Tytuł: Projekt realizacji prac pielęgnacyjno-wychowawczych w poszczególnych sferach psychomotorycznych dla Zuzanny K oraz zalecenia dla rodziców dotyczące zasad pielęgnacji skóry dziecka i profilaktyki odparzeń.
Informacje o Zuzi:
l wiek: 12 miesięcy
l waga: 10kg
l wzrost:76 cm
l okres przebywania w żłobku: 5 miesięcy
l grupa rozwojowa: I
l krótko płacze w chwili rozstania z rodzicem, zajmuje się zabawką
l chętnie je posiłki
l sięga ręką do talerza
l pije z kubeczka podtrzymywanego przez opiekunkę
l po posiłkach ubrania są mokre i zabrudzone
l pomaga wrzucić brudny śliniak do wiaderka
l sprawnie raczkuje po sali
l pewnie stoi na dwóch nogach
l przy poręczy chodzi bokiem i drepcze w miejscu
l bawi się zabawkami na siedząco
l dokładnie ogląda poszczególne elementy zabawek
l interesuje się dźwiękiem i światełkami
l wkłada, wyjmuje i wysypuje mniejsze przedmioty z większych
l próbuje otwierać i zamykać pojemniki
l próbuje ustawiać klocki jeden na drugim (piętrzenie)
l mówi dwa słowa - „lala” i „am-am”
l wykonuje proste polecenia poparte gestem
l wskazuje przedmioty i osoby nazywane przez osobę dorosłą
l odczuwa silną potrzebę zabawy z opiekunką
l przyjaźnie tuli się do opiekunki
l jest zadowolona
l chętnie manipuluje różnymi przedmiotami i po krótkim zainteresowaniu szybko rzuca na podłogę
l na wyraźna prośbę potrafi schylić się po zabawkę, podnieść ją z podłogi i podać opiekunce do ręki
l rówieśników dotyka, czasem odpycha i zabiera im zabawki z ręki
l złości się, gdy nie może otrzymać tego, co w danej chwili chce
l nie zgłasza potrzeb fizjologicznych
l mocz i stolec oddaje w pieluchy, a po wypróżnieniu natychmiast zaczyna marudzić i płakać
l uczulona na jajka
l komunikuje się za pomocą gestów i mimiki
l zasypia po obiedzie w obecności osoby dorosłej najchętniej ze swoim misiem
Ocena rozwoju psychomotorycznego Zuzanny
Sfera rozwoju
Norma rozwojowa
(co Zuzia powinna umieć)
Osiągnięcia dziecka
(co Zuzia potrafi)
Motoryka
l Sprawnie chodzi trzymane za jedną rękę.
l Próbuje stawiać pierwsze samodzielne kroki.
l sprawnie siedzi
Sensomotoryka
l Trzymając dwa przedmioty, interesuje się trzecim.
l Podaje przedmiot do ręki dorosłego.
l Wkłada mały przedmiot do większego – również przez mały otwór i potrafi go w odpowiednim momencie wypuścić.
l Stara się ustawić wierzę z klocków (2 klocki).
l Burzy wierzę ustawioną przez dorosłego.
Kontakty społeczne
l Rozumie kilka prostych poleceń w znanych sytuacjach i wykonuje je.
l Wzrasta potrzeba obecności dorosłych, ponieważ dostarczają nowych przedmiotów i ciekawych zabaw.
l Rozszerza się zakres manipulacji specyficznej (dziecko poznaje funkcje coraz większej liczby przedmiotów).
l Kontakt z rówieśnikiem polega na zaciekawieniu i chęci poznania go (próbuje dotknąć, popchnąć, zobaczyć jak upada).
l Niekiedy kontakty mają charakter negatywny np. zabieranie zabawek, gryzienie.
Mowa i myślenie
l Używa pierwszych sensownych słów (z powtarzającą się sylabą), naśladuje głosy zwierząt.
l Wypowiada ze zrozumieniem 3-5 słów, rozumie więcej.
l Rozwija się myślenie obrazkowo-ruchowe.
Emocje i uczucia
l Sytuacje lękowe związane z opanowywaniem funkcji chodzenia (częste upadki).
l Pojawia się uczucie zazdrości o mamę lub opiekunkę (odpychanie innych osób i rówieśników).
l Pojawia się uczucie wstydu (zasłanianie oczu, odwracanie głowy, rumienie się).
Przyzwyczajenia i nawyki
l Samodzielnie pije z kubeczka (początkowo musi on być trzymany przez dorosłego).
l Próbuje trzymać łyżkę przy jedzeniu i samodzielnie doprowadzić ją do ust z gęstym pokarmem.
l Potrafi odgryzać kęsy np. herbatnika, jabłka.
l Współdziała z osobą dorosłą przy ubieraniu i rozbieraniu – wykonuje polecenia np. daj rączkę, daj nóżkę.
l Razem z dorosłym odnosi zabawki na miejsce, wyrzuca brudny śliniaczek po posiłku do wiaderka.
l Na pożegnanie robi „pa pa”, kiwa główką jako dziękuję.
l Potrafi siedzieć parę minut na nocniku.
Plan pielęgnacyjno-wychowawczy dla Zuzanny K
Strefa rozwoju lub problem pielęgnacyjny
Cele zaplanowanych działań
Oddziaływania piel-wych. wraz z przykładami zabaw i ćwiczeń
Pomoce dydaktyczne oraz przybory i środki pielęgnacyjne
Nauka samodzielnego chodzenia.
Wywoływanie chodzenia z podtrzymywaniem za jedną rękę.
Ćwiczenie rzutu piką do dorosłego z pozycji siedzącej.
Podawanie Zuzi zabawek do pociągania za sznurek.
Podawanie stabilnego wózka lub pojazdu do popychania oraz koła lub drążka trzymanego z jednej strony przez dorosłego.
sprzęt ułatwiajacy naukę chodzenia – drążek, koło, stabilny wózek lub pojazd do popychania; piłki różnej wielkości;
Doskonalenie czynności manipulacyjnych, ćwiczenie czynności otwierania i zamykania, doskonalenie sprawności mieszczenia.
Podawanie zestawu 2-3 foremek o różnej wielkości do nauki mieszczenia.
Podawanie zestawu 2-3 krążków PIKO, bab, jaj i beczułek.
Podawanie papieru i gałganka do manipulacji.
Nauka piętrzenia wieży z 2-3 klocków.
krążki PIKO, klocki, gałganki, zwierzątka gumowe; foremki do mieszczenia o podstawie okrągłej; baby, jaja, beczułki; duża lalka;
Zapewnienie pogodnej i serdecznej atmosfery.
Prowadzenie zabaw paluszkowych, kontaktowo-naśladowczych, zabaw na kolanach, śpiewanie („sroczka”, „kokoszka”, „rodzinka”, „idzie kominiarz”, „jedzie pan”).
...
gomsqo87