Heisenberg, W. C. - Fizyka a filozofia.pdf

(816 KB) Pobierz
4238166 UNPDF
Werner Carl Heisenberg
Fizyka a filozofia
Przekład Stefana Amsterdamskiego
1
OD REDAKCJI
Polski przekład książki W. Heisenberga, który oddajemy w ręce czytelników,
został dokonany na podstawie oryginalnego tekstu angielskiego.
Uwzględnione w nim zostały merytoryczne zmiany i uzupełnienia
wprowadzone przez autora do wydania niemieckiego (Physik und
Philosophie, S. Hirzel Verlag, Stuttgart 1959).
2
I. STARE I NOWE TRADYCJE
Gdy mówi się dziś o fizyce współczesnej, na myśl przychodzi przede wszystkim
broń atomowa. Wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak ogromny wpływ ma istnienie tej
broni na stosunki polityczne w świecie współczesnym, wszyscy zgodnie przyznają, że
nigdy jeszcze wpływ fizyki na ogólną sytuację nie był tak wielki, jak obecnie. Czy jednak
polityczny aspekt fizyki współczesnej rzeczywiście jest najbardziej doniosły? W jakiej
mierze i na co fizyka miałaby wpływ, gdyby struktura polityczna świata została
przystosowana do nowych możliwości technicznych?
Aby odpowiedzieć na te pytania, należy przypomnieć, że wraz z produkcją
nowych narzędzi zawsze rozpowszechniają się idee, dzięki którym zostały one stwo-
rzone. Ponieważ każdy naród i każde ugrupowanie polityczne niezależnie od położenia
geograficznego i tradycji kulturowych danego kraju musi w tej lub innej mierze
interesować się nową bronią, przeto idee fizyki współczesnej przenikać będą do
świadomości wielu narodów i zespalać się w rozmaity sposób ze starymi, tradycyjnymi
poglądami. Jaki będzie wynik oddziaływania poglądów z tej dziedziny nauki współczesnej
na głęboko zakorzenione stare tradycje? W tych krajach, w których powstała nauka
współczesna, już od dawna niezmiernie żywo interesowano się praktycznymi za-
gadnieniami produkcji i technologii oraz ściśle z nimi związaną racjonalną analizą
wewnętrznych i zewnętrznych warunków zastosowania odkryć naukowych w przemyśle.
Narodom tych krajów dość łatwo będzie zrozumieć nowe koncepcje; miały czas na to, by
powoli, stopniowo przyswajać sobie metody nowoczesnego myślenia naukowego. W
innych krajach nastąpi starcie nowych idei z religijnymi i filozoficznymi poglądami sta-
nowiącymi podstawę rodzimej kultury. Skoro prawdą jest, że teorie fizyki współczesnej
nadają nowy sens tak podstawowym pojęciom, jak rzeczywistość, przestrzeń i czas, to w
wyniku konfrontacji starych i nowych poglądów mogą zrodzić się zupełnie nowe kierunki
rozwoju myśli, których dziś nie sposób jeszcze przewidzieć. Jedną z istotnych cech tej
konfrontacji współczesnej nauki z dawnymi metodami myślenia będzie to, że nauce
właściwy będzie całkowity internacjonalizm. W tej wymianie myśli jeden z partnerów -
3
stare tradycje - będzie miał różne oblicze na rozmaitych kontynentach, drugi zaś, nauka -
wszędzie będzie taka sama. Toteż wyniki owej wymiany idei będą docierały tam wszę-
dzie, gdzie będą się toczyły dyskusje.
Z wymienionych wyżej względów może okazać się pożyteczna próba wyłożenia -
w sposób możliwie przystępny - koncepcji fizyki współczesnej, rozpatrzenia wniosków
filozoficznych, które z nich wynikaj ą, i porównania ich z pewnymi starymi, tradycyjnymi
poglądami.
Najlepszym zapewne wprowadzeniem w problemy fizyki współczesnej jest
omówienie historycznego rozwoju teorii kwantów. Oczywiście, teoria kwantów to jedynie
mały wycinek fizyki atomowej, która z kolei jest niewielkim tylko fragmentem nauki
współczesnej. Ale najbardziej zasadnicze zmiany sensu pojęcia rzeczywistości
spowodowało właśnie powstanie teorii kwantów, w której wykrystalizowały się
ostatecznie i skupiły nowe idee fizyki atomowej. Innym jeszcze aspektem tej dziedziny
nauki współczesnej, odgrywającym nader istotną rolę, jest posługiwanie się niezwykle
skomplikowanym wyposażeniem technicznym niezbędnym do prowadzenia fizycznych
badań nad zjawiskami mikro-świata. Jednakże, jeśli chodzi o technikę doświadczalną
fizyki jądrowej, to polega ona na stosowaniu niezwykle udoskonalonej, lecz tej samej
metody badań, która warunkowała rozwój nauki nowożytnej od czasów Huyghensa, Volty
czy też Faradaya. Zupełnie podobnie, onieśmielająco trudny aparat matematyczny
niektórych działów teorii kwantów można traktować jako ostateczny wynik rozwoju
metod, którymi posługiwali się Newton, Gauss i Maxwell. Natomiast zmiana sensu
pojęcia rzeczywistości spowodowana przez mechanikę kwantową nie jest skutkiem
kontynuacji dawnych idei; wydaje się, że jest ona zmianą przełomową, która naruszyła
dotychczasową strukturę nauki.
Z tego względu pierwszy rozdział książki poświęcony został analizie
historycznego rozwoju teorii kwantów.
4
II. HISTORIA TEORII KWANTÓW
Powstanie teorii kwantów jest związane z badaniami nad dobrze znanym
zjawiskiem, którym nie zajmuje się żaden z centralnych działów fizyki atomowej. Każda
próbka materii, gdy jest ogrzewana, rozżarza się, najpierw do czerwoności, później zaś,
w wyższej temperaturze, do białości. Barwa silnie ogrzanego ciała w nieznacznej tylko
mierze zależy od rodzaju substancji, a w przypadku ciała czarnego zależy wyłącznie od
temperatury. Toteż promieniowanie ciała czarnego w wysokiej temperaturze stanowi
obiecujący obiekt badań fizycznych. Jest to nieskomplikowane zjawisko, które powinno
być łatwo wytłumaczone na podstawie znanych praw promieniowania i praw zjawisk
cieplnych. W końcu dziewiętnastego stulecia lord Rayleigh i Jeans próbowali je
wytłumaczyć w taki właśnie sposób; próba jednakże nie powiodła się, przy czym ujawniły
się trudności natury zasadniczej. Nie jest rzeczą możliwą przedstawić je tutaj w sposób
przystępny. Dlatego też zadowolić się musimy stwierdzeniem, że stosowanie praw
fizycznych znanych w owym czasie nie doprowadziło do zadowalających wyników. Kiedy
w 1895 roku Pianek zajął się tym zagadnieniem, spróbował je potraktować raczej jako
problem promieniującego atomu niż problem promieniowania. Takie ujęcie nie usunęło
żadnych trudności, uprościło jednak interpretację faktów doświadczalnych. W tym
właśnie okresie, latem 1900 roku, Kurlbaum i Rubens przeprowadzili w Berlinie bardzo
dokładne pomiary widma promieniowania cieplnego. Kiedy Pianek dowiedział się o
wynikach tych pomiarów, spróbował je wyrazić za pomocą prostych wzorów ma-
tematycznych, które wydawały się zgodne z wynikiem jego własnych badań dotyczących
zależności między ciepłem i promieniowaniem. Pewnego dnia, goszcząc u Plancka,
Rubens porównywał wspólnie z nim wyniki ostatnich swych pomiarów z wzorem
proponowanym przez Plancka. Okazało się, że wzór jest całkowicie zgodny z danymi
doświadczeń. W ten sposób zostało odkryte prawo Plancka, prawo promieniowania
cieplnego 1 .
Był to jednak dopiero początek intensywnych badań teoretycznych, które podjął
1 Por. M. Planck, Zur Geschichte der Auffindung des physikalischen Wirkungsquantums, “Naturwissenschaften", 31
(1943), s. 153 oraz Max von Laue, Historia fizyki, Warszawa 1960, s. 202—205 (przyp. red. wyd. polskiego).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin