Katedra i Zakład Pielęgniarstwa Społecznego
Wydział Nauk o Zdrowiu
Collegium Medicum UMK w Toruniu
Pakiet samokształceniowy z przedmiotu:
Podstawowa Opieka Zdrowotna –
II rok studiów licencjackich
Edyta Szewczyk
Pielęgniarstwo, gr.V
ROLA PIELEGNIARKI SZKOLNEJ W PROMOCJI
ZDROWIA
Promocja zdrowia jest procesem umożliwiającym ludziom zwiększenie kontroli nad własnym zdrowiem, jego poprawę i utrzymanie.
Pierwsza Międzynarodowa Konferencja Promocji Zdrowia odbyła się w 1986 roku w Ottawie. Podczas niej określono działania promocyjne w sferze zdrowia takie jak:
· budowanie prozdrowotnej polityki społecznej,
· tworzenia środowisk sprzyjających zdrowiu,
· wzmacnianie działań zbiorowych,
· rozwijanie umiejętności indywidualnych,
· reorientacja służby zdrowia.
Kolejną bardzo ważną definicją , którą należy przytoczyć jest wychowanie zdrowotne.Wychowanie zdrowotne ma związek z jakością życia i tworzeniu dobrego fizycznego, społecznego i psychicznego samopoczucia człowieka .Obejmuje ono nie tylko przekazywanie wiedzy o tym co jest korzystne lub szkodliwe dla zdrowia ,lecz także rozwijanie umiejętności, które pomagają człowiekowi skutecznie wykorzystać te wiedzę. Wychowanie zdrowotne realizują nauczyciele, lecz nie można traktować go jedynie jako nauczanie ucznia. Zgodnie z terminologią ŚOZ, szkoła musi stać się Szkołą Promującą Zdrowie. Koncepcja Szkoły Promującej Zdrowie „wyrosła” z ogólnych założeń promocji zdrowia, rozwijanej przez Światową Organizację Zdrowia oraz z dorobku kilku międzynarodowych konferencji poświęconych szkolnej edukacji zdrowotnej. Nie ma jednej, ogólnie przyjętej definicji takiej szkoły. Każdy kraj wypracowuje swój model SzPZ w zależności od uznawanych wartości oraz własnych doświadczeń.
W Polsce koncepcja szkoły promującej zdrowie stale się rozwija i ulega modyfikacjom. Przyjęto jednak, że:
Szkoła
· Jest środowiskiem, którego społeczność nie tylko uczy się i pracuje , ale także żyje - nawiązuje kontakty z innymi, przeżywa porażki i sukcesy, odpoczywa, bawi się itp. Szkoła jest więc miejscem, w którym społeczność ma nie tylko wywiązywać się z obowiązków, ale także powinna dobrze się czuć.
· Jest elementem środowiska lokalnego: oba te środowiska wzajemnie na siebie oddziałują.
· Jest miejscem, które przygotowuje młodych ludzi nie tylko do następnego etapu edukacji, ale również do życia, w tym do dokonywania „zdrowych” wyborów.
Promująca
· Tworząca warunki (fizyczne i społeczne), sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia.
· Umożliwiająca aktywne uczestnictwo społeczności szkolnej w działaniach na rzecz zdrowia.
Zdrowie
· Ma cztery wymiary: fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, które powinny być w harmonii.
· Decyduje o jakości życia ludzi obok wykształcenia i warunków ekonomicznych.
Blackkalia