Java 2 Podstawy.pdf
(
470 KB
)
Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Y ROZDZIA£
Java 2. Podstawy
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
Autorzy: Cay S. Horstmann, Gary Cornell
T³umaczenie: Maciej Gorywoda
ISBN: 83-7197-984-3
Tytu³ orygina³
u:
Core Java 2 Volume 1 Fundamentals
Format: B5, stron: 740
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
„Java 2. Podstawy” jest najlepsz¹ ksi¹¿k¹ dla programistów. Nie ma sobie równych pod
wzglêdem iloci przekazanych informacji, a mimo to pozostaje bardzo czytelna. —
K. N. King, Computer Reviews
Programici znajd¹ tu wszystko, czego potrzeba, aby wykorzystaæ potêgê jêzyka Java…
— PC Week
„Java 2. Podstawy” dostarcza wszystkiego, czego potrzebujesz, aby ukoñczyæ nawet
najbardziej skomplikowane projekty. Dlatego w³anie ta ksi¹¿ka przez piêæ lat by³a
miêdzynarodowym bestsellerem. „Java 2. Podstawy” omawia podstawy platformy Java
2 Standard Edition w wersji 1.3, zawiera pe³ny opis zorientowanego obiektowo
rodowiska programistycznego Javy, komponentów interfejsu u¿ytkownika Swing
i wiele, wiele wiêcej.
Pi¹ta wydanie prezentuje wiele nowych, gotowych do zastosowania programów,
z których zas³ynê³y poprzednie edycje tej ksi¹¿ki: pojawi³y siê równie¿ nowe programy
dotycz¹ce mechanizmu odbicia oraz optymalizacji kodu. Szczegó³owo wyjaniono
koncepcjê klas wewnêtrznych, funkcjonowanie proxy, obs³ugê wyj¹tków, techniki
usuwania b³êdów, model zdarzeñ Javy, interfejs wejcia/wyjcia oraz zarz¹dzania
plikami.
Kompendium dla programistów Javy, a w nim:
• Omówienie jêzyka Java i tworzenia aplikacji w rodowisku Forte(tm)
• Tworzenie aplikacji GUI przy pomocy nowych klas Swing
• Sposoby pisania klas proxy i klas wewnêtrznych
• Korzystanie z modelu zdarzeñ Javy
• Omówienie klas strumieni oraz mechanizmu zarz¹dzania plikami
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treci
Podzikowania............................................................................................................................... 11
Przedmowa...................................................................................................................................13
Do Czytelnika ........................................................................................................................ 13
O ksice............................................................................................................................... 15
Rozdział 1. Wprowadzenie do Javy..................................................................................................17
Java jako narzdzie programistyczne..................................................................................... 18
Zalety Javy............................................................................................................................. 19
Koncepcje jzyka Java...........................................................................................................20
Prosty .............................................................................................................................. 20
Zorientowany obiektowo .................................................................................................. 21
Rozproszony.....................................................................................................................22
Niezawodny......................................................................................................................22
Bezpieczny....................................................................................................................... 23
Neutralny pod wzgldem architektury............................................................................... 24
Przeno/ny........................................................................................................................ 24
Interpretowany................................................................................................................. 25
Wydajny ........................................................................................................................... 25
Wielowtkowy .................................................................................................................. 25
Dynamiczny......................................................................................................................26
Java i Internet........................................................................................................................ 26
Aplety w działaniu............................................................................................................ 27
Java po stronie serwera................................................................................................... 28
Krótka historia Javy............................................................................................................... 28
Główne nieporozumienia dotyczce Javy ............................................................................... 31
Rozdział 2. rodowisko programistyczne Javy.............................................................................35
Instalowanie pakietu Java Software Development Kit............................................................ 36
Konfiguracja /cieki dostpu........................................................................................... 36
Instalowanie bibliotek i dokumentacji.............................................................................. 37
Instalowanie przykładowych programów ksiki Core Java............................................... 38
Drzewo katalogów Javy .................................................................................................... 38
Róne /rodowiska programistyczne....................................................................................... 39
Korzystanie z linii polece:.....................................................................................................40
Rozwizywanie problemów............................................................................................... 42
Praca ze zintegrowanym /rodowiskiem programistycznym..................................................... 43
Wyszukiwanie błdów kompilacji...................................................................................... 44
Kompilowanie i uruchamianie programów przy uyciu edytora tekstu.................................... 46
Aplikacje graficzne................................................................................................................. 48
Aplety.................................................................................................................................... 51
4 Java 2. Podstawy
Rozdział 3. Podstawy programowania w Javie..............................................................................57
Prosty program napisany w Javie........................................................................................... 58
Komentarze........................................................................................................................... 60
Typy danych........................................................................................................................... 61
Liczby całkowite............................................................................................................... 62
Typy zmiennoprzecinkowe................................................................................................ 62
Typ znakowy.....................................................................................................................63
Typ boolean.....................................................................................................................64
Zmienne................................................................................................................................ 65
Przypisanie i inicjalizacja....................................................................................................... 66
Stałe................................................................................................................................ 66
Operatory .............................................................................................................................. 67
Operatory inkrementacji i dekrementacji.......................................................................... 69
Operatory relacji i typu boolean ....................................................................................... 69
Operatory bitowe.............................................................................................................. 70
Funkcje i stałe matematyczne.......................................................................................... 71
Konwersje pomidzy typami numerycznymi...................................................................... 72
Rzutowanie......................................................................................................................73
Hierarchia nawiasów i operatorów................................................................................... 73
Ła:cuchy............................................................................................................................... 74
Konkatenacja................................................................................................................... 74
Wycinanie ła:cuchów....................................................................................................... 75
Edycja ła:cuchów............................................................................................................. 75
Porównywanie ła:cuchów................................................................................................. 77
Czytanie dokumentacji API online .................................................................................... 79
Czytanie danych............................................................................................................... 81
Formatowanie wyj/cia...................................................................................................... 83
Instrukcje sterujce............................................................................................................... 86
Blok instrukcji.................................................................................................................. 86
Instrukcje warunkowe...................................................................................................... 87
Ptle nieokre/lone........................................................................................................... 89
Ptle okre/lone................................................................................................................ 93
Wielokrotny wybór — polecenie switch............................................................................ 96
Przerywanie instrukcji sterowania.................................................................................... 98
Wielkie liczby.......................................................................................................................100
Tablice.................................................................................................................................102
Inicjalizacja tablic i tablice anonimowe..........................................................................103
Kopiowanie tablic...........................................................................................................104
Parametry linii polece: ..................................................................................................105
Sortowanie tablicy .........................................................................................................106
Tablice wielowymiarowe.................................................................................................109
Tablice nierównej długo/ci.............................................................................................112
Rozdział 4. Obiekty i klasy............................................................................................................ 115
Wprowadzenie do programowania zorientowanego obiektowo.............................................116
Słownictwo OOP.............................................................................................................117
Obiekty ..........................................................................................................................118
Relacje pomidzy klasami..............................................................................................119
Porównanie OOP z konwencjonalnymi technikami programowania proceduralnego........121
Korzystanie z istniejcych klas............................................................................................123
Obiekty i zmienne obiektów...........................................................................................123
Klasa biblioteczna GregorianCalendar ...........................................................................126
Spis tre&ci 5
Tworzenie własnych klas .....................................................................................................133
Klasa Pracownik ............................................................................................................133
Uywanie wielu plików Cródłowych równocze/nie ...........................................................136
Analiza klasy Pracownik.................................................................................................137
Pierwsze do/wiadczenia z konstruktorami.....................................................................137
Metody klasy Pracownik.................................................................................................139
Metody dostpu do danych prywatnych .........................................................................142
Metody prywatne............................................................................................................143
Finalne pola składowe...................................................................................................143
Pola i metody statyczne.......................................................................................................144
Pola statyczne ...............................................................................................................144
Stałe..............................................................................................................................145
Metody statyczne...........................................................................................................146
Metody fabryczne...........................................................................................................147
Metoda main .................................................................................................................147
Parametry metod.................................................................................................................150
Konstrukcja obiektów..........................................................................................................155
Przeładowanie................................................................................................................155
Domy/lna inicjalizacja pól składowych...........................................................................156
Konstruktory domy/lne..................................................................................................157
Bezpo/rednia inicjalizacja pól składowych.....................................................................157
Nazwy parametrów.........................................................................................................158
Wywoływanie innego konstruktora .................................................................................159
Bloki inicjalizacji.............................................................................................................160
Niszczenie obiektów i metoda finalize............................................................................163
Pakiety ................................................................................................................................164
Wykorzystanie pakietów.................................................................................................164
Komentarze dokumentacji...................................................................................................172
Wstawianie komentarzy.................................................................................................172
Dokumentacja klasy.......................................................................................................173
Dokumentacja metod.....................................................................................................174
Dokumentacja pól składowych.......................................................................................174
Komentarze standardowe..............................................................................................174
Dokumentacja pakietu i podsumowanie........................................................................176
Generowanie dokumentacji............................................................................................176
Porady dotyczce projektowania klas ..................................................................................177
Rozdział 5. Dziedziczenie.............................................................................................................. 181
Rozszerzanie klas................................................................................................................181
Hierarchie dziedziczenia.................................................................................................188
Polimorfizm....................................................................................................................189
Wizanie dynamiczne.....................................................................................................190
Zapobieganie dziedziczeniu — klasy i metody finalne....................................................192
Rzutowanie....................................................................................................................193
Klasy abstrakcyjne.........................................................................................................195
Dostp chroniony...........................................................................................................200
Object — uniwersalna nadklasa..........................................................................................201
Metody equals i toString................................................................................................202
Programowanie uniwersalne..........................................................................................209
Klasa ArrayList...............................................................................................................211
Klasy opakowa:.............................................................................................................217
Klasa Class.........................................................................................................................221
6 Java 2. Podstawy
Mechanizm odbicia..............................................................................................................224
Wykorzystanie mechanizmu odbicia do analizy moliwo/ci klas.....................................225
Wykorzystanie mechanizmu odbicia do analizy obiektów w czasie działania programu..229
Wykorzystanie mechanizmu odbicia w pisaniu kodu uniwersalnej tablicy ......................235
WskaCniki do metod ......................................................................................................238
Zastosowanie dziedziczenia w projektowaniu......................................................................242
Rozdział 6. Interfejsy i klasy wewntrzne...................................................................................245
Interfejsy.............................................................................................................................246
Wła/ciwo/ci interfejsów.................................................................................................250
Interfejsy i klasy abstrakcyjne........................................................................................251
Interfejsy i wywołania zwrotne........................................................................................252
Klonowanie obiektów...........................................................................................................255
Klasy wewntrzne................................................................................................................260
Wykorzystanie klas wewntrznych do kontaktowania si ze zmiennymi obiektu ............262
Specjalne zasady składni dla klas wewntrznych...........................................................266
Czy klasy wewntrzne s uyteczne? Czy s w ogóle potrzebne? I czy s bezpieczne?.....266
Lokalne klasy wewntrzne .............................................................................................269
Statyczne klasy wewntrzne ..........................................................................................274
Proxy ...................................................................................................................................277
Wła/ciwo/ci klas proxy ..................................................................................................281
Rozdział 7. Programowanie grafiki .............................................................................................283
Wprowadzenie do zestawu Swing...................................................................................284
Tworzenie ramek.................................................................................................................287
Pozycjonowanie ramek ........................................................................................................290
Wy/wietlanie informacji w panelach....................................................................................295
Figury 2D.............................................................................................................................299
Kolory..................................................................................................................................307
Wypełnianie figur geometrycznych..................................................................................310
Tekst i czcionki....................................................................................................................312
Obrazy.................................................................................................................................321
Rozdział 8. Obsługa zdarze.........................................................................................................329
Podstawy obsługi zdarze: ...................................................................................................330
Przykład — obsługa kliknicia przycisku........................................................................332
Wybór słuchaczy zdarze: ...............................................................................................338
Przykład — zmiana „wygldu i wraenia”.......................................................................341
Przykład — przechwytywanie zdarze: okna....................................................................344
Hierarchia zdarze: AWT.......................................................................................................347
Zdarzenia semantyczne i zdarzenia niskiego poziomu w AWT..............................................350
Mechanizm obsługi zdarze: — podsumowanie..............................................................350
Typy zdarze: niskiego poziomu............................................................................................353
Aktywacja komponentów................................................................................................353
Zdarzenia dotyczce klawiatury......................................................................................355
Pochłanianie zdarze:.....................................................................................................361
Zdarzenia dotyczce myszki...........................................................................................361
Działania .............................................................................................................................368
Multicasting.........................................................................................................................377
Kolejka zdarze:...................................................................................................................380
Dołczanie własnych zdarze:.........................................................................................381
Plik z chomika:
janowiec
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
PHP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin