Program został opracowany na podstawie rozporządzenia MEN z dnia 30.01.1997r. w sprawie organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, dokumentacji socjalno – medycznej dotyczącej wychowanków, wywiadów środowiskowych z rodzicami wychowanków, obserwacji wychowanków.CELE EDUKACYJNE:Głównym celem edukacji jest rozwijanie autonomii wychowanków, ich personalizacja oraz socjalizacja, a także w ramach posiadanych przez wychowanków realnych możliwości wyposażenie w takie umiejętności i wiadomości jak:• porozumiewanie się z otoczeniem w najpełniejszy sposób, werbalnie lub pozawerbalnie oraz umiejętność wchodzenia w interakcje społeczne:- kształtowanie właściwych zachowań wobec ludzi, eliminowanie zachowań agresywnych;- zapewnienie każdemu wychowankowi poczucia akceptacji, życzliwości i przynależności do wspólnoty;- rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych;- rozwijanie potrzeby właściwego porozumiewania się i współpracy;- kształtowanie nawyków poprawnego zachowania się w miejscach publicznych;- uwrażliwianie na poszanowanie tradycji rodzinnych, narodowych, religijnych;• zaradność w życiu codziennym adekwatnie do własnego indywidualnego poziomu sprawności i umiejętności oraz przestrzeganie bezpieczeństwa:- rozwijanie umiejętności samoobsługi w zakresie jedzenia, ubierania się, higieny osobistej, czynności porządkowych;- zdobywanie prawidłowych nawyków związanych z kulturą osobistą i estetyką otoczenia;- wyrabianie poprawnych nawyków higienicznych i żywieniowych;- wdrażanie do troski o zdrowie;- uwrażliwianie na bezpieczeństwo w różnych sytuacjach, kształtowanie umiejętności unikania zagrożeń;* uczestniczenie w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, znając i przestrzegając ( w ramach swoich możliwości) ogólnie przyjętych norm współżycia społecznego, zachowując przy tym prawo do swojej inności;- budzenie ciekawości w poznawaniu najbliższego otoczenia;- włączenie do uczestnictwa w różnych formach życia społecznego i kulturalnego;- budzenie wiary we własne możliwości wychowanków, odczuwanie potencjalnych zdolności;- rozwijanie twórczej aktywności wychowanków;- usprawnianie i korygowanie zaburzonych funkcji;TREŚCI PROGRAMOWE1. Integracja Grupy:- nawiązanie kontaktu emocjonalnego – kolega, przyjaciel, wychowawca;- emocje i sposoby ich wyrażania;- pozytywny stosunek do siebie i innych;- normy współżycia w grupie, formy grzecznościowe;- nauka korzystania z urządzeń i sprzętu będącego w internacie;- ład i porządek w miejscu pobytu;- współuczestnictwo w zabawie i pracy zespołowej;- poszanowanie własności osobistej i wspólnej;- nauka przebywania w grupie innych dzieci z eliminacja zachowań agresywnych wobec rówieśników2. Samoobsługa:- samodzielne ubieranie i rozbieranie się ( doskonalenie zapinania różnego rodzaju zapięć, guzików, nakładanie i sznurowanie butów, wieszanie odzieży w wyznaczonych miejscach;- kształtowanie umiejętności dobierania odzieży do pogody, sytuacji i pory roku- wyrabianie nawyku dbania o czystość w sali sypialnej i otoczeniu;- wdrażanie do prawidłowego posługiwania się sztućcami, prawidłowa postawa podczas jedzenia;- kultura i higiena spożywania posiłków, przygotowywania kanapek;- wyrabianie nawyku mycia rak w różnych sytuacjach oraz korzystania z przyborów toaletowych;- nauka prawidłowego mycia zębów, wyrabianie nawyku codziennej kąpieli( pielęgnacja włosów, paznokci, kąpiel całego ciała);3. Troska o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków:- nauka bezpiecznego poruszania się w obrębie budynku, zachowanie bezpieczeństwa podczas zabawy, na spacerach;- przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się na chodniku i ulicy- unikanie czynników szkodliwych dla zdrowia i życia;- prawidłowy rozkład zajęć zgodny z higieną pracy i wypoczynku;- aktywność ruchowa – zabawy i gry ruchowe, wycieczki, spacery;- ostrożność w kontaktach z osobami nieznajomymi i przygodnie spotkanymi zwierzętami,4. Organizacja czasu wolnego wychowanków:- rozpoznanie zainteresowań wychowanków;- udział w imprezach kulturalnych i organizowanych w ośrodku wychowawczym;- gry i zabawy na świeżym powietrzu;- zwiedzanie miasta i najbliższej okolicy;- organizowanie wycieczek i spacerów;- zajęcie świetlicowe – gry, klocki, zajęcia plastyczne, zabawy ruchowe, muzyczne, konstrukcyjne, manipulacyjne;- oglądanie programów telewizyjnych, dostosowanych do możliwości psychofizycznych wychowanków ( bajki )- słuchanie kaset, płyt z muzyka dziecięcą, śpiewanie piosenek;- słuchanie bajek, opowiadań czytanych przez wychowawcę;- udział w zajęciach rewalidacyjnych i indywidualnych;5. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym wychowanków:- znajomość środowiska rodzinnego wychowanków;- rozpoznanie i realizowanie potrzeb rozwojowych wychowanków;- podejmowanie skutecznych środków zaradczych w razie potrzeby;- przekazywanie informacji o postępach i trudnościach;- utrwalanie tradycji i zwyczajów rodzinnych;- kształtowanie więzi i uczuć rodzinnych;- udział rodziców w uroczystościach w Ośrodku- rozmowy, spotkania z rodzicami, wizyty w domach rodzinnych.PROCEDURY OSIĄGNIĘCIA CELÓWFORMY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:1. zabawy manipulacyjne:- rozwijanie ruchów precyzyjnych poprzez: turlanie, rozciąganie, rzucanie różnych rzeczy, przelewanie płynów;- mieszanie łyżką w garnku z fasolą, makaronem;- darcie papieru na małe kawałki;- wrzucanie i wyjmowanie przedmiotów z pudełka2. zabawy rytmiczno – ruchowe:- zabawy ruchowe w kole;- naśladowanie ruchów rąk przy piosenkach;- zabawy relaksacyjne- słuchanie kaset z muzykoterapii, wykonywanie masaży ciała;3. zabawy konstrukcyjne:- dowolne układanie klocków;- układanie klocków wg. prostego wzoru;- budowanie wieży z dużych klocków;- układanie piramid z kółek, klocków,4 ćwiczenia rozluźniające:- zabawy z wodą;- ugniatanie masy plastycznej;- malowanie dłońmi w kisielu;- przesypywanie piachu, grochu, kaszy, ryżu, makaronu;5.ćwiczenia usprawniające pracę ręki i dłoni:- zgniatanie różnych przedmiotów ( papieru, gąbki, plasteliny )- mieszanie dłońmi w misce z grochem, kaszą;6. ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej:- wkładanie kółek na palik;- wkładanie kasztanów, piłek do pojemnika;- budowanie wieży z klocków7. ćwiczenia poprawiające kondycję naturalną – ćwiczenia ruchowe:- wchodzenia i schodzenie po schodach;- tupanie, podskakiwanie, toczenie, kopanie, chwytanie piłki;- podnoszenie przedmiotów z podłogi;8. udział w uroczystościach w Ośrodku:- Mikołaj- Wigilia,- Dzień Matki,- Dzień Dziecka;9. słuchanie bajek, opowiadań, obcowanie z książką dziecięcą, radiem, telewizją, magnetofonem10. spotkania z rodzicami, udział rodziców w uroczystościach11. doskonalenie umiejętności plastycznych:- rysowanie, kolorowanie, malowanie, lepienie, wycinanie, wydzieranie, kopiowanieOprócz tego powinny być stosowane metody służące rozwijaniu poszczególnych funkcji, sprawności i umiejętności motorycznych oraz terapii wspomagającej ten rozwój:- metoda rozwijająca świadomość ciała( Weronika Sherborne, M. I Ch. Knillów)- metoda usprawniania ruchowego ( Bobach)- metoda rozwijająca aktywność własną ( działań praktycznych)- metoda relaksacyjna ( muzykoterapia, masaże ciała)- elementy pedagogiki zabawy;- metoda behawioralna ( wzmocnień pozytywnych):* pochwała;• serdeczny uśmiech;• informowanie rodziców o postępach dziecka;• zabawy i gry ulubione przez dziecko• symboliczne nagrody np.: słodki cukierek• metody wpływu osobistegoEWALUACJA PROGRAMU:W trakcie realizacji programu powinno występować stałe monitorowanie, mające na celu sprawdzenie efektywności i stopnia realizacji celów.Proponowane są następujące narzędzia służące ewaluacji:- bezpośrednia obserwacja;- dzienniczki obserwacji zachowań i postępów wychowanków;- rozmowy z rodzicami; - rozmowy z nauczycielami.
Toudulenna