PSYCHOLOGIA POZNAWCZA (wstęp):
1. Procesy poznawcze: pamięć, uwaga, selekcja i przetwarzanie informacji, rozwiązywanie problemów itd.
2. Psychologia poznawcza = nauka o mechanizmach funkcjonowania umysłu.
3. Kelly: prototypem ludzkich zachowań jest zachowanie badawcze. Podstawowy proces psychiczny to antycypacja, a działanie ludzi uwarunkowane jest przez sposób przewidywania zdarzeń.
4. Założenia szczegółowe
a) Założenie konstruowania - Ludzie przewidują zdarzenia dzięki kostruktom osobistym
b) Założenie różnic indywidualnych – ludzie różnią się konstruktami
c) Założenie organizacji – system poznawczy każdego czł. Ma uporządkowane relacje m. konstruktami
d) Założenie dychotomii – system poznawczy czł. Składa się ze skończonej ilości konstruktów
e) Założenie wyboru – spośród konstruktów ludzie wybierają te, które zapewniają większą użyteczność systemu poznawczego .
f) Założenie zakresu stosowania – konstrukt osobisty przewiduje tylko określony zakres zdarzeń
g) Założenie doświadczenia – system poznawczy zmienia się gdy ludzie tworzą nowe obrazy zdarzeń
h) Założenie modulacji – zmienność w systemie pozn. Jest ograniczona
i) Założenie fragmentacji – ludzie mogą używać wiele konstruktów naraz
j) Założenie podzielania – jeśli ludzie odwołują się do podobnych syst. Doświadczeń to ich zachowanie będzie podobne
k) Założenie uspołecznienia – gdy 1 osoba wpływa na tworzenie syst. Pozn. Innej osoby to może wpływać na społeczne zachowania tej osoby
5. Gromadzenie doświadczeń polega na tworzeniu dychotomicznych odwzorowań rzeczywistości(konstruktów), które mają charakter dynamiczny, a z ich treści wynika zachowanie.
6. Heider: dążenie do równowagi w systemie poznawczym
7. Teoria dysonansu poznawczego L. Festingera: stan nieprzyjemnego napięcia psychicznego, pojawiający się wtedy, gdy dana osoba posiada jednocześnie dwa elementy poznawcze (np. myśli lub sądy), które są niezgodne ze sobą.
8. ZAŁOŻENIA:
a) Człowiek nie jest układem reaktywnym lecz aktywnym badaczem
b) Doświadczenie podlega ciągłemu procesowi
c) Doświadczenie służy przewidywaniu, konstruowaniu oczekiwań, planów działania, wyjaśnianiu zdarzeń, rozumieniu swojego i cudzego zachowania
d) System doświadczeń nie jest strukturą ściśle logiczną
e) Syst. Dośw. Jest nie tylko złożonym odwzorowaniem rzeczywistości, podlega stałym przekształceniom
f) W systemie poznawczym istnieje immanentny mechanizm afektywno-motywacyjny uruchamiający zachowanie (doświadczenie wyznacza zachowanie)
g) Ludzkie działania mają charakter racjonalny
h) Dążenie człowieka do stałego wzbogacania struktury doświadczenia i eliminacji zbędnej różnorodności
9. Ludzie to badacze, życie to eksperyment, uczenie się bez wzmocnień
10. Krytyka :
a) Lekceważenie problematyki emocjonalności
b) Lekceważenie biologicznych wyznaczników zachowania
c) Lekceważenie różnic indywidualnych
d) Próby wyjaśniania wszystkiego
Dodek15