SCENARIUSZ ZAJĘCIA PRZEPROWADZONEGO W GRUPIE DZIECI 6-LETNICH W DNIU 16. 04. 2010 R.
Prowadząca: Agnieszka Lewandowska
Temat: Żabie życie
Rodzaj zajęcia: praca z obrazkiem, rozmowa połączona z działaniem
Formy pracy: z całą grupą, indywidualna
Grupa wiekowa: 6-latki
Miejsce: sala zajęć i zabaw
Liczba dzieci: 17
Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci z cyklem rozwojowym żaby na podstawie planszy
tematycznej
- pogłębianie wiadomości na temat zwyczajów życiowych żaby
- przeliczanie liczebnikami głównymi, porządkowymi
- doskonalenie umiejętności układania działań matematycznych w zakresie 1-10
oraz równań i nierówności z użyciem znaków: =, <, >.
- rozwijanie sprawności fizycznej poprzez prawidłowe skoki obunóż
Cele operacyjne:
Dziecko potrafi:
- opowiedzieć cykl rozwojowy żaby z użyciem słów: skrzek, kijanka, dorosły
osobnik
- odróżnić skrzek od kijanki oraz kijankę od ryby i żaby
- przeliczać liczebnikami głównymi i porządkowymi do 10
- układać działania matematyczne oraz nierówności
- skakać obunóż z wyznaczonego miejsca
Środki dydaktyczne:
Plansza „rozwój żaby”, słoik ze skrzekiem i kijankami, emblematy cyfr i znaków matematycznych, postacie żab, krążki, płyta CD
Przebieg zajęcia:
1. Dzieci siedzą na dywanie. Nauczycielka rozkłada planszę z rozwojem żaby.
2. Omówienie i rozmowa na temat planszy, poszczególnych etapów przemiany żaby z uwzględnieniem nazw i wyglądu każdego osobnika.
3. Oglądanie skrzeku i kijanek przyniesionych na prośbę nauczycielki przez wujka Konrada do przedszkola. Wymiana spostrzeżeń przez dzieci.
4. Grupowe i indywidualne przeliczanie kartonowych postaci żab – używanie liczebników głównych i porządkowych.
5. Indywidualne układanie działań matematycznych z użyciem cyfr i znaków matematycznych na podstawie ułożonych żab przez nauczycielkę oraz podawanie krótkich zadań tekstowych typu: nad stawem siedziało 5 żab. Doskoczyły jeszcze 2 żaby. Ile razem żab siedziało nad stawem?
6. Samodzielne układanie zadań tekstowych oraz tworzenie działań w zakresie dodawania i odejmowania.
7. Porównywanie liczebności żab – wstawianie odpowiednich znaków: =, <, >.
8. Improwizacja ruchowa przy piosence „Bawimy się żabkami”.
9. Skoki obunóż z wyznaczonego miejsca.
10. Ocena stopnia zadowolenia z udziału w zajęciu przez dzieci poprzez pokazanie miny.
11. Podziękowanie nauczycielki za udział w zajęciu, wspólne sprzątanie pomocy.
lewandosia