Zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystówTEMATYKA OŚRODKA OKRESOWEGO - JaTEMATYKA OŚRODKA DZIENNEGO – Poznaję świat przez zmysły elementy stymulacji polisensorycznejCELE GŁÓWNE:· usprawnianie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej· usprawnianie małej i dużej motoryki· wyzwalanie aktywności ruchowej dziecka· doskonalenie komunikacji i porozumiewania się· rozwijanie umiejętności współdziałania· rozwijanie aktywności poznawczej, orientacji w schemacie ciałaCELE OPERACYJNE (DZIECKO POTRAFI LUB PRÓBUJE):· współdziałać z partnerem w zabawie· wskazywać części ciała· skupiać wzrok na oświetlonym przedmiocie· dotykać ręką przedmiotów, materiałów sypkich· odwracać głowę w stronę źródła dźwięku· poruszać ręką· zamykać dłoń na przedmiocie· trzymać głowę w linii środkowej ciałaMETODY PRACY – praktycznego działania , słownaW tym:· Metoda M. I Ch. Knillów,· Elementy stymulacji polisensorycznej,· Muzykoterapia· Aromaterapia· Chromoterapia.FORMY PRACY – indywidualnaŚRODKI DYDAKTYCZNE – (wszystkie proponowane dziecku środki są w jednym kolorze – żółty) zapach cytrynowy, kawałek cytryny z cukrem, latarka, podświetlane przedmioty, miska, woda, materiały sypkie; groch, fasola, ryż, kisiel cytrynowy, pianka, żółty papier, folia aluminiowa, płyty CD z nagraniami – programami aktywności M. I Ch. Knillów i muzyką relaksacyjną.REALIZACJANa początku zajęć nauczycielka dzwoni dzwoneczkami w celu zasygnalizowania rozpoczęcia zajęć i skupienia uwagi dziecka, następnie zapala świeczkę i wprowadza ją w pole widzenia dziecka, nawiązanie kontaktu wzrokowego i rozpoczyna się powitanie:· Powitanie piosenką pt.: „Witaj ......”, śpiewanie piosenki powitalnej z jednoczesnym masowaniem dłoni oliwką zapachową;· Zapoznanie dziecka z kolorem wykorzystywanym w trakcie zajęć, ułożenie dziecka na żółtej macie i rozłożenie żółtego parasola,(rozkładanie i składanie , obracanie, przybliżanie i oddalanie parasola od dziecka).· stymulacja wzroku dziecka w dwóch pozycjach wertykalnej i horyzontalnej za pomocą podświetlanych latarką jaskrawożółtych przedmiotów.· ćwiczenia percepcji dotykowej na materiałach sypkich , lejących i o konsystencji kisielu, celem dostarczania różnych doznań dotykowych;- woda – wkładanie rak do miski z wodą, dotykanie, moczenia, chlapanie- materiały sypkie – wkładanie rąk do żółtych woreczków z różną zawartością; groch, fasola, ryż- substancje o konsystencji kisielu – wkładanie rąk do pojemnika z kisielem cytrynowym,- substancja o konsystencji pianki – zanurzanie rąk w piance do golenia lub do włosów (po każdym ćwiczeniu myjemy i wycieramy ręce dziecka)· Ćwiczenia percepcji słuchowej na instrumentach muzycznych i przedmiotach wydających dźwięki – wydawanie dźwięków z różnych stron dziecka, zachęcanie do reagowania obrotem głowy, gałek ocznych, poruszaniem ręki.· Dostarczenie dziecku bodźców smakowych – cytryna z cukrem – podanie dziecku naprzemiennie cytryny z cukrem i bez. Zakończenie zadania słodkim kawałkiem lub miodem ( zachowanie koloru).· Realizacja Programu Specjalnego M. i CH. Knillów – rozwijanie świadomości własnego ciała zakończone wyciszeniem dziecka po aktywności przy użyciu mużyki relaksacyjnej i hamaka. Kołysanie dziecka.· Zabawy ruchowe przy muzyce – taniec z nauczycielem, obracanie dziecka, podrzucanie, podskakiwanie.CZYNNOŚCI FINALIZUJĄCEPosprzątanie pomocy wykorzystanych do zabaw. Pochwała i pożegnanie z dzieckiem piosenką „ Do widzenia ..........”.
Toudulenna