Katecheza rozporządzenie.pdf

(75 KB) Pobierz
Tekst Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania lekcji re
Tekst Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia
1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania lekcji religii w
szkołach publicznych (Dz. U. Nr. 36 z dnia 24 kwietnia 1992 r.),
uwzględniający zmiany wprowadzone przez Rozporządzenie Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 30 czerwca 1999 r. o zmianie
rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania lekcji
religii w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 67, poz. 753).
Tytuł rozporządzenia po zmianach brzmi:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. w
sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w
publicznych przedszkolach i szkołach.
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z
poźniejszymi zmianami) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. W publicznych przedszkolach organizuje się, w ramach
planu zajęć przedszkolnych, naukę religii na życzenie rodziców
(opiekunów prawnych). W publicznych szkołach podstawowych,
gimnazjach, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, zwanych
dalej „szkołami”, organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych
naukę religii i etyki:
1) w szkołach podstawowych i gimnazjach – na życzenie
rodziców (opiekunów prawnych),
2) w szkołach ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych – na
życzenie bądź rodziców (opiekunów prawnych), bądź samych
uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu religii i etyki
decydują sami uczniowie.
2. Życzenie, o którym mowa w ust. 1, jest wyrażane w najprostszej
formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym
roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.
3. Uczestniczenie lub nieuczestniczenie w przedszkolnej albo szkolnej
nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez
kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie.
§ 2. 1. Przedszkole i szkoła mają obowiązek zorganizowania lekcji
religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub
oddziału (wychowanków grupy przedszkolnej). Dla mniejszej liczby
uczniów w klasie lub oddziale (wychowanków w grupie) lekcje religii
w przedszkolu lub szkole powinny być organizowane w grupie
międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
2. Jeżeli w przedszkolu lub szkole na naukę religii danego wyznania
lub wyznań wspólnie nauczających zgłosi się mniej niż siedmiu
uczniów (wychowanków), organ prowadzący przedszkole lub szkołę,
w porozumieniu z właściwym kościołem lub związkiem
wyznaniowym, organizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej lub
w pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym) punkcie katechetycznym.
Liczba uczniów (wychowanków) w grupie lub punkcie
katechetycznym nie powinna być mniejsza niż trzy.
3. Jeżeli w grupie międzyszkolnej lub pozaszkolnym (poza-
przedszkolnym) punkcie katechetycznym uczestniczą uczniowie szkół
(wychowankowie przedszkoli) prowadzonych przez różne organy,
organy te ustalają, w drodze porozumienia, zasady prowadzenia grup
lub punktów katechetycznych.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ prowadzący
przedszkole lub szkolę, w ramach posiadanych środków, może – na
wniosek kościoła lub związku wyznaniowego – zorganizować
nauczanie religii danego wyznania w sposób odmienny niż określony
w ust. 1–3.
5. Dopuszcza się nieodpłatne udostępnianie sal lekcyjnych na cele
katechetyczne, w terminach wolnych od zajęć szkolnych, kościołom i
związkom wyznaniowym również nieorganizującym nauczania religii
w ramach systemu oświatowego.
§ 3. 1. Uczniom, których rodzice lub którzy sami wyrażają takie
życzenie (§ 1 ust. 1), szkoła organizuje lekcje etyki w oparciu o
programy dopuszczone do użytku szkolnego na zasadach
określonych w art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty.
2. W zależności od liczby zgłoszonych uczniów zajęcia mogą być
organizowane według zasad podanych.
3. Nie są objęci nauką religii lub etyki uczniowie, którzy wedle
oświadczenia rodziców lub ich samych (§ 1 ust. 1) pobierają naukę
religii poza systemem oświaty lub świadomie rezygnują . W miarę
potrzeby należy im zapewnić opiekę lub zajęcia wychowawcze.
§ 4. Nauczanie religii odbywa się na podstawie programów
opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze kościołów i
innych związków wyznaniowych i przedstawionych Ministrowi
Edukacji Narodowej do wiadomości. Te same zasady stosuje się
wobec podręczników do nauczania religii.
§ 5. 1. Przedszkole lub szkoła zatrudnia nauczyciela religii, katechetę
przedszkolnego lub szkolnego, zwanego dalej nauczycielem religii,
wyłącznie na podstawie imiennego pisemnego skierowania do danego
przedszkola lub szkoły, wydanego przez:
1) w przypadku Kościoła Katolickiego – właściwego biskupa
diecezjalnego,
2) w przypadku pozostałych kościołów oraz innych związków
wyznaniowych – właściwe władze zwierzchnie tych kościołów i
związków wyznaniowych.
2. Cofnięcie skierowania, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne
z utratą uprawnień do nauczania religii w danym przedszkolu lub
szkole. O cofnięciu skierowania właściwe władze kościołów lub
innych związków wyznaniowych powiadamiają dyrektora przedszkola
lub szkoły oraz organ prowadzący. Na okres pozostały do końca roku
szkolnego kościół lub inny związek wyznaniowy może skierować inną
osobę do nauczania religii, z tym że równocześnie pokrywa on koszty
z tym związane.
3. Nauczyciel religii prowadzący zajęcia w grupie międzyszkolnej lub
pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym) punkcie katechetycznym albo
uczący na terenie kilku szkół lub przedszkoli jest zatrudniany przez
dyrektora szkoły lub przedszkola wskazanego przez organ
prowadzący, o którym mowa w § 2 ust. 2, lub przez organ wskazany
w porozumieniu, o którym mowa w § 2 ust. 3.
4. Nauczycieli religii zatrudnia się zgodnie z Kartą Nauczyciela.
§ 6. Kwalifikacje zawodowe nauczycieli religii określają odpowiednio
Konferencja Episkopatu Polski Kościoła Katolickiego oraz właściwe
władze zwierzchnie kościołów lub innych związków wyznaniowych –
w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej.
§ 7. 1. Nauczyciel religii wchodzi w skład rady pedagogicznej szkoły,
nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy klasy.
2. Nauczyciel religii ma prawo do organizowania spotkań z rodzicami
swoich uczniów również poza wyznaczonymi przez szkołę lub
przedszkole zebraniami ogólnymi, wcześniej ustalając z dyrektorem
szkoły lub przedszkola termin i miejsce planowanego spotkania.
3. Nauczyciel religii może prowadzić na terenie szkoły organizacje o
charakterze społeczno-religijnym i ekumenicznym na zasadach
określonych w art. 58 ustawy o systemie oświaty. Z tytułu pro-
wadzenia organizacji nie przysługuje mu dodatkowe wynagrodzenie.
4. Nauczyciel religii ma obowiązek wypełniania dziennika szkolnego.
5. Nauczyciel religii uczący w grupie międzyklasowej
(międzyoddziałowej), międzyszkolnej oraz w punkcie
katechetycznym ma obowiązek prowadzić odrębny dziennik zajęć,
zawierający te same zapisy, które zawiera dziennik szkolny.
§ 8. 1. Nauka religii w przedszkolach i szkołach publicznych
wszystkich typów odbywa się w wymiarze dwóch zajęć przed-
szkolnych (właściwych dla danego poziomu nauczania) lub dwóch
godzin lekcyjnych tygodniowo. Wymiar lekcji religii może być
zmniejszony jedynie za zgodą biskupa diecezjalnego Kościoła
Katolickiego albo władz zwierzchnich pozostałych kościołów i innych
związków wyznaniowych.
2. Tygodniowy wymiar godzin etyki ustala dyrektor szkoły.
§ 9. 1. Ocena z religii lub etyki umieszczana jest na świadectwie
szkolnym bezpośrednio po ocenie ze sprawowania. W celu
wyeliminowania ewentualnych przejawów nietolerancji nie należy
zamieszczać danych, z których wynikałoby, na zajęcia z jakiej religii
(bądź etyki) uczeń uczęszczał.
2. Ocena z religii (etyki) nie ma wpływu na promowanie ucznia do
następnej klasy.
3. Ocena z religii (etyki) jest wystawiana według skali ocen przyjętej
w danej klasie.
4. Uczniowie korzystający z nauki religii prowadzonej przez kościoły
lub związki wyznaniowe w grupach międzyszkolnych i w punktach
katechetycznych lub uczęszczający na zajęcia z etyki organizowane na
podobnych zasadach otrzymują ocenę z religii (etyki) na świadectwie
wydawanym przez szkołę, do której uczęszczają, na podstawie
świadectwa przekazanego przez katechetę lub nauczyciela etyki.
§ 10. 1. Uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy
kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji
wielkopostnych, jeśli religia lub wyznanie, do którego należą, nakłada
na swoich członków tego rodzaju obowiązek. Pieczę nad uczniami w
tym czasie zapewniają katecheci. Szczegółowe zasady dotyczące
organizacji są przedmiotem odrębnych ustaleń między organizującymi
rekolekcje a szkołą.
2. O terminie rekolekcji dyrektor szkoły powinien być powiadomiony
co najmniej miesiąc wcześniej.
3. Jeżeli na terenie szkoły prowadzona jest nauka religii więcej niż
jednego wyznania, kościoły i związki wyznaniowe powinny dążyć do
ustalenia wspólnego terminu rekolekcji wielkopostnych.
§ 11. 1. Do wizytowania lekcji religii upoważnieni są odpowiednio
wizytatorzy wyznaczeni przez biskupów diecezjalnych Kościoła
Katolickiego i właściwe władze zwierzchnie pozostałych kościołów i
innych związków wyznaniowych. Lista tych osób jest przekazana do
wiadomości organom sprawującym nadzór pedagogiczny.
2. Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii i etyki, w zakresie
metodyki nauczania i zgodności z programem, prowadzą dyrektor
szkoły (przedszkola) oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego, na
zasadach określonych odrębnymi przepisami.
3. W uzasadnionych przypadkach wnioski wynikające ze
sprawowania nadzoru pedagogicznego mogą być przekazywane
odpowiednio biskupowi diecezjalnemu Kościoła Katolickiego oraz
właściwym władzom zwierzchnim pozostałych kościołów i innych
związków wyznaniowych.
§ 12. W pomieszczeniach szkolnych może być umieszczony krzyż.
W szkole można także odmawiać modlitwę przed i po zajęciach.
Odmawianie modlitwy w szkole powinno być wyrazem wspólnego
dążenia uczniów oraz taktu i delikatności ze strony nauczycieli i
wychowawców.
§ 13. 1. Tracą moc:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin