pudelko_moje[1].doc

(83 KB) Pobierz
KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO

KONSPEKT LEKCJI  JĘZYKA POLSKIEGO

W KLASIE 6 B

 

PROWADZĄCY: Ewa Rogala

 

Data: 7 maj 2009

 

CZAS TRWANIA: 9.50 – 11.30             

 

PLACÓWKA:  Szkoła Podstawowa nr 7 im. Kazimierza Wielkiego w Czechowicach -Dziedzicach

 

TEMAT: Otwieramy „Pudełko zwane wyobraźnią” Zbigniewa Herberta.

 

 

CELE OGÓLNE:

1.      Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

2.      Kształtowanie kreatywności ucznia.

3.      Ćwiczenie umiejętności swobodnej wypowiedzi.

4.      Doskonalenie umiejętności pracy uczniów pod kierunkiem nauczyciela.

 

CELE OPERACYJNE:

Uczeń potrafi:

      -     słuchać czytanego przez nauczyciela tekstu

      -     czytać ze zrozumieniem

-          swobodnie wypowiadać się

-          w formie ruchowej przedstawić wcześniej wymyśloną przez grupę scenkę

-          wskazać znane mu środki stylistyczne w wierszu

-          zdefiniować pojecie wyobraźnia

-          pracować ze słownikiem

-          tworzyć związki wyrazowe ze słowem wyobraźnia

 

METODY:

praca z tekstem, elementy dyskusji, drama, zagadki

 

FORMY PRACY:

praca indywidualna, zbiorowa

 

MATERIALY POMOCNICZE:

Słownik języka polskiego, Słownik synonimów języka polskiego, Słownik filozoficzny, Słownik frazeologiczny, tekst wiersza „Pudełko zwane wyobraźnią” Z. Herberta, karty pracy

 

 

PRZEBIEG LEKCI

 

OGNIWO WSTĘPNE:

 

1.      Powitanie.

2.      Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji, sprawdzenie zadania domowego.

3.      Odczytanie notatki na temat życia i twórczości Zbigniewa Herberta.

     

 

 

CZĘŚĆ GŁÓWNA:

 

1.      Podanie i zapisanie tematu lekcji.

 

2.      Podział klasy na pięć grup. Każda z grup losuje kartonik z namalowaną tam buźką, wyrażającą uczucie: radość, smutek, zaskoczenie, złość, miłość.[załącznik nr 2] Na zastanowienie się maja kilka minut. Za pomocą gestów, mimiki -metody dramy przedstawiają reszcie klasy scenkę, która wywołuje takie uczucie. Klasa odgaduje nazwę uczucia.

 

3.      Dzięki czemu potrafiliście przedstawić powód takich uczuć?

o       Dzięki wyobraźni

o       Dzięki myśleniu

 

4.      Odczytanie przez nauczyciela wiersza Zbigniewa Herberta Pudełko zwane wyobraźnią.

 

5.      Jak zdefiniowałbyś/abyś pojecie wyobraźnia?

o       Możliwość marzenia

o       Cos co pozwala nam wyobrazić sobie wiele rzeczy

 

6.      Wybrani uczniowie odnajdują w słownikach definicje wyrazu wyobraźnia i odczytują je:

 

o       Wyobraźnia- zdolność tworzenia w myślach rozmaitych obrazów, historii itp.(Słownik języka polskiego)

 

o       Wyobraźnia- fantazja, imaginacja  (Słownik synonimów języka polskiego)

 

o       Wyobraźnia   (z gr. phantasia) - zdolność do przedstawiania sobie obrazowo rzeczy, których w danej chwili nie ma, może mieć charakter odtwórczy lub twórczy, dając początek konkretnym osiągnięciom; dla Kanta to mechanizm łączący w doświadczenie to, co odebrane przez zmysły; wg Hume´a to bodziec wywołujący uczucie sympatii; bywa też źródłem choroby psychicznej, jej przerosty są przedmiotem badań psychiatrycznych.   (Słownik filozoficzny)

 

o       Wyobraźnia - Ćwiczenie wyobraźni. Mieć bujną wyobraźnię. Pracować wyobraźnią.; Gdzie nie ma wyobraźni, nie ma przerażenia. - [Sherlock Holmes]; Wyobraźnia ważniejsza jest od wiedzy. - [Albert Einstein] (Słownik frazeologiczny)

 

 

7.      Czy wyobraźnia łączy się z marzeniami? Jak myślicie?

 

o       Tak, ponieważ marzyć możemy właśnie dzięki wyobraźni.

o       Tak, ponieważ to wyobraźnia nasuwa nam obrazy naszych marzeń.

.

8.      Co najczęściej sobie wyobrażacie? O czym marzycie? [załącznik nr 3]

 

o       Zabawę, prezenty, kolegów, rodzinę, przyszłość

 

9.      Co może rozwijać wyobraźnie?

 

o obcowanie z przyrodą

o   czytanie książek

o oglądanie wystaw malarstwa, rzeźby

 

10.  Czytanie ciche, odpowiadanie na zadane przez nauczyciela pytania: [załącznik nr 1]

 

Ø      Jakie podmiot liryczny wydaje polecenia? 

o       Osoba mówiąca radzi, by zastukać palcem w ścianę, zaświstać cienko, chrząknąć  lub zamknąć oczy.

Ø      Co dzieje się dzięki wymienionym gestom, znakom?

o       pobudza się wyobraźnię, która pomaga w tworzeniu dowolnych obrazów.

Ø      Czy jest to możliwe w rzeczywistości?

o       każdy z nas może przenieść się w marzenia jeśli tylko chce.

 

11.  Zaznacz i nazwij środki stylistyczne na karcie z wierszem:

 

o       Epitety:
dębowego klocka
domkami żółtymi
zielone płomyki 
mocna nić

o       Uosobienie:
(...) pobiegnie rzeka (...)

o       Przenośnie:
(...) a pobiegnie rzeka, mocna nić, która zwiąże góry z dolinami
(...) zielone płomyki drzew (...)
(...) pod śniegiem jest noc (...)

o       Porównanie:
(...) i domkami żółtymi jak kostki do gry

 

12.  Tworzymy związki wyrazowe ze słowem wyobraźnia:

 

o   niezwykła wyobraźnia

o   bujna wyobraźnia

o   czyjaś wyobraźnia nie ma granic

o   rozwijać wyobraźnię

o   ograniczać wyobraźnię

 

13.  Czy uważasz, że wyobraźnia, marzenia są potrzebne człowiekowi?

 

o       Tak, ponieważ zatapiając się w świecie marzeń możemy oderwać się od smutku, który czujemy w danej chwili.

o       Tak, bo marzyć jest przyjemnie.

o       Możemy sobie wyobrażać mile rzeczy.

o       Nie, ponieważ jest to strata czasu.

 

14.  Uruchomcie swoja wyobraźnię i postarajcie się odpowiedzieć na zagadki, które za        chwile Wam rozdam. [załącznik nr 4]

 

 

 

 

 

 

 

 

OGNIWO KOŃCOWE:

PODSUMOWANIE

 

1.      Sformułowanie i zapisanie wniosku.

 

Wyobraźnia jest bardzo potrzebna w życiu każdego człowieka. Należy ja rozwijać. Zbigniew Herbert swoim wierszem w znakomity sposób poszerza nasza wyobraźnię           i wpływa na jej rozwinięcie.

 

2.      Zadanie pracy domowej.

 

Narysuj, namaluj, wyklej z papieru, zrób z plasteliny obraz przedstawiający Twoje marzenie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1.

 

 

Zbigniew Herbert

Pudełko zwane wyobraźn

 

Zastukaj palcem w ścianę
z dębowego klocka
wyskoczy
kukułka
wywoła drzewa
jedno i drugie
aż stanie
las

zaświstaj cienko -
a pobiegnie rzeka
mocna nić
która zwiąże góry z dolinami

Chrząknij znacząco -
oto miasto
z jedną wieżą
szczerbatym murem
i domkami żółtymi
jak kostki do gry

teraz
zamknij oczy
spadnie śnieg
zgasi
zielone płomyki drzew
wieżę czerwoną

pod śniegiem
jest noc
z błyszczącym zegarem na szczycie
sową krajobrazu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3.

 

O CZYM MARZYSZ ??

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin