Analiza rynku i badania marketingowe - Urszula Janeczek.doc

(83 KB) Pobierz

ANALIZA RYNKU I BADANIA MARKETINGOWE                            dr Urszula Janeczek

 

Wykład 1.                            25 – 02 – 2001

 

Literatura:

Badanie rynkowe i marketingowe – Józefa Kremer

Analiza rynku – Głowacki, Kremer, Żabiński

Analiza rynku – problemy i metody – Stefan Menarski

Badanie marketingowe – Kaczmarczyk

Badanie marketingowe w praktyce – Kędzior, Tkacz

 

 

Rynek i jego mechanizm.

Wyróżnia się cztery określenia rynku:

1. Techniczne (historyczne).

2. Geograficzne (przestrzenne).

3. Ekonomiczne.

4. Cybernetyczne.

 

Ad. 1. Za rynek uważa się miejsce spotkań kupujących i sprzedających dokonujących aktów

kupna i sprzedaży. Np. targi, jarmarki, grecka agora, rzymskie forum, giełdy – towary

jednorodne, zamienne występujące w postaci próbek; aukcje – publiczne licytacje

produktów niejednorodnych, niezamiennych, muszą być (towary) fizycznie obecne;

przetargi – organizowane w celu zebrania najkorzystniejszych ofert sprzedaży lub

kupna, oraz wykonywanie określonych usług.

Ad. 2. Za rynek uważa się obszar o zbliżonych warunkach dokonywania zakupów i

sprzedaży; podobny asortyment, zbliżony poziom cen, zasięg przestrzenny rynków

może być różny w zależności od rodzaju towaru i częstotliwości dokonywania

zakupów. Zasięgi;

- rynek lokalny; od najmniejszych rynków (sklepy osiedlowe) do rynku okresowego zakupu

(miasto, gmina).

- rynek regionalny; obszar mający cechy kompleksu przyrodniczo – produkcyjnego o

wykształconych funkcjach społeczno – ekonomicznych. Np. większe miasto, aglomeracja

miejsko – przemysłowa, województwo. Zależny jest od struktury komunikacyjnej,

technicznej, ludnościowej. Pochodną rynków regionalnych są rynki turystyczne.

- rynek krajowy; granice kraju, wszystko co jest w zasięgu firm krajowych.

- rynek zagraniczny; wymiana handlowa danego kraju z innymi na zasadzie importu i

eksportu.

- rynek międzynarodowy; obejmuje wymianę handlową w ramach różnych ugrupowań

integracyjnych poszczególnych krajów (UE, EFTA, CEFTA). Uzależniony jest od

różnych form kooperacji, integracji i specjalizacji wynikających z międzynarodowego

podziału pacy.

- rynek światowy; obejmuje cały świat, surowce i materiały o znaczeniu strategicznym dla

gospodarek światowych.

Ad. 3. Za rynek uważa się ogół stosunków wymiennych towarowo – pieniężnych

sprzedającymi, oferującymi towary i usługi po określonej cenie a kupującymi

zgłaszającymi zapotrzebowanie na towary i usługi, znajdujące pokrycie w środkach

pieniężnych. Pojawia się tu podaż i popyt, czyli podstawą rozważań powinny być

problemy równowagi podaży i popytu.

Ad. 4. Za rynek uważa się celowo zorganizowany układ relacji między podmiotowymi a

przedmiotowymi elementami rynku w którym zachodzą procesy realne i regulacyjne.

 

 

POLITYKA SPRZEDAŻY; KONKURENCJA,                                          POLITYKA ZAKUPU; KOOPERACJE,

WSPÓŁPRACA                                                                 OPINIE, NAŚLADOWNICTWO

 

SUBSTYTUCJA I KOMPLEMENTARNOŚĆ                            SUBSTYTUCJA I KOMPLEMENTARNOŚĆ

            WARTOŚCI UŻYTKOWYCH                                                                      POTRZEB

 

W sferze podmiotowej rynku zachodzą procesy informacyjne, w związku z tym mamy

do czynienia ze sferą regulacji. W strukturze przedmiotowej rynku mamy do czynienia ze

sferą realną, w której zachodzą procesy materialne związane z fizycznym ruchem dóbr i usług

służących do zaspokajania potrzeb.

 

Główne warunki wpływające na funkcjonowanie mechanizmu rynkowego

Na mechanizm rynkowy składają się wszelkie popytowo – podażowe sprzężenia

między sprzedającymi i kupującymi wszystkie rodzaje zasobów co umożliwia wystąpienie

podobnych sprzężeń w sferze dóbr finalnych.

Można wyróżnić; rynek przedsiębiorstwa (podmiotowy punkt widzenia) – zbiór

obecnych i potencjalnych klientów; rynek instytucji – obejmuje szkoły, szpitale, domy

pomocy społecznej, itd.; rynek zamówień rządowych – specyficznych zamówień, zależy od

opinii społecznej, nie można unikać formalnych procedur (przesyłanie ofert, wybór najlepszej

oferty); rynek sprzedawcy i rynek nabywcy.

Podział przedmiotowy rynku; podstawą jest przedmiot obrotu. Można wyróżnić rynek

dóbr konsumpcyjnych – zespół transakcji dobrami i usługami które służą zaspokajaniu

potrzeb indywidualnych konsumentów i ich gospodarstw domowych; rynek dóbr

przemysłowych – to zespół transakcji kupna – sprzedaży dóbr służących do produkcji,

nabywcą są przedsiębiorstwa, instytucje i organizacje; rynek usług – stanowią go stosunki

pomiędzy podmiotami oferującymi usługi do sprzedania po danej cenie, a podmiotami

nabywającymi te usługi za posiadane środki pieniężne; rynek kapitałowy – rynek akcji,

obligacji, pieniężny, pożyczek; rynek pracy – rynek osób poszukujących pracy i

deklarujących chęć zatrudnienia.

 

Nabywcy dóbr konsumpcyjnych:

Wszystkich konsumentów charakteryzują pewne zbliżone cechy odnoszące się do

podejmowania decyzji zakupów, które są niezależne od innych czynników. Zalicza się do

nich:

- emocjonalność decyzji zakupu;

- ograniczona wiedza o nabywanym towarze;

- opieranie się na wiedzy innych osób;

- występowanie tzw. efektu demonstracji i efektu naśladownictwa;

- występowanie tzw. dysonansu poznawczego (pozakupowy, opinia innych lub reklama);

Zachowanie nabywców na rynku dóbr przemysłowych:

- racjonalny stosunek do kupowanego towaru lub usługi;

- zbiorowa wiedza dotycząca przedmiotu zakupu;

- wyznaczenie szczebli podejmowania decyzji zakupu;

 

 

Wykład 2.                                          11 – 03 – 2001

 

System informacji rynkowej;

W szerokim znaczeniu informacja rynkowa jest to wszelka treść w określonej formie,

przekazywana z rynku lub na rynek, będąca opisem, meldunkiem, zleceniem, decyzją

uczestnika rynku dotycząca rynku i ogółu zjawisk ekonomicznych z nim związanych.

W znaczeniu węższym informacja rynkowa obejmuje tylko dane dotyczące przeszłych i

obecnych stanów rynku.

 

Kryteria podziału informacji rynkowej ze względu na ich zasadnicze cechy;

1. Wg kryterium spełnianej funkcji.

- informacje meldunkowe (opis realnych procesów rynkowych i ich uwarunkowania

socjologiczne, psychologiczne, czy ekonomiczne),

- koordynacyjna (opisująca bezpośrednie powiązania między samymi uczestnikami rynku),

- informacje decyzyjne (przedstawiające założone wizje realnych procesów rynkowych lub

ich uwarunkowań w przyszłości przekazywane w postaci decyzji uczestników rynku przez

podmioty polityki gospodarczej lub przez innego uczestnika rynku),

2. Wg kryterium źródła pochodzenia informacji.

- informacje bezpośrednie (bezpośredni pomiar),

- informacja pośrednia (wtórne wykorzystanie),

3. Wg kryterium przygotowania informacji do badań rynkowych i podjęcia decyzji

rynkowych.

- materiały podstawowe (informacje gromadzone specjalnie do badań i decyzji rynkowych),

- materiały komplementarne (uzupełniające, gromadzone w innym celu lecz mogące służyć

również badaniom rynkowym i podejmowaniu decyzji),

4. Wg kryterium podziału wykorzystującego informacje rynkowe.

- informacje rynkowe uczestników rynku,

- informacje podmiotów polityki gospodarczej, finansowej, gospodarki regionalnej i

lokalnej,

- informacje podmiotów i organizacji o międzynarodowym zasięgu, np. ONZ,

5. Wg kryterium merytorycznego opisu rynku i gospodarki.

- informacje rynkowe makroekonomiczne (to informacje opisujące rynek wewnętrzny

danego kraju na tle jego powiązań z gospodarką lub globalną wymianą zagraniczną w

kategoriach właściwych temu opisowi),

- informacje rynkowe w przekrojach przestrzennych (informacje opisujące rynek danego

kraju na tle jego przestrzennych powiązań w skali międzynarodowej lub opisujące rynek

lokalny lub regionalny danego regionu na tle jego przestrzennego rozwoju),

 

System informacji rynkowej;

To uporządkowany i odpowiednio zarządzany zbiór samej informacji rynkowej, oraz

podsystemów w których ona występuje, a także sposobów gromadzenia i przetwarzania

informacji do celów poznawczych i decyzyjnych dotyczących rynku i jego podmiotu.

System informacji rynkowej na potrzeby decyzyjne w skali makroekonomicznej

charakteryzuje się kilkoma istotnymi cechami;

1. Treść informacji (system ten zawiera informacje opisujące przede wszystkim

uwarunkowania procesów rynkowych w skali całej gospodarki, np. mierniki rozwoju

ekonomicznego, poziom dobrobytu społecznego i inne. Są to także informacje z otoczenia

zagranicznego gospodarki, np. koniunktura innych krajów).

2. Formy informacji i źródła danych (w sytuacji informacji rynkowej gromadzi się zarówno

informacje przetworzone jak i informacje bezpośrednie pochodzące od uczestników

rynku, np. opracowane w postaci raportów z badań).

3. Organizatorzy systemu informacyjnego (GUS, Naczelna Izba Kontroli, służby

informacyjne różnych instytucji rządowych i pozarządowych, banków, uczelni itd.).

4. Użytkownicy systemu informacyjnego (podmioty polityki gospodarczej i finansowej

państwa, centralne instytucje kontroli merytorycznej i finansowej, instytucje i agencje

rządowe, instytucje pozarządowe o zasięgu krajowym, oraz podmioty polityki regionalnej

czy lokalnej. Na określonych rynkach z systemu tego korzystają sami uczestnicy rynku).

 

 

Zachowanie podmiotów rynkowych;

(państwo, samorządy terytorialne, przedsiębiorstwa, oraz gospodarstwa domowe).

 

 

 

 

 

 

System powiązań podmiotów rynku dóbr konsumpcyjnych

 

 

1 – to narzędzia polityki transformacji adresowane wobec podmiotów wolnego rynku dóbr

konsumpcyjnych.

2 – to narzędzia polityki transformacji zastosowane wobec lokalnego.

3 – to narzędzia i środki polityki samorządu terytorialnego wobec gospodarstw domowych i

przedsiębiorstw na własnym terenie.

4 – to związki podażowo – popytowe powstałe pod wpływem oferty podaży i promocji z

jednej strony, oraz preferencji i popytu z drugiej.

5 – to wpływ uwarunkowań ekonomicznych i społecznych takich jak; struktury

organizacyjne, zasoby, kadry, zwyczaje, tradycje, stan posiadania) na podmioty rynkowe.

 

Zachowania podmiotów rynkowych składają się z reakcji, najczęściej decyzji

związanych z wyborem form i istoty działania do osiągnięcia swoich celów. Wybory te są

dokonywane w określonych warunkach społecznych, kulturowych i ekonomicznych, a

czasami także w warunkach transformacji rynkowej. Każdy podmiot z racji swoich celów

dokonuje różnych wyborów form działania, które mają wpływ na zachowania innych

podmiotów rynkowych.

 

Państwo kreuje odpowiednio skomponowane instrumenty polityki gospodarczej o

różnym charakterze:

1. Charakter pobudzający (motywacyjny).

2. Takie które informują o warunkach osiągania efektywności działań gospodarczych.

 

 

Instrumenty polityki gospodarczej państwa

Instrumenty motywujące do działań

racjonalnych

 

Instrumenty informacyjne o warunkach

osiągania efektywności

1. Pułap pracy najniższej. 2. Stawki płac.

3. Świadczenia socjalne. 4. Normy

ekologiczne. 5. Normy ochrony pracy.         

6. stopy procentowe. 7. Instrumenty

prestiżowe. 8. Normy prawne. 9. System

informacyjny. 10. System edukacyjny.

 

1. Stawki podatkowe. 2. Kursy walut.           

3. Stopy procentowe. 4. Ceny okresowo

regulowane. 5. Układy zbiorowe pracy.        

6. Taryfy celne. 7. Normy prawne. 8. Przepisy

sanitarne. 9. System informacyjny.             

10. System edukacyjny

 

 

Samorząd lokalny;

Lista instrumentów polityki gospodarczej którymi mogą posługiwać się polskie samorządy

lokalne w warunkach pełnej samodzielności w związku z nowym podziałem

administracyjnym kraju

OBSZARY

CELE

INSTRUMENTY

1. Środowisko naturalne.

 

 

 

 

2. Ład przestrzenny i

infrastruktura techniczna.

 

 

 

 

3. Kultura.

 

 

 

4. Edukacja.

 

 

5. Ochrona zdrowia.

 

 

 

 

6. Mieszkalnictwo.

 

7. Ochrona zdrowia.

 

1. Trwałe zapewnienie

wspólnocie efektów

należytego stanu

środowiska

naturalnego.

2. Trwałe zapewnienie

wspólnocie ładu

przestrzennego i

wartości użytkowej

infrastruktury

technicznej.

3. Zapewnienie

dostępności placówek

kulturalnych o

znaczeniu lokalnym

4. Zapewnienie

wysokiego poziomu

edukacji.

5. Zapewnienie

dostępności i

wysokiego poziomu

podstawowej opieki

zdrowotnej.

6. Dostępność i właściwy

standard mieszkań.

7. Równowaga na

lokalnym rynku

towarów i usług

bytowych.

Administracyjno –

legislacyjne (nakazy, zakazy,

normatywy), ekonomiczne

(polityka fiskalna), aktywne

instrumenty finansowe

(kredytowanie inwestycji),

organizacyjno –

instytucjonalne (polityka

koncepcyjna), informacje,

umowy.

 

 

Gospodarstwa domowe – należą do podmiotów podejmujących decyzje o nabywaniu dóbr

konsumpcyjnych.

 

Przedsiębiorstwo – podmioty gospodarcze wyodrębnione pod względem ekonomicznym,

organizacyjnym i prawnym.

- odrębność ekonomiczna; przedsiębiorstwo jest właścicielem określonych zasobów i

środków, a także korzyści które wynikają z użytkowania tych zasobów,

- odrębność organizacyjna; przedsiębiorstwo ma własną strukturę i kierownictwo.

- odrębność prawna; daje możliwość nawiązywania i utrzymywania stosunków prawno –

ekonomicznych z innymi jednostkami gospodarczymi, oraz z państwem.

 

 

 

 

Metody diagnozowania:

Określeniem diagnozowania obejmujemy sposoby analizowania zjawisk

uwzględniających także szczegółowe techniki badań, różne podejścia i przekroje, oraz

konkretne mierniki i wskaźniki badanych zjawisk.

 

Podstawowe metody stosowane w analizie struktur zjawisk rynkowych w ujęciu

rodzajowym i przestrzennym

UJĘCIE RODZAJOWE

Przedmiot badań

Metody badań

1. Ocena wielkości poszczególnych

składników struktury.

2. Przeciętny poziom badanego zjawiska.

 

3. Zróżnicowanie zjawiska.

 

4. Koncentracja zjawisk.

 

5. Zmiany struktur w czasie, oraz

porównywanie różnych struktur.

 

1. Wskaźniki struktury.

 

2. Średnia arytmetyczna, dominanta,

mediana.

3. Rozstęp, wariancja, odchylenie

standardowe, współczynnik zmienności.

4. Wskaźniki struktury, współczynnik

koncentracji (krzywa Lorenza).

5. Wszystkie wymienione wskaźniki.

UJĘCIE PRZESTRZENNE

Przedmiot badań

Metody badań

1. Ogólna charakterystyka i ocena struktury

przestrzennej danego zjawiska.

2. Podział badanej przestrzeni na obszary o

zróżnicowanym poziomie badanego

zjawiska (rejonizacji).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.  Ocena zgodności rozmieszczenia

przestrzennego porównywanych zjawisk

(porównywanie struktur przestrzennych).

 

1. Wszystkie wymienione metody

wskaźnikowe.

2. W analizie zjawisk jednorodnych –

grupowanie jednostek terytorialnych na

zasadzie identyczności, grupowanie

jednostek terytorialnych wg

określonych przedziałów klasowych.

W analizie zjawisk złożonych – metoda

punktów , inaczej standaryzacji cech,

taksonomiczne metody różnic w

powiązaniu z rozwiązaniami

graficznymi takimi jak diagram

Czekanowskiego, metoda dendrytowa

(taksonomia Wrocławska), metoda

taksonomiczna podobieństw i

taksonomiczna metoda miar rozwoju

Hellwiga.

3. Współczynnik lokalizacji Florenc’a,

metoda ilorazów lokalizacji.

 

 

 

 

 

 

 

Wykład 3                            7 – 04 – 2001

 

 

Miary średnie:

- średnia arytmetyczna (wykorzystywana w porównaniach międzynarodowych, oraz w

badaniach makrorynku),

- średnia geometryczna (jeżeli w szeregu obserwacji znajdują się wyrazy ekstremalne, także

gdy obserwacje wyrażone są w liczbach względnych),

Miary pozycyjne: Nie są liczone z szeregu ale ważne jest miejsce tych wartości w szeregu.

- mediana,

- dominanta (jest wartością najczęściej występującą, wykorzystywaną w statystyce cen i

płac),

- kwartyle (organizujemy badanie i uzgadniamy odpowiedzi w kwestionariuszu delfickim),

Miary korelacji: Stosowane do analizy zjawisk gospodarczych wzajemnie ze sobą

powiązanych.

- współczynnik korelacji Pearsona,

- współczynnik korelacji Spearmana (stosowany w przypadku gdy badane zmienne nie

mogą być opisane za pomocą liczb. Są to cechy jakościowe. Badana zbiorowość nie jest

dostatecznie liczna i wyklucza to zastosowanie współczynnika korelacji Pearsona, oraz

gdy nie ma pew...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin