SCENARIUSZ ZAJĘCIA PRZEPROWADZONEGO DNIA 20.05.2010
Prowadząca: Grażyna Skotnicka
Temat: „Zwierzęta egzotyczne – słonie, żyrafy, zebry”.
Rodzaj: rozwiązywanie zadań z tekstem
Formy pracy: zbiorowa, w grupach, indywidualna
Grupa wiekowa: 6-latki
Miejsce: sala zabaw i zajęć
Liczba dzieci:17
Cele ogólne:
· rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych oraz próby ich układania
· kształcenie odczytywania i rozumienia zadań matematycznych
· utrwalenie znaków „+,-, =,<, >.
Cele operacyjne:
Dziecko...
· rozwiązuje i układa zadanie z tekstem
· potrafi ułożyć działanie matematyczne na przedmiotach i cyfrach
· zna znaki matematyczne: „+,-, =,<, > i prawidłowo je stosuje
· potrafi pracować w zespołach
· umiejętnie dodaje usłyszane dźwięki
Środki dydaktyczne:
Dla każdego dziecka koperty z emblematami cyfr, zwierząt egzotycznych, krążek, klocki Dinesa, koperty dla każdej drużyny z działaniami matematycznymi, bębenek, duże cyfry umieszczone w różnych miejscach sali, zapisy działań.
Przebieg zajęcia
1. Zapowiedź tematu zajęcia.
2. Rozdanie przez dyżurnych pomocy do zajęć.
3. „Dżungla ” – słuchanie piosenki z kasety magnetofonowej. Indywidualne dodawanie klocków Dinesa na krążkach wg polecenia nauczycielki.
4. „Ile słyszysz dźwięków ?” – dodawanie za pomocą klocków Dinesa usłyszanych dźwięków odtwarzanych przez nauczycielkę.
5. „Zwierzęta u wodopoju”- rozwiązywania zadania tekstowego matematycznego na tablicy magnetycznej. Układanie równań ze znakiem <, > oraz działania matematycznego ze znakiem +, - .
6. „Ile jest teraz zwierząt u wodopoju ?” – samodzielne układanie działań matematycznych za pomocą emblematów cyfr oraz klocków Dinesa do przedstawionych ilustracji. Zapytane dzieci opowiadają treść zadania.
7. „Żyrafy” – samodzielne układanie działań matematycznych za pomocą emblematów oraz cyfr. Zapytane dzieci opowiadają treść zadania.
8. „Ile jest słoni ?” – przeliczanie na palcach: dodawanie, odejmowanie.
9. „Ułóż samodzielnie zadanie” – samodzielne układanie z uwzględnieniem znaków matematycznych.
10. „Prawda czy fałsz ?” – objnienie przez nauczycielkę co to jest prawda a co fałsz, ustalenie umownych znaków dla prawdy cyfra 1, dla fałszu cyfra 0. Rozwiązywanie zadań z określaniem prawdy lub fałszu.
11. „Ile jest słoni” – zabawa dydaktyczno -ruchowa. Dzieci mają za zadanie ustawić się pod odpowiednią cyfrą w zależności od tego , ile usłyszą dźwięków. Cyfry rozmieszczone są w różnych miejscach sali.
12. Podział dzieci na zespoły za pomocą odliczania do czterech. Każdy zespół zostaje przydzielony do innego koloru, ma za zadanie znaleźć kopertę w tym kolorze i rozwiązać umieszczone w niej zadania (działania matematyczne z zakresu dodawania, odejmowania, porównywania).
13. Praca przy stolikach. „Zebry ” – przyporządkowywanie działań matematycznych z ich wynikami. Kolorowanie zebry.
14. Zabawa inscenizowana ruchem przy piosence „Cztery słonie”.
1
lewandosia