Wspaniałosć rytu rzymskiego.pdf

(278 KB) Pobierz
128435970 UNPDF
Nowy Ruch Liturgiczny: WspaniaþoĻę rytu rzymskiego
http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/2009/07/wspaniaosc-rytu-rzym...
czwartek, 23 lipiec 2009
WspaniaþoĻę rytu rzymskiego
Poszukujemy dyspozycyjnego tþumacza z jħzyka
wþoskiego, ktry zgodziþby siħ darmowo przekþadaę
na jħzyk polski teksty o tematyce liturgicznej.
PoniŇej umieszczamy tekst jednego z kazaı bpa Tihamera Totha ( Dekalog t.I, Krakw
1934, s. 227-235), pogrubienia w tekĻcie - NRL:
Blisko piħędziesiĢt kilka lat temu, 25-go grudnia 1886 roku, przed wspaniaþĢ katedrĢ gotyckĢ
Notre-Dame w ParyŇu staþ 18-letni Francuz. RozpoczĢþ on wþaĻnie ĻwietnĢ karjerħ literackĢ,
ale odznaczaþ siħ brakiem wiary i prowadziþ bardzo niemoralne Ňycie. Czþowiek ten Ňyje do
dziĻ dnia i jest dziĻ najznakomitszym pisarzem katolickim. Nazywa siħ Paul Claudel i
obecnie jest ambasadorem francuskim w Japonji. Nie wypada chwalię na ambonie katolickiej
czþowieka ŇyjĢcego, ale, Bracia, historja tego pisarza, niegdyĻ ateusza, doskonale siħ
nadaje na wstħp do dzisiejszego kazania, niech wiħc wolno mi bħdzie, wymieniajĢc
nazwisko, opowiedzieę na podstawie jego osobistych wyznaı, ktre opublikowaþ w ksiĢŇce:
"Les temoins du renouveau catholique" (Paris) wraŇenia, ktre wpþynħþy na zmianħ jego
duszy. "Tylko przez ciekawoĻę poszedþem do koĻcioþa - pisze - szukaþem natchnienia i
tematu do jakiejĻ ksiĢŇki dekadenckiej, ktrĢ miaþem zamiar napisaę. W czasie Mszy ze
wszystkich stron popychaþy mnie tþumy ludzi... Po obiedzie, nie majĢc nic lepszego do
roboty, poszedþem na Nieszpory... Dzieci ubrane na biaþo Ļpiewaþy, klerycy asystowali i
wþaĻnie miaþo siħ rozpoczĢę Ļpiewanie "Magnificat", kiedy nagle... coĻ dziwnego staþo mnĢ.
CoĻ takiego, co zadecydowaþo o losach dalszego mojego Ňycia. CoĻ, jalkby chwyciþo mnie
za serce i od tej chwili zaczĢþem wierzyę. ZaczĢþem wierzyę, ale z takĢ siþĢ, z tekĢ
pewnoĻciĢ, z takiem oddaniem, Ňe od tego czasu Ňaden wypadek w mojem ruehliwem Ňyciu
nie potrafiþ mnie oderwaę od wiary. PŅniej zastanawiaþem siħ nad tem, co przeŇyþem w
ciĢgu kilku sekund. Mniej wiħcej takie myĻli przeszþy przez mj mzg: "O, jak szczħĻliwi sĢ
ludzie, ktrzy wierzĢ! - JeĻli to wszystko jest istotnie prawdĢ?! - A jest prawdĢ! GdyŇ Bg
istnieje! Istnieje, kocha mnie i woþa". I zaczĢþem rzewnie pþakaę... Potem kaŇdĢ niedzielħ
spħdzaþem w Notre-Dame... Religjħ swojĢ znaþem rwnie maþo, jak buddyzm. Ale dramat
Mszy Ļwiħtej tak wyraziĻcie rozgrywaþ siħ w mojej duszy, Ňe przewyŇszaþ wszystkie moje
wyobraŇenia... Jest to najgþħbsza poezja i najwspanialszy obraz, jaki moŇe oglĢdaę
czþowiek. Nie mogþem nasycię siħ wspaniaþoĻciĢ Mszy Ļwiħtej, kaŇdy ruch ofiarujĢcego
kapþana gþħboko przenikaþ do mojej duszy. Lekcje Mszy Ňaþobnych, pasterka, wielkopostne
naboŇeıstwa, "Exultet" w Wielka Sobotħ, sĢ tak potħŇne, Ňe wobec nich utwory Pindara i
Sofoklesa wydajĢ siħ zupeþnie martwemi. Wszystko to napeþniaþo moje serce szacunkiem,
radoĻciĢ, dziħkczynieniem, Ňalem i uwielbieniem..."
"Nie ma Ňadnej sprzecznoĻci miedzy jednym a
drugim wydaniem Mszaþu Rzymskiego. W dziejach
Liturgii wystħpujĢ rozwj i postħp, ale nie ma Ňadnego
zerwania. To, co dla poprzednich pokoleı byþo
Ļwiħte, rwnieŇ dla nas pozostaje Ļwiħte i wielkie i nie
moŇe byę nagle caþkowicie zakazane lub, tym
bardziej, uznane za szkodliwe. Wszystkim wyjdzie na
dobre zachowanie bogactw, ktre wzrastaþy w wierze
i modlitwie KoĻcioþa i przyznanie im naleŇytego
miejsca."
Benedykt XVI
Bracia! Tak opisuje pierwsze dni swojego nawrcenia wielki pisarz francuski. MoŇe dziwi
was, dlaczego kazanie dzisiejsze rozpoczĢþem tak dþugim wstħpem? Dlatego, Ňe w zwiĢzku
z III-em Przykazaniem i niedzielnĢ MszĢ ĻwiħtĢ chciaþbym dziĻ jeszcze raz wspomnieę o
naszej piħknej liturgji. Na przyszþĢ niedzielħ przejdziemy do czwartego Przykazania, a dziĻ,
na poŇegnanie, rzuęmy wzrokiem na liturgjħ KoĻcioþa katolickiego. PoniewaŇ w poprzednich
kazaniach doszliĻmy do przekonania, Ňe nasze obrzħdy religijne sĢ nawskrĻ naturalne i Ňe
wypþywajĢ z gþħbi duszy ludzkiej, poĻwiħęmy wiħc dzisiejsze kazanie tematowi: jaki wpþyw
wywiera liturgja na duszħ?
I. Wstħp - krtka prezentacja
II. Przemwienie do czþonkw LMS
III. Homilia z Mszy Ļw. w katedrze Westminster
IV. Konferencja prasowa
V. Podsumowanie i owoce wizyty
I. Piħkno naszej liturgji.
Kochani Bracia! Objawy kultu katolickiego sĢ nietylko odpowiednie i poŇyteczne dla dusz,
nietylko pþynĢ z gþħbi natury ludzkiej - jak to udowodniliĻmy w poprzednich kazaniach - ale sĢ
i artystycznie piħkne!
Pod MitrĢ, czyli KoĻcielne Safari
Father Halladay, czyli ornat
khaki. - Na hasþo ákapelan
wojskowyÑ pierwsze myĻli
zwykle biegnĢ ku
arcybiskupowi Gþdziowi i jego
generalskiej sylwetce, lub ku
wiecznie pijanemu oberfeldkuratowi...
19 godz. temu
Musimy przyznaę, Ňe nikt nie odczuþ gþħbiej nieskoıczonego i wstrzĢsajĢcego Majestatu
BoŇego, niŇ KoĻciþ katolicki. Nic wiħc dziwnego, Ňe KoĻciþ katolicki najpiħkniejsze
arcydzieþa ducha ludzkiego obrciþ na chwaþħ BoŇĢ; Ňe najwspanialsze i najbardziej
1 z 5
2009-07-23 19:30
128435970.025.png 128435970.026.png 128435970.027.png 128435970.028.png 128435970.001.png 128435970.002.png 128435970.003.png 128435970.004.png 128435970.005.png 128435970.006.png
Nowy Ruch Liturgiczny: WspaniaþoĻę rytu rzymskiego
http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/2009/07/wspaniaosc-rytu-rzym...
monumentalne dzieþa, jakie stworzyli artyĻci w ciĢgu 2000 lat, czy w dziedzinie
architektury, rzeŅby, malarstwa, czy muzyki, przeznaczyþ KoĻciþ na chwaþħ BoŇĢ.
WznoszĢce siħ ku wyŇynom gotyckie sklepienia starych ĻwiĢtyı, wspaniaþe dzieþa malarzy
Ļwiatowej sþawy, cudne utwory genjalnych muzykw... wszelkiego, rodzaju piħkno, wszystkie
skarby przeznaczyþa nasza liturgika na chwaþħ BoŇĢ.
Ciekawa rzecz: KoĻciþ katolicki nieustannie przypomina o Ňyciu pozagrobowem, troszczy
siħ o piħkno duszy, a mimio to otacz opiekĢ i sztuki ziemskie, ktre majĢ dluŇo do
zawdziħczenia KoĻcioþowi. W Grecji, w Egipcie i na caþym Wschodzie wnieŇ spotykamy
arcydzieþa sztuki w sþuŇbie religji, ale dziwna rzecz! - tylko katolicyzm wprowadziþ do
swoich koĻcioþw wszystkie gaþħzie sztuki, mimo, Ňe nie jest wcale zwolennikiem
przyjemnoĻci doczesnych! Gdy przerzucimy kartki historji i zbadamy zwiĢzek miħdzy
religjĢ i sztukĢ, w Ňadnej religji: ani w Grecji, ani w Egipcie, ani na Wschodzie, nawet u
szczytw ich rozkwitu nie spotykamy wszystkich rodzajw sztuki, wiħc: architektury, plastyki,
malarstwa, poezji, muzyki innych pomniejszych gaþħzi; dopiero powaŇny, stroniĢcy od
zmysþowych przyjemnoĻci KoĻciþ skupiþ koþo siebie wszystkie rodzaje i arcydzieþa sztuki
(Mausbach - Esser: Religion, Christentum, Kirche. Kempten. 1910, III. 329).
Gþwna zasþuga KoĻcioþa nie na tem polega, Ňe przez dwa tysiĢce lat byþ hojnym
mecenasem artystw, Ňe zgromadziþ najwspanialsze, do dziĻ podziwiane dzieþa sztuki... To
rzecz drugorzħdna. Bracia! KoĻcil jest przedewszystkiem troskliwĢ i dobra matkĢ
nieĻmiertelnej duszy. A skoro juŇ mowa o zasþugach KoĻcioþa w zwiĢzku z liturgjĢ, to naleŇy
pochwalię siħ, Ňe nasz Ļwiħty KoĻcil za poĻrednictwem liturgji staþ siħ wielkim
protektorem zamiþowaı estetycznych ludzkoĻci.
Jak tþumaczyę tħ wyjĢtkowĢ wþaĻciwoĻę KoĻcioþa? Tylko w ten sposb, Ňe katolicy odnoszĢ
siħ do Boga, jako do swego Stwrcy, gdy tymczasem inne religje jako do istoty rwnej
ludziom, lub do istoty, ktra jest na usþugach ludzi. PoniewaŇ budowa naszej liturgji jest
prawdziwem dzieþem sztuki dlatego wywiera tak wspaniaþy wpþyw na duszħ.
Nasze obrzħdy liturgiczne z prawdziwie dramatycznĢ siþĢ przedstawiajĢ poszczeglne
momenty z Ňycia Chrystusa; przypomnijmy sobie tylko pasterkħ i wielko-czwartkowe
umywanie ng, odsþoniħcie krzyŇa w Wielki PiĢtek, grb Ļwiħty, rezurekcjħ i t. d. Wystarczy
zresztĢ zastanowię siħ nad liturgjĢ w codziennej cichej Mszy Ļwiħtej. W pierwszych
wiekach chrzeĻcijaıstwa zaprowadzone symboliczne ruchy tworzĢ tak doskonaþĢ
harmonjħ, Ňe nawet ludziom, ktrzy ani sþwka nie rozumiejĢ po þacinie, þatwiej w
czasie Mszy Ļwiħtej zwrcię myĻl do Boga, - niŇ gdyby sþuchali najpiħkniejszych
modlitw w swym rodowitym jħzyku, odmawianych przez kapþana klħczĢcego
nieruchomo przed oþtarzem. WþaĻnie przez bogactwo zewnħtrznych, widzialnych
ceremonij KoĻciþ wzrusza i nastraja religijnie nawet tych ludzi, ktrzy obojħtnie
przyjmujĢ wszelkie abstrakcyjne dowody. Piħkno naszej liturgji jest przytem jakby
wrodzone, odczuwajĢ je instynktownie ludzie proĻci, maþo wyksztaþceni i z gþħbokim
pietyzmem odnoszĢ siħ do Ļwiħtych obrzħdw. Ale i najbardziej inteligentne jednostki,
nawet niekatolicy, ludzie zbþĢkani i religijnie obojħtni, pod wpþywem piħknej i wzniosþej
liturgji katolickiej wracajĢ do porzuconej przez swych przodkw religji, i w ten sposb
odzyskuje KoĻciþ wiele straconych dusz.
Kochani Bracia! Takie wypadki, jaki przytoczyþem na wstħpie, nie naleŇĢ do rzadkoĻci, lecz
powtarzajĢ siħ niemal na kaŇdym kroku. Genjusze ludzkoĻci, wybitni artyĻci i pisarze.
porzucajĢ mroki niewiary i pod wpþywem blasku i piħkna naszej liturgji wracajĢ na þono
KoĻcioþa.
Wielu z nich znalazþo w liturgji twrcze natchnienie, jak Michaþ Anioþ, najwybitniejszy
artysta Ļwiata. W WielkĢ Sobotħ 1508 roku Michaþ Anioþ ociħŇaþym krokiem szedþ ulicami
Rzymu, myĻlĢc naprŇno nad planem wykonania wielkiego dzieþa, powierzonego mu przez
papieŇa. ZamyĻlony wszedþ do koĻcioþa, wþaĻnie gdy Ļpiewano proroctwa. TysiĢczne myĻli
tþoczyþy siħ do gþowy mistrza, i powstaþo najwspanialsze dzieþo: freski na sklepieniu kaplicy
Sykstyıskiej.
Jeden z najwiħkszych pisarzy niemieckich, ŇyjĢcy jeszcze Hermann Bahr, wrciþ po latach na
þono KoĻcioþa katolickiego i od tego czasu z radoĻciĢ pisze o naszej Ļwiħtej wierze. W
swojej najnowszej ksiĢŇce ("Liebe der Lebenden") twierdzi, Ňe piħkno naszej liturgji musi
oczarowaę nawet ludzi niewierzĢcych. TrwoŇliwe oczekiwanie najdawniejszych pokoleı
przed Chrystusem, tajemnicza tħsknota Grekw, karnoĻę Rzymian ... wszystko mieĻci siħ w
tem wspaniaþem dziele, nad ktrem pracowaþo chrzeĻcijaıstwo przez osiem pierwszych
wiekw swego istnienia. Tak, liturgja jest prawdziwem arcydzieþem ducha ludzkiego:
wynika z pietyzmu i z szacunku, jest peþna powagi w gestach, ktre powtarzajĢ siħ
codzieı przy oþtarzach w najmniejszych nawet wiejskich koĻcioþach. "Gdybym byþ
Turkiem - dosþownie pisze Bahr - to i wtenczas musiaþbym przyznaę, patrzĢc tylko jako
artysta, Ňe spotykamy tu takie wyŇyny wykonania artystycznego, wobec ktrych blednĢ
utwory Pindara, Dantego Shakespeara". JeĻli w ten sposb bħdziemy patrzyli na nasze
ceremonje, to zaczniemy je wiħcej cenię.
Czasami sþyszy siħ zarzut, Ňe za duŇo jest u nas obrzħdw, Ňe kiedy papieŇ celebruje
Mszħ ĻwiħtĢ, to niema koıca ceremonjom. OtŇ, Bracia - uwaŇam, Ňe bardzo dobrze
2 z 5
2009-07-23 19:30
128435970.007.png
Nowy Ruch Liturgiczny: WspaniaþoĻę rytu rzymskiego
http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/2009/07/wspaniaosc-rytu-rzym...
czyni KoĻciþ katolicki, urzĢdzajĢc naboŇeıstwa przystosowane zarwno do wymagaı
ludzi prostych, jak i najwiħkszych artystw. Naturalnie, Ňe ceremonjaþ pontyfikalny Mszy
papieskiej byþby nieodpowiedni do skromnego wiejskiego koĻciþka.
Tþumacz
PapieŇ atoli odprawia Mszħ ĻwiħtĢ w kaplicy, ktrej sklepienie malowaþ Michaþ Anioþ, gdzie
znajdujĢ siħ obrazy Botticelli'ego, Perugina i Ghirlandaja, gdzie na chrze Perosi dyryguje
melodjami Palestriny. MoŇe nas tylko zachwycię ta niezrwnana wszechstronnoĻę
katolickiego chrzeĻcijaıstwa!
Rozszerzenia Powered by Google
Wpisz poszukiwane sþowo naciĻnij enter
Wielkiemu pisarzowi, konwertycie, Huysmans'owi Ļniþo siħ raz, Ňe wszedþ do koĻcioþa
katolickiego i Ňe oczarowaþa go muzyka. Od tego czasu nie miaþ spokoju, czħsto
chodziþ do koĻcioþa, aŇ w koıcu zostaþ katolikiem. Rozumowaþ w ten sposb:
"PrawdziwĢ musi byę ta religja, skoro stworzyþa tak wspaniaþe dzieþa muzyczne". Jak
dziwne rozumowanie i jak dziwna droga wiodĢca do prawdy: ale jednak... droga do prawdy!
"KaŇda droga prowadzi do Rzymu" - mwi przysþowie. Jedynem pragnieniem naszej Ļwiħtej
wiary jest, Ňeby kaŇdy czþowiek doszedþ do Rzymu, to znaczy do Chrystusa Pana. JakĢ
drogĢ tam dojdzie, to zupeþnie obojħtne! ņeby tylko doszedþ! Wielu idzie do Boga po twardej
asfaltowej drodze logicznych przesþanek, dobrze: byle doszli! Inni po dþugiej, bþħdnej
wþczħdze, pod wpþywem ciosw Ňycia, cierpieı i mĢk trafiajĢ rwnieŇ do Boga: byle tylko
trafili! Jeden ma naturħ beztroskĢ, wesoþĢ i zdĢŇa za promieniami Ļwiatþa, bijĢcego z krzyŇa
i dochodzi do Chrystusa; inny znowu ma usposobienie ponure i do Chrystusa prowadzi go
pragnienie Ļmierci. Pierwszy przychodzi do Boga przez koĻciþ, zdobiony kolorowemi
witraŇami, drugi przez drzwi grobowca: wszystko jedno, byleby obaj tam doszli! Jednych
podnosi do Boga chwila spħdzona w ciszy przed PrzenajĻwiħtszym Sakramentem, drugich
sþuchanie Ļpiewanej Mszy Ļwiħtej, pasji wielkopiĢtkowych, albo zwyciħskiego wielkanocnego
"Alleluja" - wszystko jedno!... O jedno tylko chodzi: Ňeby wszystkie drogi prowadziþy do
Boga!
Archiwum
Ɨ 2009 (340)
Ɨ lipiec 2009 (26)
WspaniaþoĻę rytu rzymskiego
Obz z MszĢ ĻwiħtĢ w klasycznym rycie
rzymskim w P...
Artykuþ w "Anamnesis" o wzajemnej relacji
dwch fo...
Czy þacina przetrwa? Ï (cz. I/V) Ï Nie tylko
dla ...
Zaproszenie na Pielgrzymkħ
Nagranie z pontyfikalnej Mszy Ļwiħtej bpa
Balcerka...
Msza Ļw. pontyfikalna kard. Pella
Msza we wspomnienie NajĻwiħtszej Maryi
Panny z Gr...
Dwaj nowi ksiħŇa IDP - dla KoĻcioþa, dla
Ewangelii...
ĺwiħcenia kapþaıskie w tradycyjnych
zgromadzeniach...
Prymicje w IDP w Rzymie
O. Folsom OSB o wartoĻci nadzwyczajnej
formy rytu ...
Refleksja po nowym motu proprio
ĺwiħcenia kapþaıskie w Instytucie Dobrego
Pasterza...
PapieŇ dziħkuje kard. Hoyosowi
Motu proprio Ecclesiae Unitatem
Krzeszw: Msza Ļwiħta w Bazylice
Wniebowziħcia N.M...
PrzeþoŇony Bractwa ĺw. Piotra na audiencji u
Papie...
Dwa lata Summorum Pontificum - Msze
trydenckie w p...
Nagranie z Mszy Ļw. pontyfikalnej kard.
Canizaresa...
Instrukcja o udziale wiernych we Mszy Ļw.
PoŇegnalny wywiad z kard. Hoyosem
Pielgrzymka na JasnĢ Grħ
Benedyktyni z Nursji bħdĢ odprawiaę Mszħ Ļw.
tryde...
Pontyfikalna Msza Ļw. w katedrze Westminster
Zapowiedzi na lipiec
II. ýaciıski jħzyk naszej liturgji.
OtŇ, Kochani Bracia, czujħ, Ňe po omwieniu piħkna, ktre porywa duszħ w naszych
obrzħdach, drugĢ poþowħ kazania naleŇy poĻwiħcię powaŇnemu zagadnieniu jħzyka
þaciıskiego w naszej liturgji.
Nasze obrzħdy liturgiczne sĢ naprawdħ godne Boga, piħkne i porywajĢce. Ale, ktoĻ
mgþby powiedzieę: miaþyby wiħkszy wpþyw na ludzi, gdyby siħ nie odbywaty po þacinie, ale
w jħzyku wiernych. Dawniej, kiedy þacina byþa w powszehnem uŇyciu rozumiano rwnieŇ jħzyk
liturgji. Ale dziĻ? Kto mwi dzisiaj po þacinie? Nawet ci, ktrzy pokoıczyli gimnazja, prħdko jĢ
zapominajĢ. Czyby nie byþo lepiej, gdyby KoĻciþ pozwoliþ, by kaŇdy nard w swoim jħzyku
mgþ odprawiaę naboŇeıstwo? Czy nie wiħcej ludzi chodziþoby wtedy do koĻcioþa, czy nie
wiħkszy byþby poŇytek z naboŇeıstw?
W ten sposb rozumuje wielu ludzi. A my, Bracia, musimy odpowiedzieę na te pytania.
Przedewszystkiem musimy stwierdzię, Ňe obecnie poza kapþanami, maþo spotkamy
wiernych, ktrzyby rozumieli jħzyk þaciıski, w ktrym odprawiajĢ siħ nasze obrzħdy. Wynika
to z rozwoju historycznego, a nie z zamiarw KoĻcioþa. Z poczĢtku jħzyk þaciıski byþ
jħzykiem Ňywym w KoĻciele zachodnim, wiħc z poczĢtku faktycznie w jħzyku narodowym
odbywaþy siħ naboŇeıstwa. Powoli jħzyk þaciıski wymieraþ, ale KoĻciþ, nie baczĢc na nic,
zachowaþ go w swojej liturgji nadal, aŇ po dziĻ dzieı.
Ɩ czerwiec 2009 (45)
Ɩ maj 2009 (68)
Ɩ kwiecieı 2009 (62)
Ɩ marzec 2009 (52)
Ɩ luty 2009 (35)
Ɩ styczeı 2009 (52)
Ɩ 2008 (189)
Ɩ 2007 (4)
Kochani Bracia! Musimy przyznaę, Ňe nikomu tak nie leŇy na sercu zbawienie ludzi, jak
KoĻcioþowi katolickiemu! JeĻli wiħc KoĻciþ z pietyzmem zachowaþ w ciĢgu wiekw
þacinħ, jako jħzyk liturgiieziny, to musiaþ widocznie mieę waŇne powody. Jakie?
Przedewszystkiem nasza Ļwiħta wiara potrzebuje jħzyka wszechĻwiatowego, bo
KoĻciþ katolicki jest KoĻcioþem powszechnym; Ňeby powszechnoĻę KoĻcioþa byþa
bardziej widoczna, potrzeba jednego, wsplnego, wszechĻwiatowego jħzyka. JeĻli
rozwj dzisiejszej gospodarki Ļwiatowej wymaga wsplnego sztucznego jħzyka (esperanto),
to tem bardziej KoĻciþ katolicki, ktrego wierni sĢ rozsiani po caþym Ļwiecie, od lodowych
brzegw Grenlandji, po Cape Town, od wschodu do zachodu, musi mieę wsplny jħzyk!
OdnoĻniki
Bractwo Kapþaıskie ĺw. Piotra
Forum KrzyŇ
Instytut Dobrego Pasterza
Komisja Papieska Ecclesia Dei
Liturgia - portal Natanaela
Msza.net
Portal ĺwiħty KrzyŇ
Tradycyjne parafie personalne
Skoro KoĻciþ powszechny potrzebuje jħzyka wszechĻwiatowego, jakŇe to dobrze dla
naszego narodu, Ňe tym jħzykiem nie jest francuski, niemiecki, ani angielski, ale þacina, ktra
przestaþa byę Ňywym jħzykiem, wiħc nie obraŇa niczyich uczuę narodowych.
MoŇnaby tu przytoczyę mnstwo uczuciowych czynnikw, ktre wykazujĢ roztropny wybr
KoĻcioþa, ale weŅmy tylko parħ przykþadw! Parostatek lĢduje w Ameryce, przywizþ
emigrantw z Polski. Polacy z nad Wisþy wchodzĢ do rŇnojħzycznego obcego portu... Nie
znajĢ tu nikogo, a nikt nie rozumie ich jħzyka... BþĢkajĢ siħ samotni po ulicach obcego
miasta... Po drodze natrafili na koĻciþ katolicki i natychmiast czujĢ siħ w domu..., w domu,
bo wieczna lampka tak samo siħ pali, jak w ich dalekiej polskiej wiosce, a przy oþtarzu kapþan
Anglik, Hiszpan, czy innej narodowoĻci, tak samo Ļpiewa "Gloria", wita ich temi samemi
sþowami "Dominus vobiscum!" jak w domu ich stary proboszcz. Jakie to krzepiĢce uczucie,
to zrozumie tylko ten, kto Ňyþ dþuŇszy czas daleko, na obczyŅnie...
3 z 5
2009-07-23 19:30
128435970.008.png 128435970.009.png 128435970.010.png 128435970.011.png 128435970.012.png 128435970.013.png 128435970.014.png
Nowy Ruch Liturgiczny: WspaniaþoĻę rytu rzymskiego
http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/2009/07/wspaniaosc-rytu-rzym...
Ale i dla nas kapþanw jest to bardzo podniosþe uczucier dowd jednoĻci naszej wiary;
gdziekolwiek jesteĻmy na kuli ziemskiej, Msza Ļwiħta wszħdzie jest taka sama! Pewnego
razu, kiedy jechaþem parostatkiem przez jezioro Lago Maggiore, ludnoĻę wysepki "Isola
Bella" obchodziþa uroczystoĻę odpustowĢ i proboszcz prosiþ miħ, bym odprawiþ sumħ.
KoĻciþ byþ przepeþniony Wþochami, ktrzy moŇe nawet nie zauwaŇyli, Ňe w asyĻcie ksiħŇy
wþoskich, Wħgier odprawia Mszħ ĻwiħtĢ. To samo zdarzyþo mi siħ w ParyŇu... W Chicago
sþuŇyli mi do Mszy Ļwiħtej chþopcy amerykaıscy, ktrych przedtem nigdy nie znaþem, a
wszystko szþo tak dobrze, jakby juŇ od wielu lat byli moimi ministrantami. I tak dalej, Kochani,
Bracia! - Oto wspaniaþy objaw jednoĻci, i to jest jedna z przyczyn, dlaczego KoĻciþ
zachowaþ þacinħ, jako jħzyk jednolitej liturgji.
Ale to nie to jest gþwnĢ przyczynĢ. Jest gþħbsza przyczyna, ktra zmusza KoĻciþ do
przestrzegania jednolitego jħzyka, a tĢ przyczynĢ jest: zachowanie czystoĻci naszej
wiary. WeŅmy przykþad: Gdyby papieŇ Sylwester II, przesyþajĢc koronħ Ļwiħtemu Stefanowi,
pozwoliþ uŇywaę jħzyka wħgierskiego w liturgji, coby zrobili z tem pozwoleniem nasi
przodkowie? Napewno mieliby nielada kþopot! Przecie wiemy, jak maþo rozwiniħty byþ
wwczas nasz jħzyk! Najstarszych zabytkw naszego jħzyka nie zrozumiaþoby wiele osb,
ktre umiejĢ czytaę. JakbyĻmy byli sobie radzili z powodu braku sþw z najtrudniejszemi
terminami filozofji i teologji, z subtelnemi rŇnicami, ktre wydajĢ siħ sþabemi odcieniami, a
jednak w nauce wiary odgrywajĢ olbrzymiĢ rolħ.
Polecane teksty
ABC Summorum Pontificum w parafii (cz. 1) -
Tytuþem wstħpu
ABC Summorum Pontificum w parafii (cz. 2) - Jak to
jest na parafii
ABC Summorum Pontificum w parafii (cz. 3) -
Najczħstsze zarzuty
ABC Summorum Pontificum w parafii (cz. 4) -
Dziaþajmy stopniowo i skutecznie
ABC Summorum Pontificum w parafii (cz. 5 -
ostatnia) - Duchowe Ňycie kapþana
Dwie formy rytu rzymskiego. Kwestia wspþistnienia
Kard. Caizares: Prawdziwa odnowa liturgii polega
na przyjħciu tradycji
Kard. Ratzinger: Recenzja ksiĢŇki o. A. Reida
Kard. Ratzinger: Wstħp do ksiĢŇki ks. K. Gambera
Kard. Ratzinger: Wstħp do ksiĢŇki ks. U.M. Langa
Ks Bux: Kryzys liturgii Î konsekwencja kryzysu
eklezjologii
Ks. Bux: Rodzi siħ wþaĻnie nowy ruch liturgiczny
Ks. Guido Marini - sþuga liturgii
Ks. Olewiıski: Czy powstanie nowy ruch liturgiczny?
Ks. Wħcþawski: Liturgia jest wielkim bogactwem
KoĻcioþa
Nowy ruch liturgiczny
O. Vollberg: Manifest z Mariawald
PapieŇ Benedykt XVI i liturgia (cz. 1)
PapieŇ Benedykt XVI i liturgia (cz. 2)
PapieŇ Benedykt XVI i liturgia (cz. 3)
PapieŇ Benedykt XVI i liturgia (cz. 4-ostatnia)
Prof. de Mattei: StaroŇytny ryt rzymski a
sekularyzacja
PrzyjdŅ Krlestwo Twoje - Pielgrzymka ParyŇ-
Chartres
Wstħp do "Zbioru Dzieþ" Josepha Ratzingera
Ale powiedzmy, Ňe wszystko daþoby siħ wyrazię w naszyci dawnym jħzyku. Ale co byþoby
dziĻ? UŇywalibyĻmy albo starych wyraŇeı, ale wtenczas kaŇdy uĻmiechaþby siħ w czasie
Mszy Ļwiħtej, albo w miarħ rozwoju jħzyka tþumaczylibyĻmy odpowiednio tekst liturgji: a
wtenczas ile jest koĻcioþw, tyle byþoby zwyczajw, tyle tþumaczonych tekstw. CiĢgþa
zmiana podwaŇaþaby pietyzm, z jakim wierni powinni siħ odnosię do liturgji! Czy nie
zachwiaþaby naszego zaufania w niezmiennoĻę naszej religji? Czy nie zmniejszyþoby to
mocy, oraz tajemniczego oddziaþywania mistycznego, jakie posiada nasza liturgja
wþaĻnie dziħki swej staroŇytnoĻci! Wkoıcu zastanwmy siħ jeszcze nad tem, dlaczego
KoĻciþ nie chce wyrzec siħ þaciny, jako jħzyka liturgicznego? PrzyczynĢ tego jest
staroŇytnoĻę þaciıskiego jħzyka liturgicznego.
Bracia! Pamiħtamy wszyscy czasy, kiedy ludzkoĻę zostaþa oĻlepiona gorĢczkĢ
nowatorstwa. "Wszystko jest zþe, co stare, a wszystko, co nowe zapewnia zbawienie!" -
staþo siħ hasþem. DziĻ po gorzkich doĻwiadczeniach wytrzeŅwieliĻmy z tego
mniemania. Dzisiaj popþaca nietylko stare przysþowie: "Nie wszystko zþoto, co siħ Ļwieci",
ale znaczenia nabiera inne: "Nie wszystko, co nowe, jest dobre!" Prawda, Ňe czþowiek
nie moŇe byę zacofany, nie moŇe trzymaę siħ strupieszaþych zwyczajw dawnych
epok, ale znowu w nowatorstwie nie wolno lecieę na oĻlep, i odrzucaę cenne tradycje
przeszþoĻci!
Dzisiaj ludzie na nowo ceniĢ przeszþoĻę - jest to objaw pocieszajĢcy. Jedni wywodzĢ swj
rodowd z epoki napoleoıskiej, inni z jagielloıskiej, i jeszcze inni z piastowskiej. Z
pietyzmem przechowujemy odziedziczone po przodkach stare szable, rodzinne klejnoty,
obrazy, meble. Niejeden zamoŇny amerykanin gotwby dac nie wiem ile, gdyby mgþ siħ
wykazaę przodkami przynajmniej z przed 100 - 150 lat!
OtŇ, Kochani Bracia, jħzyk naszej liturgji liczy dwa, tysiĢce lat! Napewno þzy zrosiþyby oczy
wnukw, gdyby tak przed stu laty byþy gramofony i gdyby teraz zabrzmiaþ w kþku rodzinnem
gþos jakiegoĻ dawnego przodka! PowinniĻmy wobec tego z takiem samem wzruszeniem
sþuchaę obrzħdu naszej Mszy Ļwiħtej, w ktrej sþychaę gþosy naszych chrzeĻcijaıskich
przodkw. "Kyrie, eleison, Christe, eleison!" "Panie, zmiluj siħ nad nami! Chryste,
zmiluj siħ nad nami!" Czy wiecie, kto wymawiaþ te sþowa? Nasi bracia, chrzeĻcijaıscy
mħczennicy , kiedy na arenie cyrku trzeszczaþy ich koĻci w zħbach dzikich zwierzĢt; wĻrd
namiħtnych oklaskw tþumw brzmiaþy ich modþy: Kyrie eleison! A dalej: "Dominus
vobiscum!" "Pan z wami!" "Et cum spiritu tuo!" "I z duchem twoim!," - Czy wiecie, kto to
mawiaþ? Nasi przodkowie, dawni chrzeĻcijaıscy mħczennicy, kiedy nocami, niedaleko
Rzymu, w podziemnych lochach, na klħczkach otaczali papieŇa odprawiajĢcego Mszħ
ĻwiħtĢ i oczekiwali ze strachem, kiedy wtargnĢ przeĻladowcy! OtŇ, Bracia, czy nie byþoby
szkoda wyrzec siħ tego lekkomyĻlnie?!
Polecane strony
Niedawno w Niemczech protestanci dĢŇyli, Ňeby wykreĻlię z liturgji jeszcze resztħ
pozostaþych obcych sþw, jak np. Alleluja, Hosanna, Kyrie eleison, Amen. Czy wiecie, jaki byþ
skutek? Jeden z pastorw wypowiedziaþ pochlebne sþowa dla papiestwa, ktre
rozpowszechniþo po caþym Ļwiecie wsplny jħzyk liturgiczny, a jednoczeĻnie uszanowaþo
wþaĻciwoĻci danych narodw. Dosþownie cytujħ tu sþowa tego pastora: "Msza þaciıska jest
wħzþem, jednoczĢcym katolikw caþego Ļwiata; my protestanci, jeĻli znajdziemy siħ w
paıstwie, ktrego jħzyka nie znamy, jesteĻmy obcy nawet dla wþasnego obrzĢdku.
ýaciıski jħzyk nie powinien byþ zniknĢę z naszej liturgji" (Osservatore Romano, 1927,
Nr. 16). Bracia! JeĻli tak twierdzĢ innowiercy to, z jħzyka þaciıskiego naszej liturgji
moŇemy byę tylko dumni!
Autor: Bartþomiej Krzych
4 z 5
2009-07-23 19:30
128435970.015.png 128435970.016.png 128435970.017.png 128435970.018.png 128435970.019.png 128435970.020.png 128435970.021.png 128435970.022.png
Nowy Ruch Liturgiczny: WspaniaþoĻę rytu rzymskiego
http://nowyruchliturgiczny.blogspot.com/2009/07/wspaniaosc-rytu-rzym...
Strona gþwna
Starszy post
kontakt: nrl [at] krzyz.org
5 z 5
2009-07-23 19:30
128435970.023.png
 
128435970.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin