EiP z 4 grudnia.docx

(18 KB) Pobierz

Ekologia i polityka 4 grudnia

Koncepcja zrównoważonego rozwoju

„zrównoważony rozwój” (sustainable development)
Na forum międzynarodowym oznacza ona:
- spełnienie celów społecznych i humanistycznych
- osiąganie celów ekologicznych
- realizację celów ekonomicznych

*S.Kozłowskiego – rozwój gospodarczy z uwzględnieniem czynników środowiskowych
*B.Zaufal – to prowadzenie wszelkiej działalności gospodarczej w harmonii z przyrodą w taki sposób, aby nie powodować nienaturalnych zmian w żywej przyrodzie
*W.Bojarski – rozwój społeczno -gospodarczy zharmonizowany ze środowiskiem przyrodniczym

Cechy zrównoważonego rozwoju:
- kreowanie stylu życia opierającego się na jedności człowieka z naturą
- uznawanie praw i roli grup lokalnych
- preferowanie proekologicznych procesów wytwórczych i usługowych co oznacza w przemyśle – „czyste” technologie i produkty, w transporcie – alternatywę dla samochodów, w uprawie ziemi i hodowli – rolnictwo ekologiczne, w leśnictwie – naturalny kierunek hodowli lasu oraz w turystyce – ekoturystyka;
- intensywne użytkowanie energii i wykorzystanie jej odnawialnych źródeł na każdym etapie podejmowania decyzji, na poziome lokalnym, krajowym czy globalnym, wprowadzeniu na szeroką skalę przetwórstwa wtórnego surowców, materiałów, dóbr i odpadów;
- zmianę strategii w kierunku ochrony zdrowia, a nie tylko przeciwdziałania zaistniałym chorobom, proekologiczne przekształcenia osiedli ludzkich, zwłaszcza miast, zgodnie z ideą miast propagowaną przez Światową Organizację Zdrowia;
- ochronę wartości dóbr kultury materialnej i niematerialnej, stanowiącej o dziedzictwie narodów, państw i świata;
- demokratyzacja sposobu podejmowania decyzji, uwzględniającej przyszłe skutki;

Lata 90

* Obrady tzw. Podstolika ekologicznego „Okrągłego Stołu”. Przyjęto 28 postulatów tworzących program doraźnych działań, jakie powinny być zrealizowane w latach 1989 – 1990;

1.      Proekologiczne działania gospodarcze,

2.      Regulacje prawne, ekonomiczne i administracyjne,

3.      współpraca międzynarodowa,

4.      stworzenie Społecznego Systemu Ochrony Środowiska,

5.      działania interwencyjne

Konstytucja RP Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju, a w art. 74 czytamy, że ochrona środowiska jest obowiązkiem m.in. władz publicznych, które poprzez swą politykę powinny zapewnić bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom.

Polityka ekologiczna Polski
* uchwała Sejmu z 10 maja 1991 r. w sprawie polityki ekologicznej
* Polityka ekologiczna państwa na rok 1994
* II Polityka ekologiczna państwa 2000 r.
* Polityka ekologiczna państwa na lata 2003 - 2008
* Polityka ekologiczna państwa na lata 2009 – 2012

- zasada integracji polityki ekologicznej z politykami sektorowymi, oznacza ona konieczność uwzględniania w politykach sektorowych celów ekologicznych na równi z celami gospodarczymi i społecznymi
- zasada równego dostępu do środowiska przyrodniczego, traktowana w następujących kategoriach:
* sprawiedliwości międzypokoleniowej
* sprawiedliwości międzyregionalnej i międzygrupowej
* równoważenie szans między człowiekiem a przyrodą
- zasada regionalizacji polityki ekologicznej państwa:
1. Rozszerzenie lub wprowadzenie uprawnień dla samorządu terytorialnego i terenowej administracji rządowej dla ustaleń regionalnych opłat, normatywów i wymogów ekologicznych wobec jednostek gospodarczych
2. Zregionalizowanie ogólnokrajowych mechanizmów i polityki w ochronie środowiska w odniesieniu do trzech obszarów:
a) obszarów ekologicznego zagrożenia
b) obszarów o dużych walorach przyrodniczych
c) obszarów pośrednich
3. Powiązanie (skoordynowanie polityki regionalnej z regionalnymi ekosystemami w Europie) np. Morze Bałtyckie, graniczne ekosystemy z krajami sąsiednimi
- zasada uspołecznienia polityki ekologicznej państwa, która będzie realizowana poprzez stworzenie instytucjonalnych i prawnych warunków dla udziału obywateli w całym procesie ochrony i kształtowania środowiska
- zasada „zanieczyszczający płaci” – oznacza ona złożenie pełniej odpowiedzialności w tym materialnej za skutki zanieczyszczenia i innych zagrożeń dla środowiska na sprawce, tj. jednostki użytkującej zasoby środowiska
- zasada przezorności – zakłada, że wdrażanie nowych rozwiązań, szczególnie w zakresie biotechnologii i modyfikowania organizmów powinno być podejmowane dopiero wtedy, gdy istnieje naukowo udowodniona pewność efektów i skutków ich wdrażania (stosowania)
- zasada prewencji – oznacza, że przeciwdziałanie negatywnym skutkom dla środowiska powinno dotyczyć całego procesu planowania i realizacji przedsięwzięć
Przyjmuje się następującą hierarchię przedsięwzięć ochronnych:
1. unikanie wytwarzania zanieczyszczeń
2. recykling
3. neutralizacja zanieczyszczeń
- zasada stosowania najlepszych dostępnych technik (BAT)
- zasad klauzuli zabezpieczającej – umożliwia stosowanie ostrzejszych adekwatnych instrumentów prawnych
- zasad subsydiarności i pomocniczości działań na najwyższym szczeblu zarządzania wobec działań na szczeblu niższym – oznacza stopniowe przekazywanie kompetencji i uprawnień decyzyjnych dotyczących ochrony środowiska
- zasada skuteczności ekologicznej i efektywności ekonomicznej przedsięwzięć ekologicznych – oznacza potrzebę minimalizacji nakładów na jednostkę uzyskanego efektu

PODMIOTY POLITYKI EKOLOGICZNEJ W POLSCE
* Sejm RP, Senat i Rada Ministrów jako naczelne organy państwowe określające politykę ekologiczną państwa stanowiące prawo
* Minister Środowiska jako naczelny organ administracji państwowej
* Inspekcja Ochrony środowiska jako organ kontrolujący przestrzeganie przepisów o ochronie środowiska oraz prowadzący badania naukowe
* Wojewoda jako terenowy organ administracji ogólnej
* Proekologiczne instytucje i organizacje pozarządowe
* Gmina jako organ samorządowy

Minister Środowiska

Marcin Korolec
Minister Środowiska wydaje:
* rozporządzenie i zarządzenia
* przedkłada inicjatywy aktów normatywnych
1. Projekty ustaw
2. Projekty umów międzynarodowych
3. Projekty rozporządzeń Rady Ministrów

CENTRALNE ORGANY ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ NADZROWOWANE PRZEZ MINISTRA ŚRODOWISKA
- Główny Inspektor Ochrony środowiska
- Generalny Dyrektor Ochrony środowiska

JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE NADZOROWANE PRZEZ MINISTRA SRODOWSIAK
- Państwowe Gospodarstwa Leśne „Lasy Państwowe”

INSTYTUTY BADAWCZE
- Instytut Badawczy Leśnictwa
- Instytut Ekologii i Terenów Uprzemysłowionych

Wojewoda
Zadania:
- reglamentacja korzystania z zasobów środowiska poprzez wydawanie pozwoleń prawnych, decyzji administracyjnych itp.
- stosowanie ekonomicznych instrumentów ochrony środowiska
- wstrzymanie działalności gospodarczej zagrażającej środowisku
- uznawanie obiektów przyrodniczych za pomniki przyrody
- tworzenie parków krajobrazowych







 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin