Ćwiczenia z Delphi 3.0,4.0,5.0.pdf

(1691 KB) Pobierz
3463654 UNPDF
AGNIESZKA SNARSKA
ĆWICZENIA
Z
DELPHI 3.0,4.0,5.0
.
3463654.047.png 3463654.048.png 3463654.049.png
Projekt okładki: MacGraf s.c.
Redakcja: Justyna Domasłowska-Szulc
Skład komputerowy: Dorota Świstak
Książka wprowadza Czytelników w zasady tworzenia rozbudowanych
aplikacji w języku Delphi. Przedstawiony w niej materiał obejmuje ćwiczenia
i zadania, które mogą stanowić wartościową pomoc na zajęciach
dydaktycznych.
Książka stanowi dostosowanie wersji „Ćwiczenia z Delphi 3.0"
do nowych kompilatorów. Zawiera odniesienia do wersji 3.0, 4.0, 5.0
w miejscach, gdzie kompilatory działają w odmienny sposób.
Ponadto książka uwzględnia pewne innowacje wprowadzone w wersji 5.0.
Prezentowany materiał został wzbogacony o zadania, które należy
samodzielnie wykonać.
Do książki dołączono dyskietkę zawierającą wszystkie omawiane przykłady.
Dyskietka jest integralną częścią książki i nie może być sprzedawana
oddzielnie.
Zastrzeżonych nazw firm i produktów użyto w książce wyłącznie w celu
identyfikacji.
Copyright © Wydawnictwo „MIKOM"
Wszystkie prawa zastrzeżone. Reprodukcja bez zezwolenia zabroniona.
Wydawca:
Wydawnictwo „MIKOM" , ul. Andrzejowska 3, 02-312 Warszawa, tel. 823-70-77
Druk:
ZWP „HEL", ul. Grenadierów 77, Warszawa, tel. 810-12-71
ISBN 83-7279-063-9
Warszawa, wrzesień 2000
Spis treści
Uwagi wstępne
8
1. Podstawy tworzenia aplikacji
9
1.1. Ćwiczenia wstępne
9
1.2. Przypisanie ikony do aplikacji
13
1.3. Menu aplikacji
14
1.3.1. Tworzenie menu głównego
14
1.3.2. Klawisze szybkiego reagowania
15
1.3.3. Przypisanie bitmapy do opcji menu
15
1.3.4. Tworzenie menu podręcznego
17
1.4. Widoczność komponentów
18
1.5. Podpowiedz w „chmurce"
18
1.6. Kolory formularza i komponentów
19
1.7. Listy wyboru
20
1.7.1. Lista wyboru ListBox
20
1.7.2. Pole edycji z listą wyboru ComboBox
22
1.8. Przyciski opcji i przyciski wyboru
23
1.8.1. Stosowanie komponentu RadioButton do budowy przycisków opcji
23
1.8.2. Stosowanie komponentu RadioGroup do budowy przycisków opcji
24
1.8.3. Przyciski wyboru
25
1.9. Paski przewijania i ramki do przewijania
28
1.9.1. ScrollBar - pasek przewijania
28
1.9.2. Wykorzystanie ramki do przewijania przy wyświetlaniu dużych
obrazków
29
1.10. Komponent Shape -rysowanie na formularzu figur geometrycznych
30
1.11. Tworzenie paska z narzędziami
32
1.12. Korzystanie z pola Memo
33
1.13. Strony z zakładkami
35
1.13.1. Strony z zakładkami dla pasków narzędziowych
35
1.13.2. Notatnik z zakładkami wielopoziomowymi
36
1.13.3. Notatnik z zakładkami typu Win 3.1
37
1.14. Komponent StringGrid -wypełnianie tabeli
39
1.15. Definiowanie akcji przez komponent ActionList
42
3463654.050.png 3463654.001.png 3463654.002.png 3463654.003.png 3463654.004.png 3463654.005.png 3463654.006.png 3463654.007.png 3463654.008.png 3463654.009.png 3463654.010.png 3463654.011.png 3463654.012.png 3463654.013.png 3463654.014.png 3463654.015.png 3463654.016.png
4
Ćwiczenia z Delphi 3.0, 4.0, 5.0
2. Komunikacja z użytkownikiem
44
2.1. Okna dialogowe dostępne przez funkcje - wprowadzanie łańcucha
44
2.1.1. InputBox
44
2.1.2. InputQuery
45
2.2. Pola edycyjne wyświetlane przez komponenty
46
2.2.1. Zastosowanie komponentu Edit do wprowadzania danych
46
2.2.2. Stosowanie komponentu MaskEdit do wprowadzania danych
47
2.2.3. Przykład zastosowania pola MaskEdit do budowy okna edycyjnego
49
2.3. Metody wprowadzania liczby
50
2.4. Obsługa błędu w języku Delphi
52
2.5. Wyświetlanie komunikatów
55
2.5.1. Procedura ShowMessage
55
2.5.2. Funkcja MessageDlgPos
55
2.5.3. Metoda MessageBox
56
2.6. Obsługa plików
59
2.6.1. Pliki tekstowe
59
2.6.2. Pliki elementowe
60
2.7. Komponenty z karty Dialogs
65
2.7.1. Korzystanie z komponentu OpenDialog
65
2.7.2. Korzystanie z komponentu SaveDialog
67
2.7.3. Korzystanie z komponentu OpenPictureDialog i SavePictureDialog
68
2.7.4. Korzystanie z komponentu ColorDialog
69
2.7.5. Korzystanie z komponentu FontDialog
70
2.7.6. Korzystanie z komponentu PrintDialog
71
3. Rozbudowywanie aplikacji
73
3.1. Aplikacje na wielu formularzach
73
3.1.1. Włączanie formularzy do aplikacji
73
3.1.2. Dynamiczne dołączanie formularzy
75
3.1.3. Aplikacja typu MDI
76
3.1.4. Rozbudowa aplikacji MDI - edytor tekstu
77
3.2. Umieszczanie formularzy w Repozytorium
80
3.3. Przykłady zastosowania komponentów
80
3.3.1. Zapis i odczyt elementów z pliku do tabelki StringGrid
80
3.3.2. Przykład zastosowania komponentu DrawGrid
83
3.3.3. Stosowanie komponentów Calendar i ProgressBar
86
3.3.4. Wykorzystanie komponentu DateTimePicker do wprowadzania daty
88
3.3.5. Korzystanie z komponentów SpinEdit, SpinButton i ColorGrid
91
4. Grafika w Delphi
96
4.1. Wiadomości teoretyczne na temat grafiki w języku Delphi - podstawowe
właściwości klasy TCanvas
96
4.1.1. Ważniejsze typy danych stosowane w procedurach graficznych
96
3463654.017.png 3463654.018.png 3463654.019.png 3463654.020.png 3463654.021.png 3463654.022.png 3463654.023.png 3463654.024.png 3463654.025.png 3463654.026.png 3463654.027.png 3463654.028.png 3463654.029.png 3463654.030.png 3463654.031.png 3463654.032.png 3463654.033.png
Spis treści
5
4.1.2. Wybór koloru pióra i wypełniacza
,
97
4.1.3. Wyprowadzanie tekstu w grafice
98
4.1.4. Właściwość Pen - cechy linii
99
4.1.5. Właściwość Brush - cechy wypełniacza
100
4.1.6. Wyświetlanie punktu
102
4.1.7. Podstawowe metody stosowane do rysowania linii
102
4.1.8. Metody rysujące figury z wypełnieniem
104
4.1.9. Wypełnianie nieregularnych obszarów
105
4.1.10. Zastosowanie metody Draw do wyświetlania bitmapy
107
4.1.11. Metoda StretchDraw - dostosowanie rozmiaru obrazka do obszaru
prostokąta
108
4.2. Użycie drukarki w Delphi
109
4.2.1. Drukowanie tekstu i elementów graficznych
109
4.2.2. Drukowanie bitmapy
110
4.3. Ćwiczenia i zadania z zastosowaniem grafiki
111
4.3.1. Edytor graficzny - posługiwanie się myszą
111
4.3.2. Rysowanie wykresów funkcji
112
4.3.3. Aplikacja Gąsienica - sterowanie klawiszami strzałek
119
4.3.4. Tworzenie animacji z wykorzystaniem komponentu Timer
122
4.3.5. Włączanie bitmapy jako elementu formularza - prezentacje plików
graficznych
124
5. Multimedia - odtwarzanie muzyki i plików *.avi
126
5.1. Odtwarzanie plików dźwiękowych
126
5.1.1. Odtwarzanie plików *.vaw
126
5.1.2. Odtwarzanie plików *.mid
127
5.2. Odtwarzanie plików *.avi
129
6. Bazy danych w Delphi
131
6.1. Tworzenie tabeli
131
6.2. Organizacja podstawowego formularza obsługującego tabelę
132
6.3. Obsługa baz danych za pomocą modułu danych
136
6.4. Wypełnianie pól typu DATĘ przy użyciu komponentu DateTimePicker
137
6.5. Przeglądanie tabeli
139
6.5.1. Przeglądanie tabeli za pomocą komponentu DBGrid
139
6.5.2. Wybór pól do przeglądania
141
6.5.3. Tworzenie przeglądarki przez przeciąganie pól z Fields Editor
142
6.5.4. Dodawanie pól wyliczanych
142
6.5.5. Pobieranie pól do tabeli DBGrid przez okno Dual list box
144
6.6. Pola przeglądowe
146
6.7. Relacje wielowartościowe
147
6.8. Filtrowanie rekordów tabeli
149
6.9. Wyszukiwanie rekordu
150
3463654.034.png 3463654.035.png 3463654.036.png 3463654.037.png 3463654.038.png 3463654.039.png 3463654.040.png 3463654.041.png 3463654.042.png 3463654.043.png 3463654.044.png 3463654.045.png 3463654.046.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin