Głośne czytanie dziecku - www.calapolskaczytadzieciom.pl/nowa/index.htm
Ø buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
Ø zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
Ø rozwija język, pamięć i wyobraźnię
Ø uczy myślenia, poprawia koncentrację
Ø poszerza wiedzę ogólną
Ø ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole
Ø wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka
Ø uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu
Ø zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów
Ø chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury
Ø kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie
Czytać dziecku codziennie przez 20 minut
Ø Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu.
Ø Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych.
Ø Wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania.
VI Okres dorastania (12. – 18. rok)
Ø bogacenie słownictwa (gł. abstrakcyjnego i terminologii)
Ø wzrost świadomości językowej
Ø rozumienie tekstów artystycznych
Ø rozumienie i tworzenie tekstów w różnych stylach funkcjonalnych i odmianach
Przyswajanie języka naturalnego – jak to możliwe??
! nieznajomość reguł logiki
! mała wiedza o świecie
! niesłychanie skomplikowana struktura języka naturalnego
! ograniczona próbka użyć języka (wypowiedzi)
! wypowiedzi z błędami
Zasadnicze pytania dotyczące ontogenezy mowy
• Natura czy wychowanie
• Ciągłość czy oddzielne stadia rozwoju
• Uniwersalna kompetencja czy zróżnicowanie indywidualne
• Struktura języka dziecka czy funkcje mowy
• Autonomia zdolności językowych czy zależność
• Abstrakcyjne reguły czy skojarzenia oparte na frekwencji
1.Teoria lingwistyczno-natywistyczna – umiejętności wrodzonych (m.in. Noam Chomsky, Derek Bickerton)
• LAD = wewnętrzny mechanizm przyswajania języka
• Język jako bioprogram w strukturze umysłu – Uniwersalna Gramatyka (wrodzone „przełączniki” i aktualizacja ich wartości)
• Gramatyka zasad (stałe) i parametrów (różne w różnych językach = „przełączniki”)
• Autonomia języka
• Okres krytyczny
2. Teoria poznawcza (konstruktywizm) (Jean Piaget)
• Brak specyficznej zdolności językowej
• Jedyną wrodzoną cechą jest inteligencja
• Zależność rozwoju języka od rozwoju poznawczego
• Dane z zewnątrz + wrodzona inteligencja + dziecko jako naukowiec
• Asymilacja i akomodacja wiedzy – dziecko jako „mały naukowiec”: aktywne eksperymentowanie i konstrukcja
• Etapy rozwoju struktur poznawczych:
- Okres sensoryczno-motoryczny (0-2 lata)
- Okres przedoperacyjny (pojęciowy, symboliczny) (2-7 lat)
- Okres operacji konkretnych (7-10 lat)
- Okres operacji formalnych (hipotetyczno-dedukcyjny) (powyżej 10 lat)
3. Teorie interakcji społecznych (Michael Tomasello, Basil Bernstein, Lew Wygotski)
• Matka + dziecko + przedmiot – wspólne kierowanie uwagi; sceny wspólnej uwagi
• Dziecko – „mały gramatyk” czy istota społeczna? Przyswajanie mowy dla komunikacji z innymi; „rewolucja 9. miesiąca” – stanięcie na dwóch nogach, silniejsze wejście w interakcje z otoczeniem
• Role w rodzinie – kod ograniczony i kod rozwinięty
mabra