1
WŁADYSŁAW STRÓŻEWSKI „ONOTOLOGIA”
Geneza nazwy „metafizyka”:
- pierwszy zaproponował ją Andronikos z Rodos, który w rozprawach Arystotelesa zauważył rozróżnienie na nauki ściśle fizyczne i takie, co ujmowały podstawowe problemy filozoficzne w sposób bardziej ogólny. Tym drugim nadał nazwę ta meta ta physika.
Rozumienia metafizyki:
- uniwersalność przedmiotu metafizyki, obejmującego całość bytu
- ograniczanie jej właściwego zakresu wyłącznie do przedmiotów niematerialnych (ostateczne przyczyny świata – nieruchomi poruszyciele, idee, Bóg.)
Immanuel Kant wyznawał aprioryczność metafizyki, jego śladem podążyli pozytywiści (najbardziej radykalnie – neopozytywizm Koła Wiedeńskiego).
Wrogowie metafizyki to kierunki materialistyczne i skrajnie scjentystyczne.
Filozofia pierwsza (według Arystotelesa)
- nauka ogólna, rozważająca problematykę bytu jako bytu, badająca jego ostateczne przyczyny. Byt nie ogranicza się do substancji materialnych, więc filozofia pierwsza musi objąć także substancje niematerialne i rozpatrywać je w aspekcie ich bytowości. Filozofia pierwsza zasługuje na miano mądrości – bo docieka przyczyn ostatecznych (scientia primarum causarum), i na miano teologii – bo najwyższą z tych przyczyn jest Bóg.
Zwłaszcza w średniowieczu metafizykę pojęto jako naukę boską (scientia divina).
kryteria pierwszeństwa pierwszej filozofii
Przedmiotowe:
Bada zasady bytu i myślenia;
Analizuje arche rzeczywistości;
Bada to, co wspólne i najogólniejsze;
Bada początek wszelkiego myślenia.
Metaprzedmiotowe:
Dostarcza przesłanek pozostałym dyscyplinom filozoficznym;
Zajmuje się założeniami, które inne nauki milcząco przyjmują;
Jest wzorcem naukowości;
Uzasadnia możliwość uprawiania filozofii.
Pierwszeństwo filozofii pierwszej ze względu na:
Stosunek do innych nauk:
Podstawa teoretyczna innych nauk
Przedmiot:
Arche
Byt jako byt
Świadomość
Język
Sposób poznania:
Ujęcie bezpośrednie;
Odwołanie się do pierwszych zasad;
Bezpośredniość (naoczność);
Intuicja
Krytyka metafizyki:
1. Hume – „nic oprócz sofisterii i złudzeń” ;)
2. Kant – wiedza, która nie ma kontaktu z doświadczeniem, nie zasługuje na miano nauki
3. neopozytywizm – pojęcia metafizyki nie odpowiadają przedmiotom w empirii, jej twierdzeń nie da się zweryfikować.
4. marksizm – krytyka obejmuje przesłanki metodologiczne (jak u neopozytywistów) oraz krytykę mówienia o bytach transcendentnych.
5. Heidegger – porzucenie przez metafizykę właściwego jej przedmiotu badań (Bycia) i ograniczenie się do badania bytu i bytów.
Metafizyka i ontologia w systemach filozoficznych
Tomizm
Zadanie metafizyki – poszukiwanie ostatecznych uzasadnień rzeczywistości. Poznanie metafizyczne dotyczy bytu.
Metafizykę obowiązują postulaty sprawdzalności i poprawności logicznej; intersubiektywna przekazywalność (zrozumiałość języka)
Podstawowe założenia: poznanie zmysłowe i tzw. pierwsze zasady intelektu
Alexius Meinong
Teoria bytu – najogólniejsza dyscyplina filozoficzna; jest teorią aprioryczną (obejmuje to, co jest dane – nie tylko przedmioty istniejące, ale i nie posiadające istnienia).
Dzieli się na teorię ogólną i teorie szczegółowe (np. matematyka)
Metafizyka – nauka empiryczna o rzeczywistości; jest nauką aposterioryczną, dysponującą różnymi metodami dostępu do rzeczywistości.
Martin Heidegger
Potrzeba nowego ugruntowania metafizyki poprzez powrót do najwcześniejszych intuicji związanych z bytem, powstaje termin „ontologia fundamentalna”.
ontologia fundamentalna – przedmiotem jej badań jest nie byt, tylko b y c i e. zadanie – badanie sensu bycia, analiza bytu ludzkiego (Dasein).
Dwie wizje metafizyki: myśląca byt, nie wiedząc, co jest jego podstawą
myśląca bycie (lepsza)
Nicolai Hartmann
Byt posiada dwa oblicza: racjonalne (dające się wyjaśniać) – którym zajmują się nauki
szczegółowe i ontologia;
irracjonalne (tajemnicze) – zajmuje się nim metafizyka.
Dwa typy myslenia:
konstrukcyjne myślenie systemowe (charakterystyczne dla filozofów mających na względzie logiczną spójność swych systemów; np. Plotyn, Tomasz z Akwimu, Hobbes, Spinoza, Schelling, Fichte);
myślenie problemowe (podejmuje problemy takimi, jakimi są; np. Platon, Arystoteles, Descartes, Hume, Leibniz, Kant)
Podstawową nauką filozoficzną jest ontologia (zajmuje się bytem -> Arystoteles)
Roman Ingarden
Ontologia – teoretyczna podstawa pozostałych dyscyplin filozoficznych; jest:
1) filozoficzną nauką aprioryczną;
2) nauką niezależną od jakichkolwiek twierdzeń o faktach;
3) nauką pierwszą, niezależną od pozostałych, którym dostarcza najbardziej fundamentalnych przesłanek.
Podstawowe zadanie ontologii: analiza zawartości idei, czystych możliwości w perspektywie ich konkretyzacji w przedmiotach indywidualnych. Ontologia a priori wyklucza sprzeczne stany rzeczy, stwierdza określone związki konieczne, ukazuje sytuacje możliwe do zrealizowania.
Ontologia – nauka o możliwościach; metafizyka – zajmuje się faktami. Do założeń metafizyki należą sądy ontologiczne, stwierdzające konieczne współistnienie określonego rodzaju momentów.
Filozofia analityczna
1. zadanie filozofii – prowadzenie szczegółowych analiz;
2. język pełni rolę zasadniczą – jest przedmiotem analiz;
3. filozofia ma charakter kognitywny – jej zadaniem jest badanie sposobów użycia języka i poprzez niego docieranie do rzeczywistości
4. analizy traktowane intersubiektywnie, mają dotyczyć stanów pozapodmiotowych
nurty:
- filozofia zdrowego rozsądku (Georgie E. Moore)
- tomizm logiczny (Bertrand Russell i pierwsza filozofia Ludwika Wittgensteina)
- empiryzm logiczny
- Szkoła Lwowsko-Warszawska
- druga filozofia Wittgensteina
- oksfordzka filozofia języka potocznego
- filozofia formalna
ogólna opozycja wobec metafizyki idealistycznej.
Typologie metafizyki
Wg. Giovanni Reale:
(1) metafizyka transcendentalistyczna (przedmiotem namysłu są zasady i przyczyny leżące poza tym, co dane w bezpośrednim poznaniu)
(2) naturalistyczna (poszukiwanie przyczyn w ramach natury – presokratycy)
(3) korporeistyczna (negowanie istnienia zasad i przyczyn zewnętrznych wobec rzeczywistości – epikureizm, stoicyzm)
(4) immanentystyczna (j.w.)
Wg. Tadeusza Czeżowskiego:
(1) metafizyka indukcyjna
(2) aksjomatyczna
(3) intuicyjna
Wg. Peter’a F. Strawson’a:
(1) metafizyka rewidująca (konstrukcjonistyczna) – konstruowanie nowych i przekształcanie wcześniejszych schematów pojęciowych;
(2) deskryptywna (jak najlepsza analiza schematów pojęciowych)
Wg. Enrico Berti:
(1) immanentystyczna (ostateczne wyjaśnienie wewnątrz świata doświadczenia)
(2) transcendentalna (obszar rzeczywistości nie dający się sprowadzić do świata doświadczenia)
metafizyki immanentystyczne: naturalistyczne (świat doświadczenia = natura dana w
poznaniu zmysłowym)
materialistyczne (rzeczywistość jest materialna)
idealistyczne (rzeczywistość ma charakter duchowy)
metafizyki transcendentalne: uczestnictwa (przyjęcie co najmniej dwóch dziedzin
bytowości, nadając im różny status; np. platonizm);
doświadczenia (redukcyjne sprowadzenie rzeczywistości do
jednej (ew. kilku) zasad-przyczyn; np. Arystoteles)
POJĘCIE BYTU
- pojęcie bytu czymś najogólniejszym
- treściowo nieokreślone
- niedefiniowalne
Sposoby formowania i precyzowania pojęcia bytu:
1. abstrakcja – rozdzielanie cech istotnych dla badanego przedmiotu od mniej istotnych.
Wywodzi się od Arystotelesa. Rodzaje abstrakcji:
- fizyczna (pomija to, co jednostkowe, i precyzuje treść pojęcia jako powszechnika, obejmującego gatunek, do którego należą przedmioty będące punktem wyjścia abstrakcji)
- matematyczna (zwrócenie uwagi wyłącznie na ilościową stronę badanych przedmiotów, prowadzi do wyodrębnienia aspektu ilości)
- metafizyczna (ważne coś, co pozostaje od początku w każdym przedmiocie poddanym abstrakcji jako coś istotnego dla niego w aspekcie jego przedmiotowości czy bytowości)
2. drzewo Porfiriusza – punktem wyjścia zawsze indywidualny, konkretny byt -> przejście do pojęcia rodzajowego-> przejście do pojęcia ogólniejszego (w rezultacie do pojęcia bytu)
3. separacja – metoda św. Tomasza z Akwinu. Pojęcie bytu odnosi się do jakiejś treści, która musi być treścią konkretną, choć nieokreśloną, i do związanego z nią i dostosowanego do niej indywidualnego istnienia (będącego zawsze istnieniem czegoś konkretnego).
4. intuicja – bytem jest coś, w czym zawarte są cechy decydujące o tym, że jest on takim, a nie innym czymś. W zawartości pojęcia bytu można wyróżnić dwie stałe: treść konstytuującą jakąś istotę i związane z tą istota istnienie.
Własności semantyczne wyrażeń:
- jednoznaczność (np. „człowiek”)
- wieloznaczność (np. „zamek”)
...
polak-maly