Poznajemy zwyczaje świąteczne.doc

(39 KB) Pobierz
Poznajemy zwyczaje świąteczne

Poznajemy zwyczaje świąteczne.

Forma: czynna, słowna, oglądowa

Metoda: indywidualna praca dziecka z komputerem, praca w grupie

Pomoce: sprzęt komputerowy, program PowerPoint i PAINT.

Własne prezentacje multimedialne pt. "Wielkanocne Święta" i "Seria Bonusowa".

Przebieg zajęć:

  1. Część wstępna.
    1. Ustalenie celu i treści zajęć, poprzez wysłuchanie i analizę wiersza Ryszarda Przymusa pt "Wielkanoc".

Wielkanoc
Wielkanoc! Wielkanoc!
Wielka radość w sercu,
gdy stąpasz po świecie-
kwitnącym kobiercu.
Na stole pisanki
pięknie malowane.
Wśród zieleni trawy
cukrowy baranek.
Bazie w wazoniku,
ciasta i wędliny
WIELKANOC- i wielkie
spotkanie rodziny!

·         Jakie znacie święta, wymieńcie ich nazwy?

·         Jakie najbardziej lubicie święta i dlaczego?

·         Z jaką porą roku wiąże się Wielkanoc?

·         Dlaczego autor użył w swoim wierszu porównania "gdy stąpasz po świecie - kwitnącym kobiercu"?

Nauczyciel informuje dzieci, że Wielkanoc jest najstarszym, najważniejszym i największym świętem chrześcijańskim, a związana z tym świętem obrzędowość wywodzi się z bogatej tradycji ludowej powiązanej ze zwyczajami chrześcijańskimi.

  1. Część zasadnicza

1. Dzieci uruchamiają prezentację multimedialną pt." Wielkanocne Święta"

Zadaniem dzieci jest przejście i wykonanie czynności zgodnie z umieszczonymi poleceniami na slajdach. Posługują się myszką. Po każdym prawidłowo wykonanym ćwiczeniu pojawia się nagroda w postaci uśmiechniętej buźki

i pochwała słowna.

Pierwszym zadaniem jest wybranie z kilku obrazków tych, które pasują do Świąt Wielkanocnych. Następnie dzieci rozwiązują plątaninkę literową, uczniowie łączą kolejno litery wyrazu Wielkanoc w wyniku czego wyłania się symbol tych świąt - PISANKA. Kolejnym zadaniem jest samodzielne, ciche czytanie wiersza pt. "Pisanki". W dalszej części prezentacji dowiadują się jakie są różnice między pisankami, kraszankami i skrobankami.

W drugi dzień Świat Wielkanocnych jest zwyczaj polewania wodą , związku z tym dzieci dowiadują się wielu ciekawych informacji na ten temat. Ponadto muszą ułożyć we właściwej kolejności historyjkę obrazkową związaną z tym dniem.

Następnie przed oczami dziecka pojawia się plansza z wyrazami, które w swojej budowie mają ó . Zadaniem ucznia jest przeprowadzić kurę do pisanki, pamiętając jednak o tym, że może ona przejść tylko po tych wyrazach w których ó wymieniają się w o. Po każdym prawidłowo wykonanym skoku przez kurę wyraz zmienia kolor z zielonego na biały, a w wyrazie dokonuje się wymiana na o.

Kolejnym zadaniem jest rozwiązanie krzyżówki . Dzieci mają wpisać do diagramu krzyżówki pięć haseł. Wpisują hasła klikając na poszczególne litery alfabetu umieszczonego w dolnej części slajdu.

Ostatnie slajdy prezentacji zapoznają dzieci ze zwyczajami związanymi z Wielkim Tygodniem.

  1. Rysowanie pisanki i pisanie życzeń w programie Paint (dzieciom mającym kłopoty ze znalezieniem programu pomaga nauczyciel)
  2. Dzieci przy pomocy "Przybornika" rysują owal, który samodzielnie ozdabiają i kolorują według własnego pomysłu. Następnie w polu tekstowym piszą krótkie życzenia do wybranej przez siebie osoby.
  3. Gotowe karty z życzeniami są drukowane, a następnie wywieszone na tablicy w klasie.
  1. Część końcowa

W podsumowaniu zajęć dzieci uruchamiają prezentację pt. "Seria Bonusowa"

Dziecko otrzymuje 6 pytań, które mają za zadanie utrwalić wiadomości zdobyte na zajęciach. Każda odpowiedź jest premiowana punktami. Wraz z kolejnymi pytaniami podwaja się liczba punktów, aż do 5000. Zła odpowiedź eliminuje dziecko z dalszej zabawy.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin