, że każdy potrzebuje drugiego człowieka oraz co znaczy mieć przyjaciela i być przyjacielem
- potrafi zgodnie współpracować w grupie
- rozwija inwencję twórczą
- zgodnie bawi się z innymi
Metody pracy: podające ( czytanie bajki, rozmowa kierowana, polecenia), Problemowa
( burza mózgów, metaplan), zabawowa, praktyczne działanie ( wykonywanie pracy)
Formy pracy: grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: tekst bajki B. Ferrero Pingwin samotnik rysunek pingwina, przykładowy wzór medalu, muszla, słowa piosenki.
Przebieg zajęć
Część wstępna
· Powitanie grupy, np. Kichnięcie słonia ( pierwsza osoba z kręgu mówi aaaaaaa…. Inni kolejno dołączają do okrzyku, aż wraca on do pierwszej osoby która kończy: psik…..- towarzyszy temu gest ugiętej ręki).
· Układanie rozsypani litrowej słów: przyjaciel, przyjaźń.
Część zasadnicza
· Głośne czytanie przez nauczyciela bajki B. Ferrero Pingwin samotnik.
· Omówienie bajki, sprawdzenie stopnia rozumienia treści. Przykładowe pytania: Gdzie żył pingwin? Jakie były jego codzienne zajęcia?
· Próba odniesienia przedstawionej sytuacji do życia codziennego: szukanie odpowiedzi na pytania: Kto jest przyjacielem? Jakie cechy posiada prawdziwy przyjaciel? Czy można żyć samotnie?
· Graficzne przedstawienie cech przyjaciela- burza mózgów, metaplan.
· Zabawy ruchowe:
Pingwin- słowa piosenki:
O, jak przyjemnie i jak wesoło
W pingwina bawić się, się, się – wykonują obunóż trzy skoki do przodu
Raz nóżka prawa, raz nóżka lewa – wystawiają nogi na bok
Do przodu, do tyłu i raz , dwa, trzy – skok do przodu, do tyłu i trzy podskoki
Dzieci chodzą po okręgu i śpiewają piosenkę, trzymając ręce na ramionach poprzednika. ( na podstawie książki M. Bogdanowicz Ruch i piosenka dla najmłodszych.)
Ludzie do ludzi- dzieci dobierają się w pary, prowadzący kieruje zabawą mówiąc: nos do nosa, plecy do pleców, ramię do ramienia; dzieci dotykają się wymienionymi częściami ciała; na hasło: ludzie do ludzi, każde dziecko zmienia partnera.
· Wyciszenie grupy: dzieci siedzą w kręgu, prowadzący ostrożnie podaje szumiącą muszlę, dzieci wzajemnie podają muszlę z ręki do ręki; wsłuchują się w jej szum.
· Wykonywanie pracy plastycznej; projektowanie medalu Uśmiech dla przyjaciela ( kolorowy karton, wstążka, itp.).
Część zakończeniowa
· Wyeksponowanie gotowych prac.
· Przypomnienie cech dobrego przyjaciela.
· Pożegnanie grupy iskierką.
magoroma