TI-teoria.pdf

(115 KB) Pobierz
1. Portal Allegro to m. in. forma han...
Technologie informacyjne. Zakres materiału do kolokwium,
1. Budowa komputera
Płyta główna
• Sterowanie (chipset), zegar
• BIOS
• Magistrala danych
• Procesor
§ Jednostka arytmetyczno logiczna + koprocesor(y) + rejestry
§ Pamięć notatnikowa (cache), poziom L1-L2
§ Sterowanie, magistrala danych
§ Jeden/dwa rdzenie, jeden/dwa/wiele procesorów
§ Typ gniazda (socket)
• Pamięć RAM, banki pamięci (socket)
• Gniazda rozszerzeń AGP, PCI, PCI Expres, ISA
• Kontrolery zewnętrznych napędów ATA, SATA, SCSI
• Opcjonalne kontrolery zintegrowane
• Interfejsy zewnętrzne (PS2, USB 1.0/2.0, LPT, FireWire, RS232,…)
• Karta graficzna (procesor graficzny, pamięć, biblioteka OpenGL)
• Karta sieciowa (NIC), modem, adaptery
• Karta dźwiękowa, kanały
• Pamięć trwała HDD, SDD; 100Gb = 100,000 tomów encyklopedii PWN
• Napędy optyczne CD, DVD, BlueRay, inne; napędy zewnętrzne FDD, streamer
(taśma mag.)
• Monitor
• Klawiatura, mysz
• Drukarka (igłowa, atramentowa, laserowa,…)
• Skaner
• Tablet, ploter
• Kamera, głośniki
2. Technologie przesyłowe w sieci; typy łączy
· łącza rozgłoszeniowe (rozsyłanie rozgłoszeniowe, broadcast)
· łącza wieloadresowe (rozsyłanie grupowe, multicast)
· łącza jednoadresowe dwupunktowe (point-to-point, unicast)
3. Klasyfikacja sieci wg skali odległości połączonych procesorów
· 1 m (sieć osobista, Private Area Network, PAN )
· 10 m - 1km (sieć lokalna, Local Area Network, LAN )
· 10 km (sieć miejska, Metropolitan Area Network, MAN )
· 100 km – 1 000 km (sieć rozległa, Wide Area Network, WAN )
· 10 000 km ( Internet )
4. Architektury sieci
Magistrala
Można ją traktować jak "autostradę" służącą transmisji danych i łączącą stacje sieci.
Dane, nim dotrą do stacji przeznaczenia, przechodzą po drodze przez wszystkie
 
pozostałe stacje. W rozwiązaniu tym do wspólnego kabla transmisyjnego zostają
podłączone komputery o dzielonym dostępie do medium transmisyjnego. Każdy
komputer jest przyłączony do kanału, nadawane sygnały docierają do wszystkich
stacji, ale pakiety odbierane są tylko przez stację, do której są adresowane,
ponieważ każda stacja sprawdza, czy dane są skierowane do niej. Topologia
magistrali jest jedną z najbardziej popularnych konfiguracji sieci komputerowych.
Zalety magistrali:
małe zużycie kabla
prosta instalacja
niska cena instalacji
bardzo prosta rozbudowa sieci
łatwe łączenie segmentów sieci w jeden system (bez zmian oprogramowania
komunikacyjnego)
każdy komputer jest podłączony tylko do jednego kabla
pojedyncze uszkodzenie (przerwa w kablu lub awaria komputera) nie powoduje
unieruchomienia całej sieci
Wady magistrali:
konkurencja o dostęp - wszystkie komputery muszą dzielić się kablem
utrudniona diagnostyka błędów z powodu braku centralnego systemu zarządzającego
siecią
rozproszenie zadań zarządzających siecią, co w określonych przypadkach
niekorzystnie wpływa na szybkość realizacji zadań informatycznych
zwykle dla uniknięcia zakłóceń sygnałów należy zachować pewną odległość między
punktami przyłączenia poszczególnych stacji
Pierścień
Topologia pierścieniowa ma wiele zalet. Funkcjonowanie sieci nie zostaje przerwane
nawet w razie awarii głównego komputera, gdyż jego zadanie może przejąć inna
stacja. Dzięki układom obejściowym (ang. by-pass) można wyłączyć z sieci dowolną
stację i tym sposobem uniknąć awarii sieci. Każdy węzeł sieci bierze bezpośredni
udział w procesie transmisji informacji i jest połączony z dwoma innymi "sąsiadami".
Węzły połączone w pierścień przekazują komunikaty sterujące (tokeny) do
następnego; węzeł aktualnie mający token może wysyłać komunikat; termin "token
ring" często odnosi się do standardu Institute of Electrical and Electronics Engineers
(IEEE) 802.5 sieci token ring, który jest najbardziej powszechnym typem sieci token
ring; pierwszy standard przewidywał przesyłanie z szybkością 4 Mb/s, natomiast w
obecnych sieciach osiągana prędkość to 16 Mb/s. Informacja wędruje w jednym
kierunku i po przejściu wszystkich węzłów wraca do miejsca nadania. Interfejs
sieciowy każdego komputera musi odbierać dane od jednego sąsiada i przesyłać je
do następnego. Podczas przechodzenia przez kolejne węzły sygnał w każdym z nich
jest wzmacniany.
Zalety pierścienia:
małe zużycie kabla
możliwość zastosowania łącz optoelektronicznych, które wymagają bezpośredniego
nadawania i odbierania transmitowanych sygnałów
możliwe wysokie osiągi, ponieważ każdy kabel łączy dwa konkretne komputery
Wady pierścienia:
awaria pojedynczego kabla lub komputera powoduje przerwanie pracy całej sieci jeśli
nie jest zainstalowany dodatkowy sprzęt
 
złożona diagnostyka sieci (możliwe usprawnienie przez wyposażenie każdego węzła
w procedury samotestowania)
trudna lokalizacja uszkodzenia
trudna rekonfiguracja sieci
Gwiazda
Jest to sieć zawierająca jeden centralny węzeł (serwer), do którego zostają
przyłączone pozostałe elementy składowe sieci za pomocą huba. Chroni to sieć przed
awariami, gdyż awaria jednego łącza nie powoduje unieruchomienia całej sieci. Stosowana
jest do łączenia komputerów w jednej instytucji, budynku. większość zasobów sieci znajduje
się w komputerze centralnym przetwarzającym i zarządzającym siecią. Pozostałe komputery
zwane terminalami są stacjami przygotowania danych lub mają niewielkie możliwości
obliczeniowe. Wszystkie informacje są przekazywane przez centralny komputer. Topologia
ta może być określona jako drzewo z jednym poziomem połączeń. Okablowanie: popularna
skrętka (UTP, światłowód).
Zalety gwiazdy:
łatwa konserwacja i lokalizacja uszkodzeń
prosta rekonfiguracja
proste i szybkie oprogramowanie użytkowe sieci
centralne sterowanie i centralna programowa diagnostyka sieci
możliwe wysokie szybkości transmisji (warunek - szybki komputer centralny)
Wady gwiazdy:
duża liczba kabli
wszystkie maszyny wymagają podłączenia wprost do głównego komputera
ograniczona możliwość rozbudowy sieci
zależność działania sieci od sprawności komputera centralnego
ograniczenie odległości komputera od huba
w przypadku awarii huba przestaje działać cała sieć.
hierarchiczna
mieszana
5. Sprzęt sieciowy
Karta sieciowa (Network Interface Controler, NIC), modem
Repeater,
Nazywany jest również wzmacniakiem lub regeneratorem .
Informacja przesyłana kablem ulega zniekształceniom proporcjonalnie do jego
długości. Jednym z urządzeń, które wzmacnia i regeneruje sygnały przesyłane
kablem jest repeater. Repeater służy więc do fizycznego zwiększania rozmiarów sieci
. Zwykle zawierają one z kilka wzmacniaków.
Hub (koncentrator)
Koncentrator pracuje w warstwie pierwszej modelu ISO/OSI (warstwie fizycznej),
przesyłając sygnał z jednego portu na wszystkie pozostałe. Nie analizuje ramki pod
kątem adresu MAC oraz IP.
Koncentrator najczęściej podłączany jest do routera jako rozgałęziacz, do niego zaś
dopiero podłączane są pozostałe urządzenia sieciowe: komputery pełniące rolę stacji
roboczych, serwerów, drukarki sieciowe i inne.
Most (bridge)
 
to urządzenie warstwy łącza danych (ang. Data Link Layer – DLL ) modelu OSI/ISO
decydujące o przesyłaniu ramek danych (czyli pakietów danych warstwy 2) na
podstawie stworzonej przez siebie tablicy forwardingu (ang. Forwarding DataBase –
FDB lub MAC DataBase ), zawierającej numery portów (interfejs E0/0, E0/1, itd...),
do których przyłączone są urządzenia (każdy port to inny segment sieci), oraz adresy
sprzętowe MAC urządzeń w segmencie sieci.
Switch (przełącznik)
urządzenie łączące segmenty sieci komputerowej pracujące w drugiej warstwie
modelu ISO/OSI (łącza danych), jego zadaniem jest przekazywanie ramek między
segmentami. Przełącznik określa się też jako wieloportowy most lub inteligentny
koncentrator, gdyż:
przekazuje ramki wyłącznie do docelowego segmentu sieci (podobnie do mostu, w
przeciwieństwie do koncentratora),
umożliwia połączenie wielu segmentów sieci w gwiazdę (podobnie do huba, w
przeciwieństwie do mostu ograniczonego do dwóch segmentów),
działa w trybie dupleks (w przeciwieństwie do koncentratora).
Ruter (router)
urządzenie sieciowe pracujące w trzeciej warstwie modelu OSI, pełniące rolę węzła
komunikacyjnego, służącego do rozdzielenia sygnału i rozgałęzienia połączeń
sieciowych. Proces kierowania ruchem nosi nazwę trasowania, routingu lub
rutowania .
Serwer
jest to program świadczący usługi na rzecz innych programów, zazwyczaj
korzystających z innych komputerów połączonych w sieć. Serwerem nazywa się
często komputer świadczący takie usługi, sprowadzające się zazwyczaj do
udostępniania pewnych zasobów innym komputerom lub pośredniczący w
przekazywaniu danych między komputerami. Serwerem nazywa się też systemy
oprogramowania biorące udział w udostępnianiu zasobów. Przykładami
udostępnianych zasobów są pliki, bazy danych, łącza internetowe, a także urządzeń
peryferyjnych jak drukarki i skanery.
Punkt dostępowy do sieci bezprzewodowej (access point, AP)
urządzenie zapewniające stacjom bezprzewodowym dostęp do zasobów sieci za
pomocą bezprzewodowego medium transmisyjnego (częstotliwości radiowe).
Access point jest także mostem łączącym sieć bezprzewodową z siecią przewodową
(najczęściej Ethernet). W związku z tym każdy access point ma minimum dwa
interfejsy: interfejs bezprzewodowy komunikujący się z sieciami standardu 802.11
oraz drugi służący połączeniu AP z siecią przewodową. Stacjami łączonymi w sieć
bezprzewodową za pomocą punktów dostępowych są komputery wyposażone w
bezprzewodowe karty sieciowe. Zazwyczaj są to laptopy lub palmptopy, choć
niekiedy stacjami bywają także komputery stacjonarne a sieć bezprzewodowa
stosowana jest w celu uniknięcia zbytniego okablowania.
6. Rodzaje okablowania
Skrętka
(ang. twisted-pair wire ) to rodzaj kabla sygnałowego służącego do przesyłania
informacji, który zbudowany jest z jednej lub więcej par skręconych z sobą
przewodów miedzianych, przy czym każda z par posiada inną długość
skręcenia w celu obniżenia zakłóceń wzajemnych, zwanych przesłuchami.
Niestety skręcenie przewodów powoduje równocześnie zawężenie pasma
transmisyjnego.
 
Wyróżnia się skrętkę nieekranowaną, ekranowaną (posiadającą dodatkowe
płaszcze z folii) oraz skrętkę z folią (FTP (nie mylić z protokołem FTP)).
Zastosowanie skrętki to łącza telekomunikacyjne oraz sieci komputerowe,
obecnie najczęściej wykorzystywana jest w telefonii analogowej oraz w
sieciach Ethernet. Skrętka ma zastosowanie zarówno do przesyłania danych w
postaci analogowej jak i cyfrowej.
Kabel koncentryczny
(ang. coaxial cable ) – przewód miedziany otoczony izolacją, wspólnym
ekranem oraz zewnętrzną koszulką ochronną, wykorzystywany np. jako
medium transmisyjne w sieciach Ethernet (np. 10BASE5) z szybkością do 10
Mb/s, w instalacjach antenowych do radia i telewizora, jak również w
aparaturze pomiarowej. Typowy kabel koncentryczny ma impedancję 50 Ω,
choć w instalacjach antenowych powszechna jest wartość 75Ω. Kabel
koncentryczny jest najczęściej określany przez wojskowy numer
specyfikacyjny rozpoczynający się od liter RG: np. RG-58A/U, RG-62/U, itd.
Kable o różnych numerach RG mają różne charakterystyki fizyczne i
elektryczne.
Światłowód
przezroczyste włókno (szklane lub wykonane z tworzyw sztucznych), w
którym odbywa się propagacja światła. Aby wyeliminować (lub, przynajmniej,
znacząco ograniczyć), wypromieniowanie światła przez boczne powierzchnie
światłowodu, stosuje się odpowiednio dobrany poprzeczny gradient
współczynnika załamania światła.
7. Warstwy sieci w modelu OSI (Open System Interconnections):
* warstwa fizyczna - definiuje połączenia elektryczno-mechaniczne z
okablowaniem sieciowym oraz zajmuje się transmisją bitów danych pomiędzy
urządzeniami w sieci. W tej warstwie zdefiniowane są rodzaje okablowania:
10BASE-5 (gruby ETHERNET - ok. 450m)
10BASE-2 (cienki ETHERNET - ok.180m)
10BASE-T (skrętka - ok. 90m)
10BASE-F (światłowód - do 2,5km).
* warstwa łącza danych - definiuje sposoby kontroli dostępu do
okablowania (m.in. wykrywanie kolizji). Definiuje sposoby tworzenia pakietów
i sposoby ich wysyłania oraz odbierania. Przy przesyłaniu danych w sieci dane
przepływają z jednej karty sieciowej do drugiej. Ma zapewnić bezbłędną
komunikację w sieci. W tej warstwie są zdefiniowane specyfikacje sieci
(802.2, 802.5).
Standard Ethernet zawiera zestaw protokołów warstwy sieciowej,
ukrywających fizyczny obraz sieci przed warstwą sieciową. W wyniku istnienia
warstwy łącza danych rodzaj używanej technologii sieciowej (Ethernet, Token
Ring) nie ma wpływu na protokoły warstwy sieciowej. Jednak rodzaj karty
sieciowej zależy od stosowanej technologii. Do połączenia komputera z siecią
Ethernet należy użyć innej karty sieciowej, a do połączenia go z siecią Token
Ring - innej.
* warstwa sieciowa - definiuje sposób kierowania danych z jednego
urządzenia do innego. W tej warstwie działają protokoły sieciowe, takie jak
IPX czy IP. Warstwa sieciowa zajmuje się ruchem w sieci, przeciążeniami sieci
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin