1 dzień zabawy.doc

(85 KB) Pobierz
1
  1. 1 dzień – niedziela

o        8.15. – Zbiórka na parkingu przy Kościele św. Anny w Piasecznie

o        8.30 – Msza Św.

o        9.15 – wyjazd z Piaseczna do Wetliny

o        18.00 – planowany przyjazd do Wetliny, rozlokowanie się w domkach; obiadokolacja; od tej chwili młodzież zamieszkuje z dziećmi w pokojach, pomaga im się rozlokować, dopilnowuje porządku w pokojach, towarzyszy w sytuacjach miłych i niekoniecznie miłych ( w ewentualnych konfliktach itp.)

o        20.00 – 21.00 „Spotkanie obozu” - krótkie zajęcia integracyjne, ustalenia porządkowe, wspólna modlitwa;

o        21.00 – wieczorna toaleta + bajka; codziennym „rytuałem” będzie czytanie bajek ( wyboru bajek dokonamy na miejscu; będzie on elastyczny, zależny od dzieci i sytuacji które będą się wydarzać podczas obozu); tego dnia młodzież jest wieczorem w pokojach dzieci, przez kolejne dni – co drugi wieczór powyżej 21 z dziećmi będą wychowawcy, a młodzież będzie miała wieczory superwizyjne . W dni, kiedy wieczory będziecie spędzać z dziećmi superwizje będą w ciągu dnia.

Opis wieczornych zajęć integracyjnych

o        zabawa w imiona; rekwizyt „piłka kolczatka”; siadamy w kręgu zawsze naprzemiennie - dziecko – młodzież;

o        „poszukaj swojej czwórki” – wszyscy losujemy kolorowe obrazki, które są częściami większych obrazków; wyznaczone dziecko opowiada co dzieje się na jego obrazku , a pozostali musza odgadnąć, czy ich obrazek – kawałek pasuje do obrazka opowiadającego dziecka. Osoby, które mają pozostałe elementy obrazka siadają razem – w jednej grupie i naklejają swoje kawałki na kartkę, tworząc pełen obrazek. Tworzy się w ten sposób 8 obrazków opowiadających o wakacjach. Obrazki te będą swoistym regulaminem – kontraktem obozu. Robimy z nich plakat, pod którym wszyscy się podpisujemy. Obrazki będą poruszały takie tematy jak: bezpieczna kąpiel, bezpieczna zabawa, zgodna zabawa, zasady obowiązujące podczas wycieczek górskich górskich, sposób na rozwiązywanie konfliktów, zachowanie podczas ciszy nocnej, bezpieczne zachowania podczas obozu;

o        losowanie cichych przyjaciół; wyjaśnienie zasad zabawy;

o        informacje porządkowe – godziny posiłków, plan zajęć na następny dzień, przeznaczenie szkatułki cichych myśli i intencji; losowanie myśli na dzisiejszy wieczór; wspólna modlitwa w intencjach wypowiedzianych i pomyślanych ( w następnych dniach również odczytanych z karteczek wrzuconych do szkatułki)

  1. 2 dzień – poniedziałek ( szczególny dzień pracowitości, odwagi, pomysłowości)

o        8.30 - pobudka

o        9.00 – Śniadanie

o        9.40 – spacer po okolicy, krótki postój nad strumieniem ( bez kąpieli)

o        11.00 – 12.00 - wspólne zajęcia integracyjne, omówienie programu obozu:

§         powtórka imion, poznawanie siebie: zabawa nazywa się „Filiżanki”; dzieci siadają w kręgu, za każdym dzieckiem siada jego „starszy” ; zamienia się on w sprzedawcę chińskiej porcelany i ma za zadanie zaprezentowanie swojej filiżanki ( dziecka) starając się przekazać wszystko co najlepsze na jej temat; prezentację zaczyna od zdania: „ Wczoraj wieczorem do mojego sklepu przywieziono niezwykle cenna filiżankę z chińskiej porcelany…nosi ona imię….jest…” ; kupującymi w tej zabawie są wychowawcy ( 2 osoby); po wysłuchaniu prezentacji jeden z nich decyduje się kupić filiżankę płacąc za nią cukierkami. Zakupy są dokonywane na tej zasadzie, że wychowawcy chłopców kupują chłopięce filiżanki, wychowawcy dziewcząt kupują dziewczęce filiżanki; prezentacja nie może być długa, trwa ok. 2 min. Po dokonanym zakupie filiżanka siada przy swoim wychowawcy (razem ze sprzedawcą).

§         przedstawienie programu obozu (zajecia na każdy kolejny dzień) z podkreśleniem, że najaktywniejsi uczestnicy obozu mają szansę zdobyć tytuł „ NiedĽwiedzia Wetliny” – zapoznanie dzieci z zasadami zdobywania tytułu. Na tytuł ten składa się 8 sprawności, które będą zdobywane każdego dnia. Sprawności są następujące:

        1. wytrwałość
        2. odwaga w pokonywaniu własnych słabości ( lenistwa, nieśmiałości itp.)
        3. pomysłowość
        4. koleżeństwo
        5. uczciwość
        6. życzliwość ( w tym słownictwo jakiego używamy)
        7. pracowitość
        8. zdyscyplinowanie ( posłuszeństwo)

Słowo do dzieci: „ Wasi starsi towarzysze będą z Wami podczas wszystkich wycieczek, zabaw i zajęć na obozie. Będą Wam pomagali zdobywać te sprawności, będą wam pokazywać, co należy zrobić, żeby je zdobyć. Każdy dzień na obozie będzie okazją do zdobywania sprawności, ale będą też takie dni , kiedy będzie można zdobyć dużo punktów zwłaszcza z jednej lub dwóch sprawności. Codziennie rano, będziemy Wam mówić jaką sprawność dziś zdobywamy w sposób bardzo szczególny. Maksymalnie można dostać jednego dnia 5 punktów za jedną sprawność. Punkty niestety mogą być tez odbierane. Np. jeśli podczas wycieczki górskiej, kiedy będziemy zdobywać sprawność „wytrwały” ktoś zdobędzie 5 punktów, a następnego dnia podczas meczu będzie marudził i wycofywał się z gry, mogą być mu odebrane jakieś punkty ( otrzyma punkty ujemne). Tytuł „NiedĽwiedzia Wetliny” może otrzymać więcej niż jedna osoba, dlatego warto się starać przez cały obóz. Tytuł wiąże się oczywiście z bardzo atrakcyjną nagrodą. Ostatni wieczór obozu będzie rozstrzygnięciem tej zabawy.

o        12.00 – 14.00 - zajęcia oddzielnie w grupie dziewcząt i chłopców przygotowujące do wieczornej prezentacji grup ( utworzenie nazwy grupy, zrobienie proporca)

o        14.00 – obiad

o        14.30 – 15.30 – odpoczynek poobiedni, zajęcia dowolne

o        15.30 – zabawy sportowe – „Igrzyska wetlińskie” * tworzymy 4 zespoły mieszane ( dziewczęco – chłopięce); igrzyska składać się będą z 6 konkurencji:

§         skoki w workach

§         prowadzenie ślepca przez tor przeszkód

§         biegi węża

§         bieg z rekwizytem na głowie

§         slalom z piłką tenisową

§         bieg z podrzucaną lotką

„Starsi” dopilnowują przebiegu turnieju, sędziują wychowawcy. Nagroda - tort lodowy dla zwycięzców, nagroda pocieszenia dla przegranych – batoniki. Po zabawach sportowych prosimy dzieci o umycie się (wcześniejsza toaleta wieczorna); będzie wówczas spokojniejszy wieczór po ognisku.

o        18.30 – kolacja + toaleta wieczorna

o        19.30 – 21.00 „Spotkanie obozu – wieczorowisko” – ognisko, tańce integracyjne, prezentacja grup (przygotowana w ciągu dnia); podsumowanie sprawności zdobytych dzisiejszego dnia; kilka słów dla cichych przyjaciół, wspólna modlitwa ( z intencjami); PODCZAS KAZDEGO WIECZORU MUSI BYĆ CHWILA CZASU NA SPONTANICZNE WYPOWIEDZI DZIECI; MOŻE SIĘ ZDARZYĆ, ŻE BĘDĄ MIAŁY COS DO OPOWIEDZENIA OD SIEBIE.

o        21.00 – wieczór z bajką (dzieci są w domkach z wychowawcami, którzy czytają bajkę); równolegle odbywa się spotkanie superwizyjne młodzieży pt. „ Pierwsze wrażenie”

o        22.00 – cisza nocna

167.          3 dzień – wtorek ( szczególny dzień wytrwałości i odwagi)

o        8.30 - pobudka

o        9.00 – śniadanie

o        10.00 – 13.30 – wyjście w góry na Smerek,

o        14.00 – obiad

o        14.30 – 15.30 – odpoczynek poobiedni, zajęcia dowolne

o        15.30 – 17.00 – zabawy sportowe, plastyczne, gry terenowe - dzieci spędzają ten czas z wychowawcami ( przygotowuje p. Dorota Pietrzak i p. Ula Misiun) ; grupa młodzieży – „superwizja” „ Drugie wrażenie”

o        17.00 – spotkanie warsztatowe dla dzieci pt.„Fajny kumpel” ( jeśli uznamy po pierwszych obserwacjach dzieci, że niektóre z nim są za małe do tej formy zajęć, jeden z wychowawców zajmuje się dziećmi przy stoliku obok grupy – dzieci te malują farbami lub tworzą wyklejankę na temat „ Fajny kumpel” i choć nie uczestniczą w warsztatach, są cały czas aktywne w poruszanym temacie); podczas warsztatu obecna jest młodzież;

§         Budowanie portretu „idealnego kumpla” - każde dziecko otrzymuje listę przymiotników (może do niej dopisać własne) i obrazek chłopca; 8 najważniejszych według dziecka przymiotników łączy z postacią chłopca ( lub dziewczynki). Postać jest narysowana schematycznie; dziecko może wzbogacić ją graficznie w różne szczegóły; Dzieci nadają imiona swoim „kumplom”.

§         Prezentujemy dzieciom listę najważniejszych w przyjaĽni, koleżeństwie cech ( na dużym kartonie). Polecamy dzieciom wybranie dwóch najważniejszych ich zadaniem cech „idealnego kumpla” – dzieci określają swój wybór przez podniesienie ręki; zaznaczamy na planszy wybory dzieci.

§         Czytamy głośno historię „Okularnik”

§         Omawiamy krótko historię stawiając pytanie „ Jakim człowiekiem okazał się Jacek? , Jaka cecha była w jego postawie najcenniejsza?”

§         Rozdajemy dzieciom małe kartki i prosimy, aby odpowiedziały na postawione pytanie:
„Czy potrafiłbyś się zdobyć na odwagę i stanąłbyś w obronie odrzuconego przez klasę kolegi, wiedząc że koledzy z klasy mogą się od Ciebie odwrócić? Czy potrafiłbyś postąpić tak jak Jacek?”

o        18.30 – kolacja + toaleta wieczorna

o        19.30 – 21. 30 - Spotkanie grupy” ; dyskoteka; kilka słów o „cichych…” , wspólna modlitwa ( z intencjami);

o        21.30 –bajka ( czyta młodzież)

o        22.00 – cisza nocna

§         4 dzień – środa ( szczególny dzień uczciwości, koleżeństwa, zdyscyplinowania)

o        8.30- pobudka

o        9.00 – śniadanie + zaprowiantowanie na cały dzień ( uwzględniając zabawę w podwieczorek czterech kontynentów; musimy zabrać 4 papierowe obrusy, sztućce, deseczki tace, kubki, talerze + prowiant)

o        10.00 – wyjazd na wycieczkę nad Zalew Soliński i do Sanoka ( Solina, Polańczyk, przy dobrej pogodzie kąpiel, skansen w Sanoku, spacer po mieście, wizyta w MC Donald); przy ładnej pogodzie więcej czasu spędzimy na plaży niż w mieście ( przy bardzo słonecznej pogodzie zrezygnujemy z wizyty w Sanoku); podczas plażowania gry i zabawy w małych lub większych grupkach - sportowe, zagadki, czytanie bajek, rejsy łodzią lub rowerem wodnym itp. Podczas wycieczki wspólny posiłek pt. „ Podwieczorek czterech kontynentów – ROZPOCZYNAMY OD UMYCIA RĄK. Dzielimy grupę na 4 losowe zespoły ( poprzez odliczanie do 4). Każdy zespół siada przy jednym obrusie, na którym ma przygotowane określone produkty spożywcze – NABIAŁ, WARZYWA, OWOCE, PIECZYWO, WEDLINY, PRZYPRAWY ( W TYM KETCHUP, MAJONEZ, MUSZTARDA). Musza powstać 4 „stoły” z podobną ilością produktów. Na stołach stawiamy również naczynia i sztućce. Każdy zespół wybiera spośród siebie zaopatrzeniowca (może być ich dwóch), który chodzi pomiędzy stołami i na zasadzie handlu wymiennego kupuje produkty tak, aby zgromadzić dla swojego zespołu wszystko co jest potrzebne do sporządzenia pełnowartościowego posiłku. Pozostali członkowie zespołów zajmują się planowaniem i przygotowywaniem posiłku. Gdy posiłki są gotowe, przenosimy je do wspólnego stołu i rozpoczynamy jedzonko.

o        19.30 - powrót do ośrodka, obiadokolacja + toaleta wieczorna

o        20.30 – 21.00 – „Spotkanie grupy - wieczorowisko”; podsumowanie sprawności zdobytych dzisiejszego dnia; kilka słów dla cichych przyjaciół, wspólna modlitwa ( z intencjami);

o        21.00 – bajka (dzieci są w domkach z wychowawcami, którzy czytają bajkę); równolegle odbywa się spotkanie superwizyjne młodzieży pt. „ Jak sobie radzę?”

o        22.00 – cisza nocna

§         5 dzień – czwartek ( szczególny dzień wytrwałości, życzliwości)

o        8.30 - pobudka

o        9.00 – śniadanie + zaprowiantowanie na dzień

o        9.40 – wyjazd do Ustrzyk Górnych i wejście na Tarnicę; po drodze postoje, zabawy, rozmowy o wydarzeniach minionych dni;

o        18.00 – obiadokolacja + toaleta wieczorna

o        19.30 – 20.30 „Spotkanie grupy - wieczorowisko”; zabawa w kołysanki – usypianki; podsumowanie sprawności zdobytych dzisiejszego dnia; kilka słów dla cichych przyjaciół, wspólna modlitwa ( z intencjami);

o        20.30 – 21.30 – wieczorna, wyciszająca rozmowa dzieci z wychowawcami; młodzież w tym czasie ma spotkanie superwizyjne „Uff…….nie jest łatwo…”

o        21.30 - bajka ( w zależności od przebiegu spotkania młodzieży, czytana przez wychowawców lub przez „dyżurującą” młodzież)

o        22.00 – cisza nocna

§         6 dzień – piątek ( szczególny dzień pomysłowości, pracowitości, zdyscypliniwania)

o        8.30 – pobudka

o        9.00 – śniadanie

o        10.00 – 12.00 – wyjazd na konie do Wołosatego

o        12.00 – 14.00 - zajęcia w grupach dziewcząt i chłopców przygotowujące grupy do artystycznej prezentacji grup

o        14.00 – obiad

o        14.30 – 15.30 – odpoczynek poobiedni, zajęcia dowolne

o        15.30 – 16.30 – spacer dzieci z wychowawcami po okolicy; grupa młodzieży –  !!!”Jsuperwizyjne spotkanie z psychologiem pt.” Nie jest Ľle…

o        17.00 – 18.30 – ciąg dalszy przygotowań do artystycznej prezentacji grup

o        18.30 – kolacja + toaleta wieczorna

o        19.30 – 21.00 „Spotkanie grupy” – wieczór artystycznych prezentacji grup; podsumowanie sprawności zdobytych dzisiejszego dnia; kilka słów dla cichych przyjaciół, wspólna modlitwa ( z intencjami);

o        21.00 – bajka (czyta młodzież)

o        22.00 – cisza nocna

§         7 dzień – sobota

o        8.30 - pobudka

o        9.00 – śniadanie

o        10.00 – 14.00 wyjście w pobliskie góry – zabawa w podchody; na zakończenie podchodów idziemy na lody;

o        14.30 – obiad

o        15.00 – 16.00 – odpoczynek poobiedni; pakowanie bagażu

o        16.30 – 18.30 – dyskoteka pożegnalna; tańce integracyjne, zabawy w grupie;

o        18.30 - kolacja

o        19.00 – 20.00 – pakowanie; wieczorna toaleta

o        20.00 – 21.30 „Spotkanie grupy – wieczór pożegnalny ” – w miarę możliwości przy ognisku; przyznanie tytułów „NiedĽwiedzia Wetliny”. Zakończenie zabawy „Cichy przyjaciel” ; wręczenie nagród, pożegnalnych pamiątek; Msza św. z elementami modlitewnego czuwania

o        22.00 – cisza nocna

§         8 dzień – niedziela

o        8.00 - pobudka

o        8.30 – śniadanie; po śniadaniu pakowanie bagażu do autokaru, porządkowanie pokoi;

o        9.30 - wyjazd z Wetliny do Piaseczna

o        18.30 – przyjazd do Piaseczna

Podczas całego obozu, w różnych codziennych sytuacjach, realizowany będzie program „Starszy brat – młodszy brat…”, którego liderami będzie młodzież towarzysząca dzieciom, mający na celu trening dzieci w zakresie takich cech jak: odpowiedzialność, prawdomówność, uczciwość, koleżeństwo, zaradność, pomysłowość, ciekawość świata, wrażliwość na drugą osobę w potrzebie, wytrwałość, punktualność, czystość, dbałość o swoje rzeczy i o swój wygląd, dbałość o kulturę języka. Wszystko co zawiera zaprezentowany wam program ma na celu dostarczenie dzieciom doświadczeń z obszarów tych właśnie postaw i zachowań. Każdego dnia też będziecie świadkami różnorodnych sytuacji, w których na gorąco będziecie musieli odpowiadać dzieciom na stawiane pytania, doradzać, komentować itd. Pomocne w rozwiązywaniu trudnych dla was sytuacji będą spotkania superwizyjne. Każde z dzieci, które poznacie ma swoją historię ( najczęściej bardzo bolesną). Nie chodzi o to, żeby ją odkrywać, ale żeby mądrze reagować na to co nam dziecko zechce powierzyć.

PROPOZYCJE ZADAŃ NA PODCHODY:

Dwie grupy – jedna ucieka, druga goni; grupy mieszane dziewczęco – chłopięce;

  1. Policzyć ile lat maja razem dziewczynki a ile chłopcy na naszym obozie.
  2. Utworzyć rymy do następujących słów – burza, raki, poduszka, kaczka, biurko, kura, oko, polana.
  3. Odpowiedzieć na następujące pytania –

o        Obywatelami jakiego kraju jesteście?

o        W jakim województwie leży Piaseczno?

o        W jakiej miejscowości spędzacie teraz wakacje i w jakich górach jest ona położona?

o        Jak ma na imię właściciel Ośrodka, w którym mieszkamy?

o        Nad jakim morzem leży Polska?

  1. W poniższych zdaniach ukryły się liczby. Odszukaj je i oblicz ich sumę.

o        Janek zawsze słucha i patrzy uważnie.

o        O której jutro przyjmuje dentysta.

o        W dzień nigdzie się ćmy nie znajdzie.

o        Całe miasto będzie udekorowane.

o        Strażacy odważnie gasili pożar.

o        Nie skalecz sobie pięt na ścieżce.

o        Wyłącz te ryczące głośniki!

  1. Rozwiązać zagadkę – Co jest cięższe kilo pierza czy kilo żelaza?
  2. W pobliżu miejsca, w którym stoicie ukryte są kolorowe paski bibuły. Odszukajcie je, zaplećcie w warkocz, przypnijcie go do włosów dziewczynce, która ma najdłuższe włosy. Prowadzić was ona będzie do następnego punktu jako „Przewodniczka kolorowego warkocza”
  3. Odtańczcie razem zabawę i piosenkę „Rolnik sam w dolnie”
  4. Podajcie nazwy trzech drzew, które rosną obok was.
  5. Każda osoba ma nazbierać 5 różnych liści ( z różnych drzew).
  6. Każda osoba wybiera sobie zwierzę, którego głos chce naśladować. W drodze do następnego punktu posługujemy się nie ludzka mową, tylko milczymy, albo „mówimy” wyłącznie głosem wybranego zwierzęcia.
  7. ZnajdĽcie jedną szyszkę. Każda osoba ma za zadanie trafić nią w okoliczne drzewo, stając w odległości 6 kroków od niego. ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin