(wersja dla doroslych)
SOC-13
(wersja dla młodzieży)
LKZ
GHQ-28/
GHQ-12
NAZWA TESTU
Kwestionariusz Orientacji Życiowej
Kwestonariusz Poczucia Koherencji
Lista Kryteriów Zdrowia
Polska Adaptacja Kwestionariuszy Ogólnego Stanu Zdrowia
Goldberga
AUTOR
Antonovsky
T.Torsheim
B.Wold
Z.Juczyński
oryg.D.Goldberg
POLSKA
ADAPTACJA
1.Dudek-zespół psych.pracy IMP
2.Sęk
K.Kosińska-Dec
J.Jelonkiewicz
M.Zwoliński
-----
CO BADA
Pomiar indywidualnego poczucia koherencji
Badanie poczucia koherencji dostosowane do właściwości rozwojowych dzieci
Pozwala sprawdzić do dla osoby oznacza „być zdrowym” i sprawdzić w jakim stopniu człowiek utozsamia zdrowie ze stanem, właściwością lub procesem
Ocena zdrowia psychicznego-wykorzystanie w badaniach przesiewowych lub skriningowych(bad.
kondycji psychicznej)
PODSTAWA
TEORETYCZNA
-ogólne zasoby odpornościowe GRRs
-Teoria poczucia koherencji SOC
(im silniejsze SOC tym lepsze zdrowie)
Tak jak w SOC-29
-koncepptualizacja (definicje)zdrowia
-subiektywna vs obiektywna ocena zdrowia
TRAFNOŚĆ
-Zadowalająca? (oryg)
-7 czynników (Dudek)
-traf.fasadowa (Sęk) wysoka
Zadowalająca
dobra
Zadowalająca(gdzie wyższa?)
RZETELNOŚĆ
-0,84 – 0,93(oryg.)
-0,92(Dudek)
-0,87 (Sęk)
0,82 zadow.
zadowalająca
GHQ-12-0,8
GHQ-28-0,911-0,934
STABILNOŚĆ
Dobra
Dysusyjna-kwest. bada stan a nie cechę
BUDOWA
29 pyt. dotyczących
komponentów SOC:
p.zrozumiałości-11 pyt
p.zaradności-10 pyt
p.sensowności- 8 pyt
/udzielanie odp.za pomocą 7pkt skali
13 itemów, każdemu jest przyporządkowana 5punktowa skala odpowiedzi
24 kryteria reprezentujące fizyczny, psychiczny i społeczny wymiar zdrowia
GhQ-12-najkrótsza wersja 12 itemównie określa obszarów zab.psychicznych.
GHQ-28 okre śla obszary zaburzeń. 4 podskale po 7 itemów.odp w skali 4pkt.
PODSKALE
3:
-p.zrozumiałości
-p.zaradności
-p.sensowności
---------------
GHQ-28:
-symptomy somatyczne
-niepokój/bezsenność
-zab.funkcjonowania
-symptomy depresji
INTERPRETACJA
WYNIKU
-Tylko wynik ogólny (wg Antonovsk’ego)
-Wg analizy czynnikowej Pasikowskiej można się posługiwać podskalami
-wg Sęk:poczucie sensowności jest najważniejsze
Analizy czynnikowe wykazały dzieci istnienie ogólnego czynnika (SOC), w którym dominują komponenty poznawcze, ale jest też komponent emocjonalny (skłonność do przygnębienia)
Brak norm, ale jest tabela z wagami średnimi wyników, do której można odnieść wynik.(wyniki w uszeregowaniu rangowym) Im wyższa ocena tym wyższe znaczenie przypisywane zdrowiu/an.definicyjna
Dla celów naukowych-wyniki podskal traktowane niezależnie
Dla celów terapii-analizowanie wzajemnych relacji pomiędzy wynikami. 3 różne punktacje
DLA KOGO
dorośli
Dzieci 11-17 lat
Do badania dorosłych i młodzieży, chorych i zdrowych
NORMALIZACJA/
DIAGNOZA INDYW.
Brak norm/można stosować w celach badawczych, ale nie diagnostycznych
Nie można ustalić norm, bo badanie pozwala jedynie określić preferencje badanego
SKRÓT
...
MinionekNl