Java 2 Podstawy.pdf

(470 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Java 2. Podstawy
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Cay S. Horstmann, Gary Cornell
T³umaczenie: Maciej Gorywoda
ISBN: 83-7197-984-3
Format: B5, stron: 740
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
„Java 2. Podstawy” jest najlepsz¹ ksi¹¿k¹ dla programistów. Nie ma sobie równych pod
wzglêdem iloci przekazanych informacji, a mimo to pozostaje bardzo czytelna. —
K. N. King, Computer Reviews
Programici znajd¹ tu wszystko, czego potrzeba, aby wykorzystaæ potêgê jêzyka Java…
— PC Week
„Java 2. Podstawy” dostarcza wszystkiego, czego potrzebujesz, aby ukoñczyæ nawet
najbardziej skomplikowane projekty. Dlatego w³anie ta ksi¹¿ka przez piêæ lat by³a
miêdzynarodowym bestsellerem. „Java 2. Podstawy” omawia podstawy platformy Java
2 Standard Edition w wersji 1.3, zawiera pe³ny opis zorientowanego obiektowo
rodowiska programistycznego Javy, komponentów interfejsu u¿ytkownika Swing
i wiele, wiele wiêcej.
Pi¹ta wydanie prezentuje wiele nowych, gotowych do zastosowania programów,
z których zas³ynê³y poprzednie edycje tej ksi¹¿ki: pojawi³y siê równie¿ nowe programy
dotycz¹ce mechanizmu odbicia oraz optymalizacji kodu. Szczegó³owo wyjaniono
koncepcjê klas wewnêtrznych, funkcjonowanie proxy, obs³ugê wyj¹tków, techniki
usuwania b³êdów, model zdarzeñ Javy, interfejs wejcia/wyjcia oraz zarz¹dzania
plikami.
Kompendium dla programistów Javy, a w nim:
• Omówienie jêzyka Java i tworzenia aplikacji w rodowisku Forte(tm)
• Tworzenie aplikacji GUI przy pomocy nowych klas Swing
• Sposoby pisania klas proxy i klas wewnêtrznych
• Korzystanie z modelu zdarzeñ Javy
• Omówienie klas strumieni oraz mechanizmu zarz¹dzania plikami
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
400253237.003.png 400253237.004.png 400253237.005.png 400253237.006.png 400253237.001.png 400253237.002.png
Spis treci
Podzikowania............................................................................................................................... 11
Przedmowa...................................................................................................................................13
Do Czytelnika ........................................................................................................................ 13
O ksice............................................................................................................................... 15
Rozdział 1. Wprowadzenie do Javy..................................................................................................17
Java jako narzdzie programistyczne..................................................................................... 18
Zalety Javy............................................................................................................................. 19
Koncepcje jzyka Java...........................................................................................................20
Prosty .............................................................................................................................. 20
Zorientowany obiektowo .................................................................................................. 21
Rozproszony.....................................................................................................................22
Niezawodny......................................................................................................................22
Bezpieczny....................................................................................................................... 23
Neutralny pod wzgldem architektury............................................................................... 24
Przeno/ny........................................................................................................................ 24
Interpretowany................................................................................................................. 25
Wydajny ........................................................................................................................... 25
Wielowtkowy .................................................................................................................. 25
Dynamiczny......................................................................................................................26
Java i Internet........................................................................................................................ 26
Aplety w działaniu............................................................................................................ 27
Java po stronie serwera................................................................................................... 28
Krótka historia Javy............................................................................................................... 28
Główne nieporozumienia dotyczce Javy ............................................................................... 31
Rozdział 2. rodowisko programistyczne Javy.............................................................................35
Instalowanie pakietu Java Software Development Kit............................................................ 36
Konfiguracja /cieki dostpu........................................................................................... 36
Instalowanie bibliotek i dokumentacji.............................................................................. 37
Instalowanie przykładowych programów ksiki Core Java............................................... 38
Drzewo katalogów Javy .................................................................................................... 38
Róne /rodowiska programistyczne....................................................................................... 39
Korzystanie z linii polece:.....................................................................................................40
Rozwizywanie problemów............................................................................................... 42
Praca ze zintegrowanym /rodowiskiem programistycznym..................................................... 43
Wyszukiwanie błdów kompilacji...................................................................................... 44
Kompilowanie i uruchamianie programów przy uyciu edytora tekstu.................................... 46
Aplikacje graficzne................................................................................................................. 48
Aplety.................................................................................................................................... 51
 
4 Java 2. Podstawy
Rozdział 3. Podstawy programowania w Javie..............................................................................57
Prosty program napisany w Javie........................................................................................... 58
Komentarze........................................................................................................................... 60
Typy danych........................................................................................................................... 61
Liczby całkowite............................................................................................................... 62
Typy zmiennoprzecinkowe................................................................................................ 62
Typ znakowy.....................................................................................................................63
Typ boolean.....................................................................................................................64
Zmienne................................................................................................................................ 65
Przypisanie i inicjalizacja....................................................................................................... 66
Stałe................................................................................................................................ 66
Operatory .............................................................................................................................. 67
Operatory inkrementacji i dekrementacji.......................................................................... 69
Operatory relacji i typu boolean ....................................................................................... 69
Operatory bitowe.............................................................................................................. 70
Funkcje i stałe matematyczne.......................................................................................... 71
Konwersje pomidzy typami numerycznymi...................................................................... 72
Rzutowanie......................................................................................................................73
Hierarchia nawiasów i operatorów................................................................................... 73
Ła:cuchy............................................................................................................................... 74
Konkatenacja................................................................................................................... 74
Wycinanie ła:cuchów....................................................................................................... 75
Edycja ła:cuchów............................................................................................................. 75
Porównywanie ła:cuchów................................................................................................. 77
Czytanie dokumentacji API online .................................................................................... 79
Czytanie danych............................................................................................................... 81
Formatowanie wyj/cia...................................................................................................... 83
Instrukcje sterujce............................................................................................................... 86
Blok instrukcji.................................................................................................................. 86
Instrukcje warunkowe...................................................................................................... 87
Ptle nieokre/lone........................................................................................................... 89
Ptle okre/lone................................................................................................................ 93
Wielokrotny wybór — polecenie switch............................................................................ 96
Przerywanie instrukcji sterowania.................................................................................... 98
Wielkie liczby.......................................................................................................................100
Tablice.................................................................................................................................102
Inicjalizacja tablic i tablice anonimowe..........................................................................103
Kopiowanie tablic...........................................................................................................104
Parametry linii polece: ..................................................................................................105
Sortowanie tablicy .........................................................................................................106
Tablice wielowymiarowe.................................................................................................109
Tablice nierównej długo/ci.............................................................................................112
Rozdział 4. Obiekty i klasy............................................................................................................ 115
Wprowadzenie do programowania zorientowanego obiektowo.............................................116
Słownictwo OOP.............................................................................................................117
Obiekty ..........................................................................................................................118
Relacje pomidzy klasami..............................................................................................119
Porównanie OOP z konwencjonalnymi technikami programowania proceduralnego........121
Korzystanie z istniejcych klas............................................................................................123
Obiekty i zmienne obiektów...........................................................................................123
Klasa biblioteczna GregorianCalendar ...........................................................................126
Spis tre&ci 5
Tworzenie własnych klas .....................................................................................................133
Klasa Pracownik ............................................................................................................133
Uywanie wielu plików Cródłowych równocze/nie ...........................................................136
Analiza klasy Pracownik.................................................................................................137
Pierwsze do/wiadczenia z konstruktorami.....................................................................137
Metody klasy Pracownik.................................................................................................139
Metody dostpu do danych prywatnych .........................................................................142
Metody prywatne............................................................................................................143
Finalne pola składowe...................................................................................................143
Pola i metody statyczne.......................................................................................................144
Pola statyczne ...............................................................................................................144
Stałe..............................................................................................................................145
Metody statyczne...........................................................................................................146
Metody fabryczne...........................................................................................................147
Metoda main .................................................................................................................147
Parametry metod.................................................................................................................150
Konstrukcja obiektów..........................................................................................................155
Przeładowanie................................................................................................................155
Domy/lna inicjalizacja pól składowych...........................................................................156
Konstruktory domy/lne..................................................................................................157
Bezpo/rednia inicjalizacja pól składowych.....................................................................157
Nazwy parametrów.........................................................................................................158
Wywoływanie innego konstruktora .................................................................................159
Bloki inicjalizacji.............................................................................................................160
Niszczenie obiektów i metoda finalize............................................................................163
Pakiety ................................................................................................................................164
Wykorzystanie pakietów.................................................................................................164
Komentarze dokumentacji...................................................................................................172
Wstawianie komentarzy.................................................................................................172
Dokumentacja klasy.......................................................................................................173
Dokumentacja metod.....................................................................................................174
Dokumentacja pól składowych.......................................................................................174
Komentarze standardowe..............................................................................................174
Dokumentacja pakietu i podsumowanie........................................................................176
Generowanie dokumentacji............................................................................................176
Porady dotyczce projektowania klas ..................................................................................177
Rozdział 5. Dziedziczenie.............................................................................................................. 181
Rozszerzanie klas................................................................................................................181
Hierarchie dziedziczenia.................................................................................................188
Polimorfizm....................................................................................................................189
Wizanie dynamiczne.....................................................................................................190
Zapobieganie dziedziczeniu — klasy i metody finalne....................................................192
Rzutowanie....................................................................................................................193
Klasy abstrakcyjne.........................................................................................................195
Dostp chroniony...........................................................................................................200
Object — uniwersalna nadklasa..........................................................................................201
Metody equals i toString................................................................................................202
Programowanie uniwersalne..........................................................................................209
Klasa ArrayList...............................................................................................................211
Klasy opakowa:.............................................................................................................217
Klasa Class.........................................................................................................................221
6 Java 2. Podstawy
Mechanizm odbicia..............................................................................................................224
Wykorzystanie mechanizmu odbicia do analizy moliwo/ci klas.....................................225
Wykorzystanie mechanizmu odbicia do analizy obiektów w czasie działania programu..229
Wykorzystanie mechanizmu odbicia w pisaniu kodu uniwersalnej tablicy ......................235
WskaCniki do metod ......................................................................................................238
Zastosowanie dziedziczenia w projektowaniu......................................................................242
Rozdział 6. Interfejsy i klasy wewntrzne...................................................................................245
Interfejsy.............................................................................................................................246
Wła/ciwo/ci interfejsów.................................................................................................250
Interfejsy i klasy abstrakcyjne........................................................................................251
Interfejsy i wywołania zwrotne........................................................................................252
Klonowanie obiektów...........................................................................................................255
Klasy wewntrzne................................................................................................................260
Wykorzystanie klas wewntrznych do kontaktowania si ze zmiennymi obiektu ............262
Specjalne zasady składni dla klas wewntrznych...........................................................266
Czy klasy wewntrzne s uyteczne? Czy s w ogóle potrzebne? I czy s bezpieczne?.....266
Lokalne klasy wewntrzne .............................................................................................269
Statyczne klasy wewntrzne ..........................................................................................274
Proxy ...................................................................................................................................277
Wła/ciwo/ci klas proxy ..................................................................................................281
Rozdział 7. Programowanie grafiki .............................................................................................283
Wprowadzenie do zestawu Swing...................................................................................284
Tworzenie ramek.................................................................................................................287
Pozycjonowanie ramek ........................................................................................................290
Wy/wietlanie informacji w panelach....................................................................................295
Figury 2D.............................................................................................................................299
Kolory..................................................................................................................................307
Wypełnianie figur geometrycznych..................................................................................310
Tekst i czcionki....................................................................................................................312
Obrazy.................................................................................................................................321
Rozdział 8. Obsługa zdarze.........................................................................................................329
Podstawy obsługi zdarze: ...................................................................................................330
Przykład — obsługa kliknicia przycisku........................................................................332
Wybór słuchaczy zdarze: ...............................................................................................338
Przykład — zmiana „wygldu i wraenia”.......................................................................341
Przykład — przechwytywanie zdarze: okna....................................................................344
Hierarchia zdarze: AWT.......................................................................................................347
Zdarzenia semantyczne i zdarzenia niskiego poziomu w AWT..............................................350
Mechanizm obsługi zdarze: — podsumowanie..............................................................350
Typy zdarze: niskiego poziomu............................................................................................353
Aktywacja komponentów................................................................................................353
Zdarzenia dotyczce klawiatury......................................................................................355
Pochłanianie zdarze:.....................................................................................................361
Zdarzenia dotyczce myszki...........................................................................................361
Działania .............................................................................................................................368
Multicasting.........................................................................................................................377
Kolejka zdarze:...................................................................................................................380
Dołczanie własnych zdarze:.........................................................................................381
Zgłoś jeśli naruszono regulamin