ETYKA ZAWODU PSYCHOLOGA (A. Krauze).doc

(14595 KB) Pobierz

Etyka

zawodu psychologa

Jerzy Brzeziński Chyrowicz ojciech Poznaniak ita Toeplitz-Winiewska


 


Zawodu Psychologa

Jerzy Brzeziński i Barbara Chyrowicz

Wojciech Poznaniak Małgorzata Toeplitz-Winiewska

WYDAWNICTWO    NAUKOWE PWN

WARSZAWA 2009


Projekt graficzny okładki i stron tytułowych Karolina Lijklema

Ilustracja na okładce

School scenę, from Neumagen, Roman relief panel, 2d century AD (stone),/Rheinsche: Landsmuseum, Trier, Germany, Bildarchiy Steffens/The Bridgeman Art Library

Redaktor inicjujący Joanna Marek-Banach

Redaktor

Małgorzata Szkudlarska

Recenzenci

Prof. dr hab. Jacek Hołówka Prof. dr hab. Zofia Ratajczak

Copyright © by Wydawnictwo Naukowe PWN SA Warszawa 2008

ISBN 978-83-01-15553-7

Wydawnictwo Naukowe PWN SA 00-251 Warszawa, ul. Miodowa 10 tel. 022 69 54 321; faks 022 69 54 031 e mail: pwn@pwn.com.pl; www.pwn.pl

Wydawnictwo Naukowe PWN SA

Wydanie I - 1 dodruk

Arkuszy drukarskich 20,5

Skład i łamanie: Monika Lefler, Warszawa

Druk ukończono w listopadzie 2008 r.

Druk i oprawa: ZPW „POZKAL"

88-100 Inowrocław, ul. Cegielna 10/12


Spis treści

Wprowadzenie ...................................................... 11

Część 1 ETYKA OGÓLNA - ETYKA ZAWODOWA

1. Etyka jako filozoficzny namysł nad moralnością

{Barbara Chyrowicz).............................................. 17

1.1. Sposoby badania fenomenu moralności.............................. 18

1.2. Specyfika filozoficznej refleksji nad moralnością ....................... 20

1.3. Specyfika nauczania etyki ........................................ 24

1.4. Źo moralnej powinności działania............................... 25

1.5. Podsumowanie................................................. 31

2. Etyka stosowana: teoria w praktyce {Barbara Chyrowicz) .......... 32

2.1. Moralny partykularyzm.......................................... 33

2.2. Etyki stosowane a moralne problemy współczesności ................... 35

2.3. Metodologiczne problemy etyk stosowanych.......................... 39

2.3.1. Etyka stosowana uprawiana „z góry"........................... 40

2.3.2. Etyka stosowana uprawiana „z dołu"........................... 43

2.4. Normy ogólne a normy szczegółowe................................ 44

2.5. Podsumowanie................................................. 46

3. Etyka psychologiczna: jeszcze jedna etyka? {Barbara Chyrowicz) ... 47

3.1. Psychologia a etyka ............................................. 48

3.2. Zdrowie psychiczne a zdrowie moralne.............................. 50

3.2.1. Poczucie własnej wartości i szacunek dla samego siebie............. 54

3.2.2. Integracja i prawość........................................ 56

3.2.3. Autonomia osoby i autonomia moralna......................... 57

3.2.4. Samorealizacja i autentyczność ............................... 58

3.2.5. Społeczne interakcje i odpowiedzialność........................ 58

3.2.6. Realizm poznania i prawdomówność........................... 59

3.3. Etyka dla psychologów .......................................... 60

3.4. Podsumowanie................................................. 64

6       SPIS TREŚCI

4. „Etyczna wrażliwość" psychologii i psychologów

(Barbara Chyrowicz).............................................. 66

4.1. Człowiek jako „przedmiot badawczy": „moralna anatomia" podmiotu...... 68

4.1.1. Moralne działanie ......................................... 68

4.1.2. Moralny charakter......................................... 71

4.1.3. Wartości moralne.......................................... 72

4.1.4. Rozumowanie moralne ..........1.......................... 73

4.1.5. Moralne emocje........................................... 75

4.1.6. Tożsamość moralna........................................ 75

4.1.7. Sumienie................................................ 76

4.2. Wolność czy determinizm? Moralna autonomia podmiotu................ 77

4.3. Podsumowanie................................................. 81

5. Podstawowe zasady, które powinny być respektowane

przez psychologa (Małgorzata Toeplitz-Winiewska).................. 82

5.1. Cechy zawodu zaufania publicznego ................................ 83

5.2. Podstawowe zasady etyczne w zawodzie psychologa .................... 86

5.2.1. Zasada działania na rzecz dobra klienta i nieszkodzenie mu.......... 86

5.2.2. Odpowiedzialność zawodowa................................ 87

5.2.3. Integralność i uczciwość zawodowa............................ 88

5.2.4. Zasada sprawiedliwości..................................... 89

5.2.5. Zasada respektowania praw człowieka i poszanowanie jego godności... 90

5.2.5.1. Autonomia, podmiotowość klienta...................... 91

5.2.5.2. Poszanowanie godności............................... 93

5.2.5.3. Prawo do prywatności, intymności ...................... 93

5.2.5.4. Tajemnica zawodowa psychologa ....................... 94

5.3. Podsumowanie................................................. 97

Część 2 PSYCHOLOG JAKO BADACZ I NAUCZYCIEL AKADEMICKI

6. Etyczne aspekty ingerowania w psychikę i mózg pacjenta

(z punktu widzenia bioetyki) (Barbara Chyrowicz)................. 101

6.1. Moralny wymiar diagnozy psychiatrycznej............................ 104

6.1.1. Kłopoty z „normalnością"................................... 104

6.1.2. Nadużywanie diagnozy do celów pozaterapeutycznych............. 106

6.1.3. Problemy przymusowej terapii................................ 107

6.2. Ingerencje psychofarmakologiczne a autonomia pacjenta................. 107

6.3. Etyczne aspekty ingerencji w mózg pacjenta........................... 110

6.4. Lepiej czy inaczej: problem doskonalenia ludzkiej psychiki ............... 112

6.5. Podsumowanie................................................. 114

7. Psycholog wobec osób uczestniczących w badaniach psychologicznych - miedzy poprawnością metodologiczną

a poprawnością etyczną (Jerzy Brzeziński)......................... 115

7.1. Dwa poziomy ingerencji badacza w psychikę osoby uczestniczącej w badaniu psychologicznym............................................... 115

7.2. Czy osoba badana powinna być w pełni świadoma swego udziału w badaniu naukowym - problem świadomej zgody.............................. 118

SPIS TREŚĆ 7

7.3. Poufność, prywatność i anonimowość w badaniach naukowych

prowadzonych przez psychologów.................................. 123

7.4. Naruszanie autonomii jednostki w trakcie badania naukowego i narażanie jej

na przeżywanie dyskomfortu, wstydu, lęku, bólu itp..................... 127

7.5. Okłamywanie osób badanych - za i przeciw, a raczej przeciw ............. 131

7.6. Etyczne ograniczenia swobody badacza - na przykładzie eksperymentów

Ascha, Milgrama i Zimbardo...................................... 136

7.6.1. Eksperyment Solomona Ascha................................ 138

7.6.2. Eksperyment Stanleya Milgrama.............................. 140

7.6.3. Eksperyment Philipa G. Zimbardo............................. 142

7.6.4. Eksperymenty Ascha, Milgrama i Zimbardo w świetle akceptowanych

przez społeczność psychologów standardów etycznych ............. 143

7.7. Podsumowanie................................................. 145

8. Psycholog (jako badacz) wobec członków społeczności naukowej

{Jerzy Brzeziński)................................................. 147

8.1. Powinności psychologa jako członka społeczności naukowej .............. 147

8.2. Naruszanie własności intelektualnej - problem plagiatu.................. 149

8.3. Zmyślanie i fałszowanie wyników - stronnicze wyniki służące pseudouprawomocnianiu hipotez badawczych......................... 153

8.4. Nierzetelna krytyka naukowa ..................................... 157

8.5. Podsumowanie................................................. 160

9. Jak uczyć etyki zawodowej na studiach psychologicznych?

(Małgorzata Toeplitz-Winiewska).................................... 162

9.1. Miejsce etycznych problemów w programach zajęć podstawowych......... 165

9.2. Nauczanie umiejętności psychologicznych............................ 168

9.2.1. Zajęcia warsztatowe ....................................... 170

9.2.2. Zajęcia treningowe ........................................ 172

9.3. Modelowanie postaw............................................ 174

9.3.1. Etyczny stosunek do studentów............................... 175

9.4. Podsumowanie................................................. 177

Część 3 PSYCHOLOG JAKO DIAGNOSTA

10. Podstawowe zasady etycznego prowadzenia diagnozy

(Małgorzata Toeplitz-Winiewska) ................................. 181

10.1. Cechy relacji psycholog-klient................................... 183

10.2. Etapy procesu diagnostycznego.................................. 186

10.2.1. Kontrakt diagnostyczny ................................. 186

10.2.2. Przebieg badania diagnostycznego.......................... 190

10.2.3. Zakończenie procesu diagnostycznego ...................... 191

10.3. Badania diagnostyczne dzieci i młodzieży .......................... 194

10.4. Podsumowanie .............................................. 196

11. Dokumentacja psychologiczna (Małgorzata Toeplitz-Winiewska).... 197

11.1. Psychologiczna dokumentacja diagnostyczna........................ 201

11.2. Psychologiczna dokumentacja terapeutyczna........................ 203

8

SPIS TREŚCI

11.3. Problemy organizacyjne........................................ 204

11.4. Podsumowanie .............................................. 205

12. Stosowanie testów psychologicznych w badaniach diagnostycznych

(Jerzy Brzeziński)................................................ 206

12.1. Źa możliwych naduż popełnianych przez osoby tworzące

i stosujące testy psychologiczne.................................. 206

12.2. Obowiązki osób tworzących i stosujących testy psychologiczne

oraz interpretujących wyniki testów psychologicznych ................ 211

12.2.1. Kontekst teorii psychologicznej............................ 215

12.2.2. Kontekst teorii psychometrycznej i teorii statystycznej .......... 216

12.3. Obowiązki instytucji/osób rozpowszechniających testy psychologiczne .... 221

12.4. Podsumowanie .............................................. 223

13. Formułowanie orzeczeń i opinii psychologicznych

(Małgorzata Toeplitz-Winiewska).................................. 226

13.1. Zasady przygotowania opinii psychologicznej....................... 228

13.2. Wpływ opinii wydawanych przez psychologów...................... 231

13.3. Podsumowanie .............................................. 232

Część 4 PSYCHOLOG JAKO SPECJALISTA UDZIELAJĄCY POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ

14. Udzielanie pomocy psychologicznej

(Małgorzata Toeplitz-Winiewska).................................. 235

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin