Głośne czytanie dziecku.doc

(40 KB) Pobierz
Głośne czytanie dziecku - www

Głośne czytanie dziecku - www.calapolskaczytadzieciom.pl/nowa/index.htm

Ø       buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem

Ø       zapewnia emocjonalny rozwój dziecka

Ø       rozwija język, pamięć i wyobraźnię

Ø       uczy myślenia, poprawia koncentrację

Ø       poszerza wiedzę ogólną

Ø       ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole

Ø       wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka

Ø       uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu

Ø       zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów

Ø       chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury

Ø       kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie

 

Czytać dziecku codziennie przez 20 minut

Ø       Czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu.

Ø       Czytanie kilkulatkowi rozbudza w nim ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych.

Ø       Wspólne głośne czytanie z nastolatkiem pomoże mu pokonać wiele problemów wieku dorastania.

 

VI Okres dorastania (12. – 18. rok)

Ø       bogacenie słownictwa (gł. abstrakcyjnego i terminologii)

Ø       wzrost świadomości językowej

Ø       rozumienie tekstów artystycznych

Ø       rozumienie i tworzenie tekstów  w różnych stylach funkcjonalnych i odmianach

 

Przyswajanie języka naturalnego – jak to możliwe??

! nieznajomość reguł logiki

! mała wiedza o świecie

! niesłychanie skomplikowana struktura języka naturalnego

! ograniczona próbka użyć języka (wypowiedzi)

! wypowiedzi z błędami

 

Zasadnicze pytania dotyczące ontogenezy mowy

          Natura czy wychowanie

          Ciągłość czy oddzielne stadia rozwoju

          Uniwersalna kompetencja czy zróżnicowanie indywidualne

          Struktura języka dziecka czy funkcje mowy

          Autonomia zdolności językowych czy zależność

          Abstrakcyjne reguły czy skojarzenia oparte na frekwencji

 

1.Teoria lingwistyczno-natywistyczna – umiejętności wrodzonych (m.in. Noam Chomsky, Derek Bickerton)

          LAD = wewnętrzny mechanizm przyswajania języka

          Język jako bioprogram w strukturze umysłu – Uniwersalna Gramatyka (wrodzone „przełączniki” i aktualizacja ich wartości)

          Gramatyka zasad (stałe) i parametrów (różne w różnych językach = „przełączniki”)

          Autonomia języka

          Okres krytyczny

 

2. Teoria poznawcza (konstruktywizm) (Jean Piaget)

          Brak specyficznej zdolności językowej

          Jedyną wrodzoną cechą jest inteligencja

          Zależność rozwoju języka od rozwoju poznawczego

          Dane z zewnątrz + wrodzona inteligencja + dziecko jako naukowiec

          Asymilacja i akomodacja wiedzy – dziecko jako „mały naukowiec”: aktywne eksperymentowanie i konstrukcja

          Etapy rozwoju struktur poznawczych:

-          Okres sensoryczno-motoryczny (0-2 lata)

-          Okres przedoperacyjny (pojęciowy, symboliczny) (2-7 lat)

-          Okres operacji konkretnych (7-10 lat)

-          Okres operacji formalnych (hipotetyczno-dedukcyjny) (powyżej 10 lat)

 

3. Teorie interakcji społecznych (Michael Tomasello, Basil Bernstein, Lew Wygotski)

          Matka + dziecko + przedmiot – wspólne kierowanie uwagi; sceny wspólnej uwagi

          Dziecko – „mały gramatyk” czy istota społeczna? Przyswajanie mowy dla komunikacji z innymi; „rewolucja 9. miesiąca” – stanięcie na dwóch nogach, silniejsze wejście w interakcje z otoczeniem

          Role w rodzinie – kod ograniczony i kod rozwinięty

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin