Badania silnika indukcyjnego małej mocy pracującego w ciekłym azocie (Politechnika Wrocławska).pdf

(209 KB) Pobierz
Microsoft Word - ref_04_azarewicz1.doc
Zeszyty Problemowe Î Maszyny Elektryczne Nr 80/2008
15
Stanisþaw Azarewicz, Bogumiþ Wħgliıski
Politechnika Wrocþawska, Wrocþaw
BADANIA SILNIKA INDUKCYJNEGO MAýEJ MOCY
PRACUJġCEGO W CIEKýYM AZOCIE
RESEARCH OF SMALL POWER INDUCTION MOTOR WORKING IN LIQUID
NITROGEN
Abstract: Results of test of a small power induction motor working in liquid nitrogen are presented in the pa-
per. The motor was designed in such manner to enable flow of the liquid nitrogen inside it. Bearings and de-
sign of its rotor were changed to minimize additional mechanical loss. Tests were carried on at feeding the
motor from network with sinusoidal voltage and by frequency converter. Results of the motor tests in ambient
temperature are presented for comparison reasons. Research was provided due to increasing requirement for
equipment for transfer, storage and distribution of liquid gases, which require motors working more often in
submerged conditions. Results of the presented research enable assessment of possibilities of applications of
typical small power motors to be working as submerged in liquid gases, being dielectrics, as liquid nitrogen at
temperature - 196 0 C and liquid natural gas at temperature Î 161 0 C.
1. Wstħp
Wraz z rozwojem Ļwiatowego przemysþu
wzrasta takŇe intensywnie zapotrzebowanie na
noĻniki energii. Ograniczenia zwiĢzane z moŇ-
liwoĻciĢ zaspakajania zapotrzebowania ener-
getycznego z tradycyjnych Ņrdeþ powodujĢ, Ňe
intensywnie poszukuje siħ zarwno nowych
Ņrdeþ energii jak i dywersyfikacji dostaw ist-
niejĢcych produktw. Do nich z caþĢ pewnoĻciĢ
naleŇy dziedzina zaopatrzenia gospodarki w
gaz. Wraz z opracowaniem efektywnych i ta-
nich metod skraplania gazu naturalnego, jego
transportowania, przechowywania i dystrybucji
w wielu krajach staje siħ on alternatywnym
Ņrdþem zaopatrzenia w energiħ. Ciekþy gaz
naturalny (LNG) o temperaturze Î 161 0 C stwa-
rza jednak pewne problemy techniczne zwiĢ-
zane zarwno z niskĢ temperaturĢ jak i che-
micznym oddziaþywaniem na materiaþy i urzĢ-
dzenia z ktrymi siħ styka. Dotyczy to takŇe
silnikw elektrycznych napħdzajĢcych pompy,
zawory, urzĢdzenia dystrybucji itp. Badania
Ļwiatowych oĻrodkw zajmujĢcych siħ ciekþym
gazem wykazaþy, Ňe najlepsze rezultaty eksplo-
atacyjne osiĢgajĢ urzĢdzenia pracujĢce w zanu-
rzeniu w ciekþym gazie. Dotyczy to takŇe in-
dukcyjnych silnikw klatkowych, wykorzysty-
wanych do napħdu rŇnego rodzaju urzĢdzeı.
Silniki te sĢ z reguþy budowy otwartej, w kt-
rych ciekþy gaz przepþywajĢc przez ich wnħtrze
speþnia rolħ czynnika chþodzĢcego.
Niska temperatura gazu, a takŇe jego wþaĻciwo-
Ļci chemiczne oddziaþywajĢ na silnik skutkujĢc
zarwno naraŇeniem izolacji jak i zmianĢ pa-
rametrw magnetycznych i elektrycznych ma-
szyny [1,2]. Zmiana podstawowych parame-
trw materiaþw czynnych silnika powinna
skutkowaę zmianĢ jego konstrukcji tak, aby
otrzymaę optymalnĢ do pracy w LNG. W wielu
przypadkach, ze wzglħdu na niewielkie obecnie
zapotrzebowanie w kraju na urzĢdzenia wspþ-
pracujĢce z ciekþym gazem naleŇy spodziewaę
siħ stosowania typowych silnikw indukcyj-
nych gþwnie maþej mocy po odpowiednich
dostosowaniach konstrukcji i zmianie izolacji
uzwojenia do pracy w ciekþym gazie. NaleŇy
takŇe spodziewaę siħ, Ňe coraz czħĻciej silniki
maþej mocy gþwnie pomp i dystrybutorw
bħdĢ takŇe zasilane z przemiennikw czħstotli-
woĻci. W wielu przypadkach zasilanie silnikw
z przemiennikw czħstotliwoĻci wobec istot-
nego zmniejszenia rezystancji uzwojeı moŇe
stanowię jedyne rozwiĢzanie umoŇliwiajĢce ich
prawidþowĢ pracħ. W artykule przedstawiono
wyniki badaı zmian podstawowych parame-
trw silnika indukcyjnego maþej mocy zanurzo-
nego w ciekþym azocie o temperaturze Î 196 0 C
i zasilanego z rŇnych typw przemiennikw
czħstotliwoĻci. Badania w ciekþym azocie dajĢ
wyniki zbliŇone do tych jakie uzyskiwaþby sil-
nik pracujĢcy w gazie naturalnym, a prowa-
dzone badania nie stwarzajĢ zagroŇeı typowych
do badaı z wykorzystaniem gazu LNG.
16
Zeszyty Problemowe Î Maszyny Elektryczne Nr 80/2008
2. Badania silnika indukcyjnego maþej
mocy w ciekþym azocie
0,7
cos ®
0,6
Badaniom poddano silnik indukcyjny klatkowy
o mocy 0,09 kW i prħdkoĻci znamionowej
680 obr/min. W ramach jego dostosowania do
pracy w ciekþym azocie zmieniono þoŇyska,
zlikwidowano áchorĢgiewkiÑ wentylacyjne
wirnika, aby zminimalizowaę opory ruchu w
cieczy, a takŇe wykonano otwory w pokrywach
þoŇyskowych aby umoŇliwię przepþyw ciekþego
azotu przez wnħtrze silnika.
Badany silnik pracowaþ w pojemniku z ciekþym
azotem natomiast ukþad pomiaru momentu i ob-
ciĢŇenie wyprowadzono poza pojemnik, stosu-
jĢc odpowiedniĢ izolacjħ termicznĢ.
Program badaı silnika w ciekþym azocie obej-
mowaþ badania parametrw silnika przy zasila-
niu z przemiennikw czħstotliwoĻci o sterowa-
niu skalarnym oraz wektorowym SLV.
Uzyskane wyniki porwnano z parametrami
uzyskiwanymi przez silnik w temperaturze oto-
czenia przy zasilaniu analogicznym jak w azo-
cie oraz przy zasilaniu z sieci.
Wyniki pomiarw przedstawiono w postaci
wykresw na rysunkach 1 do 6 .
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0,0
0
20
40
60
80
P 2 [W]
100
Sterowanie skalarne; ciekþy azot T= - 196  C
Sterowanie skalarne, temperatura otoczenia ok 20  C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,ciekþy azot T= -196 C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,temperatura otoczenia ok. 20 C
Ukþad zasilany z seci, temperatura otoczenia ok. 20 C
=j dla rŇ-
nych rodzajw sterowania w dwch rŇnych
oĻrodkach dla czħstotliwoĻci f=50 Hz
cos
f
(
P
)
Zmiana parametrw silnika jest skutkiem zmian
wartoĻci rezystancji uzwojeı oraz parametrw
obwodu magnetycznego, a w szczeglnoĻci
zmian stratnoĻci blach i w mniejszym stopniu,
zmian ich charakterystyki magnesowania.
300
P 1 [W]
0,8
ȵ
250
0,7
200
0,6
150
0,5
0,4
100
0,3
50
0,2
0
0,1
0
0,2
0,4
0,6
0,8
1
1,2 1,4
M [Nm]
0
Sterowanie skalarne; ciekþy azot T= - 196  C
Sterowanie skalarne, temperatura otoczenia ok 20  C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,ciekþy azot T= -196 C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,temperatura otoczenia ok. 20 C
Ukþad zasilany z seci, temperatura otoczenia ok. 20 C
Rys. 1. Charakterystyki
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
P 2 [W]
Sterowanie skalarne; ciekþy azot T= - 196  C
Sterowanie skalarne, temperatura otoczenia ok 20  C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,ciekþy azot T= -196 C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,temperatura otoczenia ok. 20 C
Rys. 3. Charakterystyki
P = dla rŇ-
nych rodzajw sterowania w dwch rŇnych
oĻrodkach
1
f
(
M
)
=h w dwch
rŇnych oĻrodkach dla czħstotliwoĻci zasilania
f=50 Hz
f
( P
)
Rys. 2. Charakterystyki
432570531.179.png 432570531.190.png 432570531.201.png 432570531.212.png 432570531.001.png 432570531.012.png 432570531.023.png 432570531.034.png 432570531.045.png 432570531.056.png 432570531.067.png 432570531.078.png 432570531.089.png 432570531.100.png 432570531.111.png 432570531.122.png 432570531.133.png 432570531.142.png 432570531.143.png 432570531.144.png 432570531.145.png 432570531.146.png 432570531.147.png 432570531.148.png 432570531.149.png 432570531.150.png 432570531.151.png 432570531.152.png 432570531.153.png 432570531.154.png 432570531.155.png 432570531.156.png 432570531.157.png 432570531.158.png 432570531.159.png 432570531.160.png 432570531.161.png 432570531.162.png 432570531.163.png 432570531.164.png 432570531.165.png 432570531.166.png 432570531.167.png 432570531.168.png 432570531.169.png 432570531.170.png 432570531.171.png 432570531.172.png 432570531.173.png 432570531.174.png 432570531.175.png 432570531.176.png 432570531.177.png 432570531.178.png 432570531.180.png 432570531.181.png 432570531.182.png 432570531.183.png 432570531.184.png 432570531.185.png 432570531.186.png 432570531.187.png 432570531.188.png 432570531.189.png 432570531.191.png 432570531.192.png 432570531.193.png 432570531.194.png 432570531.195.png 432570531.196.png 432570531.197.png 432570531.198.png 432570531.199.png 432570531.200.png 432570531.202.png 432570531.203.png 432570531.204.png 432570531.205.png 432570531.206.png 432570531.207.png 432570531.208.png 432570531.209.png 432570531.210.png 432570531.211.png 432570531.213.png 432570531.214.png 432570531.215.png 432570531.216.png 432570531.217.png 432570531.218.png 432570531.219.png 432570531.220.png 432570531.221.png 432570531.222.png 432570531.002.png 432570531.003.png 432570531.004.png 432570531.005.png 432570531.006.png 432570531.007.png 432570531.008.png 432570531.009.png 432570531.010.png 432570531.011.png 432570531.013.png 432570531.014.png 432570531.015.png 432570531.016.png 432570531.017.png 432570531.018.png 432570531.019.png 432570531.020.png 432570531.021.png 432570531.022.png 432570531.024.png 432570531.025.png 432570531.026.png 432570531.027.png 432570531.028.png 432570531.029.png 432570531.030.png 432570531.031.png 432570531.032.png 432570531.033.png 432570531.035.png 432570531.036.png 432570531.037.png 432570531.038.png 432570531.039.png 432570531.040.png 432570531.041.png 432570531.042.png 432570531.043.png 432570531.044.png 432570531.046.png 432570531.047.png 432570531.048.png 432570531.049.png 432570531.050.png 432570531.051.png 432570531.052.png 432570531.053.png 432570531.054.png 432570531.055.png 432570531.057.png 432570531.058.png 432570531.059.png 432570531.060.png 432570531.061.png 432570531.062.png 432570531.063.png 432570531.064.png 432570531.065.png 432570531.066.png 432570531.068.png 432570531.069.png 432570531.070.png 432570531.071.png 432570531.072.png 432570531.073.png 432570531.074.png 432570531.075.png 432570531.076.png 432570531.077.png 432570531.079.png 432570531.080.png 432570531.081.png 432570531.082.png 432570531.083.png 432570531.084.png 432570531.085.png 432570531.086.png 432570531.087.png 432570531.088.png
Zeszyty Problemowe Î Maszyny Elektryczne Nr 80/2008
17
200
0,7
P 1 [W]
ȵ
180
0,6
160
0,5
140
0,4
120
100
0,3
80
0,2
60
0,1
40
0,0
20
0 10 20
30 40 50 60 70
P2 [W]
0
P2 [W]
0,0
0,2
0,4
0,6
0,8
1,0
1,2
M [Nm]
1,4
Sterowanie skalarne; ciekþy azot T= - 196  C
Sterowanie skalarne, temperatura otoczenia ok 20  C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,ciekþy azot T= -196 C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,temperatura otoczenia ok. 20 C
Sterowanie skalarne; ciekþy azot T= - 196  C
Sterowanie skalarne, temperatura otoczenia ok 20  C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,ciekþy azot T= -196 C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,temperatura otoczenia ok. 20 C
Rys. 4. Przebiegi
h dla czħsto-
tliwoĻci zadanej f= 35 Hz
=
f
( P
)
P = dla czħstotliwoĻci
zadanej f = 35 Hz
1
f
(
M
)
12
Na rysunku 7 przedstawiono zmiany rezystancji
miedzi i aluminium podczas schþadzania, zaĻ na
rysunku 8 przedstawiono przykþadowo zmianħ
charakterystyki magnesowania blachy elektro-
technicznej o gruboĻci 0,5 mm schþodzonej w
ciekþym azocie.
10
R T30 /R T =f(T)
8
6
Cu
Al
4
0,7
2
cos Ő
0,6
0,5
T[ 0 C]
Rys. 7. Zmiany rezystancji materiaþw czynnych
w wyniku ich schþadzania
0
-200
-150
-100
-50
0
50
0,4
0,3
0,2
2,0
0,1
B=f(H)
f=50 Hz
1,8
0,0
0 10 20 30 40
50 60 70
P2 [W]
1,6
1,4
Sterowanie skalarne; ciekþy azot T= - 196  C
Sterowanie skalarne, temperatura otoczenia ok 20  C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,ciekþy azot T= -196 C
Bezczujnikowe sterowanie wektorowe,temperatura otoczenia ok. 20 C
Rys. 5. Porwnanie przebiegw
1,2
1,0
AIR, T=20 o C
LN2, T= -196 o C
0,8
cos
j
=
f
(
P
)
0,6
dla czħstotliwoĻci f= 35 Hz
0,4
0,2
Jak wynika z przedstawionych pomiarw
wzrost indukcji magnetycznej w ciekþym azocie
jest stosunkowo niewielki dla czħstotliwoĻci
50 Hz i zawiera siħ w granicach 5%. Znacznie
istotniejsze jest zmniejszenie rezystancji uzwo-
jeı. W badanym silniku rezystancja uzwojeı
stojana ulegþa zmniejszeniu 6,8 krotnie.
0,0
0
1000
2000
3000
4000
5000
6000
H{Am -1 ]
Rys. 8. Charakterystyki magnesowania blachy
elektrotechnicznej o gruboĻci 0,5 mm w powie-
trzu i ciekþym azocie
3. Analiza wynikw
PorwnujĢc moc pobieranĢ przez silnik pracu-
jĢcy w temperaturze otoczenia i w ciekþym
azocie moŇna stwierdzię, Ňe moc pobierana
Rys. 6. Charakterystyki
AIR, T=20oC
LN2, T=-196oC
432570531.090.png 432570531.091.png 432570531.092.png 432570531.093.png 432570531.094.png 432570531.095.png 432570531.096.png 432570531.097.png 432570531.098.png 432570531.099.png 432570531.101.png 432570531.102.png 432570531.103.png 432570531.104.png 432570531.105.png 432570531.106.png 432570531.107.png 432570531.108.png 432570531.109.png 432570531.110.png 432570531.112.png 432570531.113.png 432570531.114.png 432570531.115.png 432570531.116.png 432570531.117.png 432570531.118.png 432570531.119.png 432570531.120.png 432570531.121.png 432570531.123.png 432570531.124.png 432570531.125.png 432570531.126.png 432570531.127.png 432570531.128.png 432570531.129.png 432570531.130.png 432570531.131.png 432570531.132.png 432570531.134.png 432570531.135.png 432570531.136.png 432570531.137.png 432570531.138.png 432570531.139.png 432570531.140.png 432570531.141.png
18
Zeszyty Problemowe Î Maszyny Elektryczne Nr 80/2008
przez silnik dla tych samych wartoĻci obciĢŇe-
nia jest w azocie istotnie mniejsza.
PorwnujĢc wyniki przy sterowaniu skalarnym
i wektorowym typu SLV moŇna zauwaŇyę, Ňe
sterowanie wektorowe daje korzystniejsze wy-
niki w wyŇszych zakresach obciĢŇenia silnika
niŇ sterowanie skalarne. W zakresie niedociĢ-
Ňenia silnika oba typy sterowania dajĢ wyniki
zbliŇone. Badany silnik wykazywaþ takŇe zde-
cydowanie wyŇszĢ sprawnoĻę podczas pracy w
ciekþym azocie w stosunku do sprawnoĻci w
temperaturze otoczenia. TakŇe w tym przy-
padku sterowanie wektorowe SLV jest korzyst-
niejsze niŇ skalarne a uzyskana sprawnoĻę w
granicach 75% dla czħstotliwoĻci napiħcia wyj-
Ļciowego wynoszĢcej 50 Hz jest sprawnoĻciĢ
bardzo wysokĢ jak na silnik tej mocy.
4. Wnioski
Badania silnika indukcyjnego maþej mocy pra-
cujĢcego w ciekþym azocie o temperaturze Î
196 0 C wykazaþy, Ňe:
- istotne obniŇenie momentu rozruchowego
przy jednoczesnym zwiħkszeniu prĢdu rozru-
chowego w skutek blisko siedmiokrotnego
zmniejszenia rezystancji uzwojeı w praktyce
uniemoŇliwia bezpoĻrednie zasilanie typowych
silnikw indukcyjnych z sieci,
- silniki indukcyjne po stosunkowo niewielkich
zmianach konstrukcyjnych oraz wzmocnieniu
izolacji uzwojeı stojana mogĢ byę wykorzy-
stywane do pracy w ciekþych gazach przy zasi-
laniu z przemiennikw czħstotliwoĻci,
- badania wykazaþy, Ňe lepsze parametry eks-
ploatacyjne uzyskuje silnik podczas sterowania
czħstotliwoĻciowego typu SLV,
- silnik w ciekþym azocie osiĢgnĢþ lepsze para-
metry eksploatacyjne niŇ podczas pracy w tem-
peraturze otoczenia. Ma na to wpþyw gþwnie
zmniejszenie rezystancji uzwojeı oraz zacho-
wanie praktycznie staþej ich wartoĻci niezaleŇ-
nie od obciĢŇenia silnik,
- obniŇenie czħstotliwoĻci napiħcia zasilajĢcego
z przemiennika czħstotliwoĻci skutkuje stosun-
kowo nieznacznym pogorszeniem jego para-
metrw eksploatacyjnych.
Literatura
[1]. Azarewicz S., Gaworska D., Wħgliıski B.,
WþaĻciwoĻci blach prĢdnicowych w ciekþych ga-
zach. Prace Naukowe Instytutu Maszyn, Napħdw
i Pomiarw elektrycznych Politechniki Wrocþa-
wskiej Proc. 2005.
[2]. Azarewicz S., Buniowski A., Wħgliıski B.,
ÐPerformance of sosen magnetic materiale in crio-
genic temperaturesÑSixth International Conference
on UnconventionalElectomechanical and Electrical
Systems. 6 th UEESÓ04 Vol.3 Alushta Ukraina, s. 955
Î 960.
Adres Autorw
Politechnika Wrocþawska, Instytut Maszyn,
Napħdw i Pomiarw Elektrycznych
WybrzeŇe Wyspiaıskiego 27, 50-372 Wrocþaw
e-mail: stanislaw.azarewicz@pwr.wroc.pl
bogumil.weglinski@pwr.wroc.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin