OBSŁUGA I NAPRAWA GAŹNIKA
Łatwy dostęp do gaźnika motocyklowego skłania nawet tych użytkowników motocykli, którzy nie mają dostatecznych kwalifikacji do wykonywania samodzielnych napraw i regulacji. Zdarza się, że całkowicie sprawny i prawidłowo działający gaźnik bywa rozregulowywany podczas usuwania przez niedoświadczonego użytkownika drobnej niesprawności zlokalizowanej poza układem zasilania. Dzieje się to według znanej zasady: „pokręcimy śrubką, może się poprawi".
Niezbyt duża liczba naprawczych warsztatów motocyklowych i dość wysokie ceny usług są często przyczyną niewykonywania w określonym terminie przeglądów i regulacji układu zasilania. Takie niefrasobliwe podejście do zagadnienia sprawia, że wielu użytkowników eksploatuje swoje motocykle z rozregulowanymi i brudnymi gaźnikami, niedrożnymi fil-
trami powietrza lub częściowo zapchanymi filtrami paliwa. Silniki takich motocykli ulegają przyspieszonemu zużyciu, emitując do atmosfery nadmierne ilości toksycznych składników spalin. Każdy nabywca używanego motocykla przed rozpoczęciem eksploatacji powinien poddać go sprawdzeniu i regulacji w specjalistycznym warsztacie lub, jeżeli potrafi, sam wykonać niezbędne czynności. W skład takiego przedeksploatacyjnego przeglądu powinny wchodzić m.in. czyszczenie i regulacja gaźnika.
Nawet osoby, które na swoich jednośladach beza-waryjnie przejechały tysiące kilometrów nie powinny zapominać o sprawdzeniu, czyszczeniu i regulacji układu zasilania. Czyszczenie i regulację gaźnika oraz wymianę filtrów należy wykonywać co 10 000 km, ale nie rzadziej niż co dwa lata.
7.1.
NIESPRAWNOŚCI GAŹNIKA
Niesprawności gaźnika mogą być związane z wytwarzaniem mieszanki zbyt bogatej, zbyt ubogiej lub całkowitym jej brakiem. Oczywiście, silnika nie można uruchomić, gdy gaźnik nie wytwarza mieszanki paliwowo-powietrznej i w takiej sytuacji kierujący jest zmuszony do podjęcia natychmiastowych działań naprawczych. Najpierw należy sprawdzić, czy w zbiorniku jest paliwo i czy jest otwarty kranik paliwa, a następnie wykluczyć inne przyczyny niesprawności motocykla.
Sprawdzanie można rozpocząć od wykręcenia świecy zapłonowej i stwierdzenia, czy nie jest zalana paliwem. Jeżeli świeca zapłonowa jest mokra, to prawdopodobnie niesprawność występuje poza układem zasilania. Może się też zdarzyć, że filtr powietrza lub połączenie filtra z gaźnikiem ulegnie całkowitemu zatkaniu i wówczas świeca zapłonowa również będzie zalewana paliwem, ale paliwo nie będzie mieszać się z powietrzem. W takim przypadku wystarczy osuszyć świecę zapłonową i odłączyć filtr powietrza od gardzieli gaźnika, a następnie podjąć próbę uruchomienia silnika. Silnik może być w takim stopniu zalany paliwem, że mimo występowania prawidłowej iskry na świecy zapłonowej nie uruchomi się podczas pierwszej próby. Kolejne próby uruchomienia silnika należy podejmować przy zamkniętym dopływie paliwa i mak-
symalnie otwartej przepustnicy powietrza i gazu. Jeżeli wykręcona świeca zapłonowa jest sucha, to należy odłączyć filtr powietrza i podać pod świecę lub do gardzieli gaźnika ok. 1 cm3 paliwa, a następnie ponowić próbę uruchomienia silnika. Jeżeli silnik się nie uruchomi, to prawdopodobnie przyczyna niesprawności tkwi poza układem zasilania. Natomiast natychmiastowe uruchomienie silnika zawęża krąg poszukiwań do układu zasilania. Trzeba wówczas sprawdzić, czy jest paliwo w zbiorniku, czy dopływa do gaźnika, czy poziom paliwa w komorze pływakowej jest prawidłowy oraz, czy drożne są dysze paliwa i powietrza. Jeżeli, mimo pozytywnych wyników kontroli, silnika nadal nie można uruchomić, należy wymontować i dokładnie oczyścić gaźnik.
Zasilanie silnika mieszanką nadmiernie bogatą w paliwo skutkuje obniżeniem temperatury w komorze spalania i zmniejszeniem mocy silnika. Objawami zasilania silnika mieszanką zbyt bogatą jest częste zalewanie świecy zapłonowej, znacznie zwiększone zużycie paliwa i emisja spalin o czarnej barwie.
Zasilanie silnika mieszanką zbyt ubogą powoduje nadmierny wzrost temperatury w komorze spalania, co może powodować uszkodzenie uszczelniaczy zaworów, zaworów i ich gniazd, zatarcie tłoka w cy-
lindrze lub uszkodzenie tłoka. Podwyższona temperatura silnika wpływa niekorzystnie na stan wszystkich uszczelnień. Objawami zasilania mieszanką zbyt ubogą są np. sporadyczne „strzały" w gaźnik, przegrzewanie silnika, samozapłon, zacieranie tłoka w cylindrze.
Zbyt bogata mieszanka powstaje, jeżeli:
— zamontowana jest dysza główna paliwa o zbytdużej przepustowości lub średnica dyszy powiększyła się na skutek czyszczenia jej twardymprzedmiotem (drutem); średnica dyszy głównejpaliwa może się powiększyć na skutek normalnego zużycia, ale jest to proces powolny;
— iglica rozpylacza jest zawieszona zbyt wysokolub zamontowano iglicę zbyt krótką lub o zbytmałej średnicy;
— nastąpił niekontrolowany wzrost poziomu paliwana skutek uszkodzenia zaworu iglicowego, zatopienia pływaka lub zacięcia pływaka na osi;
— poziom paliwa jest zbyt wysoki na skutek nieprawidłowej regulacji;
— układ rozruchowy, układ wspomagający lub pośredni wytwarza mieszankę zbyt bogatą (zatkany kanał powietrza lub niewłaściwa regulacja);
— zatkany jest dopływ powietrza lub filtr powietrzajest bardzo zabrudzony;
— zatankowano niewłaściwe paliwo - o zbyt małym ciężarze gatunkowym;
— układ rozruchowy nie wyłącza się, przepustnicapowietrza nie otwiera się całkowicie lub opadaprzesłona rozruchowa.
Mieszanka zbyt uboga powstaje, jeżeli:
— dopływ paliwa do gaźnika jest znacznie ograniczony (zatkany układ odpowietrzania zbiornika,zatkany kranik, filtr paliwa lub przewody);
— zanieczyszczone są kanały paliwa i dysze w gaź-niku;
— poziom paliwa jest zbyt niski na skutek niewłaściwej regulacji;
— układ rozruchowy, układ wspomagający lub pośredni wytwarza mieszankę zbyt ubogą (zatkany kanał paliwa lub niewłaściwa regulacja);
— dysza główna paliwa ma zbyt małą przepustowość;
— zatankowano niewłaściwe paliwo, o zbyt dużymciężarze gatunkowym.
Całkowity brak mieszanki paliwowo-powietrznej może wystąpić, jeżeli:
— nie ma paliwa w zbiorniku;
— zatkany jest kranik, filtr paliwa lub przewody paliwa;
— zatkany lub zablokowany jest zawór iglicowyw komorze pływakowej gaźnika;
— zbyt niski jest poziom paliwa w komorze pływakowej;
— całkowicie zatkany jest filtr powietrza lub kolektor dolotowy.
Pożar gaźnika lub „strzały" w gaźnik
Ta groźna niesprawność może doprowadzić do zapalenia się gaźnika, a jej przyczyny mogą być następujące:
— zbyt uboga mieszanka wytwarzana przez gaźnik, spala się zbyt długo i powoduje zapłon świeżego ładunku wpadającego do cylindra;
— wypalony lub nie domykający się zawór dolotowy;
— zbyt wczesny zapłon.
Podczas pożaru gaźnika należy natychmiast przerwać dopływ paliwa do gaźnika, czyli zamknąć kranik paliwa, a w motocyklach wyposażonych w kranik podciśnieniowy wyłączyć zapłon. Ogień należy stłumić natychmiast, zanim nastąpi nadmierne rozgrzanie lub przepalenie zbiornika paliwa. „Strzały" w gaźnik spowodowane wytwarzaniem mieszanki zbyt ubogiej są sygnałem do natychmiastowej regulacji gaźnika. Praca silnika na bardzo zubożonej mieszance powoduje szkodliwe jego przegrzewanie, które może zakończyć się zatarciem tłoka. Zbyt wczesny zapłon także powoduje wzrost term peratury pracy silnika, a ponadto przyczynia się do nadmiernych obciążeń mechanicznych układu kor-bowo-tłokowego. Wypalony lub niedomykający się zawór dolotowy powoduje znaczny spadek mocy silnika i trudności z rozruchem. Kontynuowanie eksploatacji silnika z taką niesprawnością może powodować dalsze uszkodzenia mechaniczne.
„Strzały w tłumik"
„Strzały w tłumik" to typowa niesprawność motocykli eksploatowanych na zbyt bogatej mieszance paliwowo-powietrznej. „Strzelanie" w tłumik może być zjawiskiem normalnym podczas gwałtownego hamowania silnikiem, bowiem następuje wówczas znaczne wzbogacenie mieszanki wskutek zamknięcia przepustnicy przy dużych wartościach podciśnienia w gardzieli gaźnika. Zbyt bogata mieszanka dostająca się do cylindra nie ulega zapłonowi, lecz przedostaje się do układu wylotowego, gdzie ulega zubożeniu na skutek wymieszania się z powietrzem zawartym w pozostających tam gazach i zostaje zapalona od gorących gazów wylotowych, opuszczających cylinder po następnym cyklu pracy.
Niektóre gaźniki motocyklowe są wyposażone w układy ograniczające wypływ paliwa podczas hamowania silnikiem. Najpopularniejszy jest układ podciśnieniowy z zaworem przeponowym, sterującym pracą układu biegu jałowego. Jeżeli przy dużej pręd-
36
Obsługa i naprawa gaźnika
kości obrotowej silnika i dużej wartości podciśnienia w gardzieli gaźnika przepustnica zostanie zamknięta, to zawór zamknie kanał biegu jałowego, którym wydostawałaby się mieszanka bogata w paliwo. Niezbyt gwałtowne hamowanie silnikiem nie powinno jednak skutkować „strzałami" w tłumik, ponieważ w prawidłowo wyregulowanym gaźniku iglica bloku-
amal bing je wypływ paliwa z rozpylacza w chwili całkowitego zamknięcia przepustnicy. Niewielka ilość paliwa intensywnie pobierana z układu biegu jałowego powinna spalać się w cylindrze, powodując miękką pra...
j_czaja1