profilaktyka logopedyczna.pdf

(60 KB) Pobierz
PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ UCZNIW ODDZIAW 0
PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ UCZNIÓW ODDZIAŁÓW 0
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 IM. H. SIENKIEWICZA W GLIWICACH,
W ROKU SZKOLNYM 2008/2009.
1. ZałoŜenia programu.
Na początku kaŜdego roku szkolnego, logopeda zwraca szczególną uwagę na nowe dzieci, które to po raz pierwszy
pojawiają się w szkole, a są to uczniowie popularnych zerówek. Coroczne własne doświadczenia diagnostyczne oraz
konsultacje z nauczycielami i logopedami z innych placówek na terenie miasta Gliwice pokazują rosnący, z kaŜdym rokiem,
odsetek uczniów oddziałów 0, mających problemy z szeroko pojmowaną komunikacja językową. Często wskaźnik ten sięga
blisko 80-90%. Zatem wniosek nasuwa się taki, Ŝe praktycznie wszystkie dzieci najmłodsze powinny uczestniczyć w terapii
logopedycznej, gdyŜ w ich mowie moŜna zaobserwować tak duŜo nieprawidłowości.
Często rozwój mowy tych dzieci jest opóźniony, bądź zakłócony, co w konsekwencji wpływa na wydłuŜenie okresu
swoistej mowy dziecięcej do pierwszych klas szkoły podstawowej. Niebezpiecznie długo utrzymujące się błędy
artykulacyjne skutkują w przyszłości niepowodzeniami szklonymi, a w porę nie usunięte rzutują na całe przyszłe dorosłe
Ŝycie uczniów.
Stad zrodził się pomysł objęcia wczesnym oddziaływaniem profilaktycznym wszystkich uczniów oddziałów
0 rozpoczynających naukę w Szkole Podstawowej nr 21 w Gliwicach. Dodatkowym argumentem stał się fakt, iŜ
niemoŜliwym jest uczestnictwo tych wszystkich dzieci w regularnej terapii indywidualnej lub w małych grupach, ze
względu ogromne potrzeby w tym zakresie całej placówki, a zwłaszcza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zatem jedynym skutecznym sposobem pomocy całej społeczności uczniów zerówek jest objęcie ich kompleksowymi
zajęciami profilaktycznymi o charakterze grupowym. Próby takich pojedynczych oddziaływań miały miejsce w ubiegłym
roku szkolnym, a ich efekty pozwoliły na rozwinięcie niniejszego pomysłu.
2. Adresaci.
Program skierowany jest do trzech grup odbiorców. Przy czym podstawową stanowią uczniowie oddziałów 0, którzy
będą brać czynny i regularny udział w zajęciach.
Kolejną winni stanowić rodzice, w myśl istotnej zasady przyświecającej pracy logopedycznej, dotyczącej współpracy
z najbliŜszym otoczeniem. W tym przypadku chodzi o większą świadomość znaczenia prawidłowej wymowy dla dalszego
rozwoju dziecka i jego sukcesów szkolnych, zwrócenie uwagi na konieczne konsultacje specjalistyczne z: ortodontą,
laryngologiem, neurologiem, psychologiem i innymi oraz podjecie pracy własnej w domu.
Ostatnią grupę odbiorców programu, niejako pośrednią, stanowią nauczyciele – wychowawcy grup 0. Wzajemna
współpraca ich i logopedy moŜe pozwolić wychwycić nieprawidłowości rozwojowe, skierować uczniów na badania
specjalistyczne, ukierunkować postępowanie dydaktyczne na kształtowanie prawidłowych nawyków dotyczących wymowy
oraz dokonać bardziej precyzyjnej diagnozy dojrzałości szkolnej.
3. Termin realizacji, częstotliwość zajęć.
Zajęcia będą się odbywały przez cały rok szkolny. Przy czym we wrześniu odbędzie się etap przygotowawczy,
zapoznawczy i integracyjny, a czerwiec będzie miesiącem podsumowań, konsultacji i indywidualnej diagnozy kaŜdego
ucznia.
KaŜdy oddział 0 będzie uczestniczył regularnie w zajęciach raz w tygodniu przez 45 minut. Konsultacje
z nauczycielami – wychowawcami będą miały miejsce na bieŜąco – w razie zaistniałej konieczności.
Natomiast rodzice zostaną wprowadzeni w całe przedsięwzięcie podczas pierwszego zebrania we wrześniu
i poinformowani o godzinach konsultacji indywidualnych z logopedą, w których będą mogli uczestniczyć.
4. Cele.
Dzieci
Rodzice
Nauczyciele
Zwiększenie świadomości językowej,
ukierunkowanie kształtowania
i rozwoju mowy na eliminowanie
negatywnych
zjawisk,
rozwój
Uświadomienie znaczenia prawidłowej
mowy dla rozwoju i kształtowania
przyszłości własnych dzieci,
wzbudzenie motywacji do pracy
indywidualnej w domu i współdziałania
ze specjalistami.
Poszerzenie wiedzy logopedycznej,
uzyskanie dokładniejszych informacji
na temat trudności komunikacyjnych
uczniów i dalszego postępowania,
otrzymanie wskazówek niezbędnych do
oceny dojrzałości szkolnej uczniów.
sprawności językowej.
2
69890284.001.png
5. Zasady, metody, formy pracy, środki dydaktyczne.
a) Zasady pracy logopedycznej to reguły, którymi naleŜy się kierować i ich przestrzegać przy planowaniu
i prowadzeniu postępowania logopedycznego, równieŜ o charakterze profilaktycznym. Zasady te wywodzą się
z metodyki terapii pedagogicznej i psychologicznej. NaleŜą do nich:
  Zasada jak najwcześniejszego oddziaływania;
  Zasada indywidualizacji;
  Zasada wykorzystywania wszelkich moŜliwości pacjenta – zasobów;
  Zasada kompleksowego oddziaływania;
  Zasada aktywnego i świadomego udziału;
  Zasada współpracy z najbliŜszym otoczeniem;
  Zasada systematyczności;
  Zasada stopniowania trudności.
b) W oddziaływaniach logopedycznych wybór metody pracy powinien być zawsze podyktowany rodzajem
zaburzenia. W przypadku profilaktyki naleŜy wziąć pod uwagę całe spektrum zaburzeń, którym chce się
przeciwdziałać. Zatem sposoby pracy z pacjentem w takim wypadku powinny mieć charakter całościowy
i obejmować: metody logopedyczne, lingwistyczne, pedagogiczne psychologiczne, medyczne.
W prezentowanym programie w pracy z uczniami będą wykorzystywane metody słowne, oglądowe,
praktyczne, w tym najczęściej:
  Ćwiczenia logopedyczne: oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, słuchu fizycznego, fonemowego
i fonetycznego;
  Pokaz i wyjaśnianie ułoŜenia narządów artykulacyjnych;
  Uczulanie miejsc artykulacji;
  Kontrola wzrokowa dotykowa, czucia skórnego;
  Metoda fonetycznych przekształceń;
  Ćwiczenia rytmizujące;
  Techniki relaksacyjne.
c) Formy pracy: grupowa oraz indywidualna podczas konsultacji i badań przesiewowych.
3
d) Środki dydaktyczne jakie powinny zostać wykorzystane w trakcie realizacji programu to: lusterka, szpatułki,
rekwizyty do ćwiczeń oddechowych, materiały obrazkowe, woreczki i szarfy do zabaw rytmicznych, płyty,
wzory ćwiczeń grafomotorycznych, programy multimedialne, podręczniki i inne środki dydaktyczne
wykorzystywane w logopedii.
6. Planowane efekty.
Wskaźnikiem efektywności prezentowanego projektu powinna być większa świadomość językowa wszystkich grup
docelowych.
Istotnym wydaje się równieŜ: zaznajomienie się z „instytucją logopedy”, świadomość moŜliwości zwrócenia się
o pomoc w sytuacji wszelkich trudności komunikacyjnych, nie tylko na etapie kształcenia zintegrowanego ale w kaŜdym
innym momencie, w którym zaburzenia mowy stanowić mogą przeszkodę uniemoŜliwiającą dalszy rozwój i osiąganie
sukcesów szkolnych.
W przypadku uczniów, bezpośrednim tego przełoŜeniem niech będzie minimalna liczba uczniów przyszłych
klas I zakwalifikowanych do uczestnictwa w terapii logopedycznej. A w sytuacji, gdy zaistnieje bezwzględna konieczność
dalszego kontaktu z logopedą, będzie on z pewnością bardziej owocny, gdyŜ podstawy oddziaływań terapeutycznych uczeń
pozna juŜ w trakcie realizacji omawianego projektu.
7. Ewaluacja.
Proces ewaluacji będzie nastawiony na bieŜącą obserwację uczniów, wychwytywanie trudności komunikacyjnych,
zaburzeń mowy, konsultowanie ewentualnych trudności, postępów w pracy z wychowawcami i rodzicami. W sytuacjach
bezwzględnej konieczności uczniowie kierowani będą na zajęcia z zakresu terapii logopedycznej. Ostateczna ocena rozwoju
mowy – badania przesiewowe planowane są na koniec roku szkolnego (czerwiec).
8. Szczegółowy rozkład działań – plan pracy
4
Zadania
Adresat
Sposób realizacji
Termin
realizacji
1. Zapoznanie się z osobą
logopedy szkolnego,
poznanie jego zadań, wizyta
w gabinecie.
1. Nauczyciele
- wychowawcy
klas 0
Prezentacja programu, omówienie zasad jego realizacji,
ustalenie terminów przeprowadzania zajęć.
Przekazywanie bieŜących wyników obserwacji uczniów,
konsultacje i wymiana informacji na temat rozwoju
psychoruchowego uczniów.
wrzesień
cały rok
2. Uczniowie „Wycieczka” do gabinetu, prezentacja własnej osoby,
pomocy dydaktycznych, omówienie ich wykorzystania i
zadań logopedy w pracy z dziećmi.
wrzesień
3. Rodzice
Prezentacja zadań logopedy szkolnego oraz załoŜeń
prezentowanego programu podczas pierwszego zebrania z
rodzicami.
Zaproponowanie
wrzesień,
indywidualnych
konsultacji
w
cały rok
wyznaczonych godzinach pracy logopedy.
2. Trening oddechowy –
ćwiczenia oddechu
przeponowego, relaksacja.
Uczniowie
Wykonywanie zabaw oddechowych opartych na dmuchaniu
z wykorzystaniem balonów, piórek, bibuły, wacików, kartek
i innych pomocy. Ćwiczenia świadomego oddechu
przeponowego w oparciu o elementy relaksacji i
wizualizacji.
październik
– maj (w toku
kaŜdych zajęć)
3. Usprawnianie aparatu
mowy – ćwiczenia motoryki
artykulacyjnej.
Uczniowie
Aktywne ćwiczenia motoryczne języka, warg, policzków,
szczęki dolnej, pierścienia zwierającego gardło, z
wykorzystaniem podr ę cznych lusterek dla ka Ŝ dego ucznia.
październik
– maj (w toku
kaŜdych zajęć)
3. Zabawy logorytmiczne
słuŜące rozwojowi
koordynacji wzrokowo-
słuchowo-ruchowej.
Uczniowie Ćwiczenia z wykorzystaniem rekwizytów:
- słowno-ruchowe;
- słowno rytmiczne;
- z elementami gimnastyki mózgu.
październik
– maj (w toku
kaŜdych zajęć)
5
69890284.002.png 69890284.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin