PSYCHOLOGIA POZNAWCZA.docx

(13 KB) Pobierz

PSYCHOLOGIA POZNAWCZA  (wstęp):

1.       Procesy poznawcze: pamięć, uwaga, selekcja i przetwarzanie informacji, rozwiązywanie problemów itd.

2.       Psychologia poznawcza = nauka o mechanizmach funkcjonowania umysłu.

3.       Kelly: prototypem ludzkich zachowań jest zachowanie badawcze. Podstawowy proces psychiczny to antycypacja, a działanie ludzi uwarunkowane jest przez sposób przewidywania zdarzeń.

4.       Założenia szczegółowe

a)      Założenie konstruowania - Ludzie przewidują zdarzenia dzięki kostruktom osobistym

b)      Założenie różnic indywidualnych – ludzie różnią się konstruktami

c)      Założenie organizacji – system poznawczy każdego czł. Ma uporządkowane relacje m. konstruktami

d)      Założenie dychotomii – system poznawczy czł. Składa się ze skończonej ilości konstruktów

e)      Założenie wyboru – spośród konstruktów ludzie wybierają te, które zapewniają większą użyteczność         
                                      systemu poznawczego  .

f)       Założenie zakresu stosowaniakonstrukt osobisty przewiduje tylko określony zakres zdarzeń

g)      Założenie doświadczenia – system poznawczy zmienia się gdy ludzie tworzą nowe obrazy zdarzeń

h)      Założenie modulacji – zmienność w systemie pozn. Jest ograniczona

i)        Założenie fragmentacji – ludzie mogą używać wiele konstruktów naraz

j)        Założenie podzielania – jeśli ludzie odwołują się do podobnych syst. Doświadczeń  to ich zachowanie       
                                            będzie  podobne

k)      Założenie uspołecznienia – gdy 1 osoba wpływa na tworzenie syst. Pozn. Innej osoby to może wpływać
                                                na społeczne zachowania tej osoby

5.       Gromadzenie doświadczeń polega na tworzeniu dychotomicznych odwzorowań rzeczywistości(konstruktów), które mają charakter dynamiczny, a z ich treści wynika zachowanie.

6.       Heider: dążenie do równowagi w systemie poznawczym

7.       Teoria dysonansu poznawczego L. Festingera: stan nieprzyjemnego napięcia psychicznego, pojawiający się wtedy, gdy dana osoba posiada jednocześnie dwa elementy poznawcze (np. myśli lub sądy), które są niezgodne ze sobą.

8.       ZAŁOŻENIA:

a)      Człowiek nie jest układem reaktywnym lecz aktywnym badaczem

b)      Doświadczenie podlega ciągłemu procesowi

c)      Doświadczenie służy przewidywaniu, konstruowaniu oczekiwań, planów działania, wyjaśnianiu zdarzeń, rozumieniu swojego i cudzego zachowania

d)      System doświadczeń nie jest strukturą ściśle logiczną

e)      Syst. Dośw. Jest nie tylko złożonym odwzorowaniem rzeczywistości, podlega stałym przekształceniom

f)       W systemie poznawczym istnieje immanentny mechanizm afektywno-motywacyjny uruchamiający zachowanie (doświadczenie wyznacza zachowanie)

g)      Ludzkie działania mają charakter racjonalny

h)      Dążenie człowieka do stałego wzbogacania struktury doświadczenia i eliminacji zbędnej różnorodności

9.       Ludzie to badacze, życie to eksperyment, uczenie się bez wzmocnień

10.   Krytyka :

a)      Lekceważenie problematyki emocjonalności

b)      Lekceważenie biologicznych wyznaczników zachowania

c)      Lekceważenie różnic indywidualnych

d)      Próby wyjaśniania wszystkiego

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin