Scenariusz zajęć świetlicowychTemat: Karnawał - czas radości i zabawy
CELE OGÓLNE:
· poznanie tradycji organizowania bali karnawałowych dawniej i dziś,
· wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego,
· integracja uczniów poprzez stwarzanie warunków do wspólnych przeżyć,
· pogłębianie przyjaźni i odpowiedzialności za współuczestników zabawy,
· rozwijanie sprawności ruchowej i manualnej,
· doskonalenie koordynacji słuchowo - wzrokowo - ruchowej,
· rozwijanie inwencji twórczej u dzieci,
· rozwijanie poczucia rytmu,
· budzenie radości ze wspólnej zabawy.
CELE OPERACYJNE:Po zajęciach uczeń:
a. zna tradycje organizowania bali dawniej i dziś;
b. rozumie pojęcie "karnawał" i wyrazy bliskoznaczne z nim związane;
c. potrafi:
· przystroić salę na zabawę karnawałową,
· wykonać czapkę i maskę karnawałową,
· wypowiadać się pełnymi zdaniami na określony temat;
· kontrolować procesy wyobraźni i podejmować twórcze działanie;
· przedstawić środkami plastycznymi, nt. " W karnawale"
· zatańczyć taniec integracyjny, taniec Le Bastringlo.
METODY PRACY:rozmowa kierowana, działania praktyczne, obserwacje, metoda "słoneczka"METODY PEDAGOGIKI ZABAWY:
· ułatwiające nawiązywanie kontaktu;
· odprężające i relaksujące, wykorzystujące ruch, taniec, gest;
· animacja, opowieści ruchowe;
· informacja zwrotna.
·
FORMY PRACY:
· forma pracy zespołowej
· forma pracy indywidualnej
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:Magnetofon i kasety z nagraniami, dzwonki z napisanymi literami, napisane na kartkach wyrazy: karnawał, kostium, maskarada, kotylion i ich znaczenie, markery, kredki, klej, nożyce, kolorowe kartki, ilustracje przedstawiające karnawał, balony, czapki i maski karnawałowe, serpentyny.CZYNNOŚCI POPRZEDZAJĄCE ZAJĘCIA:
· zebranie informacji do tematu "karnawał";
· wykonywanie czapek i masek karnawałowych;
· przygotowanie kotylionów;
· wystrój sali na zabawę karnawałową.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
· WSZYSCY SĄ - ZABAWA POWITALNA
Cel:Nawiązanie kontaktu, poczucie przynależności do grupy. Każde dziecko otrzymuje wykonany wcześniej kotylion.Tekst:Wszyscy są, witam Was.Zaczynamy już czas.Jestem ja, jesteś Ty.Raz, dwa, trzy.Ustawienie parami (według kotylionów) po obwodzie koła, twarzami do siebie (powstaje koło wewnętrzne i zewnętrzne); klaśnięcie w swoje dłonie, klaśnięcie prawymi dłońmi w dłonie partnera, klaśnięcie w swoje dłonie, klaśnięcie lewymi dłońmi w dłonie partnera, wskazanie oburącz na siebie, wskazanie oburącz na partnera, jeden raz klaśnięcie w dłonie następnego partnera stojącego po prawej stronie (koło zewnętrzne przesuwa się o jedną osobę w prawo, całość wykonujemy z każdym partnerem stojącym w kole).
· Dzieci siadają w kole i słuchają fragmentu wiersza M. Terlikowskiej:
RÓZNE BALE W KARNAWALEW karnawale, w karnawaleprzystroimy szkolną salę:Bo dziś mamy bal maskowy - kolorowy, bibułkowy.Każdy tańczy tak jak umie,każdy w innym jest kostiumie (...)
· UKŁADANIE DZWONKÓW według wielkości, od największego do najmniejszego (na każdym z nich znajduje się litera: KARNAWAŁ).
· PRACA W PARACH:Każda para otrzymuje na kartce napisane słowo KARNAWAŁ. Na sygnał start należy znaleźć wszystkie słowa, które są w nim zawarte np. wał, kawa, kawka, ława, ławka, kra, kara. Na hasło: stop, każda grupa odczytuje swoje słowa. Grupa, która odgadła najwięcej słów zostaje nagrodzona.
· Opowiadanie nauczyciela o dawnych zwyczajach karnawałowych:W dawnych czasach bogaci ludzie okres karnawału spędzali na balach, maskaradach, kuligach. Karnawał trwał od Nowego Roku, aż do początku Wielkiego Postu (tak jest i obecnie). W większych miastach, takich jak Warszawa, Kraków, w okresie karnawałowym, w każdy wieczór odbywały się wielkie bale. O najważniejszych balach można było przeczytać w gazetach. Pisano, czy bal był udany, kto z zaproszonych gości przybył, kogo nie było, jak były ubrane damy, co jedzono. Podczas balów organizowano loterie, a dochód ze sprzedaży losów przeznaczano na pomoc dla potrzebujących. Bardzo popularne były bale maskowe, na które trzeba było przyjść w przebraniu. Każdy bal zaczynał się polonezem. Później tańczono różne inne tańce. Tańczono w blasku świec, w pięknych salach, przystrojonych kwiatami. Czas urozmaicano sobie różnymi tanecznymi zabawami. Bardzo popularny był wówczas kotylion. Żeby tańczyć kotyliona, trzeba było dokładnie obejrzeć swoją odznakę - kotylion i odnaleźć osobę, która miała identyczną. W ten sposób losowano partnerów do tańca. Panowie, aby zatańczyć z wybranymi paniami musieli zapisywać się u nich w malutkich, ozdobnych książeczkach, zwanych, karnetami. Bale trwały do rana. O świcie przed pałace, restauracje, podjeżdżały dorożki, aby zabrać zmęczonych uczestników zabawy. Wstawano późnym popołudniem, ubierano się elegancko i jechano do teatru, potem na kolację, a z kolacji na kolejny bal.
· Swobodne wypowiedzi na temat balów organizowanych obecnie.
· Metoda "słoneczka", uczniowie uzupełniają promienie słońca wyrazami, które kojarzą im się ze słowem KARNAWAŁ.
· Utrwalenie nowo poznanych pojęć: dobieranie do każdego pojęcia odpowiedniego określenia:
Karnawał - czas zabaw trwający od Nowego Roku do Środy PopielcowejKostium - strój na bal przebierańcówMaskarada - zabawa, na którą przybywa się w maskachKotylion - bibułkowy order, który przypinano każdemu wchodzącemu na bal
· Zabawy i konkursy przy muzyce; dzieci zakładają przygotowane wcześniej czapeczki i maski karnawałowe. Wybrana osoba czyta fragment wiersza M. Terlikowskiej:
Maskarada, maskaradagra muzyka - rym - cym - cym!Każdy maskę dziś nakłada,Nie wiadomo, kto jest kim.
· TANIEC "KOTYLIONÓW", dzieci dobierają się parami i tańczą dowolnie w rytm muzyki.
· "IMPULSY W RUCHU"Uczestnicy zabawy poruszają się w takt swobodnej muzyki: W pewnym momencie wyłącza się muzykę i podaje polecenie. Po włączeniu muzyki znowu wszyscy zaczynają się poruszać.IMPULSY RUCHOWE
· wszyscy "lecą" z rozprostowanymi ramionami przez pomieszczenie , nie dotykając się nawzajem,
· wszyscy mają za zadanie uścisnąć jak najwięcej rąk,
· wszyscy kuleją, podskakują,
· podłoga jest bardzo gorąca (piasek na plaży),
· podłoga pokryta jest klejącą gliną,
· na podłodze są same kałuże itp.
· "KARNAWAŁOWA REWIA MODY" - konkurs;polega na tym, że grupy 3 - osobowe przebierają wybraną osobę w kolorowe gazety i szary papier bez użycia nożyc i kleju (można użyć taśmą klejącą)
· TANIEC LE BASTRINGLOUstawienie: parami, w rozsypceTakt: 2/4Opis skrócony:Wstęp : 8 uderzeńCzęść 1: 5 razy uderzamy dłońmi o uda - 3 razy uderzamy w dłonie partnera(powtarzamy to wszystko 4 razy) Część 2: łapiemy partnera pod ramię (haczyk) i podskokami kręcimy się w kółko. Następnie szybko szukamy nowego partnera.
· TANIEC Z BALONIKIEM, PARAMI - konkurs,Dzieci trzymają balonik między głowami, pary próbują nawzajem wytrącić sobie balonik, zwycięża para, która utrzyma balon najdłużej.
· "IDĄCY CIEŃ" -taniecW rytmie skocznej muzyki jeden z partnerów zaczyna iść do przodu. "Cień" podąża za nim, naśladując jego ruchy. Jeśli nagle nastąpi przerwa w muzyce, partnerzy zmieniają się rolami.
· POMNIK - konkurs,Prowadzący na przemian włącza i wyłącza muzyką. Jeśli muzyka zostaje wyłączona, tańczące dzieci nieruchomieją w ostatniej pozie i stoją jak pomnik. Ten, kto się poruszy, odpada z gry.
· RYSUNEK BAŁWANA -konkursUczestnik zabawy z zawiązanymi oczami rysuje na dużej kartce papieru bałwana, a grupa podpowiada kolejne części.
· WALCZYK TAŃCZONY PARAMI NA GAZACIE - konkurs, wygrywa ta para, która zatańczy na najmniejszym kawałku gazety;
· INFORMACJA ZWROTNA;Uczestnicy dobierają się w 5 - osobowe grupy i wspólnie wykonują na dużym arkuszu papieru plakat nt. "W karnawale", wykorzystując zdobyte na zajęciach wiadomości i własne przeżycia.Do wykonania plakatu można wykorzystać przygotowane wcześniej obrazki przedstawiające zabawy karnawałowe.Omówienie wykonanych plakatów ich wystawa.Podsumowanie zajęć; zabawa "Termometr uczuć" - określenie tego co się podobało, oznaczenie na skali.LITERATURA:
· Księga pomysłów niesamowitych, Wydawnictwo R. A. F. SCRIBA, Racibórz 1990r.
· Tańce i zabawy dla grupy, Klanza, Lublin 2001r.
· Kaseta magnetofonowa pt. "Tańce dla grupy".
· Materiały metodyczne "Grupa i zabawa" - kwartalnik, Wyd. Klanza, Lublin 2000r.
· Encyklopedia tradycji polskich - R. Hryń-Kuśmierek, Z. Śliwa.
magoroma