3_2006.pdf

(9506 KB) Pobierz
220397481 UNPDF
HARMONOGRAM SZKOLEÑ w I pó³roczu 2006 roku
Problemy
jakości
Temat szkolenia
Termin
System zarz¹dzania jakoœci¹ wg normy ISO 9001:2000
13.01.2006; 23.03.2006
kompendium wiedzy dla kadry kierowniczej.
19.05.2006
Audyt wewnêtrzny jakoœci wg ISO 9001:2000
24-26.04.2006;10-12.05.2006; 26-28.06.2006
ISSN 0137-8651
3 ’2006
Warsztaty doskonal¹ce dla audytorów wewnêtrznych ISO 9001:2000.
Termin do ustalenia
Audytor Wiod¹cy Systemu Zarz¹dzania Jakoœci¹ wg ISO 9001:2000.
3-7.04.2006; 19-23.06.2006
Szkolenie rejestrowane w IRCA (International Register of Certificated Auditors).
Zarz¹dzanie jakoœci¹ wg ISO 9001:2000.
8-10.02.2006; 12-14.04.2006
miesięcznik cena: 18,00 zł (0% VAT )
ROK XXXVIII
Kompendium wiedzy dla pe³nomocników kierownictwa.
21-23.06.2006
Projektowanie produktów i us³ug w systemie zarz¹dzania jakoœci¹ wg ISO 9001:2000.
25-26.04.2006
Identyfikacja procesów, tworzenie mapy procesów ich dokumentacja i dalsze doskonalenie.
12.01.2006; 27.03.2006
29.05.2006
Kurs dla audytorów wewnêtrznych systemu bezpieczeñstwa ¿ywnoœci HACCP
23-24.01.2006; 6-7.04.2006
1-2.06.2006
Kurs dla audytorów wewnêtrznych systemu bezpieczeñstwa ¿ywnoœci wg ISO 22000
22-24.02.2006; 22-24.05.2006
dla kandydatów na audytorów wewnêtrznych.
wg ISO 9001:2000 i HACCP - dla kandydatów na audytorów wewnêtrznych.
18-20.01.2006; 27-29.03.2006
Specyfikacja Techniczna ISO/TS 16949:2002 - przegl¹d wymagañ.
5-6.01.2006;24-25.01.2006;
22-23.05.2006
Podejœcie procesowe i przygotowanie do certyfikacji oraz zasady uznania certyfikacji
3-4.04.2006
Audytor wewnêtrzny systemu zarz¹dzania jakoœci¹ w bran¿y motoryzacyjnej
13-17.03.2006; 26-30.06.2006
Wg ISO/TS 16949:2002 - dla kandydatów na audytorów wewnêtrznych.
Audyt wewnêtrzny bezpieczeñstwa i higieny pracy PN-N-18001/OHSAS 18001
20-22.03.2006
Audyt wewnêtrzny systemu zarz¹dzania œrodowiskowego wg ISO 14001:2004
2-3.02.2006; 25-26.05.2006
dla kandydatów na audytorów wewnêtrznych.
Szkolenie audytorów zintegrowanych systemów zarz¹dzania jakoœci¹,
28-30.03.2006; 7-9.06.2006
Weryfikacja, walidacja i ocena ryzyka wyrobów medycznych.
10.04.2006
System zarz¹dzania wg normy ISO 13485 i dyrektywy 93/42/EEC
18.05.2006
Zarz¹dzanie bezpieczeñstwem danych wg BS 7799.
20-21.02.2006, 5-6.06.2006
audytowanie dostawców produktów marek w³asnych sieci handlowych.
27.02.2006; 27.04.2006
5.06.2006
EUREPGAP - system jakoœci dla producentów warzyw i owoców.
8-9.05.2006
Postêpowanie z niezgodnoœciami i reklamacjami, dzia³ania koryguj¹ce
24.03.2006
zgodnie z ISO/TS 16949:2002 oraz metodologia 8 D
Wymagania ISO/TS 16949:2002 a zarz¹dzanie firm¹ w przemyœle samochodowym. Szkolenie dla kierownictwa. 11.04.2006
Metrologia w systemie jakoœci. Norma PN-EN ISO 10012.
Termin do uzgodnienia
Zapraszamy!
SGS POLSKA Sp. z o.o.
ul. Bema 83
01-233 Warszawa
tel. 022 329 22 22
fax 022 329 22 20
Ewelina.laskowska@sgs.com
WWW.PL.SGS.COM
WYDAWNICTWO SIGMA NOT
dla kandydatów na audytorów wewnêtrznych.
9-11.01.2006; 13-15.02.2006; 13-15.03.2006
Podejœcie procesowe w systemie zarz¹dzania jakoœci¹ wg ISO 9001:2000.
dla kandydatów na audytorów wewnêtrznych.
Szkolenie audytorów zintegrowanych systemów zarz¹dzania jakoœci¹
15-17.05.2006
ISO/TS 16949:2002 - na podstawie wymagañ IATF.
dla kandydatów na audytorów wewnêtrznych.
œrodowiskiem i BHP - dla kandydatów na audytorów wewnêtrznych.
- ustawa z dnia 20.04.2004 Wyroby medyczne.
BRC FOOD (British Retailer Consortium) / IFS
220397481.312.png 220397481.323.png 220397481.334.png 220397481.345.png 220397481.001.png 220397481.012.png 220397481.023.png 220397481.034.png 220397481.045.png 220397481.056.png 220397481.067.png
BSI Management Systems
Szkolenia 2006
MARZEC KWIECIEŃ MAJ
I. Systemy Zarządzania Jakością wg serii norm ISO 9000:2000
1
Warsztaty doskonalące dla Pełnomocników - zadowolenie klienta, zarządzania reklamacjami wg CMSAS 86:2000 oraz
działania doskonalące (PQU 100)
24-25
2
Zarządzanie procesami według ISO 9001: 2000 - identyfikowanie, mapowanie, dokumentowanie, zarządzanie oraz
doskonalenie procesów organizacji (PMI 02)
3-4
3 Spełnienie wymagań metrologicznych w produkcji i usługach w odniesieniu do normy ISO 9001:2000 (PQU 71)
9-10
4 Auditor wewnętrzny systemu zarządzania jakością wg ISO 9001:2000 (PQU 28)
20-22
19-21
17-19
5 Auditor wiodący systemu zarządzania jakością wg ISO 9000 : 2000 - kurs akredytowany przez IRCA i IATCA (PQU 30)
27-31
24-28
22-26
6 Warsztaty doskonalące auditorów ISO 9001 : 2000 (PQU 32)
27-28
7 BENCHMARKING - następny krok po ISO 9001 : 2000 (PBM 01)
12
8 Narzędzia jakości (FMEA, SPC itd) dla pełnomocników i specjalistów systemów zarządzania (PQU33)
16-17
27-28
-
II. Systemy Zarządzania Środowiskowego wg normy ISO 14001:2004
1 Interpretacja przepisów prawnych dla organizacji wdrażających ISO 14001:2004 (PEN 13)
5
2 Zrozumienie i wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 14001:2004 (PEN 09)
3-5
3 Auditor wewnętrzny systemu zarządzania środowiskowego wg ISO 14001:2004 (PEN 06)
27-29
17-19
4
Zaawansowany kurs auditorów SZŚ dla specjalistów w dziedzinie zarządzania jakością i zarządzania środowiskowego
(Auditor wiodący SZŚ wg ISO 14001:2004) - kurs akredytowany przez IEMA (PEN 07)
24-28
5 Warsztaty doskonalące auditorów ISO 14001: 2004 (PEN 10)
16-17
III. Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy wg PN-N-18001/OHSAS 18001
1 Wdrożenie systemów zarządzania BHP zgodnych z PN-N-18001 / OHSAS 18001 i ocena ryzyka (PHS 19)
10-12
2 Auditor wewnętrzny systemów zarządzania BHP wg PN-N-18001/OHSAS 18001 (PHS 20)
13-15
3 Auditor wiodący systemów zarządzania BHP wg PN-N-18001 / OHSAS 18001 (PHS 21)
22-26
IV. Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
1 Wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji wg BS 7799 (PIT 02)
3-6
2 Podstawowe zagadnienia dotyczące zarządzania bezpieczeństwem informacji wg BS 7799 (PIT 03)
3 Auditor wewnętrzny systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji wg BS 7799 (PIT 05)
1-3
10-12
4 Auditor wiodący systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji wg BS 7799 / ISO 27001 (PIT 04)
24-28
V. Systemy Zarządzania Jakością w Przemyśle Motoryzacyjnym
1 Auditor wewnętrzny systemu zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym wg ISO/ TS 16949:2002 (PQU 04)
27-29
2 Zrozumienie i wdrożenie systemu zarządzania jakością w przemyśle motoryzacyjnym wg ISO /TS 16949: 2002 (PQU 05)
15-17
3 FMEA - Projektowanie i proces (PQU 06)
6
VI. Pozostałe Systemy Zarządzania
1
Auditor wewnętrzny zintegrowanych systemów zarządzania wg norm ISO 9001:2000, ISO 14001,
PN-N-18001/OHSAS 18001 (PIMS 01)
6-8
17-19
2 Budowanie systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP wg ISO 22000 (PS 02)
3-5
3
Auditowanie systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP wg ISO 22000 - Auditor wewnętrzny
(PS 01)
10-12
4 Wprowadzenie do zarządzania bezpieczeństwem żywności wg ISO 22000 (PS 03)
7
5 Zrozumienie ISO 13485 (MED 01)
5
6 Zrozumienie i wdrożenie systemu odpowiedzialności społecznej wg SA8000 (POS 01)
20-21
Zapraszamy na stronę www.bsi-poland.com
Bliższe informacje o szkoleniach i certyfikacji
pod numerami telefonu
(022) 330 61 80
(022) 330 61 83
BSI Management Systems Sp. z o.o.
Oddział w Polsce
Saski Crescent, ul. Królewska 16
00-103 Warszawa
e-mail: info@bsiwarsaw.pl
220397481.078.png 220397481.089.png
Redaktor naczelny:
Sekretarz redakcji:
Problemy
To masz STRZELECKI
Jadwiga DŁUGOSZ
Stali współpracownicy:
Prof. dr hab. Ewa GÓRSKA,
dr inż. Elżbieta KRODKIEWSKA-SKOCZYLAS, dr Piotr ROGALA
Opracowanie graf. i skład:
Sławomir DĄBROWSKI
Adres redakcji
ul. Chmielna 98, pok. 36, 00-801 Warszawa
tel./fax 654 96 89, fax 620 69 64
e-mail: projak@op.pl; problemyjak@poczta.onet.pl
Wydawca:
Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych SIGMA-NOT Sp. z o.o.
Ratuszowa 11, 00-950 Warszawa, Skrytka pocztowa 1004
tel.: (022) 818 09 18, 818 98 32, fax: 619 21 87
Internet: http://sigma-not.pl
Prenumerata: e-mail: kolportaz@sigma-not.pl
Informacje:
Jakości
miesięcznik 3 ’2006
Artykuły są recenzowane
e-mail: informacje@sigma-not.pl
Spis treści
Sekretariat:
e-mail: sekretariat@sigma-not.pl
prenumerata w pakiecie (pakiet zawiera całoroczną prenumeratę wersji papierowej +
rocznik czasopisma na jednej płycie CD, wysyłany po zakończeniu roku wydawniczego).
Prenumeratorzy, podpisujący z Wydawnictwem umowę prenumeraty ciągłej (odnawia-
nej automatycznie co roku), otrzymują 10% bonifikaty od cen katalogowych czasopism.
Członkowie stowarzyszeń naukowo-technicznych zrzeszonych w FSNT-NOT oraz ucznio-
wie szkół technicznych każdego szczebla mają prawo do zaprenumerowania 1 egz. wy-
branego czasopisma po cenie ulgowej – pod warunkiem przesłania do Wydawnictwa
formularza zamówienia (lub kserokopii blankietu wpłaty), ostemplowanych pieczęcią ko-
ła SNT lub szkoły.
Prenumeratę można zamówić:
faksem: (22) 891 13 74, 840 35 89, 840 59 49
mailem: kolportaz@sigma-not.pl
poprzez Internet: www.sigma-not.pl
listownie: Zakład Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT Sp. z o. o., ul. Ku Wiśle 7, 00-
707 Warszawa, telefonicznie: (22) 840 30 86 lub 840 35 89
Na życzenie klienta wysyłamy blankiety zamówień wraz z aktualną listą tytułów i cenni-
kiem czasopism.
Warunkiem przyjęcia i realizacji zamówienia jest otrzymanie z banku potwierdzenia dokonania
wpłaty przez prenumeratora. Dokument wpłaty jest równoznaczny ze złożeniem zamówienia.
Wpłat na prenumeratę można dokonywać na ogólnie dostępnych blankietach w urzędach pocz-
towych (przekazy pieniężne) lub bankach (polecenie przelewu), przekazując środki na konto:
Wydawnictwo SIGMA-NOT Sp. z o. o. :
ul. Ratuszowa 11, 00-950 Warszawa, skr. pocz. 1004
nr 53 1060 0076 0000 4282 1000 0012
Na blankiecie wpłaty należy czytelnie podać nazwę zamawianego czasopisma, liczbę zama-
wianych egzemplarzy, okres, wersję i cenę prenumeraty oraz adres zamawiającego.
Dla prenumeratorów pakietu na rok 2006 Wydawnictwo oferuje dodatkowo roczniki ar-
chiwalne prenumerowanych czasopism z lat 2004-2005 na płytach CD w cenie 20 pln net-
to (+ 22% VAT) za każdy rocznik.
Pojedyncze zeszyty archiwalne dostępne w wersji papierowej i – od 2004 ro-
ku – elektronicznej (cena 1 egz. netto wg aktualnego cennika). Na życzenie klienta wy-
stawiamy faktury VAT.
Sprzedaż zeszytów archiwalnych prowadzi :
Zakład Kolportażu Wydawnictwa SIGMA-NOT Sp. z o. o. (adres j.w.)
Klub Prasy Technicznej Wydawnictwa SIGMA-NOT Sp. z o. o.
Warszawa, ul. Mazowiecka 12, tel.: (22) 82743 65
W przypadku zmiany cen w okresie objętym prenumeratą lub zmian stawki VAT,
Wydawnictwo zastrzega sobie prawo do wystąpienia o dopłatę różnicy cen oraz prawo do
realizowania prenumeraty tylko w pełni opłaconej.
Cena prenumeraty na 2006 r.:
Cena jednego egzemplarza: 18 zł 0% VAT
Normalna: półroczna 108 zł
roczna 216 zł
Ulgowa: półroczna 54 zł
roczna 108 zł
W przypadku zmiany cen w okresie objętym prenumeratą, prenumeratorzy
zobowiązani są do opłaty różnicy cen.
Dział Reklamy i Marketingu:
00-048 Warszawa, ul. Mazowiecka 12
tel. 827-43-66 e-mail: reklama@sigma-not.pl
Za treść ogłoszeń i reklam redakcja nie odpowiada Zastrzegamy sobie
prawo niezbędnych skrótów
w nadesłanych materiałach
Materiałów niezamówionych redakcja nie zwraca
Filozofia, nauka, jakość za granicą
Piotr Jedynak
Ocena znormalizowanych systemów zarządzania
w polskich organizacjach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Robert Karaszewski
Hoshin kanri metoda kreowania polityki jakości . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Wioleta Nowaczyk-Jankiewicz, Zbigniew Kłos
Promocja usług edukacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Marek Kunasz
Analiza efektywności tworzenia wartości dodanej w oparciu
o wykorzystanie materialnych i niematerialnych aktywów metodą
VAIC™ – wyniki badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Agnieszka Izabela Baruk
Programy motywacyjne i ich rola we współczesnym
przedsiębiorstwie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Marek Rączka
Miejsce organu stanowiącego w systemie zarządzania jakością
w urzędzie administracji publicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Tadeusz Buchacz
Kryterium 5. Procesy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Z prasy zagranicznej
ISO Management Systems, 6/2005, s. 14-16 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Felieton
Ewa Górska
Skąd czerpiemy energię . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Jakość w praktyce
Piotr Grudowski
Pomiary, analiza i doskonalenie jako kryteria auditu
systemu zarządzania jakością . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Tomasz Sobczak, Agnieszka Terelak
Wykorzystanie wskaźników do oceny efektów działalności
środowiskowej – ISO 14031. cz. 1. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Wojciech Kapała
Pielęgniarstwo a jakość. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Co nowego w Klubie Polskie Forum ISO 9000 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Varia
Jakość i środowisko . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Management 2006. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Konferencja IPK 2006 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
nakład do 3000 egz.
ISSN 0137-8651
Spis treści podawany jest w internecie – http://sigmanot.pol.pl
RADA PROGRAMOWA: przewodniczący: prof. dr hab. Stanisław Tkaczyk, członkowie: pos. dr Grażyna Ciemniak,
mgr inż Jan Czechowski, mgr inż. Tadeusz Glazer, dr Wojciech Henrykowski, mgr inż. Janusz Leśniewski,
mgr inż. Hubert Leśnik, prof. dr hab. Jerzy Łańcucki, mgr Waldemar Mazan, mgr inż. Julian Pawlak,
dr Mirosław Recha, mgr inż. Jan Skrzypczak, prof. dr hab. Elżbieta Skrzypek, prof. dr hab. inż. Jerzy Szkoda
Druk:
Drukarnia Wydawnictwa SIGMA NOT, Warszawa, ul. Popiełuszki 21
Warunki prenumeraty
Zamówienia na prenumeratę czasopism wydawanych przez Wydawnictwo SIGMA-NOT moż-
na składać w dowolnym terminie . Mogą one obejmować dowolny okres, tzn. dotyczyć
dowolnej liczby kolejnych zeszytów każdego czasopisma.
Zamawiający – po dokonaniu wpłaty – może otrzymywać zaprenumerowany przez siebie tytuł
począwszy od następnego miesiąca. Zamówienia na zeszyty sprzed daty otrzymania wpłaty
będą realizowane w miarę możliwości z posiadanych zapasów magazynowych.
Prenumerata roczna czasopism Wydawnictwa jest możliwa w dwóch wariantach:
prenumerata wersji papierowej,
220397481.100.png 220397481.111.png
FILOZOFIA
NAUKA
JAKOŚĆ ZA GRANICĄ
Ocena znormalizowanych
systemów zarządzania
w polskich organizacjach
Piotr
JEDYNAK
Wyniki dociekań, opartych na technice badań społecznych,
obejmujących dość liczną (148 podmiotów) i reprezentatywną
próbę polskich organizacji, w których wdrożono i certyfikowano
znormalizowane systemy zarządzania.
Wprowadzenie
Znormalizowane systemy zarządzania różny-
mi funkcjami działalności organizacji cieszą się
w Polsce od kilkunastu lat niesłabnącą popularno-
ścią. Niewątpliwy walor, jakim jest pisemne udoku-
mentowanie procesów w tych systemach, zwiększa
ich atrakcyjność wśród badaczy reprezentujących
różne orientacje, jednak najczęściej nauki o zarzą-
dzaniu. Niniejszy tekst oparto na wynikach badań
empirycznych prowadzonych przez autora w latach
2004 oraz 2005, poświęconych wprowadza-
niu, ocenie i doskonaleniu znormalizowa-
nych systemów zarządzania jakością, śro-
dowiskowych oraz bhp w polskich organi-
zacjach. Wnioski z badań bazują na mate-
riale empirycznym pochodzącym ze 148 or-
ganizacji, w tym głównie przedsiębiorstw.
Badane organizacje różniły się wiekiem,
wielkością oraz przynależnością branżową.
System zarządzania jakością zgodny z nor-
mą ISO 9001:2000 występował łącznie w 142
organizacjach, system HACCP zgodny z Co-
dex Allimentarius – w 22, system zarządza-
nia środowiskowego zgodny z normą ISO
14001 – w 17, system zarządzania bezpie-
czeństwem i higieną pracy zgodny z normą
PN18001 – w 4, system zarządzania bezpie-
czeństwem i higieną pracy zgodny ze stan-
dardem OHSAH 18001 – w 4, system zarzą-
dzania jakością dostaw w sektorze motoryzacyjnym
zgodny ze specyfikacją ISO/TS 16949 – w 2. Ponie-
waż badania prowadzono metodą ankietową, stąd
pozyskane informacje są w rzeczywistości odzwier-
ciedleniem poglądów przedstawicieli kierownictwa
ds. znormalizowanych systemów zarządzania (po-
pularnych „pełnomocników”) 1 .
Ocena norm określających wymagania dla
wprowadzonych systemów zarządzania
Poznanie percepcji systemów zarządzania przez
przedstawicieli badanych organizacji rozpoczę-
to od pozyskania ich opinii na temat „korzeni”
tych systemów, a więc norm, w oparciu o które i na
zgodność z którymi je wprowadzono. Ocenie pod-
dano tak ich język a więc stronę semantyczną, jak
i treść, czyli stronę merytoryczną. Zbiór opinii na
temat języka norm zawarto w tabeli 1.
Tab. 1. Opinia przedstawicieli badanych organizacji na temat języka norm określających
wymagania dla systemów zarządzania.
Treść opinii
Liczba
opinii
Na początku trudno cokolwiek zrozumieć, z czasem treść normy staje się
całkowicie zrozumiała
59
Normy muszą być tak napisane, by wiele organizacji mogło z nich korzystać
30
Język norm nie przystaje do praktyki funkcjonowania wielu organizacji
25
Nie sposób zastosować normy bez pomocy konsultanta
15
Normy są prostym i zrozumiałym w adaptacji wzorcem dla systemu
zarządzania
11
Język norm jest zupełnie niezrozumiały
3
Źródło: P. Jedynak, Znormalizowane systemy zarządzania ..., s. 20.
Wśród badanych dominowało przeświadczenie,
że zrozumienie norm przychodzi z czasem a na po-
czątku są one zupełnie niezrozumiałe. Duża liczba
badanych podzielała też pogląd, że język używany
w normach musi być taki, jaki jest, aby wszystkie
organizacje mogły z nich korzystać. Akceptowa-
no zatem dość oczywistą cechę norm, jaką jest uni-
wersalność. Dość liczne były również opinie, że ję-
zyk norm trudno odnieść do praktyki funkcjonowa-
nia wielu organizacji. 15 badanych uważało ponad-
to, że w celu zastosowania norm niezbędna jest po-
moc konsultanta. Natomiast zdecydowanie najrza-
1 Pełne wyniki badań są zawarte w opracowaniu: P. Jedynak,
Znormalizowane systemy zarządzania w polskich przedsiębior-
stwach, Raport z badań, Instytut Ekonomii i Zarządzania UJ oraz
Lloyd’s Register Quality Assurance, Kraków – Gdańsk, 2005.
4
2006 Marzec Problemy Jakości
220397481.122.png 220397481.133.png 220397481.144.png 220397481.155.png 220397481.166.png 220397481.177.png 220397481.188.png 220397481.199.png 220397481.210.png 220397481.221.png 220397481.232.png 220397481.243.png 220397481.254.png 220397481.265.png 220397481.276.png 220397481.287.png 220397481.289.png 220397481.290.png 220397481.291.png 220397481.292.png 220397481.293.png 220397481.294.png 220397481.295.png 220397481.296.png 220397481.297.png 220397481.298.png 220397481.299.png 220397481.300.png 220397481.301.png 220397481.302.png 220397481.303.png 220397481.304.png 220397481.305.png 220397481.306.png 220397481.307.png 220397481.308.png 220397481.309.png 220397481.310.png 220397481.311.png 220397481.313.png 220397481.314.png 220397481.315.png 220397481.316.png 220397481.317.png 220397481.318.png 220397481.319.png 220397481.320.png 220397481.321.png 220397481.322.png 220397481.324.png 220397481.325.png 220397481.326.png 220397481.327.png 220397481.328.png 220397481.329.png 220397481.330.png 220397481.331.png 220397481.332.png 220397481.333.png 220397481.335.png 220397481.336.png 220397481.337.png 220397481.338.png 220397481.339.png 220397481.340.png 220397481.341.png 220397481.342.png 220397481.343.png 220397481.344.png 220397481.346.png 220397481.347.png 220397481.348.png 220397481.349.png 220397481.350.png 220397481.351.png 220397481.352.png 220397481.353.png 220397481.354.png 220397481.355.png 220397481.002.png 220397481.003.png 220397481.004.png 220397481.005.png 220397481.006.png 220397481.007.png 220397481.008.png 220397481.009.png 220397481.010.png 220397481.011.png 220397481.013.png 220397481.014.png 220397481.015.png 220397481.016.png 220397481.017.png 220397481.018.png 220397481.019.png 220397481.020.png 220397481.021.png 220397481.022.png 220397481.024.png 220397481.025.png 220397481.026.png 220397481.027.png 220397481.028.png 220397481.029.png 220397481.030.png 220397481.031.png 220397481.032.png 220397481.033.png 220397481.035.png 220397481.036.png 220397481.037.png 220397481.038.png 220397481.039.png 220397481.040.png 220397481.041.png 220397481.042.png 220397481.043.png 220397481.044.png 220397481.046.png 220397481.047.png 220397481.048.png 220397481.049.png 220397481.050.png 220397481.051.png 220397481.052.png 220397481.053.png 220397481.054.png 220397481.055.png 220397481.057.png 220397481.058.png 220397481.059.png 220397481.060.png 220397481.061.png 220397481.062.png 220397481.063.png 220397481.064.png 220397481.065.png 220397481.066.png 220397481.068.png 220397481.069.png 220397481.070.png 220397481.071.png 220397481.072.png 220397481.073.png 220397481.074.png 220397481.075.png 220397481.076.png 220397481.077.png 220397481.079.png 220397481.080.png 220397481.081.png 220397481.082.png 220397481.083.png 220397481.084.png 220397481.085.png 220397481.086.png 220397481.087.png 220397481.088.png 220397481.090.png 220397481.091.png 220397481.092.png 220397481.093.png 220397481.094.png 220397481.095.png 220397481.096.png 220397481.097.png 220397481.098.png 220397481.099.png 220397481.101.png 220397481.102.png 220397481.103.png 220397481.104.png 220397481.105.png 220397481.106.png 220397481.107.png 220397481.108.png 220397481.109.png 220397481.110.png 220397481.112.png 220397481.113.png 220397481.114.png 220397481.115.png 220397481.116.png 220397481.117.png 220397481.118.png 220397481.119.png 220397481.120.png 220397481.121.png 220397481.123.png 220397481.124.png 220397481.125.png 220397481.126.png 220397481.127.png 220397481.128.png 220397481.129.png 220397481.130.png 220397481.131.png 220397481.132.png 220397481.134.png 220397481.135.png 220397481.136.png 220397481.137.png 220397481.138.png 220397481.139.png 220397481.140.png 220397481.141.png 220397481.142.png 220397481.143.png 220397481.145.png 220397481.146.png 220397481.147.png 220397481.148.png 220397481.149.png 220397481.150.png 220397481.151.png 220397481.152.png 220397481.153.png 220397481.154.png 220397481.156.png 220397481.157.png 220397481.158.png 220397481.159.png 220397481.160.png 220397481.161.png 220397481.162.png 220397481.163.png 220397481.164.png 220397481.165.png 220397481.167.png 220397481.168.png 220397481.169.png 220397481.170.png 220397481.171.png 220397481.172.png 220397481.173.png 220397481.174.png 220397481.175.png 220397481.176.png 220397481.178.png 220397481.179.png 220397481.180.png 220397481.181.png 220397481.182.png 220397481.183.png 220397481.184.png 220397481.185.png 220397481.186.png 220397481.187.png 220397481.189.png 220397481.190.png 220397481.191.png 220397481.192.png 220397481.193.png 220397481.194.png 220397481.195.png 220397481.196.png 220397481.197.png 220397481.198.png 220397481.200.png 220397481.201.png 220397481.202.png 220397481.203.png 220397481.204.png 220397481.205.png 220397481.206.png 220397481.207.png 220397481.208.png 220397481.209.png 220397481.211.png 220397481.212.png 220397481.213.png 220397481.214.png 220397481.215.png 220397481.216.png 220397481.217.png 220397481.218.png 220397481.219.png 220397481.220.png 220397481.222.png 220397481.223.png 220397481.224.png 220397481.225.png 220397481.226.png 220397481.227.png 220397481.228.png 220397481.229.png 220397481.230.png 220397481.231.png 220397481.233.png 220397481.234.png 220397481.235.png 220397481.236.png 220397481.237.png 220397481.238.png 220397481.239.png 220397481.240.png 220397481.241.png 220397481.242.png 220397481.244.png 220397481.245.png 220397481.246.png 220397481.247.png 220397481.248.png 220397481.249.png 220397481.250.png 220397481.251.png 220397481.252.png 220397481.253.png 220397481.255.png 220397481.256.png 220397481.257.png 220397481.258.png 220397481.259.png 220397481.260.png 220397481.261.png 220397481.262.png 220397481.263.png 220397481.264.png 220397481.266.png 220397481.267.png 220397481.268.png 220397481.269.png 220397481.270.png 220397481.271.png 220397481.272.png 220397481.273.png 220397481.274.png 220397481.275.png 220397481.277.png 220397481.278.png 220397481.279.png 220397481.280.png 220397481.281.png 220397481.282.png 220397481.283.png 220397481.284.png 220397481.285.png 220397481.286.png
 
FILOZOFIA NAUKA JAKOŚĆ za GRANICĄ
Piotr JEDYNAK
Tab. 2. Opinia przedstawicieli badanych organizacji na temat treści norm
określających wymagania dla systemów zarządzania.
LICZBA
OCEN
Opinia na temat norm
Liczba
opinii
Wszystko zależy od tego, jak treść wymagań normy przenie-
sie się na praktyczne rozwiązanie
104
Są adekwatne do dziedzin zarządzania, których dotyczą
23
Są nie wystarczająco dokładne
10
Są nazbyt restrykcyjne
8
Źródło: P. Jedynak, Znormalizowane systemy zarządzania ..., s. 20.
dziej padały opinie skrajne, tj. te, w których dekla-
rowano brak jakichkolwiek kłopotów w zrozumie-
niu norm a szczególnie takie, w których normy ja-
wiły się jako zupełnie niezrozumiałe.
Przechodząc do analizy ocen treści norm, na-
leży podkreślić, że zdecydowanie przeważały te
pozytywne lub neutralne (patrz tabela 2). Wyraź-
ną większość badanych (104 przypadki) łączył po-
gląd, że to nie w treści norm tkwi sedno jakich-
kolwiek problemów, lecz w sposobie przeniesienia
ich postanowień na grunt praktycznych rozwią-
zań w organizacjach. 23 badanych uznało, że treść
norm jest adekwatna do dziedzin zarządzania, któ-
rych dotyczą. Z drugiej zaś strony, jedynie 8 bada-
nych uznało, że normy są w swej treści nazbyt re-
strykcyjne.
RODZAJE
OCEN
Rys. 1. Oceny wprowadzonych systemów zarządzania przez pracowni-
ków badanych organizacji. Źródło: P. Jedynak, Znormalizowane systemy
zarządzania ..., s. 21.
Akceptacja systemów zarządzania przez
pracowników badanych organizacji
Uogólnianie wniosków z badań wyłącznie na
podstawie ocen przedstawicieli kierownictwa ba-
Tabela 3. Słabe strony systemów zarządzania wprowadzonych w badanych organizacjach.
Słabe strony
Liczba
przypadków
Zbyt dużo dokumentów, nadmiar formalizacji, zbyt szczegółowe dokumenty
36
Zbyt małe zaangażowanie, świadomość pracowników
19
Zbyt małe zaangażowanie kierownictwa
14
Brak wspomagania informatycznego w zarządzaniu dokumentacją i zapisami, papierowa forma dokumentacji
6
Niedostatki komunikacji wewnętrznej
5
Niechęć pracowników do dokumentowania istotnych zdarzeń, nie przestrzeganie procedur
4
Absorbowanie pracowników działaniami nie przynoszącymi korzyści
3
Zbyt mało szkoleń
2
Nie docenianie znaczenia działań korygujących, zapobiegawczych
2
Część dokumentów powstałych wyłącznie w celu usatysfakcjonowania jednostki certyfikującej
2
Uzależnienie funkcjonowania systemu od osoby pełnomocnika
2
Duże koszty utrzymania systemu
2
Zbyt długi czas wdrożenia
1
Brak grup zadaniowych
1
Zbyt duży nacisk na kwestie techniczne
1
Brak mierzalności efektów działania
1
Brak możliwości regulacji zachowań w przypadkach nietypowych
1
„Sztucznie” tworzone cele
1
Brak środków finansowych na doskonalenie procesów
1
Brak badania zadowolenia klienta wewnętrznego
1
Brak kompetentnych pracowników ds. ISO
1
Utrudnione planowanie auditów w warunkach prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwo w wymiarze międzynarodowym
1
Źródło: P. Jedynak, Znormalizowane systemy zarządzania ..., s. 21,22.
Problemy Jakości 2006 Marzec 5
220397481.288.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin