Jelonek T., Prorocy Starego Testamentu.pdf

(20535 KB) Pobierz
543563029 UNPDF
Prorocy Starego Testamentu
Tomasz Jelonek
SPIS TREŚCI
Przedmowa 2
Profetyzm jako zjawisko religijne Starożytnego
Wschodu 2
Ślady profetyzmu pozabiblijnego w Piśmie Świętym 9
Profetyzm izraelski 21
Księga Dwunastu Proroków 27
Historia profetyzmu 29
Proroctwo Abdiasza 34
Prorok Amos 35
Prorok Ozeasz 39
Prorok Izajasz 44
Księga Izajasza 48
Księga Proto Izajasza 51
Prorok Micheasz 66
Księga Sofoniasza 69
Księga Proroka Nahuma 72
Księga Habakuka 74
Prorok Jeremiasz 77
Księga Jeremiasza 84
Treść Księgi Jeremiasza 86
Teologia Jeremiasza 94
Księga Lamentacji 96
Księga Barucha 100
List Jeremiasza 104
Prorok Ezechiel i Jego Księga 105
Treść Księgi Ezechiela 109
Teologia Ezechiela 114
Księga Deutero Izajasza 117
Księga Trito Izajasza 122
Księga Proroka Aggeusza 124
Księga Zachariasza 126
Księga Deutero Zachariasza 130
Księga Malachiasza 132
Prorok Joel 136
Księga Jonasza 138
Księga Daniela 141
Treść Księgi Daniela 143
Teologia Księgi Daniela
148
2
PRZEDMOWA
W swojej pochwale ojców Syrach mówi o proroku Eliaszu, że „słowo jego płonęło jak
pochodnia" (48, 1). Określenie to można zastosować do całego nurtu prorockiego Starego
Testamentu. Był on wyrazicielem słowa Bożego, prowadzącego swym światłem, jak
światłem pochodni, naród wybrany na jego dziejowych drogach. Prorocy tłumaczyli
narodowi sens przeżywanych przez niego wydarzeń historycznych i ukazywali w ten sposób
działanie Boga w historii i poprzez historię. Na to działanie Boga naród powinien był
odpowiedzieć swoją wiernością. Często jednak brakowało tej odpowiedzi, dlatego głos
proroków stawał się głosem natarczywego wezwania połączonego z groźbą kary. Głos ten,
budzący wielokrotnie sprzeciw, był zawsze głosem pouczenia, którego celem było chodzenie
Bożymi drogami.
Wszyscy prorocy mieli wypełniać zadanie, które wyraźnie zostało sformułowane odnośnie
proroka Jeremiasza: „Oto kładę moje słowa w twoje usta.., byś wyrywał i obalał, byś niszczył
i burzył, byś budował i sadził" (Jr 1, 9n).
Podsumowując całą działalność proroków List do Hebrajczyków stwierdza: „Wielokrotnie i
na różne sposoby przemawiał niegdyś Bóg do ojców przez proroków" (1, 1). Tę wieloraką w
swych przejawach i rozłożoną w czasie historię profetyzmu Starego Testamentu chcemy
lepiej poznać, gdyż słowo proroków zapisane w Piśmie Świętym jest także dla nas aktualnym
pouczeniem. Bowiem „wszelkie Pismo od Boga natchnione jest pożyteczne do nauczania, do
przekonywania, do poprawiania, do kształcenia w sprawiedliwości — aby człowiek Boży był
doskonały, przysposobiony do każdego dobrego czynu" (2 Tm 3, 16n).
Studium niniejsze przedstawia profetyzm izraelski, sięgając do jego naturalnych korzeni, aby
tym bardziej ukazała się jego natchniona oryginalność i wielkość. Łaska buduje na naturze,
ale ją przewyższa. Zastanowimy się nad istotą profetyzmu starotestamentalnego, zobaczymy
go w przekroju chronologicznym, aby w najobszerniejszej części rozważań omówić
poszczególne księgi prorockie Starego Testamentu. Czytamy je nie jako pomnik przeszłości,
ale jako słowo skierowane ku nam. To słowo lepiej rozumiemy, gdy poznajemy je w
kontekście historycznym, w jakim zostało wypowiedziane, ale prawdziwie czytamy, gdy
stosujemy do siebie i staramy się odpowiedzieć na Boże wołanie. Oby w tym poznawaniu i
gotowości na odpowiadanie pomogło nam to Studium, które bierzemy do ręki.
PROFETYZM JAKO ZJAWISKO RELIGIJNE
STAROŻYTNEGO WSCHODU
Celem naszym jest przegląd ksiąg prorockich Starego Testamentu, wprowadzeniem do tego
będzie poszukanie w religiach starożytnego Wschodu tych elementów, które mogą stanowić
naturalne źródło izraelskiego profetyzmu.
Zjawisko profetyzmu w Izraelu jest zjawiskiem niezwykle charakterystycznym i
oryginalnym. Powiedziano, że „historia całej ludzkości nie wytworzyła niczego takiego, co
by choć w części mogło się równać z profetyzmem izraelskim" (C. H. Cornill). Oryginalność
świadczy o nadprzyrodzonym źródle tego zjawiska, nie przekreśla ono jednak źródeł
naturalnych, które choć nieadekwatne w zupełności, mogą stanowić pewne przesłanki i
analogie. Poznanie tego, co w dziedzinie profetyzmu dokonały religie starożytnego Wschodu,
pozwoli lepiej poznać oryginalność profetyzmu w Izraelu. Stąd miejsce tego tematu w
ramach naszych rozważań.
Profetyzm
Czym jest profetyzm i co możemy zaliczyć do jego zakresu, oto pierwsze pytanie. Leksykon
PWN pod redkacją Cz. Sojeckiego (Warszawa 1972, str. 943) informuje nas bardzo
3
lakonicznie: „Profetyzm — religijne zjawisko występowania proroków znane wielu religiom
(zwłaszcza starożytny judaizm)". Czterotomowa Encyklopedia Powszechna PWN nie
zawiera wcale takiego hasła podobnie jak Słownik Wyrazów Obcych (Warszawa 1968) i
Mała Encyklopedia Kultury Antycznej (Warszawa 1990). Jest więc to termin, którego
poznanie sprawiać może szerszym kręgom prawdziwą trudność. Dlatego trzeba zacząć od
jego wyjaśnienia.
Termin profetyzm pochodzi od greckiego terminu prophetes, który stosowany był w kilku
znaczeniach (por. Słownik grecko-polski pod redakcją Z. Abramowiczówny, Warszawa
1962, t. III, str. 747). Oznaczał on przekazującego wolę bogów, tłumacza bogów. Stosowano
go na oznaczenie tłumaczy i egzegetów w Delfach, mógł także oznaczać tłumaczy
wieszczych wypowiedzi i w tym znaczeniu odnosił się także do poetów. Terminem tym
określano też ludzi posiadających siłę wieszczą, wieszczy, a również tłumaczy czyichś snów.
Herold na igrzyskach mógł być także określony rozważanym terminem.
W Septuagincie termin ten oznacza proroka czyli natchnionego nauczyciela Bożego
objawienia. W grece zaś starożytnej używano też tego terminu na określenie szarlatana,
znachora i lekarza. Zakres znaczeniowy greckiego terminu, od którego pochodzi termin
profetyzm, jest bardzo szeroki. Przeważnie odnosi się on do problematyki religijnej, zatem
termin profetyzmu zalicza się do terminologii religioznawczej.
W języku religioznawców jest to określenie dość szerokie, ale zawsze bazuje na specjalnym
stosunku proroka do Boga, zwłaszcza do bóstwa rozumianego osobowo. Prorok ogłasza wolę
Boga i zapowiada rzeczy przyszłe. Stosunek tych dwóch funkcji proroka może być różny
i różne są zjawiska im towarzyszące, takie jak wizje, doznania słuchowe, stany
ekstatyczne, do których wprowadza muzyka i taniec. Te zjawiska z dziedziny religii często
graniczą z magią lub z patologią.
Profetyzm pozaizraelski
Tak określony profetyzm jako zjawisko religijne w różnym stopniu występował u ludów
starożytnego Wschodu. Nie osiągnął on tam tej intensywności, jaką posiadał w Izraelu,
jednak jest godny odnotowania
i prześledzenia. Będzie on tworzył tło dla najbardziej sprecyzowanego i najwyżej
rozwiniętego profetyzmu religii objawionej. Równocześnie poszukamy korzeni, z których
wyrosło zjawisko izraelskiego profetyzmu, rozwiniętego pod specjalnym wpływem Boga.
Łaska jednak zwyczajnie buduje na naturze. Dlatego poszukiwanie naturalnych korzeni nie
sprzeciwia się uznaniu wpływu nadprzyrodzonego. Przeciwnie, porównanie korzeni
naturalnych i tego, co na tym tle pojawiło się w Izraelu, ułatwi nam zobaczenie działania
Bożego.
Profetyzm pozaizraelski będziemy starali się poznać w dwóch największych ośrodkach
kulturowych starożytnego Wschodu, w Egipcie i Mezopotamii. Dużą pomocą w śledzeniu
tego zjawiska są odkrycia archeologiczne dokonane w Mari. Najbliższy zaś środowiskowo
dla profetyzmu izraelskiego był profetyzm kananejski. Kolejno tym zagadnieniom
poświęcimy nasze rozważania.
Profetyzm w starożytności
W Egipcie nie spotykamy właściwych form profetyzmu, są natomiast zjawiska w pewien
sposób przypominające zjawisko profetyzmu izraelskiego. Jest to idea powrotu do idealnej
przeszłości i sztuka przepowiadania. Mędrcy, kapłani i pisarze egipscy, nie powołując się na
specjalne objawienia bóstwa, byli rzecznikami powrotu do przeszłości. Wiązało się to z
pojęciem maat wyrażającym porządek, ład, pełną równowagę polityczną, prawną i moralną.
Ta dobra przeszłość rzutowana była w przyszłość i wiązana z zapowiedziami wybitnego
faraona. Całe to zjawisko obejmuje raczej pobożne życzenia niż konsekwentny program, jaki
będziemy obserwować u proroków izraelskich. Dlatego analogie są tu raczej bardzo dalekie.
4
Przy wielu natomiast świątyniach, a szczególnie przy świątyni Amona w Karnaku koło Teb,
istniały wyrocznie cieszące się dużą popularnością.
,,Pośrednictwo między wiernymi a bogiem należało do obowiązków naczelnego
kapłana, który redagował pytania skierowane do boga i interpretował wypowiedzi. W
Egipcie istniało wiele praktyk orakularnych. Wolę bóstwa odczytywano między
innymi z ruchów jego posągu niesionego przez kapłanów lub z zachowania się
świętego zwierzęcia. Rady wyroczni zaciągano przed każdą życiową decyzją;
bóstwo decydowało np. o ożenku, o rozpoczęciu podróży czy dokonaniu zakupu,
rozstrzygało także sprawy sądowe, a jego decyzja miała moc wyroku". (Starożytny
Egipt, praca zbiorowa pod redakcją A. Szczudłowskiej, Warszawa 1978, str. 151).
Ogólną charakterystykę profetyzmu egipskiego podaje L. Stachowiak (Prorocy — słudzy
słowa, Katowice 1980, str. 12):
„Profetyzm egipski nie zna perspektywy historycznej poza prostą relacją przeszłość —
przyszłość. Wszelki linearny rozwój dziejów świata, doskonalenia się w kierunku zbawczej
przyszłości jest obcy myśli proroków egipskich. Wystąpienia ich wiążą się z kryzysem
politycznym, socjalnym i narodowym, trudno jednak wykazać jakiekolwiek powiązania
między poszczególnymi wypowiedziami. Proroctwa odnoszą się w Egipcie do indywidualnych
wydarzeń i indywidualnych osób, zwłaszcza faraonów, ich następców, wyższych
funkcjonariuszy itp. Nigdy prorocy egipscy nie są zwiastunami zbawienia dla całego narodu
lub jego części. Pod względem religijnym panuje między nimi znaczne zróżnicowanie:
prorocy wywodzący się z kół mędrców zdradzają niekiedy tendencje monoteistyczne, podczas
gdy kapłani i pisarze raczej faworyzują politeizm, zwłaszcza kultowy. Poza spekulacjami
mędrców profetyzm egipski cechuje swoisty utylitaryzm: ich wyrocznie dotyczą korzyści lub
nieszczęść osób, z którymi są związani. W tym świetle należy też oceniać wiele wypowiedzi
prorockich składających hołd bóstwu za ich dobroczynne działanie; zresztą granica między
piśmiennictwem hymnicznym a prorockim jest w literaturze religijnej Egiptu dość ciągła".
Profetyzm w Mezopotamii
O formach profetyzmu przedsemickiego w Mezopotamii, czyli z okresu Sumerów, nie wiemy
nic dokładnego, a posiadane wiadomości są z drugiej ręki, to znaczy przeszły retusz semicki.
W okresie sumeryjskim było rozwinięte wróżbiarstwo, szczególnie z oglądu wnętrzności i
rozlewania płynów. Występowali ludzie „znający wodę" i „znający oliwę". Dla
przeprowadzenia wróżby rozlewano oliwę na wodzie, lub wodę na powierzchni oliwy. Ażeby
wróżyć trzeba było odpowiednio rozlać płyny i otrzymane figury interpretować.
Dużą rolę odgrywało przepowiadanie przyszłości na podstawie wykładu snu i tu znów istnieli
specjalni wykładacze zwani „ludźmi stojącymi u wezgłowia śpiącego". Królowie i kapłani
otrzymywali we śnie polecenia. Przykładem może być książę sumeryjski Gudea, który
otrzymał we śnie polecenie budowy świątyni. Zachowała się modlitwa Gudei, który prosi
boginię Nansze o wytłumaczenia snu:
,,Nansze, wielka kapłanko, władczyni boskiej mocy. Pani, która jak Enlil losy rozstrzyga.
Moja Nansze, potężne twe słowo wszystkiemu nadaje bieg. Tyś wieszczką bogów,
królową wszystkich krajów, matką, co sny tłumaczy:
Zjawił się we śnie mąż, ogromny niczym niebo,
ogromny niczym ziemia.
Po głowie sądząc, był on bogiem,
po skrzydłach sądząc — ptakiem Imdugudem.
Po prawicy i lewicy jego czuwały dwa lwy.
Dom jego kazał mi zbudować.
lecz ściśle jego woli nie pojąłem..."
5
(tłumaczenie według: A. Mierzejewski, Tajemnice glinianych tabliczek, Warszawa 1981, str.
147).
Na podstawie odpowiedzi boginii Gudea zbudował świątynię. Spuściznę Sumerów przejęły i
rozwinęły ludy semickie, zamieszkujące po nich Mezopotamię. Rozwinęła się między innymi
hepatoskopia czyli wróżenie z wątroby. Wątroba bowiem uważana była za siedlisko uczuć.
Różnorodność i ilość zjawisk nadających się do snucia wróżebnych przepowiedni była
właściwie nieograniczona. Mantyka czyli sztuka przepowiadania obejmowała szereg
specjalności. Wróżby z wnętrza zwierząt ofiarnych, z lotu ptaków, z obserwacji ognia,
ruchów dymu, symptomów chorobowych, zachowania się ludzi, zjawisk astronomicznych i
wielu innych.
Wróżbiarstwo wymagało kapłanów specjalizujących się w nim i odpowiednich
podręczników. Oficjalnymi interpretatorami wróżb byli kapłani zwani baru.
„Kandydaci pragnący zostać kapłanami baru, nie mogli być ułomni ani też nie mogli mieć
jakichkolwiek wad i braków, na przykład wzroku czy zębów. Odbywali oni pod kierunkiem
kapłanów specjalistów długotrwałe studia, a gdy już posiedli podstawy wróżebnej wiedzy,
golono im głowy i stawali się kapłanami baru najniższego stopnia. Jak głosiła tradycja, całą
wiedzą wróżebną przekazał kapłanom baru Enmeduranki, przedpotopowy król z miasta
Sippar. Znaczenie kapłanów baru było wielkie; często ich rad zasięgali królowie. Ci
królewscy wróżbici musieli być stale pod ręką, toteż zamieszkiwali oni w pałacu i składali
przysięgą na wierność królowi, jako uczciwi strażnicy wyroków głównych bogów
wróżbiarstwa". (A. Mierzejewski, dz. cyt., str. 150).
Przykładami tekstów zaczerpniętych z podręczników wróżbiarstwa mezopotamskiego mogą być
następujące (cytowane jak wyżej, str. 151nn):
„Jeżeli Księżyc i Słońce pojawią się razem w 12 dniu (miesiąca, nastąpi) koniec dynastii,
zagłada ludzi, grabieżca utnie głowę".
„Jeżeli Księżyc i Słońce pojawią się razem w 13 dniu (powstanie) niepokój, handel w kraju
nie będzie kwitł, stopa nieprzyjaciela ciążyć będzie (na kraju), nieprzyjaciel zabierze z kraju
(wszystko)".
"Jeżeli nastąpi zaćmienie Księżyca w miesiącu Nisanu (marzec— kwiecień) podczas
pierwszej straży nocnej, powstanie zniszczenie i brat będzie zabijał brata.
Jeżeli nastąpi w miesiącu Ajuru (kwiecień—maj) król umrze, a synowie króla nie wstąpią na
tron ojcowski".
„Jeżeli w jakimś domu ujrzy się zmarłą żonę właściciela domu, to gospodarz tego domu
umrze (...)
Jeżeli wąż zjawi się w miejscu, gdzie mąż i żona stoją i rozmawiają ze sobą, mąż ten i jego
żona rozwiodą się (...)
Jeżeli skorpion zabije węża w domu człowieka, synowie tego człowieka zabiją go, a on umrze
(...)
Jeżeli mrówki zabijają się między sobą, tocząc bitwę: zbliża się nieprzyjaciel, wielka armia
poniesie klęskę (...)
Jeżeli łzy napływają do obu oczu wołu, jakieś zło dotknie właściciela tego wołu (...)
Jeżeli człowiek możny jedzie rydwanem i spadnie z rydwanu, jest to dla niego zły znak; pałac
(to jest król) pozbawi go urzędu (...)
Jeżeli dziki byk pojawi się przed wielką bramą, nieprzyjaciel będzie oblegał miasto (...)
Jeżeli lis pojawi się na płacu publicznym, miasto zostanie zburzone (....)"
„Jeżeli urodzi się dziecko z uszami lwa, to w kraju będzie panował silny król. Jeżeli dziecko
urodzi się bez uszu, to wróg zawładnie krajem (...)
Jeżeli jedno ucho noworodka jest małe, to dom człowieka będzie zniszczony (...)"
Oprócz poszukiwania odpowiedzi bóstwa przez wyrocznie typu mantycznego, spotykamy w
Mezopotamii wielką liczbę określeń ludzi działających pod wpływem tchnienia, które
uważane było za czynnik niematerialny, lecz istotnie różniło się od hebrajskiego ruah (duch).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin